Farstatjej90
A Avemo skrev:
Strömbrytare brukar vara enpoliga så att man måste välja en pol att bryta. Som du är inne på är det helt ok att bryta nollan. Det som är det tveksamma är att inte bryta fasen.
När jag installerade min AC köpte jag en brytare vi satte på fasaden (jag fick hjälp av en vän med elen) och den hade möjlighet att bryta båda, antar det kallas tvåpolig? Vi kopplade bara in fasen om jag minns rätt.

U
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
När jag installerade min AC köpte jag en brytare vi satte på fasaden (jag fick hjälp av en vän med elen) och den hade möjlighet att bryta båda, antar det kallas tvåpolig? Vi kopplade bara in fasen om jag minns rätt.
De varianterna är dyrare eftersom brytaren ska bryta fas före nolla. Brukar oftast finnas både och som säkerhetsbrytare.

U Utsliten och utdömd skrev:
De varianterna är dyrare eftersom brytaren ska bryta fas före nolla. Brukar oftast finnas både och som säkerhetsbrytare.
Finns det verkligen ett sånt krav på en tvåpolig säkerhetsbrytare?

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
U
useless useless skrev:
Vanligtvis vill man ju inte bryta nollan.
Men de säkerhetsbrytare konstruerade med nollplint på brytaren är konstruerade för att bryta nollan sist och ansluta den först. Är nog svårt att få tag på 2-poliga säkerhetsbrytare byggda med nollplint, utan man får köpa en 4-polig om man har kravet på att bryta nollan, men bara använda 2 av polerna.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Mikael_L
useless useless skrev:
Nej, detta är endast ett krav för 4-poliga.
Och man ska ändå vara extremt säker på varför man vill bryta nollan, om det är OK i applikationen osv.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
U Utsliten och utdömd skrev:
Är nog svårt att få tag på 2-poliga säkerhetsbrytare byggda med nollplint, utan man får köpa en 4-polig om man har kravet på att bryta nollan, men bara använda 2 av polerna.
Nej, om det är enfasig allpolig brytning så spelar det ingen alls roll ifall nollan bryts något före, eller sluts något efter, så man (dvs jag + kollegor t.ex) köper en helt vanlig trepolig och väljer valfri plint för nolla resp fas.

• Gilla
petersv och 3 till
  • Laddar…
Angående brytning av nolla. Den fjärde anslutningen bryter före och sluter efter dom andra kontakterna och är avsedd för brytning av en manöverkrets när det gäller 4 poliga säkerhetsbrytare.
När det gäller 4 pol JFB så ska nollan bryta efter faserna och sluta före faserna, det för att man inte ska få en flytande nolla i anläggningen. Normalt bryter man inte nollan i säkerhetsbrytare utan kopplar den på den nollplint som finns i brytaren.
Med allpolig brytning menas att alla spänningsförande faser ska brytas och det finns inget krav på att även nollan ska brytas.
Det finns i kopplingsanvisningar på vissa saker kravet på allsidig brytning och för länder som tex Norge betyder det brytning av bägge faserna då dom kan sakna en nolla.

• Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Ett mycket g:a svar 18 aug 2007 2
Elsäkerhetsverket har svarat att neutralledaren inte behöver frånskiljas.

Fråga (00-91)
Innebär krav på allpolig till- eller frånkoppling i en fast installation att även neutralledaren skall brytas i TN-system?

Svar
Nej, av 461.2 framgår att neutralledaren inte behöver brytas eller frånskiljas i TN-S-system, det vill säga i en anläggningsdel inom ett TN-system där skyddsledaren (PE) och neutralledaren (N) är separata ledare.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
E elmont skrev:
Angående brytning av nolla. Den fjärde anslutningen bryter före och sluter efter dom andra kontakterna och är avsedd för brytning av en manöverkrets när det gäller 4 poliga säkerhetsbrytare.
När det gäller 4 pol JFB så ska nollan bryta efter faserna och sluta före faserna, det för att man inte ska få en flytande nolla i anläggningen. Normalt bryter man inte nollan i säkerhetsbrytare utan kopplar den på den nollplint som finns i brytaren.
Med allpolig brytning menas att alla spänningsförande faser ska brytas och det finns inget krav på att även nollan ska brytas.
Det finns i kopplingsanvisningar på vissa saker kravet på allsidig brytning och för länder som tex Norge betyder det brytning av bägge faserna då dom kan sakna en nolla.
Du verkar ha missat att det finns säkerhetsbrytare med hjälpkontakt (det beskriver du här) och 4-poliga säkerhetsbrytare.

Norwesco (t.ex.) har dessa två:
E31 356 08 Säkerhetsbrytare SA 316H DDG med hjälpkontakt 3+N+PE
och
E 31 356 09 Säkerhetsbrytare SA 416 DDG 4+PE

Där den första har hjälpkontakt, som bryter före och sluter efter, medan den andra är 4-polig och har en kontakt för nollan som bryter efter och sluter före.

https://www.norwesco.se/sv/produkte...tkapslade-med-dragavlastning/graa-sad-serien/

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Semesterbilder från en parkeringsplats i Belgien:
Öppen elskåp på parkeringsplats i Belgien med exponerade kablar och växt som växer intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat plastskåp utan lucka på en parkeringsplats i Belgien, med synliga kablage, nära en parkerad bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skåpet är plast så skåpsluckan förlorades nog vid första touchen av en parkerande bil…

• Wow
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
A anis16 skrev:
Semesterbilder från en parkeringsplats i Belgien:
[bild][bild]

Skåpet är plast så skåpsluckan förlorades nog vid första touchen av en parkerande bil…
Det är bara att ha med en skruvmejsel så kan man ladda elbilen sen! :)

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är bara att ha med en skruvmejsel så kan man ladda elbilen sen!
Krokodilklämmor!

• Haha
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Krokodilklämmor!
Var hade du tänkt sätta dem? Tycker en skruvmejsel låter bättre...

tommib
Två skruvmejslar!

• Älska
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.