Mats-S
Keiller Keiller skrev:
Men med en tom fyrhjuling går det bra?
Inte om föraren är full ;-)

Mats-S Mats-S skrev:
Inte om föraren är full ;-)
Är föraren full så är eldragningen i fara oavsett fordon eller antal hjul 😃

• Gilla
  • Haha
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Kanske inte riktigt värsta kopplingen, men värsta elmaterialet som kan bli värst kopplingen om det används...
Köpte ett eluttag i helgen, visst det var billigt men valde det mest för att det såg trevligt ut
[bild]
Väl hemma öppnades det och då ser det ut så här 🤔
[bild]
Racklinga skruvanslutningar. Dessutom måste man skruva från sidan, det funkade ju inget vidare när uttaget sitter i ett skåp.
Sen visar det sig att metallblecken bara är instuckna mellan några plastflärpar.
[bild]
Känns inte speciellt seriöst. Här kan man tro att det skulle gå att ansluta, men det är helt omöjligt att få till en stabil anslutning under brickan om det inte sitter på sin plats där plasten runt (hjälpligt) kan se till att alla kardeler hamnar under brickan.
Nä riktigt skräp är det - den hamnade i soppåsen utan att någonsin kopplas in. Malmbergs Gamma heter serien ifall nån vill veta vad man ska undvika.
Jag köpte ett 4-vägs uttag på Biltema. Samma skit. Har ju köpt billigt skit förr, men de har då varit bättre än det här.
Den här hamnar också i soppåsen. 🫤
4-vägs eluttag med synliga ledningar, blå och bruna kablar är anslutna. Produkten beskrivs som av låg kvalitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
Pen och 3 till
  • Laddar…
DANNE_K_ DANNE_K_ skrev:
Jag köpte ett 4-vägs uttag på Biltema. Samma skit. Har ju köpt billigt skit förr, men de har då varit bättre än det här.
Den här hamnar också i soppåsen. 🫤
[bild]
Vad trodde du att du skulle få?

• Gilla
Edlunn och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad trodde du att du skulle få?
Som jag skrev så har jag köpt billiga grejer förr, och de har då varit betydligt bättre tillverkade. 🤷‍♂️
Saker och ting har väl blivit sämre de senaste åren. 🤷‍♂️

• Gilla
useless
  • Laddar…
Magnus E K
Biltemas 4-vägsuttag har dock sett ut så där åtminstone senaste tio åren. Jag köpte flera stycken när jag flyttade in i mitt hus 2015 (innan jag visste bättre).

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Biltemas 4-vägsuttag har dock sett ut så där åtminstone senaste tio åren. Jag köpte flera stycken när jag flyttade in i mitt hus 2015 (innan jag visste bättre).
Ok. Från Biltema har jag tidigare bara köpt utomhus-uttagen och dem är det bättre kvalitet på.
Andra billiga uttag som jag köp tidigare har jag nog mestadels köpt från Jula och Clas Ohlson och de har inte sett ut sådär.

Farstatjej90
Kan ni förklara vad problemet med uttaget är?

A
Köpte ett dubbelt vägguttag för utomhus bruk på Biltema.
Det var inte kopplat mellan uttagen internt utan det fick man göra själv.

Tycker det borde vara gjort av tillverkaren.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Kan ni förklara vad problemet med uttaget är?
Helt undermåliga skru anslutningar, dessutom måste de skruvas från sidan vilket innebär att man ofta behöver fästa kabeln i uttaget innan man fäste det i väggen. Det finns så mycket bättre konstruktioner till i princip samma pris så jag förstår inte varför dessa behöver finnas.

Farstatjej90
Känns bra att se sånt här för alla oss som köper grejer från Wish/Temu/AliExpress för det är ofta samma grejer som Biltema/Jula men 20% av priset eller mindre ..... Vissa säger ju det är värt priset för dom tar ansvaret men jag tror det är skitsnack. Det är samma grejer....

Tillägg: senaste var en T-koppling till utebelysning, ni vet en sån man skruvar åt så det inte kommer in vatten. I Sverige 99kr, Temu 9 kr. Det är samma T-koppling.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Känns bra att se sånt här för alla oss som köper grejer från Wish/Temu/AliExpress för det är ofta samma grejer som Biltema/Jula men 20% av priset eller mindre ..... Vissa säger ju det är värt priset för dom tar ansvaret men jag tror det är skitsnack. Det är samma grejer....

Tillägg: senaste var en T-koppling till utebelysning, ni vet en sån man skruvar åt så det inte kommer in vatten. I Sverige 99kr, Temu 9 kr. Det är samma T-koppling.
Det är nog inte alltid sant. Mycket möjligt att Wish/Temu osv. kan ha en del produkter som håller lika "hög" kvalitet som Biltema/Jula. Men det är deras toppkvalitet. Du kan lika gärna få väldigt mycket sämre. Praktexemplet är ju de piratkopierade mobilladdare som tidigare fanns som exakta kopior avc Ericsson/Nokia laddare. Det enda som på utsidan avslöjde dem var att alla hade samma tillverkningsnummer. Men invändigt fanns inte ens en transformator, satt bara en kondensator som strömbegränsare och en likriktardiod. Hela telefonen blev spänningssatt med 230V mot jord.

Jag har själv öppnat en något bättre piratkopia där det iallafall satt en transformator, men den var extremt liten så den kunde bara ge ca 0,05 A laddström, och isolationsavstånden i den var under en mm.

Köper du Biltema "kvalitet" så har de iallafall någon form av kvalitetskontroll. Jag tror ex. inte att Jula's poolvärmare är konstuerad så att hela poolen blir strömförande "by design", möjligen pga. dålig isolering (skulle inte lita på något elektriskt som skall ha kontakt med en pool från Jula/biltema).

Farstatjej90
Nä men man får ju ha lite känsla för det också. Klart man inte handlar en mobilladdare för 24 kr på AliExpress. Men mycket annat är precis samma. Allting som säljs på Biltema/Jula är gjort i Kina. Typ allting som säljs överallt annars också.
Det som inte är gjort i Kina står det ju på överallt att det är gjort nån annanstans....

Jo men det som tillverkas i kina är alltifrån "Rolex kvalitet" till rent bedrägeri. Och det kan gälla vad som helst. Som exempel eldosorna som jag köpte på byggmax för typ 20 år sedan. Noname brand (gissar Kina tillverkade). De började spontant spricka redan någon dag efter montering. Ett par dosor han bli inbyggda innan jag upptäckte det. Två eller tre år senare lossnade uttagen ur de dosorna för att dosorna helt hade krackelerat. Fick skruva dit uttagen i väggen istället för i dosan.

Jag tänkte att det kan väl inte spela någon roll vad det är för kvalitet på en eldosa.... Men jag har lärt mig, och man kan ju fundera över hur det är med flammsäkerheten på de där usla dosorna jag köpte.

Köper du helt okända märken från kina så kan det vara bra, men det kan också vara helt osannolikt usel kvalitet. Köper du Jula eller Biltema så är det trotts allt ett varumärke med viss koll på vad de säljer, även om det är svaga märken. Men de allra värsta bedrägerierna är jag övertygad om att man slipper.

Ett tyskt företag som jag gjorde en del jobb för tidigare, hade sin produktion i Kina. Det var ett välkänt kvalitetsmärke (Rolls Royce status i branschen), även den kinesiska produktionen höll toppklass. Det var elektronikprodukter där varje apparat kostade typ 100 kr att producera men som säljs för ca 100 000 kr (vilket är motiverat pga . ca en miljard i utvecklingskostnad). Men så efter ett tag dök det upp supportfrågor från kunder som hade tillverkningsnummer som vi inte kände igen. Visade sig att den kinesiska fabriken tillverkade ungefär lika många produkter som de sålde själva i Asien...

Jättebra jobb från kineserna, men tyvärr direkt kriminellt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Tur att de isolerat och låtit bli att ansluta jorden, när fasen är på så långt avstånd från metallchassit.

• Eldragning med isolerade kablar, en metallkåpa och oansluten jordledning mot en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Nilstyko och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.