3 487 065 läst ·
11 648 svar
3487k läst
11,6k svar
Värsta elkopplingen?
Ännu mer så på senare tid där det maniskt dras på med "illverkarens anvisningar" som universella, orubbliga och rätt.tommib skrev:
Jo, vi har ju haft diskussionen förut och nu är det aktuellt igen i en annan tråd. Man tar helt enkelt en vägledning eller rekommendation som en absolut sanning som inte får vikas en millimeter från. Om man inte förstår teorin bakom utan bara lärt sig genom mekanisk repetition så blir det lätt så. Som en bonus odlas en kultur av misstänksamhet mot alla som inte "gått den långa vägen" och tragglat på samma sätt.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 730 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 730 inlägg
Jo.
Grejen är att det i de allra flesta fall är bra och rimliga rekommendationer. Även elbilsladdningen med laddbox är, som många konstaterat, en vettig rekommendation som är lämplig att följa i majoriteten av fall.
Problemet uppstår när man bokstavstolkar saker. Detta är en trend jag tycker man ser mer av i samhället hela tiden. Då har man väldigt svårt att hantera motstridiga krav.
Ett närliggande exempel från min bransch är arbetsbeskrivningarna för anestesiläkare resp anestesisjuksköterska på min arbetsplats. De är väldigt lika med en mycket viktig distinktion; anestesiläkare får frångå PM när så är lämpligt.
Dessa finns egentligen av ett annat huvudsakligt skäl men att man valt att kodifiera detta är ändå ett visst mått av klarsyn. Vår verksamhet skulle inte fungera annars.
Grejen är att det i de allra flesta fall är bra och rimliga rekommendationer. Även elbilsladdningen med laddbox är, som många konstaterat, en vettig rekommendation som är lämplig att följa i majoriteten av fall.
Problemet uppstår när man bokstavstolkar saker. Detta är en trend jag tycker man ser mer av i samhället hela tiden. Då har man väldigt svårt att hantera motstridiga krav.
Ett närliggande exempel från min bransch är arbetsbeskrivningarna för anestesiläkare resp anestesisjuksköterska på min arbetsplats. De är väldigt lika med en mycket viktig distinktion; anestesiläkare får frångå PM när så är lämpligt.
Dessa finns egentligen av ett annat huvudsakligt skäl men att man valt att kodifiera detta är ändå ett visst mått av klarsyn. Vår verksamhet skulle inte fungera annars.
Hobbyelektriker
· E
· 15 365 inlägg
Det där var ju inte så lysande, hade han lagt gulgrön på en jordskena hade det varit OK.
Nån sov på lektionen som gick igenom TN-C, TN-S, PE, N och PEN och hur man kopplar in en jordfelsbrytare.
Varför sitter det en jordfelsbrytare i något som närmast är en födelningscentral, den väntar man väl med till gruppcentralen?
Nån sov på lektionen som gick igenom TN-C, TN-S, PE, N och PEN och hur man kopplar in en jordfelsbrytare.
Varför sitter det en jordfelsbrytare i något som närmast är en födelningscentral, den väntar man väl med till gruppcentralen?
Redigerat:
Finns ett fel till kundens grejer (kablar och central) är monterade för nära elnätbolgets mätare. I detta fall skulle centralen monteras på utrymmet för fd. tariffstyrning dvs. ovanför de röda plastgenomföringarna.
Kablarna ska flyttas så de inte inkräktar på trätavlan.
Generellt kan man säga att den träskiva som mästaren sitter på ska vara fri från övrig utrustning och kablar.
Trätavlan som var tänkt för tariffstyrning kan dock användas. Det är trätavlan ovanför mätartavlan som var tänkt för tariffstyrning.
Ps.
(Hur långa skruvar är det till kabelklammerna? Det går RK bakom trätavlan)
Kablarna ska flyttas så de inte inkräktar på trätavlan.
Generellt kan man säga att den träskiva som mästaren sitter på ska vara fri från övrig utrustning och kablar.
Trätavlan som var tänkt för tariffstyrning kan dock användas. Det är trätavlan ovanför mätartavlan som var tänkt för tariffstyrning.
Ps.
(Hur långa skruvar är det till kabelklammerna? Det går RK bakom trätavlan)
Det är ett äldre mätarskåp som en auktoriserad elektriker har satt in en kapsling som matar laddboxFotografen skrev:
Det där var ju inte så lysande, hade han lagt gulgrön på en jordskena hade det varit OK.
Då är det "bara" att spalta upp felen och reklamera jobbet.J J-banan skrev:
Det går även att anmäla installationsföretaget till Elsäkerhetsverket.
Får lite känslan av att det är en laddbox som är köpt med installation till fastpris?
Isåfall får den drabbade reklamera till den som sålt boxen...