3 486 864 lĂ€st ·
11 648 svar
3487k lÀst
11,6k svar
VĂ€rsta elkopplingen?
Extra livsfarlig diazed centralđ
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Skillnaden Àr att Biltema, jula mm har ansvar sÄ deras produkter följer alla standarder, regler och lagar. Bara en sÄn till synes enkel sak som CE mÀrkning...Farstatjej90 skrev:
NÀ men man fÄr ju ha lite kÀnsla för det ocksÄ. Klart man inte handlar en mobilladdare för 24 kr pÄ AliExpress. Men mycket annat Àr precis samma. Allting som sÀljs pÄ Biltema/Jula Àr gjort i Kina. Typ allting som sÀljs överallt annars ocksÄ.
Det som inte Àr gjort i Kina stÄr det ju pÄ överallt att det Àr gjort nÄn annanstans....
Att köpa elektriska/elektroniska mm grejer frÄn wish/temu mm innebÀr att du inte har en aning om ifall du fÄr vad du Àr lovad och att det Àr sÀkert el ens lagligt att anvÀnda hÀr.
Det Àr likadant nÀr vi som elektriker sÀljer o monterar upp saker hos kunder. Vi har ett garantiansvar och lag krav pÄ oss att det vi sÀtter upp följer lagen och Àr sÀkert.
Ăven om kunden köper materialet sjĂ€lv och jag "bara" tar ansvar över installationen sĂ„ mĂ„ste jag vara sĂ€ker pĂ„ att det jag installerar Ă€r godkĂ€nt annars fĂ„r jag inte installera det.
Det dÀr uttaget frÄn biltema hade jag inte rört med tÄng.
bÀttre installera saker man vet hÄller och fungerar, billigare för kunden med ett besök Àn flera
Besserwisser
· VĂ€stra Götalands
· 11 135 inlĂ€gg
Jajamensan. De har örnkoll pĂ„ att inget farligt eller felaktigt slĂ€pps igenom till försĂ€ljningâŠL laxen86 skrev:
https://www.biltema.se/om-biltema/kundservice/produktinformation/aterkallelser/
B
breakman
Hobbyelektriker
· VĂ€sternorrland
· 1 828 inlĂ€gg
breakman
Hobbyelektriker
- VĂ€sternorrland
- 1 828 inlÀgg
Den kan till och med ha dragits ur i samband med besiktningen, för att se vad som gÄr vart, och för att fÄ en tydligare bild.Farstatjej90 skrev:
Kan ocksĂ„ vara för att gnugga den som kopplat dets ansikte mot sladden och sĂ€ga "FY! SKĂMS!".
Har du flera jordade apparater i ett jordat grenuttag (vilket detta i princip Àr) som sitter i ett ojordat uttag sÄ kan det bli vÀldigt farligt.Farstatjej90 skrev:
Om det blir ett fel sÄ att höljet blir strömförande, sÄ, om allt sitter jordat som det ska, sÄ gÄr proppen, och ingen skada Àr skedd.
Sitter en jordad sak i ett ojordat uttag nÀr det hÀnder sÄ blir dess hölje strömförande. Det Àr inte alls bra.
Delar flera jordade saker samma jordade grenuttag i ett ojordat uttag och det blir fel pÄ en av dem, sÄ blir alla höljen strömförande. Inte ett dugg bra.
PÄ det hela taget, sÀtt bara ojordade apparater (och de platta europluggarna) i ojordade uttag.
Ett troligare scenario: Plogen trycker sÄ mycket snö mot staketet att plankorna brister. Har hÀnt mig, flera gÄnger.Farstatjej90 skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlĂ€gg
Finn fem fel.
Brytaren bryter nollan. Fasen Àr skarvad med gulgrön. Dosan Àr sprÀckt. Röret upp till lampan har slÀppt frÄn dosan (stosen har gÄtt av). Inkommande i röret nerifrÄn Àr kuloledning.
Som tur Àr sÄ Àr bernadottelampan vÀl isolerad (porslin).
Brytaren bryter nollan. Fasen Àr skarvad med gulgrön. Dosan Àr sprÀckt. Röret upp till lampan har slÀppt frÄn dosan (stosen har gÄtt av). Inkommande i röret nerifrÄn Àr kuloledning.
Som tur Àr sÄ Àr bernadottelampan vÀl isolerad (porslin).
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Strömbrytare brukar vara enpoliga sÄ att man mÄste vÀlja en pol att bryta. Som du Àr inne pÄ Àr det helt ok att bryta nollan. Det som Àr det tveksamma Àr att inte bryta fasen.Farstatjej90 skrev: