Extra livsfarlig diazed central👌
Sliten och potentiellt farlig elcentral med gamla diazed-proppar och exponerade kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sliten och potentiellt farlig diazed central med frilagd koppartrÄd och gnistbildning.
Skapa konto
Diazed proppskÄp med öppna sÀkringar och kablar, en hand hÄller en spÀnningsmÀtare nÀra propparna.
Skapa konto

• Wow
  • Ledsen
Dilato och 12 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
NÀ men man fÄr ju ha lite kÀnsla för det ocksÄ. Klart man inte handlar en mobilladdare för 24 kr pÄ AliExpress. Men mycket annat Àr precis samma. Allting som sÀljs pÄ Biltema/Jula Àr gjort i Kina. Typ allting som sÀljs överallt annars ocksÄ.
Det som inte Àr gjort i Kina stÄr det ju pÄ överallt att det Àr gjort nÄn annanstans....
Skillnaden Àr att Biltema, jula mm har ansvar sÄ deras produkter följer alla standarder, regler och lagar. Bara en sÄn till synes enkel sak som CE mÀrkning...
Att köpa elektriska/elektroniska mm grejer frÄn wish/temu mm innebÀr att du inte har en aning om ifall du fÄr vad du Àr lovad och att det Àr sÀkert el ens lagligt att anvÀnda hÀr.

Det Àr likadant nÀr vi som elektriker sÀljer o monterar upp saker hos kunder. Vi har ett garantiansvar och lag krav pÄ oss att det vi sÀtter upp följer lagen och Àr sÀkert.
Även om kunden köper materialet sjĂ€lv och jag "bara" tar ansvar över installationen sĂ„ mĂ„ste jag vara sĂ€ker pĂ„ att det jag installerar Ă€r godkĂ€nt annars fĂ„r jag inte installera det.

Det dÀr uttaget frÄn biltema hade jag inte rört med tÄng.
bÀttre installera saker man vet hÄller och fungerar, billigare för kunden med ett besök Àn flera

• Gilla
Erik 83 och 1 till
  • Laddar…
L laxen86 skrev:
Skillnaden Àr att Biltema, jula mm har ansvar sÄ deras produkter följer alla standarder, regler och lagar. Bara en sÄn till synes enkel sak som CE mÀrkning...
Jajamensan. De har örnkoll pĂ„ att inget farligt eller felaktigt slĂ€pps igenom till försĂ€ljning

https://www.biltema.se/om-biltema/kundservice/produktinformation/aterkallelser/

;)

• Haha
  • Wow
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
B
Var pÄ restaurang förra veckan. Styrningen (antar jag) till deras utedel lÀmnar en del att önska...

ElskÄp med exponerad installation vid restaurangens utedel.
Skapa konto

• Haha
  • Wow
cpalm och 1 till
  • Laddar…
A
Det dÀr borde du pÄtala för restaurangen att det behöver ÄtgÀrdas om du Àr dÀr fler gÄnger.

Kapslingar ska ha locken pÄ och ledningar infÀstas och dragavlastas.

RoTe
A avh67f skrev:
Det dÀr borde du pÄtala för restaurangen att det behöver ÄtgÀrdas om du Àr dÀr fler gÄnger.

Och dom bryr sig inte ett jÀvla skit.

A avh67f skrev:
Typ sĂ„ hĂ€r? 😉
Elcentral monterad pÄ vÀggen med exponerade kablar och brytare.
Skapa konto

• Haha
  • Wow
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Det Àr ju plomberat sÄ inget att klaga pÄ dÀr.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
A
RoTe RoTe skrev:
Och dom bryr sig inte ett jÀvla skit.
Det Àr bara för att ge de en chans att sjÀlvmant ÄtgÀrda farligheter skyndsamt för görs det inte Àr ju nÀsta anhalt en anmÀlan till ElsÀkerhetsverket.

A avh67f skrev:
Det Àr bara för att ge de en chans att sjÀlvmant ÄtgÀrda farligheter skyndsamt för görs det inte Àr ju nÀsta anhalt en anmÀlan till ElsÀkerhetsverket.
Vet vi att det Àr starkström i boxen dÄ? Tycker det Àr omöjligt att se.

Jag tror den dĂ€r kabeln gĂ„tt dĂ€r tidigare men ramlat ur och listen Ă€r tom. Eller?đŸ€”
Den kan till och med ha dragits ur i samband med besiktningen, för att se vad som gÄr vart, och för att fÄ en tydligare bild.

Kan ocksĂ„ vara för att gnugga den som kopplat dets ansikte mot sladden och sĂ€ga "FY! SKÄMS!".

TrÄden heter vÀrsta elkopplingen och ingen har kunnat förklara varför det "felet" ens skulle vara farligt ..
Har du flera jordade apparater i ett jordat grenuttag (vilket detta i princip Àr) som sitter i ett ojordat uttag sÄ kan det bli vÀldigt farligt.

Om det blir ett fel sÄ att höljet blir strömförande, sÄ, om allt sitter jordat som det ska, sÄ gÄr proppen, och ingen skada Àr skedd.

Sitter en jordad sak i ett ojordat uttag nÀr det hÀnder sÄ blir dess hölje strömförande. Det Àr inte alls bra.

Delar flera jordade saker samma jordade grenuttag i ett ojordat uttag och det blir fel pÄ en av dem, sÄ blir alla höljen strömförande. Inte ett dugg bra.

PÄ det hela taget, sÀtt bara ojordade apparater (och de platta europluggarna) i ojordade uttag.

Nej nu fÄr ni ge er, ni kan inte börja kritisera elinstallationer för att dom inte tÄl krock med motorfordon...
Ett troligare scenario: Plogen trycker sÄ mycket snö mot staketet att plankorna brister. Har hÀnt mig, flera gÄnger.

Finn fem fel.
Brytaren bryter nollan. Fasen Àr skarvad med gulgrön. Dosan Àr sprÀckt. Röret upp till lampan har slÀppt frÄn dosan (stosen har gÄtt av). Inkommande i röret nerifrÄn Àr kuloledning.
Som tur Àr sÄ Àr bernadottelampan vÀl isolerad (porslin).
Elektrisk dosa med spricka, felkopplade ledningar: fas skarvad med jord. Kuloledning syns, rör till lampa lossnat. Brytare som bryter nollan.
Skapa konto

Trasig lamphÄllare med sprucken dosa och skarvad kabel, monterad pÄ en vÀgg. Röret har lossnat och kuloledning Àr synlig.
Skapa konto

• Wow
  • Gilla
  • Ledsen
Fotografen och 6 till
  • Laddar…
A
Möjligt att det var godkÀnt att manövrera neutral förr i tiden. Jag Àr osÀker pÄ det. Gamla installationer verkar ofta vara utförda sÄ.

Farstatjej90
Är felet att den bara bryter nollan eller? För det mĂ„ste ju vara ok att bryta bĂ„de fas och nolla samtidigt menar jag..

Är felet att den bara bryter nollan eller? För det mĂ„ste ju vara ok att bryta bĂ„de fas och nolla samtidigt menar jag..
Strömbrytare brukar vara enpoliga sÄ att man mÄste vÀlja en pol att bryta. Som du Àr inne pÄ Àr det helt ok att bryta nollan. Det som Àr det tveksamma Àr att inte bryta fasen.

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.