Fairlane
Elsäkerhetsmässigt långt ifrån sämst, men bra blev det väl kanske inte ...

Jag klippte bilden nedan från Facebook med beskrivning om hur situationen uppkommit.

Person X hade låtit montera vertikalmarkiser och ringde en elinstallationsfirma för att ansluta det hela lagligt. X ville ha fast anslutning, men elektrikern menade på att då det var en anslutningskabel fick den inte anslutas fast så han monterade en stickkontakt på kabeln, drog fram el och kopplade in ett uttag.

Resultet:
Vertikalmarkis installerad över ett fönster med en synlig anslutningskabel inkopplad i ett vägguttag bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snyggt jobbat! Kan man få det så här fint av en som har behörighet att utföra jobbet finns verkligen ingen anledning att koppla själv.

Redigerat:
  • Haha
  • Ledsen
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
Emil.P och 25 till
  • Laddar…
Panor82
Man satte uttaget där för att det saknades gränsläge och går den sedan ned för långt så åker uttaget med och därmed stannar solskyddet innan skador uppkommer på det.

Genialt!

• Haha
  • Gilla
Peter_Ker och 14 till
  • Laddar…
RoTe
Fairlane Fairlane skrev:

Jag klippte bilden nedan från Facebook med beskrivning om hur situationen uppkommit.

Person X hade låtit montera vertikalmarkiser och ringde en elinstallationsfirma för att ansluta det hela lagligt. X ville ha fast anslutning, men elektrikern menade på att då det var en anslutningskabel fick den inte anslutas fast så han monterade en stickkontakt på kabeln, drog fram eller och kopplade in ett uttag.

Resultet:
[bild]

Snyggt jobbat! Kan man få det så här fint av en som har behörighet att utföra jobbet finns verkligen ingen anledning att koppla själv.
Hur full/hög var elektrikern egentligen, herre gud...

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
RoTe RoTe skrev:
Hur full/hög var elektrikern egentligen, herre gud...
Oklart. I tråden så svarar några elektriker med inlägg som "Beställaren var kanske inte tydlig eller inte gick att nå."...
Man kan undra hur fulla/höga de som skrev så var också.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
gunric och 11 till
  • Laddar…
Mikael_L
Fairlane Fairlane skrev:
men elektrikern menade på att då det var en anslutningskabel fick den inte anslutas fast så han monterade en stickkontakt på kabeln,
Sådana här kunskapsbrister är tyvärr otroligt vanliga i denna branschen, vi ser ju även på detta forum hur det mellan varven "störtar in" elektriker som nu har bestämt sig för att rätta till alla felaktigheter på denna site, för att efter ett tag inse att de själva hade fel (eller inte inse, och bara ragequitta).
Och någon enstaka blir kvar och en tillgång, men de flesta sticker efter ett tag.

• Gilla
Skandiamannen och 9 till
  • Laddar…
Fairlane
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sådana här kunskapsbrister är tyvärr otroligt vanliga i denna branschen, vi ser ju även på detta forum hur det mellan varven "störtar in" elektriker som nu har bestämt sig för att rätta till alla felaktigheter på denna site, för att efter ett tag inse att de själva hade fel (eller inte inse, och bara ragequitta).
Och någon enstaka blir kvar och en tillgång, men de flesta sticker efter ett tag.
Tur att det är tillåtet för då gjorde jag, jag menar "min elektriker" inte fel som kopplade in markisens anslutningskabel i dosa. "Min elektriker" kände även att det inte var så snyggt med en kabel som hängde löst så han klamrade anslutningskabeln, om än med aningen för stor klammer så den kan röra sig.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:

Person X hade låtit montera vertikalmarkiser och ringde en elinstallationsfirma för att ansluta det hela lagligt. X ville ha fast anslutning, men elektrikern menade på att då det var en anslutningskabel fick den inte anslutas fast så han monterade en stickkontakt på kabeln, drog fram el och kopplade in ett uttag.

Resultet:
[bild]

Strängt taget är det väl inget elfel alls. Elektrikern har gjort precis vad han blivit tillsagd att göra. Problemet är att kunden inte tydligt talade om var han ville ha uttaget.

Jag kommer att tänka på en annan historia när jag ser detta. En hissdörr gick inte igen som den skulle. En hissmontör offererade att montera en ny diktator på dörren. Fastighetsskötaren tyckte att det var dyrt och löste det själv med ett handtag på insidan av hissdörren. Tyvärr krockade handtaget med hissens golv när den startade. Plötsligt kändes inte diktatorn lika dyr längre.

tommib
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jo, vi har ju haft diskussionen förut och nu är det aktuellt igen i en annan tråd. Man tar helt enkelt en vägledning eller rekommendation som en absolut sanning som inte får vikas en millimeter från. Om man inte förstår teorin bakom utan bara lärt sig genom mekanisk repetition så blir det lätt så. Som en bonus odlas en kultur av misstänksamhet mot alla som inte "gått den långa vägen" och tragglat på samma sätt.

• Gilla
Pin och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Otroligt vanligt. Min granne har både sin luftvärmepump och markis inkopplade med var sin stickpropp i utanpåliggande uttag på fasaden. Inget de kladdat med själva utan två olika installatörer som bidragit med sin kunskap. Ser förfärligt ut. Inte klamrad kabel utan det är gott om överflöd av material.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
Jag installerar ju en hel del i "offentliga miljöer" eller vad jag nu ska kalla det, och i fläktrum, undercentraler osv.
Då vill man som regel ha brytställen för den elektriska matningen för att service ska kunna utföras av ansluten utrustning, det kan ju vara både värmepumpar, markiser, fläktar osv osv.

Och då har jag i princip två alternativ att välja på, säkerhetsbrytare eller stickpropp, båda ger ju en säker frånskiljning. Brytstället ska dessutom då vara antingen inom synhåll eller låsbart.

Vad jag väljer beror på en massa olika faktorer, men förutom praxis (jag skulle aldrig koppla in en fläktmotor i huset fläktsystem med en CEE-kontakt, utan där gäller ju säkerhetsbrytare) så får saker som vad ser snyggast ut, vad blir billigast för kunden och lite sånt bestämma.

I hemmamiljö anser jag att man kan använda elcentralen som brytställe ibland, där springer det ju inte runt en massa okänt folk medan någon gör service. Så en typ PAX-fläkt kopplar jag typ aldrig över säkerhetsbrytare i ett privat hem (men däremot i en kontors eller affärsfastighet), en luft-luft-värmepump som har elanslutning på utsidan föredrar jag en säkerhetsbrytare (som man då kan låsa i tillkopplat läge om man vill försäkra sig om att ingen klåfingrig ska slå av), samt för att den tål tidens tand utomhus bättre, men är matningen inomhus så ser jag det lite som vilket som vad jag använder, dock brukar jag vilja ordna ett eget brytställe för en sådan här VP.

En markis, tja, jag skulle nog relativt glatt strunta i brytställe om det inte finns en väldigt fin och passande plats för det, men visst, blir det stickproppsanslutet så blir det ju fixat av sig självt...

Men, på sista raden, ...det finns ingen enda väg här, utan många val i hela gråskalan.

• Gilla
Pin och 7 till
  • Laddar…
Fairlane
A Avemo skrev:
Strängt taget är det väl inget elfel alls.
Som sagt inte något problem men en fast anslutning hade väl varit bättre?
A Avemo skrev:
Elektrikern har gjort precis vad han blivit tillsagd att göra. Problemet är att kunden inte tydligt talade om var han ville ha uttaget.
Nej, problemet är att den elektriker som gjorde detta är en idiot som inte ska utföra arbeten utan en handledare som detaljreglerar allt. En som inte kan tänka själv ska inte göra jobbet.

Kunden föreslog fast anslutning ovanför, men elektrikern väljer att göra något annat. Svårt att skylla på kunden. Kunden var för övrigt hemma så hade elektrikern varit intresserad av att göra ett bra jobb så fanns möjligheten att fråga om det var ett bra ställe att montera uttaget på.

• Gilla
Skandiamannen och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, problemet är att den elektriker som gjorde detta är en idiot som inte ska utföra arbeten utan en handledare som detaljreglerar allt. En som inte kan tänka själv ska inte göra jobbet.
Det kanske inte framgick. Men min avsikt var inte att ta den oduglige elektrikern i försvar utan att raljera.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
tommib
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag installerar ju en hel del i "offentliga miljöer" eller vad jag nu ska kalla det, och i fläktrum, undercentraler osv.
Då vill man som regel ha brytställen för den elektriska matningen för att service ska kunna utföras av ansluten utrustning, det kan ju vara både värmepumpar, markiser, fläktar osv osv.

Och då har jag i princip två alternativ att välja på, säkerhetsbrytare eller stickpropp, båda ger ju en säker frånskiljning. Brytstället ska dessutom då vara antingen inom synhåll eller låsbart.

Vad jag väljer beror på en massa olika faktorer, men förutom praxis (jag skulle aldrig koppla in en fläktmotor i huset fläktsystem med en CEE-kontakt, utan där gäller ju säkerhetsbrytare) så får saker som vad ser snyggast ut, vad blir billigast för kunden och lite sånt bestämma.

I hemmamiljö anser jag att man kan använda elcentralen som brytställe ibland, där springer det ju inte runt en massa okänt folk medan någon gör service. Så en typ PAX-fläkt kopplar jag typ aldrig över säkerhetsbrytare i ett privat hem (men däremot i en kontors eller affärsfastighet), en luft-luft-värmepump som har elanslutning på utsidan föredrar jag en säkerhetsbrytare (som man då kan låsa i tillkopplat läge om man vill försäkra sig om att ingen klåfingrig ska slå av), samt för att den tål tidens tand utomhus bättre, men är matningen inomhus så ser jag det lite som vilket som vad jag använder, dock brukar jag vilja ordna ett eget brytställe för en sådan här VP.

En markis, tja, jag skulle nog relativt glatt strunta i brytställe om det inte finns en väldigt fin och passande plats för det, men visst, blir det stickproppsanslutet så blir det ju fixat av sig självt...

Men, på sista raden, ...det finns ingen enda väg här, utan många val i hela gråskalan.
Ja, det var ju just det som ofta saknas (hos andra, inte dig), förmågan till anpassning och att från situationen kunna bedöma vad som är en lämplig lösning och väga olika intressen mot varandra.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.