Ah, elektrikern har förväxlat fas och nolla?

(😉)

• Haha
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mikael_L
Det är nog helt enkelt stickproppsanslutet, och då förväxlas fas och nolla igen ifall man vänder stickproppen 180°

S sinuslinus skrev:
Nyinstallation av laddbox.
vågar knappt fråga... men va detta gjort av en elfirma?

Fin jordning.
Kabelanslutningar med flera färgade kablar kopplade till en terminalblock i ett elskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Mikael_L och 7 till
  • Laddar…
T
Trodde jag hade åtgärdat alla fulkopplingar i det här huset, men nu hittade jag en till bakom en bokhylla.

Elektrisk anslutning med kablar och klämmor, delvis målad, i en oregelbunden installation, synlig bakom ett element enligt sammanhanget.
Skapa konto

Klassisk lampsladdskoppling (fast med klämd fasledare). Men sen satt det här bakom ett närliggande element:

En gammal och oprofessionell elinstallation med flera kablar och kopplingar inklämda, och några kablar är ojordade.
Skapa konto

Så... kabeln från eluttaget kommer in från vänster. Det fanns ingen jord där, så det knyckte man från den gamla elementinstallationen. Sen tog uppenbarligen den jordade lampsladden slut, för man gick vidare med en ojordad. Oklart vart, det står en platsbyggd säng i vägen. Dessutom verkar man ha fått slut på 400V-element också, så man kopplade in ett 230V till lampsladdsdosan istället.

• Wow
  • Gilla
Mikael_L och 6 till
  • Laddar…
Skaffade nytt hus för några månadersedan och elen verkar ha inslag av amatörer

Hittade detta uttag i en garderob och blev lite konfys vart sladden tog vägen när det var 230V i den

IMG_0610.jpeg
Skapa konto

Skruvade bort garderoben på andra sidan väggen i förhoppning att hitta en dosa… men sladden var prydligt dragen under gipset.

IMG_0611.jpeg
Skapa konto

Så jag öppnade eluttaget och hittade nedan. Enda rätta här är väl att det är EKK.
IMG_0612.jpeg
Skapa konto

Den här kopplingen till belysningen når nya nivåer. Man har mycket omsorgsfullt dragit VP rör från en dosa i taket och sedan avslutat röret i dosan till radiatorn medan man har tagit nollan där elen för lampor och uttag kommer ut. FKn hänger löst och är ansluten till trafon med ett par vago.
IMG_0613.jpeg
Skapa konto

Den här koppligen är nog den märkligaste hittills i huset. Det jordade uttaget har man knyckt jord från utebelysningen med en löst hängande FK. Nolla och tändledare hänger fritt (varför har man snålat på de sista cm VP… och ja det är en dimmer i andra änden😵‍💫😵. Vad skulle det där va till för sitter längst in i en kattvind
IMG_0615.jpeg
Skapa konto

Kanske läge att ta in en elpulare och kolla igenom

• Gilla
  • Wow
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
schnyggve schnyggve skrev:
Enda rätta här är väl att det är EKK.
Vad är felet då?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
schnyggve schnyggve skrev:
Skaffade nytt hus för några månadersedan och elen verkar ha inslag av amatörer

Hittade detta uttag i en garderob och blev lite konfys vart sladden tog vägen när det var 230V i den

[bild]

Skruvade bort garderoben på andra sidan väggen i förhoppning att hitta en dosa… men sladden var prydligt dragen under gipset.

[bild]

Så jag öppnade eluttaget och hittade nedan. Enda rätta här är väl att det är EKK.
[bild]

Den här kopplingen till belysningen når nya nivåer. Man har mycket omsorgsfullt dragit VP rör från en dosa i taket och sedan avslutat röret i dosan till radiatorn medan man har tagit nollan där elen för lampor och uttag kommer ut. FKn hänger löst och är ansluten till trafon med ett par vago.
[bild]

Den här koppligen är nog den märkligaste hittills i huset. Det jordade uttaget har man knyckt jord från utebelysningen med en löst hängande FK. Nolla och tändledare hänger fritt (varför har man snålat på de sista cm VP… och ja det är en dimmer i andra änden😵‍💫😵. Vad skulle det där va till för sitter längst in i en kattvind
[bild]

Kanske läge att ta in en elpulare och kolla igenom
Fin krök som går neråt....not
Eller egentligen hela det röret till den högra röda dosan är rätt hemsk

De som redan följer "Cursed Controls" har kanske sett det redan, men för er andra:

Jag lade det i den här tråden, för vi jag hittar ingen tråd med "bästa elkopplingen" och jag vet ärligt talat inte om den skulle passat bättre där. Jag kan inte bestämma mig, men det lutar nog trots allt mot "värsta elkopplingen". ;)

Särskilt om man tar med i beräkningen att "värsta" kan ha både negativ och positiv betydelse... Jag tror han träffar båda betydelserna i samma installation. ;)

• Gilla
  • Älska
Uffe A och 5 till
  • Laddar…
Oavsett vilket, den enda, enda, amerikanska elinstallation jag sett där inget hänger på trekvart.

• Haha
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.