P
B Bitterhetsakademin skrev:
Redan på sextiotalet skrevs det i en bok om svensk politik som jag citerar ur minnet då den ligger någonstans längst inne i ett förråd.
Vad heter boken och vem skrev den?
5000 på femtiotalet motsvarar inte ens en tiondel i köpkraft jämfört med den absurda lön som den nuvarande generaldirektören erhåller.
Går det inte att kvantifiera det?
Som jag tidigare skrivit har skillnaden mellan arbetarens lön och de högsta cheferna stuckit iväg till helt orimliga nivåer vilket sticker i folks ögon.
För en del är det bättre att alla är fattiga än ingen är fattig men några är rika. Lite konstigt, tycker jag.

P
Mugabe var också tacksam över Sveriges hjälp, utan den är det tveksamt om han ens kommit till makten. I fallet Zimbabwe kan man väl säga att utvecklingen inte blev helt lyckad...
Utvecklingen i Tanzania var också allt annat än lyckad, vilket visas av Sirens artikel. Utvecklingen i Afrika är ganska olika i olika länder.

P
D djac skrev:
Jag tror skillnaden ligger i att din är gammal och min uppdaterad.
Nä, jag tror att du lägger annat i höger/vänster-dikotomin än vad jag gör. För mig är den viktigaste parametern hur ett parti och des politiker ser på frihet. Då hamnar SD och V på ungefär samma ställe på skalan. C hamnar där L borde vara. S och M har en egen liten skala.

Den klassiska höger-vänsterskalan har väl allt mer fått vika för GAL -TAN skalan även om den fått utstå en hel del kritik.

P pmd skrev:
Finns det måldokument nånstans som bekräftar din tes?
Numera finns f.ö. flera stora bolag som producerar elektricitet i Sverige.

Hur mycket motsvarar 5000 kr i månaden på 1950-talet i dagens penningvärde?

Jag har ingen anledning att lägga mig i hur mycket Vattenfall betalar sin VD, men jag skulle nog inte ha någon invändning om jag vore aktieägare när VDs lön är 0.07 promille av bolagets omsättning.
För till exempel 1955 kan du multiplicera med 18,2 enligt SCB:s kalkylator men det är enligt deras tillrättalagda siffror som korrigerar för "kvalitetsförbättringar" och annat. Värt att komma ihåg att i början på femtiotalet tjänade en kvalificerad arbetare runt tre kronor i timmen.

Redigerat:
P pmd skrev:
Kanske, men jag kan på rak arm inte komma på någon modern "befrielserörelse" som inte själv blev en förtryckare efter "befrielsen".
Handlar om wannabe ledare som vill bli gängbossar och ta över.

Vattenfall sköts sämre idag i den meningen att det idag finns till i huvudsak för att generera vinst till ägaren staten och inte som förr att ge medborgarna tillgång till billig el.
På femtiotalet låg Vattenfalls generaldirektörs lön på cirka 5000 i månaden vilket var högt jämfört med den vanlige arbetarens lön men ljusår ifrån de absurda 1500000 som dagens generaldirektör har.
Det är dock önskemålet hos majoriteten.
Så när du klagar på det är du mot majoriteten. Detta är folkets önskan.

Redigerat:
  • Haha
Lived
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Så när du klarar på det är du mot majoriteten. Detta är folkets önskan.
Då gäller det att upplysa folket och agitera för en rättvisare värld.

Energi är en nyttighet vilken skall tillhandahållas folket till en låg kostnad
Finns väl inget som hindrar dig att tillhandahålla energi billigt till folket.

Vattenfall ägs av staten alltså i förlängningen det svenska folket.
Japp, så VD lönen sätts enligt folkets vilja.

Som jag tidigare skrivit har skillnaden mellan arbetarens lön och de högsta cheferna stuckit iväg till helt orimliga nivåer vilket sticker i folks ögon.
Folket är giriga. Eller missunsamma?

Folket kan väl starta egna företag och ge sig själva höga löner då.

Om högsta chefen tjänade som sju arbetare för femtio år sedan och idag som närmare åttio så inser de flesta att något är radikalt fel och behöver åtgärdas.
Hur ser logiken ut bakom den insikten?

Det kan iofs enkelt rättas till med en extremt hög progressivitet i skattetabellen.
Så när du har tänkt så det knakar kommer du alltså fram till att staten sätter för hög lön. Och när staten kommit fram till det, så är inte sättet att rätta till det att justera lönen, utan att höja skatten.

Är det på allvar du skriver detta?

På vilket sätt är generaldirektören värd åttio gånger mer än arbetaren?, någon gräns får finnas för elitens girighet
Som redan Gandhi sade "världen kan tillgodose allas behov men inte en mans girighet"

D daVinci skrev:
Så när du klagar på det är du mot majoriteten. Detta är folkets önskan.

Kunde inte riktigt bestämma om du först bara tramsade eller trollade. Vet fortfarande inte vilket.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Finns väl inget som hindrar dig att tillhandahålla energi billigt till folket.

Japp, så VD lönen sätts enligt folkets vilja.

Folket är giriga. Eller missunsamma?

Folket kan väl starta egna företag och ge sig själva höga löner då.

Hur ser logiken ut bakom den insikten?

Så när du har tänkt så det knakar kommer du alltså fram till att staten sätter för hög lön. Och när staten kommit fram till det, så är inte sättet att rätta till det att justera lönen, utan att höja skatten.

Är det på allvar du skriver detta?
Det är de vanligaste nyliberala flosklerna du framför, jag som enskild person har inte de ekonomiska musklerna som behövs för att starta upp ett företag men en man en röst så kan flertalet besluta att beskatta de få med vansinniga inkomster stenhårt. Det är inte avundsjuka utan rättvisa.

Börjar rycka i kvällstopparna nu
Över 300 öre/kWh på kvällarna i SE3/SE4
1786562818279.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kvackatore Kvackatore skrev:
[bild]
Och vi är bara i början av augusti, ser ut att bli smärtsamt i vinter...
Vi får hoppas på en blöt höst så magasinen blir fyllda.
Elen blir dyr när dårarna styr.😥

Kvackatore Kvackatore skrev:
[bild]
Hur mycket påverkar dagens solförmörkelse?

Väder(naturfenomen)beroende elproduktion är ju som det är...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.