9 129 läst ·
200 svar
9k läst
200 svar
Varningen: Vinterns el kan bli den dyraste på flera år
Vad heter boken och vem skrev den?B Bitterhetsakademin skrev:
Går det inte att kvantifiera det?B Bitterhetsakademin skrev:
För en del är det bättre att alla är fattiga än ingen är fattig men några är rika. Lite konstigt, tycker jag.B Bitterhetsakademin skrev:
Utvecklingen i Tanzania var också allt annat än lyckad, vilket visas av Sirens artikel. Utvecklingen i Afrika är ganska olika i olika länder.B Bitterhetsakademin skrev:
Nä, jag tror att du lägger annat i höger/vänster-dikotomin än vad jag gör. För mig är den viktigaste parametern hur ett parti och des politiker ser på frihet. Då hamnar SD och V på ungefär samma ställe på skalan. C hamnar där L borde vara. S och M har en egen liten skala.D djac skrev:
Den klassiska höger-vänsterskalan har väl allt mer fått vika för GAL -TAN skalan även om den fått utstå en hel del kritik.
För till exempel 1955 kan du multiplicera med 18,2 enligt SCB:s kalkylator men det är enligt deras tillrättalagda siffror som korrigerar för "kvalitetsförbättringar" och annat. Värt att komma ihåg att i början på femtiotalet tjänade en kvalificerad arbetare runt tre kronor i timmen.P pmd skrev:Finns det måldokument nånstans som bekräftar din tes?
Numera finns f.ö. flera stora bolag som producerar elektricitet i Sverige.
Hur mycket motsvarar 5000 kr i månaden på 1950-talet i dagens penningvärde?
Jag har ingen anledning att lägga mig i hur mycket Vattenfall betalar sin VD, men jag skulle nog inte ha någon invändning om jag vore aktieägare när VDs lön är 0.07 promille av bolagets omsättning.
Redigerat:
Det är dock önskemålet hos majoriteten.B Bitterhetsakademin skrev:Vattenfall sköts sämre idag i den meningen att det idag finns till i huvudsak för att generera vinst till ägaren staten och inte som förr att ge medborgarna tillgång till billig el.
På femtiotalet låg Vattenfalls generaldirektörs lön på cirka 5000 i månaden vilket var högt jämfört med den vanlige arbetarens lön men ljusår ifrån de absurda 1500000 som dagens generaldirektör har.
Så när du klagar på det är du mot majoriteten. Detta är folkets önskan.
Redigerat:
Finns väl inget som hindrar dig att tillhandahålla energi billigt till folket.B Bitterhetsakademin skrev:
Japp, så VD lönen sätts enligt folkets vilja.B Bitterhetsakademin skrev:
Folket är giriga. Eller missunsamma?B Bitterhetsakademin skrev:
Folket kan väl starta egna företag och ge sig själva höga löner då.
Hur ser logiken ut bakom den insikten?B Bitterhetsakademin skrev:
Så när du har tänkt så det knakar kommer du alltså fram till att staten sätter för hög lön. Och när staten kommit fram till det, så är inte sättet att rätta till det att justera lönen, utan att höja skatten.B Bitterhetsakademin skrev:
Är det på allvar du skriver detta?
På vilket sätt är generaldirektören värd åttio gånger mer än arbetaren?, någon gräns får finnas för elitens girighet
Som redan Gandhi sade "världen kan tillgodose allas behov men inte en mans girighet"
Som redan Gandhi sade "världen kan tillgodose allas behov men inte en mans girighet"
Det är de vanligaste nyliberala flosklerna du framför, jag som enskild person har inte de ekonomiska musklerna som behövs för att starta upp ett företag men en man en röst så kan flertalet besluta att beskatta de få med vansinniga inkomster stenhårt. Det är inte avundsjuka utan rättvisa.D daVinci skrev:Finns väl inget som hindrar dig att tillhandahålla energi billigt till folket.
Japp, så VD lönen sätts enligt folkets vilja.
Folket är giriga. Eller missunsamma?
Folket kan väl starta egna företag och ge sig själva höga löner då.
Hur ser logiken ut bakom den insikten?
Så när du har tänkt så det knakar kommer du alltså fram till att staten sätter för hög lön. Och när staten kommit fram till det, så är inte sättet att rätta till det att justera lönen, utan att höja skatten.
Är det på allvar du skriver detta?
Hobbyelektriker
· E
· 15 540 inlägg