187 079 läst ·
923 svar
187k läst
923 svar
Varning! Vattenfall ändrar alla avtal
Hen herregud vilken tråd detta blivit...
Är det någon som kommer ihåg vad TS faktiskt skrev i början?? Skärpning gubbar och gummor!!
TS upplever att han blivit påprackat ett avtal han inte vill ha eller har bett om. Det var grundfrågan! Nu handlar hela tråden om att några skall bevisa för andra att timpris eller månadsmedelvärde är bäst... En intressant fråga i sig, men vill man diskutera den frågan finns ett antal andra trådar, eller skapa en egen.
Så till TS: Tråkigt om du fått ett avtal du inte vill ha eller bett om. Jag vill iallafall välja själv, och inte bli påprackad något jag inte bett om. Det gäller elavtal, telefonabonnemang, boräntor, tv-utbud eller något annat. Jag vill välja själv så länge produkten finns.
Allt gott!
Är det någon som kommer ihåg vad TS faktiskt skrev i början?? Skärpning gubbar och gummor!!
TS upplever att han blivit påprackat ett avtal han inte vill ha eller har bett om. Det var grundfrågan! Nu handlar hela tråden om att några skall bevisa för andra att timpris eller månadsmedelvärde är bäst... En intressant fråga i sig, men vill man diskutera den frågan finns ett antal andra trådar, eller skapa en egen.
Så till TS: Tråkigt om du fått ett avtal du inte vill ha eller bett om. Jag vill iallafall välja själv, och inte bli påprackad något jag inte bett om. Det gäller elavtal, telefonabonnemang, boräntor, tv-utbud eller något annat. Jag vill välja själv så länge produkten finns.
Allt gott!
Jag tycker trådens kärna fortfarande är avtalsvillkoren och vad Vattenfall egentligen har kokat ihop eller inte. Och det vill vi veta, eftersom avtalsvillkoren är liknande för alla bolag.Fredrik_Niklasson skrev:
Hen herregud vilken tråd detta blivit...
Allt gott!![]()
detta är inget nytt. Elnätsbolagen har i flera år haft svårt att hantera detta, i grunden beroende på att det tidigare bara varit företag som timdebiterats (och då permanent) och man har IT system som är från 1700talet.3asyMan skrev:Snick snack! Bytte mätaren iNovember förra året så det har inte med saken att göra. Mätaren har inte med avtal att göra, du kan välja vilka avtal du vill, och dessutom kan du byta i månadsövergång om man vill.
Men om du nu har fått för dig det så kommer ju ingen här att kunna ändra din tro.
Bara en fråga, om det är som du säger varför står det inget i tidningarna om det? Eller är media i maskopi med Vattenfall?
nu när timdebitering landat hos privatkunder har det plötsligt blivit stora problem. Elnätsbolagen är inte flexibla i mätvärdesleverans och elhandelsbolagen kan inte kompensera för detta.
att det är verklighet att man i vissa fall inte kunna byta tillbaka är ett faktum, fastnade själv i det för flera år sedan med Ellevio, och det var väldigt besvärligt att ta sig ur det.
så ja, bra att det fungerar för dig men i många fall blir det problem pga bristfälliga processer och IT-system hos elnätsbolagen.
och nej det föreligger ingen konspiration bakom detta, elnätsbolagen gör oavsett detta den investering som krävs av lagen, i nya mätare. Vad du har för handelsavtal påverkas inte av detta, de måste investera oavsett.
Håller inte med. Man kan alltid försöka med att styra sin elförbrukning.Timavtal är något som kommer att bli standard och anledning är miljöskäl o att lära folk vara sparsamma med energi. Flera EU länder har detta som standard och även vattenförbrukning m.m kommer att debiteras per hushåll istället för kollektivt i framtiden. Lagstiftning är ju på gång inom EU.Huddingebo skrev:
Själv bytte jag till timavtal 1 oktober vilket innebär att jag fått tänka över hur min förbrukning ser ut. Har hittills sparat ca 200 kWh jämfört med förra årets oktober då VVB endast går nattetid,tvättmaskin de dagar då elpriset är väldigt lågt vilket kan innebära att det tvättas sent kvällar. Just idag är det 2 öre i elpris även dagtid så nu tvättas det. Torktumlare har slängts ut då den kostar enormt mycket energi,har utrymme till torkrum istället precis som man hade förr. Värmen är värmepump o vedkamin. Pumpen går endast de timmar elen är överkomlig i pris dvs nattetid. Dagtid klarar huset sig utan värme och vid behov eldas någon brasa.
Mitt elpris för oktober var det lägsta på flera år och elräkningen blir följdaktligen lägre än förra årets oktober. Så i mitt fall lär det bli vinst på bytet. Problemet med timpris är om du bor i lägenhet då det endast är hushållsel dvs belysning,kyl/frys,tv osv.
Håller med att då blir förtjänsten kanske en förlust. Men även ett vanligt hushålll kan energieffektivisera. Ser ofta (jag är hantverkare o är ute hos folk) gamla glödlampor iställlet för LED,tv som står på men ingen tittar .Oerhört vanligt hos barnfamiljer likaså att man har tänt överallt även i tomma tum. Utebelysning som står på dygnet runt. El är ju väldigt mycket dyrare i Europa så där har hushållen lärt sig spara. Dags även i Sverige?
Testa med E-on, du ska kunna få schablon där även om du har timmätning f n (gjorde en sådan rockad själv då även Fortum vägrade ge mig ett schablonavtal)H Hampus55 skrev:Varning till alla som tror dem har rörligt elavtal med schablonavräkning dvs genomsnittspris räknat på hela månaden. Nu ändrar vattenfall avtalet utan tillåtelse och du blir fast i timpris istället för månadspris. Sen när dem ändrat i elmätaren så spelar det ingen roll vilket bolag du ändrar till. I framtiden kommer du bara ha timpris så länge du inte väljer fast avtal.
Samma här fick mejl och satt fyra timmar i telefon skyllde på min nätägare Eon men det var fel fick inget svar varför men krävde rörligt månadspris på nästa faktura annars byter jag elbolagTomture61 skrev:
"Timpris-användare" har tydligen, av någon outgrundlig anledning, ett litet behov av att värna andra om att välja samma sak och samtidigt förklara hur smidigt allt fungerar. Veganer brukar typ köra med samma metodik, "jag har då valt bort animalier och det var minsann lätt, nu ska jag predika för att andra göra samma sak". NäeeM malarmaster skrev:Håller inte med. Man kan alltid försöka med att styra sin elförbrukning.Timavtal är något som kommer att bli standard och anledning är miljöskäl o att lära folk vara sparsamma med energi. Flera EU länder har detta som standard och även vattenförbrukning m.m kommer att debiteras per hushåll istället för kollektivt i framtiden. Lagstiftning är ju på gång inom EU.
Själv bytte jag till timavtal 1 oktober vilket innebär att jag fått tänka över hur min förbrukning ser ut. Har hittills sparat ca 200 kWh jämfört med förra årets oktober då VVB endast går nattetid,tvättmaskin de dagar då elpriset är väldigt lågt vilket kan innebära att det tvättas sent kvällar. Just idag är det 2 öre i elpris även dagtid så nu tvättas det. Torktumlare har slängts ut då den kostar enormt mycket energi,har utrymme till torkrum istället precis som man hade förr. Värmen är värmepump o vedkamin. Pumpen går endast de timmar elen är överkomlig i pris dvs nattetid. Dagtid klarar huset sig utan värme och vid behov eldas någon brasa.
Mitt elpris för oktober var det lägsta på flera år och elräkningen blir följdaktligen lägre än förra årets oktober. Så i mitt fall lär det bli vinst på bytet. Problemet med timpris är om du bor i lägenhet då det endast är hushållsel dvs belysning,kyl/frys,tv osv.
Håller med att då blir förtjänsten kanske en förlust. Men även ett vanligt hushålll kan energieffektivisera. Ser ofta (jag är hantverkare o är ute hos folk) gamla glödlampor iställlet för LED,tv som står på men ingen tittar .Oerhört vanligt hos barnfamiljer likaså att man har tänt överallt även i tomma tum. Utebelysning som står på dygnet runt. El är ju väldigt mycket dyrare i Europa så där har hushållen lärt sig spara. Dags även i Sverige?
Det är inte så lätt att komma i kontakt med dom, försökte ringa igår runt lunch men hade behövt sitta över 2h i telefonkö, blev också tillbakaflyttad i kön, hade plats 50 och plötsligt var det 58 osv. Dom svarar inte på mail, har mailat dom tidigare i andra frågor för ca 2 månader sedan utan svar.H Hazze23 skrev:
Du kan även se på saken som att vi timmisar försöker informera och upplysa er andra som kanske funderat på saken och att det går att sparar pengar utan större ansträngning. Vi är inte direkt kända för att våga pröva nya saker i detta land, en liten knuff i röven kan bara vara positivt.D Dayangel skrev:"Timpris-användare" har tydligen, av någon outgrundlig anledning, ett litet behov av att värna andra om att välja samma sak och samtidigt förklara hur smidigt allt fungerar. Veganer brukar typ köra med samma metodik, "jag har då valt bort animalier och det var minsann lätt, nu ska jag predika för att andra göra samma sak". Näee
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Jag förstår vad du menar och håller i viss mån med dig, men en utbyggnad för att komma tillbaka till samma läge som vi hade för några år sedan kommer kosta pengar och det kommer vi elkunder oavsett behöva betala på ett eller annat sätt. Så nu är ett alternativ att anpassa sig för det system vi har, eller se fram emot rejält ökade kostnader. Oavsett kan vi inte lösa problemet på kort sikt, så en viss anpassning får vi nog vänja oss vid.T Television_Set skrev:Finns det fler områden som du tycker vi ska anpassa oss efter? Ska ett läkarbesök bli 10ggr dyrare för att belastningen är hög dagtid? Ska arbetstid läggas om för att morgontrafiken står still, eller trängselskatter införas och höjas 10-falt? Eller ska den statliga verksamhet som vi betalar till faktiskt se till att det går att leverera elen dit den behövs, när den behövs? Och om det är elbrist så kanske exporten borde tillåtas först efter att det egna behovet är tillgodosett? Tänk om vi tänkte likadant med maten, att vi skulle exportera så mycket att svenska folket svalt…
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Skulle teckna rörligt förra månaden för start 1 December och då hade Vattenfall text om att man skulle ta reda på vilken elmätare man hade, för om den hade timavläsning kunde man inte välja deras månadsavtal.
Så de rekommenderade att man skulle kolla med sitt nätbolag vilken mätare man hade.
Så de rekommenderade att man skulle kolla med sitt nätbolag vilken mätare man hade.
Man kan alltid välja bort Vattenfall, om de saknar förmåga att i sitt system summera. Det är ganska avancerad matematik det där, kallas addition och inte säkert att alla mäktar med. Viss oro skulle jag dock känna att teckna avtal med en motpart som ska få fakturera mig när inte ens addition ingår i förmågan att hantera.Snailman skrev:
Om inte ironin framgår tydligt nog : Det handlar alltså om teknik till noll, noll procent och om ovilja att erbjuda volymvägt till hundra procent. Och så länge alternativ finns kan väl Vattenfall få sälja sina avtal i mindre mängd framöver?
Ja ibland kan man inte låta bli att berätta att det finns bättre alternativ. Att man ibland bör anpassa sig en aning, eller skaffa rätt teknik som hjälper till en aning, för att få en lägre kostnad.D Dayangel skrev:"Timpris-användare" har tydligen, av någon outgrundlig anledning, ett litet behov av att värna andra om att välja samma sak och samtidigt förklara hur smidigt allt fungerar. Veganer brukar typ köra med samma metodik, "jag har då valt bort animalier och det var minsann lätt, nu ska jag predika för att andra göra samma sak". Näee
Men egentligen borde jag knipa ihop, för att försöka undvika att fler börjar anpassa sin förbrukning till lågpristimmarna, ju fler som anpassar sig, desto högre blir ju efterfrågan på lågpristimmarna...
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 189 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 189 inlägg
Ringde i Torsdags och frågade varför mitt avtal ändrats , fick till svar att min elmätare mäter Timpris !H Hazze23 skrev:
Frågade då om jag kunde säga upp mitt abonnemang med personen jag pratade med , nix .
Ringde ett nytt telnr , väntade 1h i kö och sa upp det , den personen var mer pratvänlig och skulle vidarebefordra mina klagomål .