187 079 läst ·
923 svar
187k läst
923 svar
Varning! Vattenfall ändrar alla avtal
Blir som gamla sovjet när ni som inte vill anpassa er efter timprislista utan tycker att alla andra skall vara med och bidra till er förbrukning vid höga timpriser! Vill man inte anpassa sig skall man få stå för notan själv!T Television_Set skrev:Lönsam ja, men vem fan vill sova i en bastu? Sömnkvalitén påverkas av temperaturen och ett svalare sovrum ger bättre sömn.
Sverige ska vara som gamla Sovjet, vi får köa för att få el, ändra dygnsrytmen för att passa elsystemet, skola på natten, sova på dagen… Utan el får vi snart brödbrist, matbrist osv och det kommer inga timprisavtal att lösa. Enda lösningen är att få bort flaskhalsarna, men det kommer inte att hända eftersom Europeiska priser då flyttar upp i SE2, och sen SE1.
men det skrev om i några inlägg tidigare. Denna ”begränsning” är något som Vattenfall har kommit på. Inte en tekniskt begränsning.L larsha1 skrev:
Ring ditt nätbolag på måndag. Fråga varför du numera har timdebitering och när det ändrats. Då du vet med dig att du inte beställt detta.Bowman skrev:
Som så många andra så så fick jag med detta mailet, jag kollade in mitt konto hos vattenfall och där stod rörligt, så jag tänkte det måste ju vara ett kasst reklammail.
Men så ser jag denna tråd.
Har också funderat tidigare på timpris men slagit bort dom tankarna då jag inte har lust att hålla på och planera min elanvändning för att spara nån hundralapp.
Därför vill jag ju inte bli tvingad att nu planera min elanvändning för att inte bli straffad med ockerpriser när man behöver elen.
Loggade in igen för att se vad som händer kollade nu på fakturor, och visst förra månaden ”rörligt pris” senaste fakturan ”timpris” luktar ju lite skumt detta.
Dessutom svårt att utläsa vad detta egentligen betyder. Har något ändrats, eller är det bara en ny definition, men det mäts ändå på samma sätt som innan?
ingen verkar ju veta det i denna tråden som mest är pajkastning om annat?
Så, nån som vet? Eller måste man börja jaga vattenfall som gör allt för att slippa prata med sina kunder.
Elhandlaren går på data de får av nätägaren.
vilket elområde? För genomsnittspriset i oktober i 3 var 90öre +momsH Hampus55 skrev:
har själv timpris och är mycket nöjd. Ligger ca 30% under rörligt varje månad.
Även jag har timavläsning i mätaren, måste detS sjoberga skrev:Jag har exakt den situationen och Skellefteå Kraft har fortsatt att debitera volymvägt rörligt efter att timprismätning till Greenely (inget annat elavtal, endast mätning) började i augusti. Dvs jag betalar listpris rörligt gånger antal totalt förbrukade kilowattimmar.
Att man mäter per timme (och får data per timme till elbolaget) hindrar inte elbolaget att applicera en summa på mätvärden och få ihop totalen.
Men skrivningen öppnar ju för att de har rätt att sluta göra det vilket är knäppt.
då jag har egenproduktion och säljer till timpris. Men elen jag köper in är till månadsmedelpris.
Japp Vattenfalls skrivning kanske öppnar upp för dåligheter eller inte. Svårt att utläsa. Usel kommunikation som skapar fler frågor än svar.
Nej, jag har timmätning via fullmakt till Eon med Greenely. Inget elavtal med Greenely. Men gruppvolymvägt rörligt elpris från Skellefteå Kraft (det som traditionellt kallats rörligt elpris). Dubbelkollade precis fakturorna så att jag inte blivit lurad.coconut skrev:
Kanske det har att göra med att ditt nätbolag är villig att ändra tillbaka din avräkningsperiod? Dvs de har inga problem att gå längre än vad lagen kräver. Eller så är skrivning ny i villkoren och gällde inte ditt avtal. Vilket tvingade tillbaka månadsmätning.
Jag ville mest bara påpeka för TS att Skellefteå kraft med denna skrivning i sitt avtal kanske inte är löser att få tillbaka månadsmätning. Hade det varit enkelt hos TS nätbolag borde det ha fungerat även med vattenfall som elhandlare, att få tillbaka månadsmätning.
Jag använder timmätningen för att få snabb feedback på åtgärder och ev läckageförbrukningar.
Men när jag jämfört så har jag tjänat litegrann (sådär 100 kr per månad) på volymvägt så behåller det tillsvidare.
För elbolaget så behöver de bara summera alla mätningar per timme för månaden, att få timmätt påverkar inte möjligheten att ta betalt samma pris för alla timmar på en månad.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 194 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 194 inlägg
Jag tecknade 2018 ett avtal med Vattenfel att jag ville använda deras rörliga elpris .S Sir Duke skrev:
Vattenfel har utan att informera mig ändrat det from. Okt 2022 till Timpris .
Såhär står det i villkoren man förmodligen godkänt vid tecknande av rörligt. De verkar vara uppdaterade 24 januari i år.S Sir Duke skrev:
https://www.vattenfall.se/media/kundservice/privat/avtalsvillkor/vattenfalls-avtalsvillkor-el.pdf
10. Särskilda villkor för Rörligt elpris
10a. Elpris: Elpriset består av Vattenfalls kostnader för inköp av el, Vattenfalls fasta elcertifikatsavgift, Vattenfalls fasta påslag i öre/kWh och en fast avgift.
För anläggningar med timmätt förbrukning avser Vattenfalls kostna- der för inköp av el det viktade medelvärde som bildas då det timvisa spotpriset på Nord Pool för det elområde där Kundens anläggning finns sammanvägts med Kundens timvisa energiförbrukning med tillägg för balanskostnad och avgifter till Nord Pool samt Svenska kraftnät och eSett.
För övriga anläggningar avser Vattenfalls kostnader för inköp av el
det viktade medelvärde som bildas då det timvisa spotpriset på Nord Pool för det elområde där Kundens anläggning finns sammanvägts med Vattenfalls anskaffade energivolym för leverans till anläggningar med schablonavräknad förbrukning i samma elområde timme för timme, ba- lanskostnad och avgifter till Nord Pool samt Svenska kraftnät och eSett.
Andra motsvarande elmarknader för fysisk handel ska likställas med Nord Pool enligt detta Avtal i händelse av att Vattenfall skulle använda en sådan elmarknad istället för Nord Pool.
Finns det fler områden som du tycker vi ska anpassa oss efter? Ska ett läkarbesök bli 10ggr dyrare för att belastningen är hög dagtid? Ska arbetstid läggas om för att morgontrafiken står still, eller trängselskatter införas och höjas 10-falt? Eller ska den statliga verksamhet som vi betalar till faktiskt se till att det går att leverera elen dit den behövs, när den behövs? Och om det är elbrist så kanske exporten borde tillåtas först efter att det egna behovet är tillgodosett? Tänk om vi tänkte likadant med maten, att vi skulle exportera så mycket att svenska folket svalt…N nissenhj skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 194 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 194 inlägg
Snick snack från din sida du . För sjuttioelfte ggn . Tecknade med Vattenfel 2018 ett rörligt pris på el , har samma elmätare från huset byggdes 2008 .3asyMan skrev:Snick snack! Bytte mätaren iNovember förra året så det har inte med saken att göra. Mätaren har inte med avtal att göra, du kan välja vilka avtal du vill, och dessutom kan du byta i månadsövergång om man vill.
Men om du nu har fått för dig det så kommer ju ingen här att kunna ändra din tro.
Bara en fråga, om det är som du säger varför står det inget i tidningarna om det? Eller är media i maskopi med Vattenfall?
Blir uppmärksammad av Hampus55 att jag borde kolla min elräkning .
Mycket riktigt from Okt 2022 debiteras jag för Timpris !
OBS har ej bytt elleverantör , har ej bett om Timpris !
Vattenfel har utan att infa mig gjort denna ändring utan min vetskap !
Men har du fått något svar från Vattenfall varför dom bytt?Tomture61 skrev:
Snick snack från din sida du . För sjuttioelfte ggn . Tecknade med Vattenfel 2018 ett rörligt pris på el , har samma elmätare från huset byggdes 2008 .
Det stämmer inte - mitt elbolag E.On kan man välja Rörligt schablon eller TIM-pris oavsett vilken mätare man har - byt bolag, finns fler utöver E.ON som du kan ha det kvar.H Hampus55 skrev:
Har du kollat vad du hade för pris per kilowattimme i oktober? 95,19 öre per kWh låg Vattenfalls volymvägda på i oktober enligt deras hemsida. Om du har exakt det på fakturan så tar de inte timpris.Tomture61 skrev:
Snick snack från din sida du . För sjuttioelfte ggn . Tecknade med Vattenfel 2018 ett rörligt pris på el , har samma elmätare från huset byggdes 2008 .