S Sir Duke skrev:
Kanske... Men svårt att tolka deras utskick. Jag tycker informationen är otydlig och ofullständig.

Att ha timvisning behöver inte betyda att man har timdebitering.

Att elhandelsbolaget köper in sin el till timpris behöver inte betyda att de sedan säljer den till mig till timpris.

Vattenfall kanske är värsta skurkarna, men det går inte att avgöra på det knäppa utskicket tycker jag.
Jag är en av dem som har timmätning för snabb feedback på åtgärder men ändå bundet och volymvägt månadspris i mina 2 avtal.

Det verkar dock enligt tidigare inläggare som att standardavtalet för elhandel innehåller en klausul där elbolaget ensidigt kan tvinga in kunden i timprisavtal. Det är barockt tycker jag. Ett sådant beslut tänker jag skulle vara gemensamt mellan kund och elbolag, eller politiskt om det ska vara för alla och inte ensidigt upp till elbolaget. Det är liksom en extrem ändring av avtalet som man kom överens om vid tecknandet.

Spännande att följa. Ibland brukar det vara missuppfattningar men emellanåt upptäcks konstigheter som kräver protest av kollektivet.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
coconut
S sjoberga skrev:
Märklig skrivning.

Har just Skellefteå Kraft och de är mycket tydliga i sin information att timavtalspris är ett aktivt tillval som bara bör göras av kunder som tänker att de kan styra sin konsumtion på ett bra sätt. Läser man informationen är det nästan ett avrådande om man inte är helt säker på sin förmåga.

Default om man tecknar rörligt är volymvägt månadsvis.

På längre sikt däremot tror jag att vi alla eventuellt tvingas in i timprisavtal - för att få maximal effekt på den effektbrist vi lider av.
Det är samma typ av skrivning som vattenfall har som är anledningen att TS startade tråden.

Jag tolkar det som att har nätbolaget ändrat till timmätning på ditt uppdrag. I TS fall för man skaffade Geenly och de fick fullmakt. Så har nätbolaget fullgjort sina skyldigheter.

Det finns ingen skyldighet för nätbolaget att göra det omvända. Så om Skellefteå kraft får in timmätta mätvärden kommer de debitera enligt detta.

Men jag kan såklart ha fel, all info jag hittar är dock att när du väl bytt till timmätning är du kvar där om inte ditt nätbolag är villig att ändra din avräkningsperiod tillbaka till månadsmätning.

Den fiffiga programmeraren på Vattenfall mosar snabbt ihop ett skript som hittar alla kunder vars förbrukningsprofil är sämre än snittet (dvs kostar mer för Vattenfall att köpa), slår på timprisavtal för dem så att de får betala för sin profil , men låter noga och utan undantag dem som förbrukar bäst profilmässigt få vara kvar på volymvägt. Slå av alla informationsutskick om timpris till dessa samtidigt.

Som bonus antar jag att jag får ett par av de miljoner som dansar ner i bolagsplånboken!

• Haha
  • Gilla
Rooten48 och 1 till
  • Laddar…
Ja, vi kör tvätt, tork och disk nattetid. Alla har timer. Inatt körde vi diskmaskinen gratis (förutom överföringen :-) ).

• Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
Isabella Åkerlund Isabella Åkerlund skrev:
[QUOTE="Hampus55,Sen när dem ändrat i elmätaren så spelar det ingen roll vilket bolag du ändrar till. I framtiden kommer du bara ha timpris så länge du inte väljer fast avtal.

Så du menar att det går att välja timpris men sen går det inte att välja tillbaka till rörligt? Har du förstått korrekt?[/QUOTE]

har haft greenely för att titta på min förbrukning sen 2020. Då hade jag kundkraft, rörligtpris månadssnitt.

Det stämmer inte. Jag hade greenely i 15 dagar och sen bytte jag till månadspris rörligt på Telgeenergi. Fortfarande timmätning.

• Gilla
Sir Duke och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad jag menar med en ”dålig förbrukningsprofil”. Är en som är dyrare än en typisk profil. Jag menar inte att man är sämre för att man har en sådan profil. Men varför ska man förvänta sig att andra vill betala för den?

Så då tycker du att folk med gamla bundna avtal oxå är klandervärda för att dom nu får billig el när andra betalar dyrt?

Ditt resonemang är helt huvudlöst.
Man har valt den variant man vill ha och självklart är det inte ok att bolaget bara ändrar det. Ffa inte utan att avisera i god tid att ändring kommer att ske.

Och det är allt jag kommer att mata trollet med.

• Arg
  • Gilla
sjoberga och 1 till
  • Laddar…
@Shippo Nu gäller ju detta Vattenfall som elhandelsbolag. Om du nu skulle byta till Vattenfall så skulle du då få timpris istället för rörligt även fast du tecknar rörligt hos Vattenfall eftersom din mätare är timavläst. Det står klart och tydligt (ok kanske inte tydligt) på deras webbsida.

coconut coconut skrev:
Det är samma typ av skrivning som vattenfall har som är anledningen att TS startade tråden.

Jag tolkar det som att har nätbolaget ändrat till timmätning på ditt uppdrag. I TS fall för man skaffade Geenly och de fick fullmakt. Så har nätbolaget fullgjort sina skyldigheter.

Det finns ingen skyldighet för nätbolaget att göra det omvända. Så om Skellefteå kraft får in timmätta mätvärden kommer de debitera enligt detta.

Men jag kan såklart ha fel, all info jag hittar är dock att när du väl bytt till timmätning är du kvar där om inte ditt nätbolag är villig att ändra din avräkningsperiod tillbaka till månadsmätning.
Jag har exakt den situationen och Skellefteå Kraft har fortsatt att debitera volymvägt rörligt efter att timprismätning till Greenely (inget annat elavtal, endast mätning) började i augusti. Dvs jag betalar listpris rörligt gånger antal totalt förbrukade kilowattimmar.

Att man mäter per timme (och får data per timme till elbolaget) hindrar inte elbolaget att applicera en summa på mätvärden och få ihop totalen.

Men skrivningen öppnar ju för att de har rätt att sluta göra det vilket är knäppt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Många som inte förstår vad månadsmedelpris är och hur det räknas ut och att de kan själv påverka sitt månadsmedelpris!

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Bowman Bowman skrev:
Som så många andra så så fick jag med detta mailet, jag kollade in mitt konto hos vattenfall och där stod rörligt, så jag tänkte det måste ju vara ett kasst reklammail.
Men så ser jag denna tråd.
Har också funderat tidigare på timpris men slagit bort dom tankarna då jag inte har lust att hålla på och planera min elanvändning för att spara nån hundralapp.
Därför vill jag ju inte bli tvingad att nu planera min elanvändning för att inte bli straffad med ockerpriser när man behöver elen.
Loggade in igen för att se vad som händer kollade nu på fakturor, och visst förra månaden ”rörligt pris” senaste fakturan ”timpris” luktar ju lite skumt detta.

Dessutom svårt att utläsa vad detta egentligen betyder. Har något ändrats, eller är det bara en ny definition, men det mäts ändå på samma sätt som innan?

ingen verkar ju veta det i denna tråden som mest är pajkastning om annat?

Så, nån som vet? Eller måste man börja jaga vattenfall som gör allt för att slippa prata med sina kunder.
Gå till SVT och Aftonbladet så får vi nog snart veta vad det är som pågår.

• Haha
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
N nissenhj skrev:
Många som inte förstår vad månadsmedelpris är och hur det räknas ut och att de kan själv påverka sitt månadsmedelpris!
Fast det är verkligen så indirekt att det inte spelar någon roll om inte många i samma grupp gör det.

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nattsänkingen kunde vara lönsam för att det bara gick att debitera el till fast pris.
Lönsam ja, men vem fan vill sova i en bastu? Sömnkvalitén påverkas av temperaturen och ett svalare sovrum ger bättre sömn.

Sverige ska vara som gamla Sovjet, vi får köa för att få el, ändra dygnsrytmen för att passa elsystemet, skola på natten, sova på dagen… Utan el får vi snart brödbrist, matbrist osv och det kommer inga timprisavtal att lösa. Enda lösningen är att få bort flaskhalsarna, men det kommer inte att hända eftersom Europeiska priser då flyttar upp i SE2, och sen SE1.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
T Television_Set skrev:
Lönsam ja, men vem fan vill sova i en bastu? Sömnkvalitén påverkas av temperaturen och ett svalare sovrum ger bättre sömn.

Sverige ska vara som gamla Sovjet, vi får köa för att få el, ändra dygnsrytmen för att passa elsystemet, skola på natten, sova på dagen… Utan el får vi snart brödbrist, matbrist osv och det kommer inga timprisavtal att lösa. Enda lösningen är att få bort flaskhalsarna, men det kommer inte att hända eftersom Europeiska priser då flyttar upp i SE2, och sen SE1.
Låt sovrummen vara mindre varma än övriga huset då!? Eftersom Sverige är den sista sovjetstaten borde du inte vara överraskad :(

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Låt sovrummen vara mindre varma än övriga huset då!? Eftersom Sverige är den sista sovjetstaten borde du inte vara överraskad :(
Men den värmen som kan lagras i sovrumsväggarna behövs ju under resten av dagen :rolleyes:

coconut
S sjoberga skrev:
Jag har exakt den situationen och Skellefteå Kraft har fortsatt att debitera volymvägt rörligt efter att timprismätning till Greenely (inget annat elavtal, endast mätning) började i augusti. Dvs jag betalar listpris rörligt gånger antal totalt förbrukade kilowattimmar.

Att man mäter per timme (och får data per timme till elbolaget) hindrar inte elbolaget att applicera en summa på mätvärden och få ihop totalen.

Men skrivningen öppnar ju för att de har rätt att sluta göra det vilket är knäppt.
Kanske det har att göra med att ditt nätbolag är villig att ändra tillbaka din avräkningsperiod? Dvs de har inga problem att gå längre än vad lagen kräver. Eller så är skrivning ny i villkoren och gällde inte ditt avtal. Vilket tvingade tillbaka månadsmätning.

Jag ville mest bara påpeka för TS att Skellefteå kraft med denna skrivning i sitt avtal kanske inte är löser att få tillbaka månadsmätning. Hade det varit enkelt hos TS nätbolag borde det ha fungerat även med vattenfall som elhandlare, att få tillbaka månadsmätning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.