Tomture61
S sjoberga skrev:
Hoppas att de sa att mätaren mäter förbrukningen per timme och inte att den mäter ”timpris”. För det är inte sant alls.

I den felaktigheten ligger de facto mycket av missuppfattningarna och ihopblandningarna gällande trådens kärna. Det som är nytt för mig är att elbolagen också blandar och ger på området.
Så här såg mina elräkningar ut före Okt 2022 :
Årsavgift 2022-09-01 - 2022-09-30 30 dygn
El 2022-09-01 - 2022-09-30
Spotpåslag 2022-09-01 - 2022-09-30
Elcertifikatskostnad 2022-09-01 - 2022-09-30
Moms 25 % av

Så här ser det ut from. Okt 2022 :
Årsavgift 2022-10-01 - 2022-10-31 31 dygn
El - timpris 2022-10-01 - 2022-10-31
Spotpåslag 2022-10-01 - 2022-10-31
Elcertifikatskostnad 2022-10-01 - 2022-10-31
Moms 25 % av

Snailman
S sjoberga skrev:
Från Vattenfalls hemsida

Är du osäker på vilken typ av rörligt avtal du har?
Det ser du på baksidan av fakturan från oss. Har du timspot står det att ditt elpris är direkt kopplat till elbörsens timpris. För att vara garanterad att få timspot måste du göra ett aktivt val och ha en mätare som är anpassad för detta.

Det som saknas är mycket riktigt instruktion för hur man ska göra för att vara garanterad att få volymvägt pris oberoende av vilken mätare nätbolaget har installerat och hur den är konfigurerad. Men som konsumentinformation är det bedrövlig text om man i praktiken tvingas in i timspotpris trots att man inte gjort det aktiva valet som omnämns.
Jag som ny kund kunde enligt vattenfall inte välja månadspris om jag hade timmätare, så som det var formulerat verkade det om man hade timmätare omöjligt att välja månadspris.

Tomture61
M marieed2 skrev:
De flesta digitala elmätarna mäter elen per timma, men mätvärdena kanske inte samlas in så ofta - men om man vill ha tillgång till timvärdena så börjar de samlas in timvis och då har samma mätare gått över till TIM-mätare och då följer enligt avtalsvillkoren även avtalet med till TIM-mätt - har du själv på något sätt försökt få tillgång till TIM-värden via nån fullmakt eller nåt? då begär det bolaget omställning av din mätare
Nej , har ej ändrat ngt .
Samma elmätare från det huset byggdes 2008
Samma elhandelsbolag sedan 2008
Senaste förändringen i elabonnemang var 2018 till rörligt
Har aldrig bytt elleverantör sedan 2008
Igår fick Vattenfel sparken , av mig

• Gilla
Bolonn
  • Laddar…
Jag har vattenfall sedan ett halvår, jag beställde rörligt pris och loggar jag in så står det rörligt pris för mitt avtal, men på fakturan står det timpris? På fakturan har jag bara ett pris per månad, t.ex. september 132 öre/Kwh, vilket låter som månadspris för mig?
Ni som vet att ni har timpris, hur ser en timprisfaktura ut? varje timme är väl inte specad?

V Villaägarenr1 skrev:
Ska vi andra skattebetalare betala för att du valt rörligt för att du är för lat att välja fast.
Nej, det tycker jag inte.

Nissens
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Att vi har låtit montera ner vår elförsörjning på det här sättet är helt klart en skandal. Nästan 50% av befolkningen har dock varit med och stött de besluten och nu sitter vi i den sits vi gör och måste lösa det på bästa sätt. Långsiktiga lösningar med utbyggnad och återuppbyggnad är ”lätt”, det är de kortsiktiga lösningarna som kommer kräva uppoffring och ökade kostnader.
Nja, det var väl snarare så att Miljöpartiet villkorade in avvecklingen av kärnkraften. Numera vill de inte stå för det, men det ändrar ju ingenting.

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Nissens
T Television_Set skrev:
Vi i elområde 3 och 4 har betalat till en utbyggnad av elnätet i över 10 år men inte fått något i princip. Och att vi då ska gå över till timpris och ställa om livet till dygnets mörka timmar trots det är rent ut sagt en skandal…
Vadå ställa om livet till ”dygnets mörka timmar”??
Du behöver ju inte sitta och titta på varmvattenberedaren när den producerar varmvatten. Den klarar det ändå…

• Älska
nissenhj
  • Laddar…
H Hampus55 skrev:
Varning till alla som tror dem har rörligt elavtal med schablonavräkning dvs genomsnittspris räknat på hela månaden. Nu ändrar vattenfall avtalet utan tillåtelse och du blir fast i timpris istället för månadspris.
Har du någon källa på det? Hittar inget när jag googlar.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Tomture61
D Daniel 109 skrev:
Har jag gjort det?
Så här uttrycker du dig i inlägg #26
"Så då tycker du att andra ska vara med och betala för din dåliga förbrukningsprofil?"

Dåliga = ?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tomture61
SaldeEttHusTillEttTroll SaldeEttHusTillEttTroll skrev:
Har du någon källa på det? Hittar inget när jag googlar.
Läs inlägg #286
Allt står inte på Google

JanneJanne123
Nissens Nissens skrev:
Nja, det var väl snarare så att Miljöpartiet villkorade in avvecklingen av kärnkraften. Numera vill de inte stå för det, men det ändrar ju ingenting.
Det går att debattera vems fel det är och vem som beslutade vad, men håller helt med om att nu är läget som det är och det hjälper inte att älta det förgångna.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
M malarmaster skrev:
Håller inte med. Man kan alltid försöka med att styra sin elförbrukning.Timavtal är något som kommer att bli standard och anledning är miljöskäl o att lära folk vara sparsamma med energi. Flera EU länder har detta som standard och även vattenförbrukning m.m kommer att debiteras per hushåll istället för kollektivt i framtiden. Lagstiftning är ju på gång inom EU.
Själv bytte jag till timavtal 1 oktober vilket innebär att jag fått tänka över hur min förbrukning ser ut. Har hittills sparat ca 200 kWh jämfört med förra årets oktober då VVB endast går nattetid,tvättmaskin de dagar då elpriset är väldigt lågt vilket kan innebära att det tvättas sent kvällar. Just idag är det 2 öre i elpris även dagtid så nu tvättas det. Torktumlare har slängts ut då den kostar enormt mycket energi,har utrymme till torkrum istället precis som man hade förr. Värmen är värmepump o vedkamin. Pumpen går endast de timmar elen är överkomlig i pris dvs nattetid. Dagtid klarar huset sig utan värme och vid behov eldas någon brasa.
Mitt elpris för oktober var det lägsta på flera år och elräkningen blir följdaktligen lägre än förra årets oktober. Så i mitt fall lär det bli vinst på bytet. Problemet med timpris är om du bor i lägenhet då det endast är hushållsel dvs belysning,kyl/frys,tv osv.
Håller med att då blir förtjänsten kanske en förlust. Men även ett vanligt hushålll kan energieffektivisera. Ser ofta (jag är hantverkare o är ute hos folk) gamla glödlampor iställlet för LED,tv som står på men ingen tittar .Oerhört vanligt hos barnfamiljer likaså att man har tänt överallt även i tomma tum. Utebelysning som står på dygnet runt. El är ju väldigt mycket dyrare i Europa så där har hushållen lärt sig spara. Dags även i Sverige?
Vi kör månadspris men försöker ändå styra förbrukningen till tider när det är låg efterfrågan på el. Av solidariska, miljömässiga och samhällsekonomiska skäl, inte främst privatekonomiska. Så typ "timprisförbrukning" men "månadsdebitering". Men det viktigaste är att minska konsumtionen, inte flytta den. Blev förvånad hur lätt det var att kapa 40 %. Det sänker mina och allas priser.

• Gilla
  • Älska
Bangan och 2 till
  • Laddar…
Nissens
H Hampus55 skrev:
Du fattar inte jag har mail från vattenfall där dem själva säger att den som äger mätaren programmerar om till timavläsning då kan man inte välja tillbaka om du kör med vattenfall som elleverantör. Du måste byta till nån som kan erbjuda månadspris oavsett om mätarenr programmerad. Men vattenfall gör inte det. Är den programmerad till timavläsning så får du timpris
Prova gärna ordet ”de” någon gång. Du skriver ju bra i övrigt så att du konsekvent använder ”dem” ser rätt märkligt ut… tror till och med att det blir mer rätt om du skulle använda ”de” överallt. ;)

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Så här uttrycker du dig i inlägg #26
"Så då tycker du att andra ska vara med och betala för din dåliga förbrukningsprofil?"

Dåliga = ?
Ja, om du vinner på att ha ett månadsrörligt så beror det ju på att andra förlorar på det.
Jag tycker att det är rimligt att man betalar för sin egen förbrukning i stället för att vi slår ihop allas förbrukning och drar ett snitt på det. Sannolik kommer de som förbrukar el till ett lägre pris än ert snitt att tycka samma sak och byta till timpris. Så månadsmedel blir så dyrt att det inte är vettigt att ha produkten.

Det är inte kritik av hur du använder el. Det är möjligen kritik av att du tycker att andra ska betala för det.

• Gilla
Dan_Johansson och 7 till
  • Laddar…
H Hampus55 skrev:
Varning till alla som tror dem har rörligt elavtal med schablonavräkning dvs genomsnittspris räknat på hela månaden. Nu ändrar vattenfall avtalet utan tillåtelse och du blir fast i timpris istället för månadspris. Sen när dem ändrat i elmätaren så spelar det ingen roll vilket bolag du ändrar till. I framtiden kommer du bara ha timpris så länge du inte väljer fast avtal.
Det här är helt sjukt! Hela avregleringen av el-marknaden är en enda katastrof för det svenska folket!
Det är fel att energisektorn inte ägs av staten, då enbart på det sättet kan den nationella energisäkerheten garanteras. Dessutom bör energin/elen säljas till självkostnadspris + utrymme för investeringar!
Som det är nu så bestämms el priste av dyraste naturgaspriset! Det är helt sjukt!
Det är så om en restaurang skulle alltid sälja fläskfärsrätt till ett oxfile pris??! Då skulle vanliga företagare kunna kallas för "bedragare"!
Nu har man inget val som konsument och dessutom agerar staten "förrädiskt" då till elförbrukningen tilllägges energiskatt , samt moms/utgör ca.43% av totala elkostnaden!!!??? Ju högre pris desto större är statens inkomster! Dem som betalar är det svenska folket och skattebetalare!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.