Snailman
S sjoberga skrev:
Man kan alltid välja bort Vattenfall, om de saknar förmåga att i sitt system summera. Det är ganska avancerad matematik det där, kallas addition och inte säkert att alla mäktar med. Viss oro skulle jag dock känna att teckna avtal med en motpart som ska få fakturera mig när inte ens addition ingår i förmågan att hantera.

Om inte ironin framgår tydligt nog : Det handlar alltså om teknik till noll, noll procent och om ovilja att erbjuda volymvägt till hundra procent. Och så länge alternativ finns kan väl Vattenfall få sälja sina avtal i mindre mängd framöver?
Jag hade ingen timmätare, ville ha Vattenfall eftersom det rörliga priset inte är elbörsens pris utan elföretagets inköpspris nånting och den kan ju skilja olika bolag åt. Sedan så hade jag en elleverantör som plötsligt struntade i sitt avtal då elen blivit mycket dyrare så bolaget förlorade på att leverera, så jag ville denna gång inte ha ett bolag som måste dras till domstol där man får delvis rätt sju år senare (grupptalan)

Tomture61 Tomture61 skrev:
Ringde i Torsdags och frågade varför mitt avtal ändrats , fick till svar att min elmätare mäter Timpris !
Frågade då om jag kunde säga upp mitt abonnemang med personen jag pratade med , nix .
Ringde ett nytt telnr , väntade 1h i kö och sa upp det , den personen var mer pratvänlig och skulle vidarebefordra mina klagomål .
Hoppas att de sa att mätaren mäter förbrukningen per timme och inte att den mäter ”timpris”. För det är inte sant alls.

I den felaktigheten ligger de facto mycket av missuppfattningarna och ihopblandningarna gällande trådens kärna. Det som är nytt för mig är att elbolagen också blandar och ger på området.

• Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Jag hade ingen timmätare, ville ha Vattenfall eftersom det rörliga priset inte är elbörsens pris utan elföretagets inköpspris nånting och den kan ju skilja olika bolag åt. Sedan så hade jag en elleverantör som plötsligt struntade i sitt avtal då elen blivit mycket dyrare så bolaget förlorade på att leverera, så jag ville denna gång inte ha ett bolag som måste dras till domstol där man får delvis rätt sju år senare (grupptalan)
Fast om Vattenfall inte säljer det du vill köpa, lutar det väl ändå att något annat alternativ är bättre?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Utan att läsa igenom avtalet jag har med Vattenfall så tecknade jag ett avtal 2018 med rörligt elpris .
Detta avtal är tillsvidare avtal .
Elmätaren är densamma från 2008 .

Man tycker åtminstone Vattenfall borde ha informerat mig att jag kommer att bli överkörd .
De flesta digitala elmätarna mäter elen per timma, men mätvärdena kanske inte samlas in så ofta - men om man vill ha tillgång till timvärdena så börjar de samlas in timvis och då har samma mätare gått över till TIM-mätare och då följer enligt avtalsvillkoren även avtalet med till TIM-mätt - har du själv på något sätt försökt få tillgång till TIM-värden via nån fullmakt eller nåt? då begär det bolaget omställning av din mätare

M marieed2 skrev:
De flesta digitala elmätarna mäter elen per timma, men mätvärdena kanske inte samlas in så ofta - men om man vill ha tillgång till timvärdena så börjar de samlas in timvis och då har samma mätare gått över till TIM-mätare och då följer enligt avtalsvillkoren även avtalet med till TIM-mätt - har du själv på något sätt försökt få tillgång till TIM-värden via nån fullmakt eller nåt? då begär det bolaget omställning av din mätare
Så funkar det som påtalat inte för mig. Jag mäter per timme men betalar gruppvolymvägt helt enligt det avtal jag har med Skellefteå Kraft.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Snailman
S sjoberga skrev:
Fast om Vattenfall inte säljer det du vill köpa, lutar det väl ändå att något annat alternativ är bättre?
Jag ville ha månadsavtal rörligt och det fick jag hos Vattenfall (åtminstone tills jag får en timmätare) men det var väl en månads uppsägningstid på det avtalet, så inga större problem, har även fått ner elförbrukningen på den fastigheten till en sjättedel av förra årets sedan i somras. Den fastigheten har stått tom ett par år, därför är det svårt att bedöma om månadspris eller timpris är bäst, jag kan ändå inte påverka så mycket då det bara är elvärmen som drar någon el, direktverkande element med termostater. I min bostad har jag fastpris som gäller två år till på omkring 85 öre som tecknades för ett år sedan.

• Gilla
sjoberga
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag förstår vad du menar och håller i viss mån med dig, men en utbyggnad för att komma tillbaka till samma läge som vi hade för några år sedan kommer kosta pengar och det kommer vi elkunder oavsett behöva betala på ett eller annat sätt. Så nu är ett alternativ att anpassa sig för det system vi har, eller se fram emot rejält ökade kostnader. Oavsett kan vi inte lösa problemet på kort sikt, så en viss anpassning får vi nog vänja oss vid.
Vi i elområde 3 och 4 har betalat till en utbyggnad av elnätet i över 10 år men inte fått något i princip. Och att vi då ska gå över till timpris och ställa om livet till dygnets mörka timmar trots det är rent ut sagt en skandal…

• Gilla
  • Haha
KarroZoo och 3 till
  • Laddar…
Tomture61
Wende Wende skrev:
Daniel! Vilket tålamod du har...imponerande!
Att börja kritisera hur jag använder elen i mitt liv är totalt fel tråd att göra detta i !

Att börja kritisera hur jag använder elen i mitt liv är totalt fel tråd att göra detta i !
Har jag gjort det?

S sjoberga skrev:
Så funkar det som påtalat inte för mig. Jag mäter per timme men betalar gruppvolymvägt helt enligt det avtal jag har med Skellefteå Kraft.
Nej, många andra bolag har som ditt men för hans del fick han problemet med Vattenfalls avtal och villkor "plötsligt" så nån ändring borde ha skett för just honom (och de som har fått samma problem)

• Gilla
sjoberga
  • Laddar…
Wende Wende skrev:
Daniel! Vilket tålamod du har...imponerande!
Jag börjar inse att det är meningslöst.

• Gilla
Wende och 1 till
  • Laddar…
Från Vattenfalls hemsida

Är du osäker på vilken typ av rörligt avtal du har?
Det ser du på baksidan av fakturan från oss. Har du timspot står det att ditt elpris är direkt kopplat till elbörsens timpris. För att vara garanterad att få timspot måste du göra ett aktivt val och ha en mätare som är anpassad för detta.

Det som saknas är mycket riktigt instruktion för hur man ska göra för att vara garanterad att få volymvägt pris oberoende av vilken mätare nätbolaget har installerat och hur den är konfigurerad. Men som konsumentinformation är det bedrövlig text om man i praktiken tvingas in i timspotpris trots att man inte gjort det aktiva valet som omnämns.

• Gilla
Räknenisse och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
B BSOD skrev:
Ja ibland kan man inte låta bli att berätta att det finns bättre alternativ. Att man ibland bör anpassa sig en aning, eller skaffa rätt teknik som hjälper till en aning, för att få en lägre kostnad.

Men egentligen borde jag knipa ihop, för att försöka undvika att fler börjar anpassa sin förbrukning till lågpristimmarna, ju fler som anpassar sig, desto högre blir ju efterfrågan på lågpristimmarna...
Att skaffa rätt teknik till mitt liv går nog på minst 1-1,5 mille .
För att kunna utnyttja Timpris optimalt .
Köp av elbil
Inst av elutag för laddning av elbil
Nya vitvaror som kan programmeras att tvätta / torka på nätter
Ny värmepump som anpassar sig till Timpriset

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
V
D Daniel 109 skrev:
Så då tycker du att andra ska vara med och betala för din dåliga förbrukningsprofil?
Ska vi andra skattebetalare betala för att du valt rörligt för att du är för lat att välja fast.

• Wow
nissenhj
  • Laddar…
JanneJanne123
T Television_Set skrev:
Vi i elområde 3 och 4 har betalat till en utbyggnad av elnätet i över 10 år men inte fått något i princip. Och att vi då ska gå över till timpris och ställa om livet till dygnets mörka timmar trots det är rent ut sagt en skandal…
Att vi har låtit montera ner vår elförsörjning på det här sättet är helt klart en skandal. Nästan 50% av befolkningen har dock varit med och stött de besluten och nu sitter vi i den sits vi gör och måste lösa det på bästa sätt. Långsiktiga lösningar med utbyggnad och återuppbyggnad är ”lätt”, det är de kortsiktiga lösningarna som kommer kräva uppoffring och ökade kostnader.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.