61 459 läst ·
113 svar
61k läst
113 svar
Varning "Sanitet Sverige"
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Det låter som du pratar onödigt/farligt länge med dem, om du hinner säga så mycket. Ju mer du säger, desto större risk att de kan pussla ihop något med ljudredigering senare.S Simsgrodan skrev:Har ett standardsvar oberoende av om det är telefonförsäljare, dörrknackare eller firmor som haffar mig på gatan och just nu gör arbeten i närheten. Jag tackar för tipset, jag ska kolla om jag ser behov av deras tjänster och återkommer kanske isåfall. Att undersöka om jag har behov gör jag utan deras hjälp. Och avslutar sedan samtalet, artigt om de är justa, mindre artigt om de inte förstår ett nej.
Tja, man behöver inte starta med att vara otrevlig även om man är på sin vakt. Jag undviker sv ren feghet att använda bekräftande uttryck, som ja, ok med mera. Men det är nog en onödig försiktighetsåtgärd för skulle de vilja utnyttja ljudredigering eller liknande får de gå till tingsrätten för att ha nytta av det då jag bara bestrider eventuella ordersedlar eller fakturor. Men har aldrig behövt ens bestrida. Och hos tingsrätten är det de som ska bevisa att ljudinspeningen är autentisk, det är inte jag som ska bevisa att den är falsk. Men däremot tackar jag aldrig ja till gratiserbjudanden av prover, extraerbjudanden, gratis inspektion med mera. Av den enkla orsaken att har jag inte sett behovet av det de erbjuder så hade jag nog inte heller behov. Och varför då ta emot något jag inte behöver bara för att det är gratis?H hempularen skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 927 inlägg
Finns ju ingen poäng med att krångla till det..
Svarar alltid i telefon med efternamn, och telefonförsäljare säger alltid "jag ringer från företag X är det Dan?". Japp svarar jag, "vad vill du kränga". Hälften av fallen säger de rakt ut, ibland försöker de med "nää, jag vill inte sälja något".
Varpå jag säger "tack, det är inte intressant" och lägger på.
Svarar alltid i telefon med efternamn, och telefonförsäljare säger alltid "jag ringer från företag X är det Dan?". Japp svarar jag, "vad vill du kränga". Hälften av fallen säger de rakt ut, ibland försöker de med "nää, jag vill inte sälja något".
Varpå jag säger "tack, det är inte intressant" och lägger på.
Mitt standardsvar är att jag också säljer det dom vill sälja. Hittills har det avslutat samtalet. Det är ingen som kommit på hur man ska sälja larm till någon som säljer larm.S Simsgrodan skrev:Har ett standardsvar oberoende av om det är telefonförsäljare, dörrknackare eller firmor som haffar mig på gatan och just nu gör arbeten i närheten. Jag tackar för tipset, jag ska kolla om jag ser behov av deras tjänster och återkommer kanske isåfall. Att undersöka om jag har behov gör jag utan deras hjälp. Och avslutar sedan samtalet, artigt om de är justa, mindre artigt om de inte förstår ett nej.
Kul variant! 🙂 Jag har tyvärr en grundinställning att vara trevlig tills de visat att de inte förtjänar det. Men kan ibland efter ett samtal känna att jag borde gjort något i stil med ditt förslag. Vad tror du om ”sådana här frågor vill min chef, Donald J Trump hantera själv. Du hittar hans direktnummer på vår hemsida. Ha en trevlig dag!”Farstatjej90 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Det är det som är så farligt. De utnyttjar det. Man måste våga vara otrevlig. Annars hör man till de där som närmst hypnotiseras senare när man blir gammal på riktigt.S Simsgrodan skrev:
Det är lite skillnad om de ringer från ex. Tele2 (säger de) eller annat företag där jag faktiskt har en pågående affärsrelation. Då brukar jag iallafall lyssna en stund.
Men min "otrevlighet" brukar bara ligga på att lägga på luren direkt när de säger sitt företagsnamn, men när de ringer upprepat så brukar det bli något i stil med dra åt h---e.
Jag gör tvärs om och säger vänligt -"kan du vänta lite?" och så går jag och gör något annat tills de ledsnat.H hempularen skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 411 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 411 inlägg
Är det någotsånär seriöst företag är det bra att få in orden "inte intresserad" i någon form då man annars tenderar att ligga kvar i listan och fortsätter att bli uppringd.H hempularen skrev:
Nu får jag sällan sånna telefonsamtal men min favorit när jag har lite tid är att ifrågasätta varför dom ringer mig trots att mitt nr är i Nix registret och det brukar vara lite underhållande för mig då dom brukar ha något svepskäl som inte stämmer som dom kör på, dom brukar inte vara lika sugna på att diskutera det.
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala län
· 429 inlägg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala län
- 429 inlägg
Om jag råkar svara på ett samtal från en försäljare brukar jag säga såhär:
- Vad du än har att sälja eller erbjuda, är svaret nej tack, är inte intresserad.
Det praktiserade jag så sent som häromda'n, killen som ringt upp blev helt ställd och sade bara "Jaha, då får jag önska en fortsatt trevlig dag".
- Vad du än har att sälja eller erbjuda, är svaret nej tack, är inte intresserad.
Det praktiserade jag så sent som häromda'n, killen som ringt upp blev helt ställd och sade bara "Jaha, då får jag önska en fortsatt trevlig dag".
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden