Farstatjej90
Dahlberg68 Dahlberg68 skrev:
Nja, enligt min egen erfarenhet så beror utmattning/utbrändhet sällan av många timmar eller tunga arbeten, förslitningsskador är däremot vanligt i de fallen.
I en del andra länder är också vården inte lika väl utbyggd, och det är mycket möjligt att killen på torget med en vinpava i handen egentligen är en utmattad tidigare högpresterande arbetare.
Grejen är att om du blir "utbränd" där det inte finns sociala skyddsnät så är det kört så då blir inte folk utbrända. Det handlar ju om att man vet att det finns alternativ.

• Arg
Roger Fundin
  • Laddar…
EddieHansson
J Jowan1 skrev:
Men att de debiterar en jourtimme för rengörning av ett verktyg som sannolikt kostar mindre i inköp är helt OK?
Vad kan man förvänta sig från proffesionella leverantörer?
Kan tänka mig att man har flera av dessa och väntar med rengöring till utanför jourtid. Säker mer effektivt att låta nån mindre utbildad rengöra flera verktyg på samma gång under kontorstid.

• Gilla
lidhem och 1 till
  • Laddar…
Vilka forum har du hängt ut företaget på?

Känns som om du mest har beskrivit dig själv som en "besvärlig kund" som inte vill betala för det du köpt.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
J Jowan1 skrev:
Hur kan det gjort det? All administrativ tid borde ju ligga i timpriset.
Den tid som varje enskild hantverkare lägger på administration kan antingen vara inbakad i timkostnaden eller så är det debiterbar til.
Den tid som "assistent" lägger på administration brukar ingå i timkostnaden.

Nja, enligt min egen erfarenhet så beror utmattning/utbrändhet sällan av många timmar eller tunga arbeten, förslitningsskador är däremot vanligt i de fallen.
I en del andra länder är också vården inte lika väl utbyggd, och det är mycket möjligt att killen på torget med en vinpava i handen egentligen är en utmattad tidigare högpresterande arbetare.
Utbrändhet är bara trams i relation till fysiskt arbete. Det beror inte på många arbetstimmar utan att man är psykiskt pressad. I yngre ålder jobbade jag nästan dygnet runt och det var inte på tal om utbrändhet, man gick bara och la sig i husvagnen och så var det bara på't igen på morgonen. Vissa kvällar var vi iväg och tog en ledig kväll och gick och tränade på spåret.

Utbränd är någon som är utsatt för psykisk påfrestning och det rotar sig inte i arbetsbördan. Det blir en psykisk sjukdom.

Däremot så får man ofta förslitningsskador med fysiskt arbete och det är viktigt att tänka på hur man lyfter och arbetsställning, och att vila kroppen tillräckligt när man behöver.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
J Jowan1 skrev:
Var finns detta specificerat?
Tex i företagets affärssystem, inget som du som kund kan se om inte företaget skriver det offentligt någonstans.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Grejen är att om du blir "utbränd" där det inte finns sociala skyddsnät så är det kört så då blir inte folk utbrända. Det handlar ju om att man vet att det finns alternativ.
Snarare så att kategoriseringen utbränd/utmattad inte finns.
Tillståndet finns garanterat.
Precis, då är det kört och utanförskap och missbruk är en trolig väg.
Man får också se till andelen som tar livet av sig för att det inte finns den vård de behöver.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C cpalm skrev:
[media]
De verkar ju ha en rätt skön självdistans i alla fall ;)

Farstatjej90
Snarare så att kategoriseringen utbränd/utmattad inte finns.
Tillståndet finns garanterat.
Precis, då är det kört och utanförskap och missbruk är en trolig väg.
Man får också se till andelen som tar livet av sig för att det inte finns den vård de behöver.
Du underskattar kulturens betydelse.
Det finns massor av sjukdomar som finns bara en viss tid eller i en viss region.
Det är inte så att utbrändhet är lika vanligt överallt.
Det är dubbelt så många som blir sjukskrivna idag i Sverige för utbrändhet jämfört med 2010 men lika många som får hjärtinfarkt.
Ett annat exempel, hur många med amalgamförgiftning stöter du på? Folk har fortfarande det i munnen alltså, massor av folk.

Whiplash är också en skada som bara finns i vissa regioner. Visste du förresten att allt annat lika är det högre risk att få whiplash efter ett trauma om du röntgar patienten än om du låter bli?

Det är ett av mina favoritämnen detta. Tycker det är väldigt intressant detta med relationen kropp och själ.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Någon som sett felsökningen av golvvärmen i deras senaste video?

• Wow
Schäfer
  • Laddar…
K kortis skrev:
Om man debiterar längre tid än Max 5 min på rengöring av hink är det i mina ögon bedrägeri. Kostar hinken 20kr är det förbrukningsmaterial typ dammsugarpåsar men ni debiterar nog det oxå.
Om du debiterar en hel bil så är den min, gammal el ny, så ja
För det första: Du är inte miljövän förstår jag.
Debitetar gör man inte alltid så noga. Varje moment kan omöjligtvis redivisas jämnt. Då skulle faktureringen bli lika dyr som arbetet ibland. Men oavsett slutkostnad hade det blivit ett jävla rabalder om en hantverkare slängde, och tog nya verktyg efter varje rast, för att de gamla var smutsiga.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Farstatjej90
A AG A skrev:
För det första: Du är inte miljövän förstår jag.
Debitetar gör man inte alltid så noga. Varje moment kan omöjligtvis redivisas jämnt. Då skulle faktureringen bli lika dyr som arbetet ibland. Men oavsett slutkostnad hade det blivit ett jävla rabalder om en hantverkare slängde, och tog nya verktyg efter varje rast, för att de gamla var smutsiga.
Han menar inte att det skulle slängas utan ges till kunden om jag förstår rätt.

S SifVerT skrev:
Utbrändhet är bara trams i relation till fysiskt arbete. Det beror inte på många arbetstimmar utan att man är psykiskt pressad. I yngre ålder jobbade jag nästan dygnet runt och det var inte på tal om utbrändhet, man gick bara och la sig i husvagnen och så var det bara på't igen på morgonen. Vissa kvällar var vi iväg och tog en ledig kväll och gick och tränade på spåret.

Utbränd är någon som är utsatt för psykisk påfrestning och det rotar sig inte i arbetsbördan. Det blir en psykisk sjukdom.

Däremot så får man ofta förslitningsskador med fysiskt arbete och det är viktigt att tänka på hur man lyfter och arbetsställning, och att vila kroppen tillräckligt när man behöver.
Något utvidgad kommentar men med samma andemening 😉

• Haha
SifVerT
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Han menar inte att det skulle slängas utan ges till kunden om jag förstår rätt.
Ja jag vet inte om han var så intresserad av ett 20-tal hinkar och 50-tal murslevar med intorkat kakelfix på. Men ville han fick han lika gärna köpa dem, som att jag gjorde rent dem.

Förstår om du inte var helt med på vårat exempel Farstatjejen.

Fairlane
B b8q skrev:
Så alla är iaf överens om att hantverkaren använt 1,5 timmar på resor, arbete i huset samt någon okänd förberedelse i bilen.

Då återstår det ju som jag skrev 30 minuter av deras 2-timmars jourpost.
Ja, fast vi vet ju inte vad han gjorde i bilen.
Han kanske ringde hem?

Jag vet inte om fakturan är rätt eller fel, men om det tagit 2 timmar och 5 minuter effektiv tid så har man rätt, men inte skyldighet att fakturera 3 timmar. Om man suttit i telefon om annat, så är det givetvis något annat.
Tidigare i tråden nämndes det ju att det tog 5 minuter att rengöra verktyget. Känns som det finns marginal kvar till 2 timmar.

Som sagt jag vet inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.