Fotografen Fotografen skrev:
Om vi vänder på det, om röris hade kommit in i ditt badrum med förra kundens bajs på verktyg och kläder, hur billigt hade det då behövt vara för att du inte skulle ha klagat?
Det hade jag inte gillat men kan du förklara rimligheten i detta?

2 h ingår i Svanströms jourkostnad med utgångspunkt Stockholm city.
Det tar 30 minuter att komma hem till mig.
Teknikern var här 15 minuter.

Svanströms hävdar att rengöringen av en Novipro avloppspump inte fick plats inom 2 h.

H
J Jowan1 skrev:
Tack!
Priset var tydligt. 2 h jourjobb i startavgift från Stockholm city.
30 min enkel resa till mig därifrån.
15 minuters arbete på plats.

Sen har de mage att debitera ytterligare 1 h på jourtid för rengöring av ett verktyg som kostar obetydligt över kostnaden för 1 h jourtid.
Ja, det är sanslöst. Det som är bra är att man lär sig av misstagen. Det blir lärpengar. Du lär vara noggrann med vad det kostar, gärna skriftligt före du anlitar någon nästa gång.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J Jowan1 skrev:
Kan du beskriva vad som ingår i ”lägga upp jobbet”? Jag trodde jag köpte något av ett företag som kunde sina saker.
Att "lägga upp jobbet” är att lägga in en arbetsorder i affärssystemet som bla innehåller namn, adress, tider, material, utfört arbete, mm mm för fakturaunderlag.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J Jowan1 skrev:
Tack!
Priset var tydligt. 2 h jourjobb i startavgift från Stockholm city.
30 min enkel resa till mig därifrån.
15 minuters arbete på plats.

Sen har de mage att debitera ytterligare 1 h på jourtid för rengöring av ett verktyg som kostar obetydligt över kostnaden för 1 h jourtid.
H HEM2121 skrev:
Ja, det är sanslöst. Det som är bra är att man lär sig av misstagen. Det blir lärpengar. Du lär vara noggrann med vad det kostar, gärna skriftligt före du anlitar någon nästa gång.
Nu går det ju inte att få allt skriftligt först.
Därför nekade jag deras förslag om att inte posta på sociala medier om mitt missnöje.

• E-postkonversation på svenska, diskussion om ekonomi, fakturor och kundfeedback, möjligt samarbetsförslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Att "lägga upp jobbet” är att lägga in en arbetsorder i affärssystemet som bla innehåller namn, adress, tider, material, utfört arbete, mm mm för fakturaunderlag.
Ingår inte detta i timkostnaden mot kund?

J Jowan1 skrev:
Varför behövde du ett plåster när din son vrickat foten?
Oväsentligt varför men läkaren ville inte ge mig ett plåster som låg i skåpet bakom honom.

P PEmde skrev:
Oväsentligt varför men läkaren ville inte ge mig ett plåster som låg i skåpet bakom honom.
Ok. Hade du betalat läkaren 1 h för att han tvättade sina händer?

H
J Jowan1 skrev:
Nu går det ju inte att få allt skriftligt först.
Därför nekade jag deras förslag om att inte posta på sociala medier om mitt missnöje.
Nej, i detta fall vet man ju inte slutkostnaden beroende på fel. Men timpeng och vad de tar betalt för vet de ju, bilersättning och varifrån de debiterar, servicebil om de debiterar för det, varifrån de debiterar för hantverkaren, t.ex. från startpunkten tur och retur, och eventuella andra debiteringar, t.ex. rengöring av verktyg, kläder osv.

J Jowan1 skrev:
Absolut! Jag har lagt in hela summan för betalning för att få slut på allt. Men att så hypat företag kan fortsätta leva på sitt namn är galet.

Ingen har hittills kunnat förklara i den här tråden hur det kan ta mer än 2 h för:
-resa enkel väg 30 minuter
-arbete 15 minuter

Hur lång tid tar rengörning av Novipro avloppspump?
En nyfiken fråga.
Hur lång tid tog de från de du ringde tills nån knacka på dörren?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Har Svanströms uttryckligen sagt att den extra timmen är enkom "sanering avloppspump"?

Sen har jag inte mycket till övers för företag som proklamerar sin egen förträfflighet.
Det är oftast dom som behöver upprätthålla någon fasad för att ragga kunder.

H HEM2121 skrev:
Nej, i detta fall vet man ju inte slutkostnaden beroende på fel. Men timpeng och vad de tar betalt för vet de ju, bilersättning och varifrån de debiterar, servicebil om de debiterar för det, varifrån de debiterar för hantverkaren, t.ex. från startpunkten tur och retur, och eventuella andra debiteringar, t.ex. rengöring av verktyg, kläder osv.
Absolut. Men tar det mer än 45 minuter att rengöra en Novipro avloppsrensare?

H
J Jowan1 skrev:
Absolut. Men tar det mer än 45 minuter att rengöra en Novipro avloppsrensare?
Förmodligen inte och jag tycker att det är högst märkligt att man tar betalt för det. Vad är nästa grej, tvätt av kläder, tvätt av bilen….städning av kontoret. Men har man inget avtal så är det lätt att priset skenar iväg. Förhoppningsvis leder inlägg till att en del hantverkare skärper sig.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J Jowan1 skrev:
Det hade jag inte gillat men kan du förklara rimligheten i detta?

2 h ingår i Svanströms jourkostnad med utgångspunkt Stockholm city.
Det tar 30 minuter att komma hem till mig.
Teknikern var här 15 minuter.

Svanströms hävdar att rengöringen av en Novipro avloppspump inte fick plats inom 2 h.
Jag tolkar ditt svar som så att med endast grunddebiteringen hade det varit ok om röris kommit och luktat skit.
I min värld tog jobbet i sin helhet såpass lång tid att 3 tim ansågs skäligt.

Släpp det imbecilla cirkelresonemanget " avloppspump-avloppspump-avloppspump", det framstår bara som barnsligt och antyder en oförmåga hos dig att se helheter.

Få ut någon som rensar ett avlopp vid sjutiden en lördag i juli är dyrt, jag håller med. Men det blev ju gjort, eller hur?

A Alexn72 skrev:
En nyfiken fråga.
Det är jag också intresserad av?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
optimum
J Jowan1 skrev:
Oj, vad man kan känna sig påhoppad. Lycka till i ditt fortsatta arbetsliv!
Nja, jag jobbar inom industrin men hittills haft enbart bra erfarenhet av hantverkare till vår villa.

Dock rev jag 7 meter avloppsrör (75mm grå plaströr) från köksavlopp för 14 dagar sedan då fallet var för dåligt och det satt igen sig. Jo det luktar vidrigt och sådant får VVS:are normalt fixa. Nu fick jag göra det själv och dra nya rör med hyffsat fall.

Var nu glad för att du slapp gräva bajs.

Tips.
Radera tråden och be firman om ursäkt och gå vidare.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
En nyfiken fråga.
Hyfsat snabbt. Minns inte exakt men under 2-3 timmar. Så jobbet är jag absolut nöjd med men att de debiterar en extra jourtimme för rengörning tycker jag är galet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.