179 444 läst ·
844 svar
179k läst
844 svar
Varning för Svanströms El&VVS
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 854 inlägg
Man kan också se det som 50% extra, det är nog få sugna på att betala. Det utan värdering av om det var en vettig faktura eller inte.J Jova85 skrev:
Eller så är man lite tydligare mot sina kunder innan så försvinner en del av problemen. Den här typen av skriverier om ett bolag kan jag som kund åtminstone värdera. Jag kan välja att tolka TS story som vettig och undvika bolaget, eller jag kan välja att tolka TS som en gnällspik och skita fullständigt i hans sågning. Värre är när företagen försöker köpa bra omdömen, då faller förtroendet både för företaget och deras höga betyg.J Jova85 skrev:
För att när du ringde och behövde jour hjälp fick du inte svaret ”tyvärr vi kan inte hjälpa dig för vi sålde vårt verktyg till förra kunden. Och butiken är stängd, vänligen ring tillbaka när butiken öppnat”. Ditt resonemang fungerar inte när det är jour tjänst, då får man betala vad det kostar, annars får man vänta med att ringa på normal arbetstid. Den bedömningen ligger på dig att göra.J Jowan1 skrev:
TS och andra har ju hängt upp sig väldigt mycket på att rengöringen kostade mycket. Det man måste ta i beaktning är att en rengöring av verktygen för normal taxa är billigare. Förslaget att jourarbetaren skall veta hur mycket verktyget skulle kosta ut mot kund och då kunna välja att köpa ett nytt när jobbet utförs under jour kontra normal arbetstid faller ju på sig egen rimlighet.
Sen att hantverkare är duktiga på att räkna ihop timmar är lite som att om man har bil i en storstad så åker man på ett par parkeringsböter om året. Det är helt enkelt vad det kostar.
Sen att hantverkare är duktiga på att räkna ihop timmar är lite som att om man har bil i en storstad så åker man på ett par parkeringsböter om året. Det är helt enkelt vad det kostar.
Har du vetskap om var rörmokaren bostadsort är, man utgår från sin bostad och det kan ju vara en bra bit ifrån kontoret som du räknar frånJ Jowan1 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 854 inlägg
Riktigt så enkelt är det faktiskt inte. Jag har själv haft jour och kunderna ska inte drabbas av att jag bor långt bort och kunderna har givetvis inte med att göra var jag bor.L Lars-olov Jonsson skrev:
Företaget har ju svarat att de tar restid från stan så det får väl duga som besked.
Om du som konsument säger precis vad som ska göras när du kontaktar oss och sen håller dig till det utan att ändra dig under arbetets förlopp. Så skulle vi kunna precisera oss i pris lite bättre också.P Pjer Polanski skrev:Den här tråden eller frågeställningen är inte unik. En leverantör och en kund har olika syn på prissättningen. Vanligt case som flera har lösningen på men ändå återkommer problemet gång på gång.
Att vara lurad och att känna sig lurad har samma symtom inombords, men det är de facto inte samma sak.
Att luras är att begå en planerad handling som är tänkt att vinna förtroende hos en person för att sedan bedra denne, oftast för att få pengar.
Vissa företag är skumraskfirmor och andra arbetar med ocker, men majoriteten av företagen är bara dåliga på att förklara. Vilket jag tror är orsaken i detta fall, brist i förklaring och text på faktura.
Att vara oense om prissättningen och känna sig lurad är mer en kommunikationssak tänker jag. Det betyder inte att man är lurad.
Vi betalar dagligen för produkter och tjänster som kostar galet mycket mer än om vi tillverkade eller utförde det själv.
Bregott till exempel, det kostar väldigt mycket mer pengar än om jag tillverkade det själv. (Förutsatt att jag då har tillgång till ett kök, elvisp och så vidare, har jag inte det så blir det dyrt att först köpa den utrustningen)
Skillnaden mellan att köpa ett paket "dyrt" Bregott och att tycka att priset hos hantverkaren (eller bilverkstaden för den delen) är oskäligt är att när jag köper Bregott så vet jag innan köpet vad det kostar. Ibland tar smöret slut då affären är stängd och då panikhandlar jag det på bensinstationen för dubbla pengen (jour). Men jag vet fortfarande vad det kostar innan jag går till kassan.
Priset för Bregott är i skrivande stund ca 57kr medan 5dl grädde ligger på ungefär 25kr.
Vet inte hur mycket smör man får ut på 5dl grädde, men procentuellt sätt kanske jag hamnar på halva kostnaden. Dock kommer tiden det tar för mig att göra smör och sen rengöringen efteråt att fresta på lite. Kommer även rengöra utrustningen även fast den inte är dyr i inköp.
Åka taxi. Samma sak. Mycket billigare om man kör själv med förutsättningen att man redan har en bil och kompetens att framföra den. Här behövs dock även ett certifikat för körningen i form av körkort.
Rensa ett avlopp, bygga en pool, såga av en planka, byta bromsar på bilen. Allt är enkelt och billigare om man gör det själv, förutsatt att man har utrustning, kompetens och många gånger även tid.
Jag begriper att det måste vara oerhört svårt för hantverkare att tala om ett pris innan på alla jobb och att man därför genar i kurvorna med schablonpriser, ta betalt för påbörjad timme och så vidare.
Men sen i det här fallet så är det ju anställda som har ryckt ut på sin fritid för att hjälpa TS med sin skit som han inte klarar av själv, men skitit stopp lyckades han med och det är väl självklart att dom vill ha betalt för att dom har grottat i hans bajskorvar en fredagkväll och nu vill inte TS betala när dom tvättar sig efteråt.
Fy fan, vilket as till människa han är, tycker jag. Så låt han känna sig lurad det är han värd.
För Rot-avdrag kan inte göras på halvtimmar utan enbart hela timmar, fick jag till svar av dom på Skatteverket. Bråka med dom om du vill fortsätta den diskussionen.P Pjer Polanski skrev:Dom flesta av oss är troligtvis helt överens om att man ska ha betalt för det man gör, men det här med påbörjad timme är enligt mig en klurifax. Var går gränsen? Påbörjad nästa timme med 1 minut, debiterar man då 1 timme? Eller måste det gå 10 minuter innan man debiterar per timme?
Varför inte ta betalt per påbörjad halvtimme?
P Pjer Polanski skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 854 inlägg
Det var väl inte hantverkaren frågan rörde utan verktyget? Dessutom har inte TS sagt att han inte vill betala för det, utan ifrågasätter om en timme är rimligt. Kanske var det medräknat rengöring av hantverkare och kläder i den timmen, men då är det dumt att inte säga det isåfall.vvsavlopp skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Ja det är väl det som är problemet. För båda parter.S SueCia skrev:
Gissningvis fastställdes avtalet muntligt i telefon i detta fallet och det är också detta som ligger till grund för vilka åtagande båda parter har. D.v.s. om det inte specifikt nämndes av företaget att de t.ex. fakturerar varje påbörjad timme och detta accepterades av kunden så är det rätt osäkert att det är OK. Det gäller förövrigt diverse andra poster såsom bilavgifter och startavgifter m.m.
Vill ett företag ha betalt för sådana poster som inte nämnts i ett avtal, muntligt eller skriftligt, får de stämma kunden om den motsätter sig. Rimligtvis hävdar de då "branschpraxis" och det blir upp till rätten att avgöra om detta är skäligt. Och det är mycket möjligt att det är just skäligt men man ska komma ihåg att konsumenten har tolkningsföreträda vid oklarheter så helt klart en risk för företaget.
Det är just därför det är så viktigt att avtala om bådas åtagande innan jobbet utföres. Svårt vid jourfall/snabbba jobb men det är ju företaget som tar den absolut största risken om det inte gör det. Jag skulle som företagar ha ett "standardavtal" på ett A4 som kunden får skriva under med mig vid dylika fall.
Jag undrar mest hur BH tillåter den här typen av trådar. Det är ren och skär smutskastning. Skulle även säga förtal. Tråden är anmäld, men moderatorerna finner tydligen det hela som okej. Jag hade högre tankar om ledningen.
Nej, jag har inget med det aktuella företaget att göra. Dock har drivit eget i 15 års tid. Om minsta meningsskiljaktighet med en kund slutade såhär. Skulle det inte gå att ha företag i Sverige. Hur seriös och noga man än är kommer alltid någon tycka annolunda.
Nej, jag har inget med det aktuella företaget att göra. Dock har drivit eget i 15 års tid. Om minsta meningsskiljaktighet med en kund slutade såhär. Skulle det inte gå att ha företag i Sverige. Hur seriös och noga man än är kommer alltid någon tycka annolunda.
Naturligtvis så förstår jag att man inte förbrukningsmaterial som småskrifter kabelsnuttar och andra småsaker uran att det slås ut på alla kunder det är ju så det ska göras om det inte redan är debiterat och överblivet.A AG A skrev:För det första: Du är inte miljövän förstår jag.
Debitetar gör man inte alltid så noga. Varje moment kan omöjligtvis redivisas jämnt. Då skulle faktureringen bli lika dyr som arbetet ibland. Men oavsett slutkostnad hade det blivit ett jävla rabalder om en hantverkare slängde, och tog nya verktyg efter varje rast, för att de gamla var smutsiga.
I kan du ju slänga ex hinkarna när du på kvällen städar din arbetsplats inför kommande dags äventyr. Det där var var nys