Vi har inte fått besked om sen faktiska tiden att svara i telefonen och få reda på vad som hänt. Förberedelser om det behövs hämtas material i förebyggande syfte (man kanske vill ha med spolutrustning och massa fler saker ifall lätta lösningen inte funkar.

Faktiska restiden kanske var 35-40 minuter?

Hitta och parkera och kanske betala parkeringen?

Komma upp till kund och göra jobbet.

Restid tillbaka och rengöring + återställning.

Tar det ens lite över 2 timmar så räcker inte 2 timmar till och du debiteras 3.

Hur enkelt som helst.

Sluta haka upp dig på att just rengöringen kostat pengar för det är inte hela sanningen. Jobbet är en helhet och du betalar för påbörjad timme.

Rengöring och återställning från ditt jobb är ganska klart att det ska göras. Hitta en annan sak att hänga upp dig på. Alla moment tillsammans gjorde väl att det blev 3 timmar

Men det är bara ett rabblande om summan, timmen och rengöring och sen att man ska lika gärna lämna kvar sina saker. Herregud.

• Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag vet inte om fakturan är rätt eller fel, men om det tagit 2 timmar och 5 minuter effektiv tid så har man rätt, men inte skyldighet att fakturera 3 timmar…
Varför har de rätt att fakturera 3 timmar? Står det i någon lag kanske?

Eller rätt att fakturera kan de väl ha. Men det är inte säkert att de har rätt till betalt.

Är det inte så att de har rätt att få betalt enligt avtal?

Fairlane
S Styrman_jansson skrev:
Varför har de rätt att fakturera 3 timmar? Står det i någon lag kanske?

Eller rätt att fakturera kan de väl ha. Men det är inte säkert att de har rätt till betalt.

Är det inte så att de har rätt att få betalt enligt avtal?
Jo förvisso, men det är nog brukligt med fakturering per påbörjad timme och då kan det vara svårt att få till till oskäligt. Sen att jag personligen inte tagit betalt för den tredje timmen om det blev 2h 5 min är något annat

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Efter att ha läst tråden förstår man varför fler och fler företag underviker privatkunder 😅

• Älska
  • Gilla
wrobel.se och 1 till
  • Laddar…
Varför kan inte företagen göra det enkelt för sig.
För varje kund tar man ett fast pris för framkörning och två timmar hos kund.
Det går ju enkelt nu förtiden att via google maps se hur långt det är till kunden.
Då vet kunden att det man betalar för framkörning och två timmar på plats. Extra tid kostar naturligtvis extra. Men man slipper allt tjafs om tid för astning av bil, köer et.c. Det blir inbakat i framkörningspriset.
Kunden känner sig lugnare och i snitt kommer företaget tjäna samma pengar. Ibland tar det längre tid att ta sig till kunden och ibland kortare tid, men det jämnar ut sig för företaget.
Kunden kommer inte vara osäker på om han blir lurad eller inte.

• Gilla
A-Man_08 och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
R Rolle314 skrev:
För varje kund tar man ett fast pris för framkörning och två timmar hos kund.
Det går ju enkelt nu förtiden att via google maps se hur långt det är till kunden.
Fungerar bra på landsbygden, men desto sämre 17,00 en fredag i den Kungliga Hufvudstaden.

• Gilla
wrobel.se och 3 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Jag tror att vad de flesta reagerar på inte är kostnaden i förhållande till verktygets inköpspris, utan rimligheten i att debitera en hel timme för att rengöra pumpen.

Tänk dig att du får en faktura där det står:

Spolning av avlopp – 2h
Tankning av bil (eller nåt liknande) – 1h

Då skulle åtminstone jag börja klia mig i skägget lite...

Som sagt tidigare finns det alltid kringarbete när man jobbar, men som inte är rimligt att debitera som separata poster. Admin, mail/telefonkontakt med kund, tanka bilen eller som i det här fallet att rengöra en pump.

Sånt får man ta höjd för i sin vanliga timdebitering, om man inte som i det här fallet vill ha missnöjda kunder. Företaget i fråga har jag aldrig hört talas om, men nog tycker jag att de åtminstone betett sig klumpigt här.
Jag har inte orkat läsa alla kommentarer och min kommentar är baserad på just det som TS skriver i sitt inlägg. Det lilla som står där ger just vinklingen att debiteringen är hög i förhållande till verktygets inköpspris. Där står absolut ingenting om någon pump eller annat specifikt liknande det du skriver.

Farstatjej90
A AG A skrev:
Ja jag vet inte om han var så intresserad av ett 20-tal hinkar och 50-tal murslevar med intorkat kakelfix på. Men ville han fick han lika gärna köpa dem, som att jag gjorde rent dem.

Förstår om du inte var helt med på vårat exempel Farstatjejen.
Pratade vi inte om den här pumpen som använts?

Demmpa Demmpa skrev:
Verktyget är en avloppspump, se inlägg 3 som TS har skrivit,
[länk]
Är faktiskt inte så intresserad av den här tråden där en firma smutskastas av en knapphändig och högst objektiv åsikt. Så låter bli att läsa hela tråden.
Som sagt, min kommentar baserades på inlägget.

Redigerat:
Reagerade på summorna 4700kr för 2h jour utryckning inkl restid. 1280kr för rengöring. Kan det vara så att rengöringen gjordes på verkstaden och då inte är berättigad till RUT. Därav lägre timpenning än jourtaxan? 4700/2= 2350kr eller tänker jag fel?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Jowan1 skrev:
Hej!
Svanströms debiterar 1280 SEK i rengöring för ett verktyg som kostar 1355 SEK i inköp för en privatperson (allt ex moms och utan rabatter som alla företag har).
Akta er för att använda Svanströms El&VVS.

Mvh
Johan With
Akta Er för den här kunden!

• Gilla
kimpano och 5 till
  • Laddar…
J Jowan1 skrev:
Fick just ett mail om att ifall jag accepterar att ta bort mina negativa inlägg så tar de bort den extra timmen. Jag nekade och betalade istället. [bild]
Att du bra orkar håll på så här för en dispyt om 1h debitering..

Borde finns omdömen om kunder likväl som företag så ingen behöver arbeta åt dig i framtiden.

• Gilla
Nidhogg och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Krilleman Krilleman skrev:
Fungerar bra på landsbygden, men desto sämre 17,00 en fredag i den Kungliga Hufvudstaden.
Egentligen bör det fungera hyffsat där med om man använder ett modernt verktyg som kan uppskatta restiden baserat på känd information som exempelvis bilköer.
Kör man Waze som exempel och knappar en en adress man ska till och väljer att åka i framtiden så uppskattas restiden olika om det är vardag klockan 09.00 jag ska vara framme eller om det är söndag 09.00.
Så det går, sen kanske det inte riktigt är meningsfullt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.