J Jowan1 skrev:
Ok. Hade du betalat läkaren 1 h för att han tvättade sina händer?
Har du timpris hos läkaren? 🤦

J Jowan1 skrev:
Absolut! Jag har lagt in hela summan för betalning för att få slut på allt. Men att så hypat företag kan fortsätta leva på sitt namn är galet.

Ingen har hittills kunnat förklara i den här tråden hur det kan ta mer än 2 h för:
-resa enkel väg 30 minuter
-arbete 15 minuter

Hur lång tid tar rengörning av Novipro avloppspump?
Flera har försökt att förklara.
Troligen har det gått 5-15 minuter över tvåtimmarsgränsen.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Nja, jag jobbar inom industrin men hittills haft enbart bra erfarenhet av hantverkare till vår villa.

Dock rev jag 7 meter avloppsrör (75mm grå plaströr) från köksavlopp för 14 dagar sedan då fallet var för dåligt och det satt igen sig. Jo det luktar vidrigt och sådant får VVS:are normalt fixa. Nu fick jag göra det själv och dra nya rör med hyffsat fall.

Var nu glad för att du slapp gräva bajs.

Tips.
Radera tråden och be firman om ursäkt och gå vidare.
Jag gissar att du har betalt utifrån din prestation. Så kom igen när du har något att komma med!
Jag har aldrig klankat ner på VVSare. Jag betalar gärna det jag ska för såna tjänster men att du känner så kränkt är ju rent horribelt!

• Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Flera har försökt att förklara.
Troligen har det gått 5-15 minuter över tvåtimmarsgränsen.
Hur kan det gjort det? All administrativ tid borde ju ligga i timpriset.

Ett fel Swanströms gjorde var att specificera "rengöring av verktyg" istället för att bara skriva allt i sin helhet. Det inbjuder till problem.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
optimum
S SifVerT skrev:
Ett fel Swanströms gjorde var att specificera "rengöring av verktyg" istället för att bara skriva allt i sin helhet. Det inbjuder till problem.
Nej, två fel.
De åkte hem till en som klagar på allt och dessutom behövde ha hjälp på jourtid.
Och som sedan lägger ut företagets namn på nätet direkt utan att först kollat om fakturan är rimlig.
Så 3 fel.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
J Jowan1 skrev:
Hej!
Svanströms debiterar 1280 SEK i rengöring för ett verktyg som kostar 1355 SEK i inköp för en privatperson (allt ex moms och utan rabatter som alla företag har).
Akta er för att använda Svanströms El&VVS.

Mvh
Johan With
optimum optimum skrev:
Nej, två fel.
De åkte hem till en som klagar på allt och dessutom behövde ha hjälp på jourtid.
Och som sedan lägger ut företagets namn på nätet direkt utan att först kollat om fakturan är rimlig.
Så 3 fel.
Va?
Jag köpte en tjänst från ett företag jag trodde var seriöst.
Jag hade full koll på deras prissättning.
2 h var inkluderat i jouravgiften om 4700 kr. Detta var utifrån Stockholm city. Körtiden till mig är 30 minuter. Arbetet tog 15 minuter.
Kan du förklara varför jag debiterades för 1 h utöver jouravgiften?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K
S SifVerT skrev:
Exakt det jag skulle nämna skrev du precis.

Det handla om att en del företag specar allt på fakturan.
Från och med nu kommer det att stå under "övrigt" när de skickar nya fakturor i framtiden.
Sen att du är missnöjd kan jag förstå när det ordagrant bara står rengöring av verktyg.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
richardtenggren
Det är intressant att i trådens början fanns 15 min i bilen också med i tidsuppskattningen, samt att alla tider var angivna som cirkatider. Nu är det plötsligt angivna som exakta :)

Jag tror som någon annan skrev att jobbet hamnade på strax över 2 h, vilket så klart känns surt för TS, då han upplevde det som under 2 h.

Sen kan det ju varit en oärlig hantverkare också.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
40h i veckan är semester i de flesta länder. Det är inte ovanligt att man arbetar med fysiskt krävande arbeten dubbelt så mycket. Människan anpassar sig snabbt till sin omgivning.

I många länder finns inget som heter "utbrändhet" t.ex. Ingen blir utbränd men de arbetar dubbelt så mycket. Hur är det möjligt? Värt att fundera på hur vi påverkas av vår omgivning.
Nja, enligt min egen erfarenhet så beror utmattning/utbrändhet sällan av många timmar eller tunga arbeten, förslitningsskador är däremot vanligt i de fallen.
I en del andra länder är också vården inte lika väl utbyggd, och det är mycket möjligt att killen på torget med en vinpava i handen egentligen är en utmattad tidigare högpresterande arbetare.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J Jowan1 skrev:
Va?
2 h var inkluderat i jouravgiften om 4700 kr. Detta var utifrån Stockholm city. Körtiden till mig är 30 minuter. Arbetet tog 15 minuter.
Varför har du så svårt att inse att jobbet i sin helhet nu verkar ha tagit över två timmar, och alltså debiteras med tre timmar?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det är intressant att i trådens början fanns 15 min i bilen också med i tidsuppfattningen, samt att alla tider var angivna som cirkatider. Nu är det plötsligt angivna som exakta :)

Jag tror som någon annan skrev att jobbet hamnade på strax över 2 h, vilket så klart känns surt för TS, då han upplevde det som under 2 h.
Japp, de 15 minuterna finns fortfarande.
Jag såg när teknikern kom och parkerade ett kvarter bort.
Tyvärr så syns inte det via tidstämplar (som Svanströms inte verkar vilja lämna ut). Jag har dock en tidstämplad bild på när fordonet är parkerat längre ner på gatan.

J Jowan1 skrev:
Ingår inte detta i timkostnaden mot kund?
Det kan vara olika, det kan vara så att vissa delar ingår i timkostnaden.

Telefonsamtal från andra kunder som hantverkaren tar emot medan han gör jobb hos dig kan hamna på din timdebitering.

Demmpa Demmpa skrev:
Det kan vara olika, det kan vara så att vissa delar ingår i timkostnaden.

Telefonsamtal från andra kunder som hantverkaren tar emot medan han gör jobb hos dig kan hamna på din timdebitering.
Var finns detta specificerat?

optimum
J Jowan1 skrev:
Va?
Ja det är dyrt att bo i Stockholm. (rätt bra förklaring)
De behövde väl täckning för att göra detta.

Lär dig fixa sådant själv så slipper du betala för.
Du lyckades ju hitta priset för pumpen så köp en sådan och fixa själv.
Dessutom om man är ödmjuk finns det massa hjälp man kan få på detta forum.

Tummen mitt i näven och då får du betala och vara nöjd.

.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.