179 404 läst ·
844 svar
179k läst
844 svar
Varning för Svanströms El&VVS
Nä, nu är du nog ute och cyklar!B b8q skrev:
0,5 timmar i restid ger uppenbarligen Svanströms rätt att debitera returresan.
30 minuter resa enkel väg.
15 minuters arbete.
Sen en odefierad tid för rengörning av deras verktyg (Novipro avloppspump).
Kan detta ta över 2 h?
Teknikern utgick från företaget. Märkligt hur kränkta VVS tekniker kan bli….RoTe skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 853 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 853 inlägg
Fast restiden tillbaka har han med i sina uträkningar. 1 timme restid, 15 minuter på plats, samt rengöring av verktyget, borde rymmas inom 2 timmar. Varför han sitter i bilen 15 minuter innan är som sagt väldigt oklart. Var det ens nödvändigt? Kanske registrera jobbet och förbereda faktura, men lite smidighet kan man ju visa om man är så ineffektiv och kliver över två timmar med några minuter. Rengöringen av verktyget tar inte många minuter enligt uppgift från de med erfarenhet.B b8q skrev:Glöm inte även
- restid 30 minuter tillbaka
- 15 minuter sittande i bilen för okänt arbete innan hantverkaren kom in i huset.
Då är vi uppe i 1,5 timmar.
Sedan ska vi lägga till tvätthanteringen, vi vet inget om hur lång tid det tog att bära in prylen i företagets tvättrum, om även bilen behövde rengöras, återställa prylarna mm. Det är inte helt orimligt att vi nu passerat 2 timmar och därmed påbörjar en ny debiterad timme.
Att han skulle ha hittat på är ju rent ut dumt att skrivaT trojlee skrev:Det intressanta är att medhållande TS endast har gjort 2-20 inlägg på forumet..
Det är dyrt att vara fattig, hade du inte velat ha jobbet gjort kan du ju göra det själv. Jag är även starkt skeptisk till att den extra timmen är avsedd för rengöring av verktyg utan ett påhitt av TS för att skapa argument för sitt missnöje att det är durt att kalla in personal på obekväm tid.
S Snel77 skrev:
Eftersom vi inte har fått se fakturan så kan vi inte säga att det är 1 timme för rengöring, eller om det är saltad faktura eller om det gick åt totalt 2,5 timme för teknikern att komma hem från dess den åkte iväg.M Mika_A skrev:
Om plåster, en kort story. Min son var hos en läkare för vrickad fot. Plötsligt kom jag på att jag behövde ett nytt plåster. I stället för läkaren bara gav mig ett plåster det är allt. Läkaren ville att jag skulle fylla i alla papper som för ett besök och sen vänta på honom tills det var min tur. När han sade det var plåstret ca 1 m från han.J Jowan1 skrev:
För det vill han ha ca 350 kr (bor i 🇩🇪) jag frågade. Istället bytte jag plåstret när jag kom hem.
Kontentan är att fråga vad kostnaden blir innan du gör något.
Tack!Fairlane skrev:
Fast restiden tillbaka har han med i sina uträkningar. 1 timme restid, 15 minuter på plats, samt rengöring av verktyget, borde rymmas inom 2 timmar. Varför han sitter i bilen 15 minuter innan är som sagt väldigt oklart. Var det ens nödvändigt? Kanske registrera jobbet och förbereda faktura, men lite smidighet kan man ju visa om man är så ineffektiv och kliver över två timmar med några minuter. Rengöringen av verktyget tar inte många minuter enligt uppgift från de med erfarenhet.
Vad som igår i arbetstiden är väsentligt. Jag har svårt att förstå om timkostnaden är identisk med timlönen.
Kommer jag få en ny faktura för administrationen och eventuellt även kommande utbildning för teknikern.
Så alla är iaf överens om att hantverkaren använt 1,5 timmar på resor, arbete i huset samt någon okänd förberedelse i bilen.Fairlane skrev:
Fast restiden tillbaka har han med i sina uträkningar. 1 timme restid, 15 minuter på plats, samt rengöring av verktyget, borde rymmas inom 2 timmar. Varför han sitter i bilen 15 minuter innan är som sagt väldigt oklart. Var det ens nödvändigt? Kanske registrera jobbet och förbereda faktura, men lite smidighet kan man ju visa om man är så ineffektiv och kliver över två timmar med några minuter. Rengöringen av verktyget tar inte många minuter enligt uppgift från de med erfarenhet.
Då återstår det ju som jag skrev 30 minuter av deras 2-timmars jourpost.
Varför behövde du ett plåster när din son vrickat foten?P PEmde skrev:Om plåster, en kort story. Min son var hos en läkare för vrickad fot. Plötsligt kom jag på att jag behövde ett nytt plåster. I stället för läkaren bara gav mig ett plåster det är allt. Läkaren ville att jag skulle fylla i alla papper som för ett besök och sen vänta på honom tills det var min tur. När han sade det var plåstret ca 1 m från han.
För det vill han ha ca 350 kr (bor i 🇩🇪) jag frågade. Istället bytte jag plåstret när jag kom hem.
Kontentan är att fråga vad kostnaden blir innan du gör något.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 622 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 622 inlägg
J Jowan1 skrev:
J Jowan1 skrev:
Fråga alltid före vad kostnaden är och hur de debiterar. Ta bilder, skicka och fråga om de behöver mer information, t.ex. dimensioner, mått osv. Gärna skriftligt.J Jowan1 skrev:
vi har gjort så t.ex. när VVS skulle byta ett rör. De hade all information de behövde för att med sig rätt material, skrev de. Vad hände, när de kom var det första de gjorde var att hämta material!
Det var ingen tid de fick betalt för, VVS:arn höll med. De försökte även debitera för en timmas arbete dagen efter men de var klara med arbetet dag 1. Det var något som de fick kreditera.
Skulle vara ett seriöst företag. Det är viktigt att ha allt skriftligt så blir det inga missförstånd och dissektioner sen.
Hobbyelektriker
· E
· 15 365 inlägg
Om vi vänder på det, om röris hade kommit in i ditt badrum med förra kundens bajs på verktyg och kläder, hur billigt hade det då behövt vara för att du inte skulle ha klagat?
Tack!H HEM2121 skrev:Fråga alltid före vad kostnaden är och hur de debiterar. Ta bilder, skicka och fråga om de behöver mer information, t.ex. dimensioner, mått osv. Gärna skriftligt.
vi har gjort så t.ex. när VVS skulle byta ett rör. De hade all information de behövde för att med sig rätt material, skrev de. Vad hände, när de kom var det första de gjorde var att hämta material!
Det var ingen tid de fick betalt för, VVS:arn höll med. De försökte även debitera för en timmas arbete dagen efter men de var klara med arbetet dag 1. Det var något som de fick kreditera.
Skulle vara ett seriöst företag. Det är viktigt att ha allt skriftligt så blir det inga missförstånd och dissektioner sen.
Priset var tydligt. 2 h jourjobb i startavgift från Stockholm city.
30 min enkel resa till mig därifrån.
15 minuters arbete på plats.
Sen har de mage att debitera ytterligare 1 h på jourtid för rengöring av ett verktyg som kostar obetydligt över kostnaden för 1 h jourtid.