J Jowan1 skrev:
Menar du;
0,5 h restid till mig -> 1 h debitering
0,5 restid från mig > 1 h debitering

Nu börjar jag jag fatta hur hantverkare tänker!
Nej, du skrev ”resa enkel väg 30 minuter”.
Men hantverkaren måste ju debitera även för returresan, och den borde väl då också ta 30 minuter?

B b8q skrev:
Nej, du skrev ”resa enkel väg 30 minuter”.
Men hantverkaren måste ju debitera även för returresan, och den borde väl då också ta 30 minuter?
Nä, nu är du nog ute och cyklar!
0,5 timmar i restid ger uppenbarligen Svanströms rätt att debitera returresan.

30 minuter resa enkel väg.
15 minuters arbete.
Sen en odefierad tid för rengörning av deras verktyg (Novipro avloppspump).

Kan detta ta över 2 h?

RoTe RoTe skrev:
Ja men va bra, ska jag lasta min bil full med 10 av samma verktyg så jag inte får med mig några reservdelar så att du eller nästa jourkund inte får skiten lagad och jag måste öppna grossisten efter stängning? Sluta vara så jävla kränkt nu...
Teknikern utgick från företaget. Märkligt hur kränkta VVS tekniker kan bli….

• Gilla
Allmäntvetgirig
  • Laddar…
V
J Jowan1 skrev:
Japp, stackars mig. En hantverkare borde väl snarare sälja verktyget än ta betalt för rengöring som motsvarar mer än värdet?
Lägg energin istället på att lära dig fixa ett enkelt jobb som ett stopp istället för att klaga på hantverkare som tar betalt vid jour.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Lägg energin istället på stt lär dig fixa ett enkelt stopp istället, haha
Nu när jag vet vad proffesionella företag överdebiterar så överväger jag mitt yrkesval…

Fairlane
B b8q skrev:
Glöm inte även
- restid 30 minuter tillbaka
- 15 minuter sittande i bilen för okänt arbete innan hantverkaren kom in i huset.

Då är vi uppe i 1,5 timmar.
Sedan ska vi lägga till tvätthanteringen, vi vet inget om hur lång tid det tog att bära in prylen i företagets tvättrum, om även bilen behövde rengöras, återställa prylarna mm. Det är inte helt orimligt att vi nu passerat 2 timmar och därmed påbörjar en ny debiterad timme.
Fast restiden tillbaka har han med i sina uträkningar. 1 timme restid, 15 minuter på plats, samt rengöring av verktyget, borde rymmas inom 2 timmar. Varför han sitter i bilen 15 minuter innan är som sagt väldigt oklart. Var det ens nödvändigt? Kanske registrera jobbet och förbereda faktura, men lite smidighet kan man ju visa om man är så ineffektiv och kliver över två timmar med några minuter. Rengöringen av verktyget tar inte många minuter enligt uppgift från de med erfarenhet.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
T trojlee skrev:
Det intressanta är att medhållande TS endast har gjort 2-20 inlägg på forumet..
Det är dyrt att vara fattig, hade du inte velat ha jobbet gjort kan du ju göra det själv. Jag är även starkt skeptisk till att den extra timmen är avsedd för rengöring av verktyg utan ett påhitt av TS för att skapa argument för sitt missnöje att det är durt att kalla in personal på obekväm tid.
Att han skulle ha hittat på är ju rent ut dumt att skriva

S Snel77 skrev:
Tack för info, ska undvika dom!
M Mika_A skrev:
Saltade fakturor är snarare regel än undantag. Utgångspunkten tycks alltid vara att kräma ur maximalt i alla lägen.
Eftersom vi inte har fått se fakturan så kan vi inte säga att det är 1 timme för rengöring, eller om det är saltad faktura eller om det gick åt totalt 2,5 timme för teknikern att komma hem från dess den åkte iväg.

J Jowan1 skrev:
Säg att du köper en tjänst att någon sätter ett plåster på din arm. Efter 10 minuter tar personen bort plåstret. Ska du då betala för att rengöra plåstret i en timme eller att köpa det för en krona?
Om plåster, en kort story. Min son var hos en läkare för vrickad fot. Plötsligt kom jag på att jag behövde ett nytt plåster. I stället för läkaren bara gav mig ett plåster det är allt. Läkaren ville att jag skulle fylla i alla papper som för ett besök och sen vänta på honom tills det var min tur. När han sade det var plåstret ca 1 m från han.
För det vill han ha ca 350 kr (bor i 🇩🇪) jag frågade. Istället bytte jag plåstret när jag kom hem.
Kontentan är att fråga vad kostnaden blir innan du gör något.

• Wow
Roger Fundin
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Fast restiden tillbaka har han med i sina uträkningar. 1 timme restid, 15 minuter på plats, samt rengöring av verktyget, borde rymmas inom 2 timmar. Varför han sitter i bilen 15 minuter innan är som sagt väldigt oklart. Var det ens nödvändigt? Kanske registrera jobbet och förbereda faktura, men lite smidighet kan man ju visa om man är så ineffektiv och kliver över två timmar med några minuter. Rengöringen av verktyget tar inte många minuter enligt uppgift från de med erfarenhet.
Tack!
Vad som igår i arbetstiden är väsentligt. Jag har svårt att förstå om timkostnaden är identisk med timlönen.
Kommer jag få en ny faktura för administrationen och eventuellt även kommande utbildning för teknikern.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Så alla är iaf överens om att hantverkaren använt 1,5 timmar på resor, arbete i huset samt någon okänd förberedelse i bilen.

Då återstår det ju som jag skrev 30 minuter av deras 2-timmars jourpost.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P PEmde skrev:
Om plåster, en kort story. Min son var hos en läkare för vrickad fot. Plötsligt kom jag på att jag behövde ett nytt plåster. I stället för läkaren bara gav mig ett plåster det är allt. Läkaren ville att jag skulle fylla i alla papper som för ett besök och sen vänta på honom tills det var min tur. När han sade det var plåstret ca 1 m från han.
För det vill han ha ca 350 kr (bor i 🇩🇪) jag frågade. Istället bytte jag plåstret när jag kom hem.
Kontentan är att fråga vad kostnaden blir innan du gör något.
Varför behövde du ett plåster när din son vrickat foten?

H
J Jowan1 skrev:
Hej!
Svanströms debiterar 1280 SEK i rengöring för ett verktyg som kostar 1355 SEK i inköp för en privatperson (allt ex moms och utan rabatter som alla företag har).
Akta er för att använda Svanströms El&VVS.

Mvh
Johan With
J Jowan1 skrev:
Hej!
Svanströms debiterar 1280 SEK i rengöring för ett verktyg som kostar 1355 SEK i inköp för en privatperson (allt ex moms och utan rabatter som alla företag har).

Mvh
Johan With
J Jowan1 skrev:
Hej!

Mvh
Johan With
Fråga alltid före vad kostnaden är och hur de debiterar. Ta bilder, skicka och fråga om de behöver mer information, t.ex. dimensioner, mått osv. Gärna skriftligt.
vi har gjort så t.ex. när VVS skulle byta ett rör. De hade all information de behövde för att med sig rätt material, skrev de. Vad hände, när de kom var det första de gjorde var att hämta material!
Det var ingen tid de fick betalt för, VVS:arn höll med. De försökte även debitera för en timmas arbete dagen efter men de var klara med arbetet dag 1. Det var något som de fick kreditera.
Skulle vara ett seriöst företag. Det är viktigt att ha allt skriftligt så blir det inga missförstånd och dissektioner sen.

Om vi vänder på det, om röris hade kommit in i ditt badrum med förra kundens bajs på verktyg och kläder, hur billigt hade det då behövt vara för att du inte skulle ha klagat?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Fråga alltid före vad kostnaden är och hur de debiterar. Ta bilder, skicka och fråga om de behöver mer information, t.ex. dimensioner, mått osv. Gärna skriftligt.
vi har gjort så t.ex. när VVS skulle byta ett rör. De hade all information de behövde för att med sig rätt material, skrev de. Vad hände, när de kom var det första de gjorde var att hämta material!
Det var ingen tid de fick betalt för, VVS:arn höll med. De försökte även debitera för en timmas arbete dagen efter men de var klara med arbetet dag 1. Det var något som de fick kreditera.
Skulle vara ett seriöst företag. Det är viktigt att ha allt skriftligt så blir det inga missförstånd och dissektioner sen.
Tack!
Priset var tydligt. 2 h jourjobb i startavgift från Stockholm city.
30 min enkel resa till mig därifrån.
15 minuters arbete på plats.

Sen har de mage att debitera ytterligare 1 h på jourtid för rengöring av ett verktyg som kostar obetydligt över kostnaden för 1 h jourtid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.