J Jowan1 skrev:
Vilket gnäll? Prislistan säger att 2 h är inkluderat. Praktiskt jobb var ca 1:15 h plus rengöringen av Novipro avloppspumpen. Ingen har ännu svarat vad en sån rengörning kostar.
Att rengöra en sån där avloppspump tar några minuter och det görs rimligtvis hemma hos kunden i det nu stoppfria avloppet, innan man åker därifrån. Inte kastar man in skitiga verktyg i bilen, åker till kontoret, gör rent grejerna där och sen hem till soffan.

• Gilla
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vänta, har de tagit betalt 2h och faktiskt arbetat 1h 15min? Det är ju i så fall helt normalt, man tar betalt per påbörjad timme.
De har tagit betalt för 3 timmar. Det finns ett urklipp av fakturan högre upp.

S SifVerT skrev:
Efter att ha jobbat inom branschen så vet jag att småjobb kan vara ett gissel där det kan vara så att det inte är värt det kontra alla potentiella problem såsom kunds gnäll om kostnader när man behöver få in så det täcker våra omkostnader. Småjobb är dyrast för kunden, och för oss. T.ex. åka ut för att det brunnit i kunds anslutning till spisen för att konstatera att spisen är defekt och kolla att inget är fel på perilexuttaget i sig. Det tar mig max 10 minuter på plats men det blir en debitering på 2 timmar. Jag skulle ju då inte kunna komma på tanken att debitera 1h för rengöring så skulle det ta hus i helvete.
Nej men varför skulle du överhuvudtaget ta betalt för mer än 2h i det fallet?
Jag utgår från att Svanströms anser att uppdraget tog dom mer än 2h. Att resan tog 30min är ju TS egna uppskattningar och inget som kan verifieras, båda parter kan ha rätt med den lilla fakta som finns tillgänglig.

Jo men 45 h tror jag är mer eller mindre standard för de flesta och om man med det menar mer än 40h så ska man verkligen inte gnälla om något.

Kommer man upp i 80h t.ex. då är det mycket för alla men i alla fall tio timmar om dagen fem dagar i veckan alltså 50h det ska man klara även med ett krävande jobb.
Jo, 45 timmar är en vanlig arbetsvecka för mig men det går upp och ner och jag, som sagt, ältar inte om det. Att arbeta åt någon annan är ju dock inte allt jag vill i livet och jag är anställd så jag brukar begränsa det vid 45-50 timmar i veckan. Det betyder vid 50 timmar att jag jobbar mellan 7 till 18 på aftonen och det anser jag räcka.

Restiden är ju en annan, vi gör jobb i Storstockholm och på en arbetsdag kan det bli en ansenlig tid sittande bakom ratten i bilen.

Jobbar dock inte som far min men han var egen företagare där vi började vid 6 och slutade klockan 23 på natten när det var som mest. Då var jag 15-16.

L lars80 skrev:
Nej men varför skulle du överhuvudtaget ta betalt för mer än 2h i det fallet?
Jag utgår från att Svanströms anser att uppdraget tog dom mer än 2h. Att resan tog 30min är ju TS egna uppskattningar och inget som kan verifieras, båda parter kan ha rätt med den lilla fakta som finns tillgänglig.
Jag skrev ju inte att jag skulle det?

Farstatjej90
Nyfniken Nyfniken skrev:
De har tagit betalt för 3 timmar. Det finns ett urklipp av fakturan högre upp.
Ah jag missförstod inlägget.
S SifVerT skrev:
Jo, 45 timmar är en vanlig arbetsvecka för mig men det går upp och ner och jag, som sagt, ältar inte om det. Att arbeta åt någon annan är ju dock inte allt jag vill i livet och jag är anställd så jag brukar begränsa det vid 45-50 timmar i veckan. Det betyder vid 50 timmar att jag jobbar mellan 7 till 18 på aftonen och det anser jag räcka.

Restiden är ju en annan, vi gör jobb i Storstockholm och på en arbetsdag kan det bli en ansenlig tid sittande bakom ratten i bilen.

Jobbar dock inte som far min men han var egen företagare där vi började vid 6 och slutade klockan 23 på natten när det var som mest. Då var jag 15-16.
Tror du att din far hade tackat nej till 1280kr/h ner i fickan för att istället äta tacos?

optimum
J Jowan1 skrev:
Vilket gnäll? Prislistan säger att 2 h är inkluderat. Praktiskt jobb var ca 1:15 h plus rengöringen av Novipro avloppspumpen. Ingen har ännu svarat vad en sån rengörning kostar.
Håller med om att det är tråkigt när man körs upp med sådant här.
Dock kommer du inte få något medhåll från flera här som enbart försvarar företag som kör upp kunden.

Jag hade några företag som var hemma och lagade rör till bergvärmen en VVS firma och en bergvärme borrare och när de påbörjat arbetet fick jag reda på att de behövde hämta sin lilla grävare då det var mer grävjobb än de planerat.

Räknade kallt med att det skulle komma några tusen extra för de använde sin lilla grävare men kom inte något sådant på fakturan och inget heller extra för de åkte och hämtade den.
Endast 2 man x 8 timmar vilket var den tid de gjort från morgon till eftermiddag då de åkte tillbaka så de var hemma vid 4:a tiden. Och med vettig timtaxa. Jo jag var även hemma på lunchen och de visade hur de nu lagat rören.
Även VVS firman som var hemma och tömde samt fyllde och tryckprovade systemet innan de återfyllde.
De gjorde typ 2-3 timmar och med vettig fakturering.

Det är sådant som gör att jag verkligen gillar de hantverkare som verkligen gör precis det de ska göra.
Självklart berättar jag sådant för vänner och bekanta.

TS nu var ditt ett akutjobb och strunta i att lusläsa fakturan. De fixade akut och nu är det fixat.
Gå vidare nu.👍

• Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S SifVerT skrev:
Jag skrev ju inte att jag skulle det?
Jag vet. Det var ett konstaterande att jag är enig med dig att man inte tar betalt för mer än som är motiverat.

• Gilla
SifVerT
  • Laddar…
Ah jag missförstod inlägget.

Tror du att din far hade tackat nej till 1280kr/h ner i fickan för att istället äta tacos?
Min far är och var arbetsnarkoman, alltså han kan inte göra ingenting, på ett extremt sätt mer än mig. Han gör alltid någon aktivitet som involverar rörelse av kroppen och han är idag 80. Tror inte hans jobb var enbart pengar men han hade nog inte tackat nej till 1280/h. Han var väl inte direkt pank när han gick i pension.

tar andra hantverksyrken betalt för att rengöra verktyg?

prata med en bekant som har vvs firma i sverige om det här idag han har aldrig hört nån som tar ut extra för rengöra verktyg

J Jowan1 skrev:
Ingen har hittills kunnat förklara i den här tråden hur det kan ta mer än 2 h för:
-resa enkel väg 30 minuter
-arbete 15 minuter

Hur lång tid tar rengörning av Novipro avloppspump?
Glöm inte även
- restid 30 minuter tillbaka
- 15 minuter sittande i bilen för okänt arbete innan hantverkaren kom in i huset.

Då är vi uppe i 1,5 timmar.
Sedan ska vi lägga till tvätthanteringen, vi vet inget om hur lång tid det tog att bära in prylen i företagets tvättrum, om även bilen behövde rengöras, återställa prylarna mm. Det är inte helt orimligt att vi nu passerat 2 timmar och därmed påbörjar en ny debiterad timme.

• Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
L lars80 skrev:
Jag vet. Det var ett konstaterande att jag är enig med dig att man inte tar betalt för mer än som är motiverat.
Ah okej det var retorik.

Farstatjej90
M maria01 skrev:
tar andra hantverksyrken betalt för att rengöra verktyg?

prata med en bekant som har vvs firma i sverige om det här idag han har aldrig hört nån som tar ut extra för rengöra verktyg
Jo det gör nog de flesta. Målaren jag känner säger att han rengör penslar på plats iaf.
Men det tar inte en timme.

Tycker själva frågan här är om det är ok att rengöra något för samma kostnad som att bara köpa en ny. Egentligen nej men nu är det i det här fallet jourtid och om detta är den enda man har kan det vara rimligt.
Jag hade i alla fall köpt på mig ett gäng sådana att ha i bilen jourtid så behöver det här aldrig uppkomma.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
B b8q skrev:
Glöm inte även
- restid 30 minuter tillbaka
- 15 minuter sittande i bilen för okänt arbete innan hantverkaren kom in i huset.

Då är vi uppe i 1,5 timmar.
Sedan ska vi lägga till tvätthanteringen, vi vet inget om hur lång tid det tog att bära in prylen i företagets tvättrum, om även bilen behövde rengöras, återställa prylarna mm. Det är inte helt orimligt att vi nu passerat 2 timmar och därmed påbörjar en ny debiterad timme.
Menar du;
0,5 h restid till mig -> 1 h debitering
0,5 restid från mig > 1 h debitering

Nu börjar jag jag fatta hur hantverkare tänker!

J Jowan1 skrev:
Hade du betalat lika mycket i rengöring som verktyget kostar?
Du beställde en tjänst och får betala för tiden som används i samband med den tjänsten oavsett om det är restid, felsökning, reparation, rensning, rengöring el kasta skräp och dokumentation efteråt. Verktyget är rörmokarens/firmans och behöver göras rent för att kunna användas hos nästa kund.
Att ifrågasätta varför dom rengjort ett verktyg istället för att sälja det till kunden o köpa ett nytt känns som okunskap i bästa fall.

Jourtid/akut jobb är dyrt för kunden men allt som oftast inte värt det för dom flesta företag. Du måste hålla mer material i lager, dina anställda avskyr oftast att ha jour vilket resulterar i att fler hittar andra jobb.
Kostnaderna i löner och andra utgifter äter upp eventuella vinster om det är för lite jour utryckningar, är det många klagar kunder på väntetider och dom anställda på stress.
Sen så får du alltid många fler sura och ifrågasättande samtal på fakturorna efter dessa jobb.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.