Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
40h i veckan är semester i de flesta länder. Det är inte ovanligt att man arbetar med fysiskt krävande arbeten dubbelt så mycket. Människan anpassar sig snabbt till sin omgivning.

I många länder finns inget som heter "utbrändhet" t.ex. Ingen blir utbränd men de arbetar dubbelt så mycket. Hur är det möjligt? Värt att fundera på hur vi påverkas av vår omgivning.
Utbrändhet händer inte lika ofta i hantverksyrken heller dock. Många hantverkare jobbar betydligt fler timmar än 40 arbetstimmar per vecka. Förra veckan jobbade jag 45 timmar men jag ältar inte så mycket om det. För somliga är arbete en livsstil, speciellt i familjer som är mer traditionella, såsom min. Min "arbetsdag" slutar sällan på jobbet efter 16-17-18 men jag fixar släktens "skit" också eller hemma. Det är ibland på helgen jag har tid för att sitta ner och göra ingenting men det kan jag göra en liten stund sedan får jag tråkigt.

Nu är vi väl i och för sig rätt off-topic för tråden.

Gimp Gimp skrev:
Men om TS uträkning stämmer får dom ju betalt för all tid dom har lagt ner och kanske till och med 30 minuter utöver nedlagd tid.
Är det så att hantverkare har blivit så gnidna att dom verkligen tycker att det är rätt att dom kan lägga på extratid godtyckligt och att det är konsumentens fel när normala personer inte vill betala för tid som dom inte lägger på jobbet?
Ja det är korrekt isåfall men om TS uträkning inte stämmer, vilket vi inte vet, så tog jobbet 3h.
Vi kan ju inte bedöma detta eller hur så det är lönlöst att spekulera när fakta saknas, Svanström har ju inte fått uttalasig.
I princip räcker 125min total arbetstid för att fakturan ska bli legitim och arbetsgivaren är tvungen att betala 3h lön till sin anställde men vi har ju bara fått ena sidan av historian.

Min erfarenhet är att de flesta debiterar 3h även om jobbet tog 140min totalt av den enkla anledning att det är praxis att avrunda så då man bryter en timme som inte kan debiteras annars.
Det är svårt att betala 8h lön till sina anställda om dom bara får ihop 7h eftersom dagens arbete var klart säg 15:10 istället för prick 16:00.
Alternativet är att höja priserna ännu mer eller välja bort småjobben till förmån för jobb som garanterar 100% sysselsättning till dom anställda då det är ekonomisk ohållbart att ha för många "håltimmar".

J Jowan1 skrev:
Teknikern var här 15 minuter och körtiden är 30 minuter enkel väg. Grundavgiften inkluderar 2 h. Svanströms debiterade en extra jourtimme för rengörning av ett verktyg som kostar knappt över en jourtimme i konsumentpris.
Tanken slagit dig att rörmokaren inte satt i bilen ombytt och klar och väntade på ditt samtal. Tiden börjar att ticka när orden kommer. Resa sig upp från soffan. Sätta på sig byxorna ta sig till bilen. Sedan samma sak tillbaka och då kanske leta p-plats osv.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
J Jowan1 skrev:
Absolut! Jag har lagt in hela summan för betalning för att få slut på allt. Men att så hypat företag kan fortsätta leva på sitt namn är galet.

Ingen har hittills kunnat förklara i den här tråden hur det kan ta mer än 2 h för:
-resa enkel väg 30 minuter
-arbete 15 minuter

Hur lång tid tar rengörning av Novipro avloppspump?
Jag har haft kollegor som jobbat på Swanströms och slutat. Man kan få bättre som elektriker. Antagligen är företaget för stort och centraliserat styre och möjligtvis drivet av investmentbolag.

A atomlab skrev:
Tanken slagit dig att rörmokaren inte satt i bilen ombytt och klar och väntade på ditt samtal. Tiden börjar att ticka när orden kommer. Resa sig upp från soffan. Sätta på sig byxorna ta sig till bilen. Sedan samma sak tillbaka och då kanske leta p-plats osv.
Tiden räknas från Stockholm city enligt deras prislista.

Fairlane
T TommyC skrev:
Den här tråden gör det övertydligt varför det finns så många företag som inte jobbar åt privatpersoner. 😆
För att de saknar förmåga att kommunicera med sina kunder?

Inte för att jag tycker att TS har rätt här (såvida det inte allt arbete, inklusive rengöring av verktyg och resa till/från kund hans med inom de två timmar som man tar betalt för minimum), men inte fasen kan man som leverantör till företag göra hur man vill och bara fakturera sen? Tvärtom brukar avtal vara väldigt viktiga för båda parter. Ser man på trådarna på forumet vill många företag inte skriva avtal med sina kunder utan tar hellre nästa "problemfria" kund som inte kräver sådant istället. Fungerar det verkligen så företag till företag inom hantverkarbranschen? Inom min bransch är man noga med påskrivna kontrakt. Det händer att vi påbörjar arbete för en kund innan avtalet är påskrivet, men då vet vi att vi tar en risk och vi håller den begränsad och endast mot kunder som vi vet kommer skriva på, men där det tar lite tid.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
P
M Gizzmo123 skrev:
....Var som en sporbils firman sa till min kompis när det vart stop i avloppet hos honom en fredag kväll antigen betalar du jour taxa eller åxo bajsar du i skogen i helgen och vi kommer på måndag för vanlig taxa...
Off topic:
Kan tänka mig att vissa säger sådär samtidigt som storyn möjligen är lite saltad och pepprad.

Argumentet är lite missvisande, allt är inte svart eller vitt.
Bara för att man inte väljer att göra på ett visst sätt, som i detta exempel, så blir inte konsekvensen förutbestämd att "man får bajsa i skogen".

Att göra sig av med avföring i skogen är dock faktiskt en lösning, en annan lösning är att ringa en vän som kanske kan rensa avloppet, eller göra något själv, ringa en annan jour och kolla vad dom tar, hålla sig över helgen, åka hem till mormor för att låna toaletten och så vidare.

Men jag är envis och påstår att dessa "case" till stor del handlar om förväntningar och kommunikation mellan kund och leverantör.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Farstatjej90
S SifVerT skrev:
Utbrändhet händer inte lika ofta i hantverksyrken heller dock. Många hantverkare jobbar betydligt fler timmar än 40 arbetstimmar per vecka. Förra veckan jobbade jag 45 timmar men jag ältar inte så mycket om det. För somliga är arbete en livsstil, speciellt i familjer som är mer traditionella, såsom min. Min "arbetsdag" slutar sällan på jobbet efter 16-17-18 men jag fixar släktens "skit" också eller hemma. Det är ibland på helgen jag har tid för att sitta ner och göra ingenting men det kan jag göra en liten stund sedan får jag tråkigt.

Nu är vi väl i och för sig rätt off-topic för tråden.
Jo men 45 h tror jag är mer eller mindre standard för de flesta och om man med det menar mer än 40h så ska man verkligen inte gnälla om något.

Kommer man upp i 80h t.ex. då är det mycket för alla men i alla fall tio timmar om dagen fem dagar i veckan alltså 50h det ska man klara även med ett krävande jobb.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
J Jowan1 skrev:
Jag håller med. Men att rengöringen kostar lika mycket som ett nytt är helt sjukt.
Hade varit hysteriskt roligt om de haft en enklare modell för hundralappen med på jouren.

L lars80 skrev:
Ja det är korrekt isåfall men om TS uträkning inte stämmer, vilket vi inte vet, så tog jobbet 3h.
Vi kan ju inte bedöma detta eller hur så det är lönlöst att spekulera när fakta saknas, Svanström har ju inte fått uttalasig.
I princip räcker 125min total arbetstid för att fakturan ska bli legitim och arbetsgivaren är tvungen att betala 3h lön till sin anställde men vi har ju bara fått ena sidan av historian.

Min erfarenhet är att de flesta debiterar 3h även om jobbet tog 140min totalt av den enkla anledning att det är praxis att avrunda så då man bryter en timme som inte kan debiteras annars.
Det är svårt att betala 8h lön till sina anställda om dom bara får ihop 7h eftersom dagens arbete var klart säg 15:10 istället för prick 16:00.
Alternativet är att höja priserna ännu mer eller välja bort småjobben till förmån för jobb som garanterar 100% sysselsättning till dom anställda då det är ekonomisk ohållbart att ha för många "håltimmar".
Efter att ha jobbat inom branschen så vet jag att småjobb kan vara ett gissel där det kan vara så att det inte är värt det kontra alla potentiella problem såsom kunds gnäll om kostnader när man behöver få in så det täcker våra omkostnader. Småjobb är dyrast för kunden, och för oss. T.ex. åka ut för att det brunnit i kunds anslutning till spisen för att konstatera att spisen är defekt och kolla att inget är fel på perilexuttaget i sig. Det tar mig max 10 minuter på plats men det blir en debitering på 2 timmar. Jag skulle ju då inte kunna komma på tanken att debitera 1h för rengöring så skulle det ta hus i helvete.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S SifVerT skrev:
Efter att ha jobbat inom branschen så vet jag att småjobb kan vara ett gissel där det kan vara så att det inte är värt det kontra alla potentiella problem såsom kunds gnäll om kostnader när man behöver få in så det täcker våra omkostnader. Småjobb är dyrast för kunden, och för oss. T.ex. åka ut för att det brunnit i kunds anslutning till spisen för att konstatera att spisen är defekt och kolla att inget är fel på perilexuttaget i sig. Det tar mig max 10 minuter på plats men det blir en debitering på 2 timmar. Jag skulle ju då inte kunna komma på tanken att debitera 1h för rengöring så skulle det ta hus i helvete.
Vilket gnäll? Prislistan säger att 2 h är inkluderat. Praktiskt jobb var ca 1:15 h plus rengöringen av Novipro avloppspumpen. Ingen har ännu svarat vad en sån rengörning kostar.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
A
J Jowan1 skrev:
Vilket gnäll? Prislistan säger att 2 h är inkluderat. Praktiskt jobb var ca 1:15 h plus rengöringen av Novipro avloppspumpen. Ingen har ännu svarat vad en sån rengörning kostar.
Rengöringen är ju arbetstid, dvs en jourtimme.
Du får ringa till Svanströms på måndag och fråga. Ring inte idag. De kanske debiterar dig för konsultation med minimum 2 timmar och då gör du en tråd för det ;)

• Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
J Jowan1 skrev:
Jo jag har ju skrivit att rengöringen är obefogat tillskrivet jobbet. Noteringen om småjobb var lite off-topic till personen om det här med att åka på ett... småjobb.

Farstatjej90
J Jowan1 skrev:
Vänta, har de tagit betalt 2h och faktiskt arbetat 1h 15min? Det är ju i så fall helt normalt, man tar betalt per påbörjad timme.

Är det vad som har hänt spelar det här med rengöring ingen roll.

Jag tycker själv det är märkligt system på ett sätt men så funkar det typ överallt, jurister också t.ex.
/
Ser nu att de tagit betalt 3h, inte två.

Redigerat:
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.