175 975 läst ·
844 svar
176k läst
844 svar
Varning för Svanströms El&VVS
L Lenate skrev:
30 minuters restid enkel väg. 15 minuters jobb. 2 h ingår i initiala jourtiden.Tommty skrev:
Det mest uppseendeväckande enligt mig är varför Svanströms mailar till kunden att de kan stryka 1 timma mot att de negativa recensionerna tas bort.
Antingen har Svanströms rätt när de kontrollerade tiderna och då är det bara löjligt att börja förhandla för att någon skriver ut något negativt. Stå rakryggade istället så behåller ni kunder, Annars kommer hela tummen-mitt-i-handen sällskapet utnyttja det framöver.
Eller så har Svanström insett att de saltat fakturan väl mycket och då ska justering ske utan krav tillsammans med en ursäkt.
Sen tar man en extra timme för rengörning (allt enligt dem).
Borde inte allt rymts inom 2 h?
Föll något bort i ditt svar? Har inget emot hantverkare, är god vän med många. Gillar inte gnällspikar däremot.L lars80 skrev:Jag vet inte riktigt vad du har emot just hantverkare men du ska nog inte
Jag kan inte svara på den frågan då jag inte varit inblandad och vet vad som är sant.
Kan bara konstatera att det inte är ovanligt och att det är svårt att driva frågan i när det handlar om 1h hit eller dit.
Efter att ha läst ditt inlägg så skulle jag själv aktat mig innerligt för att hjälpa dig om jag hade varit rörmokare och fått ett joursamtal.
Jag vill nämligen få lön för all tid jag lägger hos min arbetsgivare, särskilt om jag tvingas bryta min ledighet för ett "skitjobb".
Jour är dyrt tyvärr.
Det hade varit intressant i sig att få veta tidsstämplar, om det ens finns, för att med evidens kontrollera den debiterade tiden... Men...J Jowan1 skrev:
Samtidigt så är det faktiskt bara en timme vi pratar om, hur mycket ska man eländesforska i det?
Förutom att ni är oense om tidsåtgången så är väl själva arbetet utfört med förväntat kvalité?
Jag tror inte att leverantör generellt går in för att lura sina kunder, däremot vill dom göra en vinst. Som ett seriöst företag sedan skattar för, så vi vinner på det i slutändan iallafall. (Så till exempel Emmaboda kommun kan betala sin faktura för bordet dom beställt, skämt åsido)
Surt att behöva ringa VVS-jour, få p-böter eller råka tappa stekpannan på nya golvet.
Det är alltid dyrare än förväntad utgift.
Absolut! Jag har lagt in hela summan för betalning för att få slut på allt. Men att så hypat företag kan fortsätta leva på sitt namn är galet.P Pjer Polanski skrev:Det hade varit intressant i sig att få veta tidsstämplar, om det ens finns, för att med evidens kontrollera den debiterade tiden... Men...
Samtidigt så är det faktiskt bara en timme vi pratar om, hur mycket ska man eländesforska i det?
Förutom att ni är oense om tidsåtgången så är väl själva arbetet utfört med förväntat kvalité?
Jag tror inte att leverantör generellt går in för att lura sina kunder, däremot vill dom göra en vinst. Som ett seriöst företag sedan skattar för, så vi vinner på det i slutändan iallafall. (Så till exempel Emmaboda kommun kan betala sin faktura för bordet dom beställt, skämt åsido)
Surt att behöva ringa VVS-jour, få p-böter eller råka tappa stekpannan på nya golvet.
Det är alltid dyrare än förväntad utgift.
Ingen har hittills kunnat förklara i den här tråden hur det kan ta mer än 2 h för:
-resa enkel väg 30 minuter
-arbete 15 minuter
Hur lång tid tar rengörning av Novipro avloppspump?
Låt mig gissa att det som egentligen hänt är att de "saltade" lite i tidrapporten enligt "branschpraxis". När du sedan ringer och ifrågasätter drar de standardsvaret "rengöring av verktyg" som alltså skulle skett efter att de lämnat kunden och då blir en rimlig förklaring till avvikelsen mot konstaterad tid på plats. Dvs. den som svarar har egentligen ingen aning om den faktiska tidslinjen.J Jowan1 skrev:
Det översätter du sedan själv till att de skulle stått och gnidit på denna pump i 1 timme, vilket så klart är helt orimligt. Eftersom det var det enda verktyget som användes(?)
En intressant fråga i sammanhanget är om du fått ROT-avdrag och vilken arbetstid du då fått avdrag för...
Men om TS uträkning stämmer får dom ju betalt för all tid dom har lagt ner och kanske till och med 30 minuter utöver nedlagd tid.L lars80 skrev:
Är det så att hantverkare har blivit så gnidna att dom verkligen tycker att det är rätt att dom kan lägga på extratid godtyckligt och att det är konsumentens fel när normala personer inte vill betala för tid som dom inte lägger på jobbet?
Läst nästan hela tråden, hur kan ingen nämnt för den här trästolpen till TS att minimumdebitering vid jour är en grej. Att varje påbörjad timme debiteras heltimme vid jour? Aldrig hört talas om ett företag med jour som inte gör så.
När rörkrökaren spolade bort TS hårda ansamling av fett, bajs och håravfall påbörjades alltså en ny timme.
När rörkrökaren spolade bort TS hårda ansamling av fett, bajs och håravfall påbörjades alltså en ny timme.
Jag kan förklara det du tog ut en hantverkare på jour då kostar det extra personalen ska enligt avtal ha mer betalt. Var som en sporbils firman sa till min kompis när det vart stop i avloppet hos honom en fredag kväll antigen betalar du jour taxa eller åxo bajsar du i skogen i helgen och vi kommer på måndag för vanlig taxaJ Jowan1 skrev:Absolut! Jag har lagt in hela summan för betalning för att få slut på allt. Men att så hypat företag kan fortsätta leva på sitt namn är galet.
Ingen har hittills kunnat förklara i den här tråden hur det kan ta mer än 2 h för:
-resa enkel väg 30 minuter
-arbete 15 minuter
Hur lång tid tar rengörning av Novipro avloppspump?
Jag tror det är få hantverkare som debiterar mindre än hel timme, men visst har du en poäng.S Slangfil skrev:Läst nästan hela tråden, hur kan ingen nämnt för den här trästolpen till TS att minimumdebitering vid jour är en grej. Att varje påbörjad timme debiteras heltimme vid jour? Aldrig hört talas om ett företag med jour som inte gör så.
Teknikern var här 15 minuter och körtiden är 30 minuter enkel väg. Grundavgiften inkluderar 2 h. Svanströms debiterade en extra jourtimme för rengörning av ett verktyg som kostar knappt över en jourtimme i konsumentpris.S Slangfil skrev:Läst nästan hela tråden, hur kan ingen nämnt för den här trästolpen till TS att minimumdebitering vid jour är en grej. Att varje påbörjad timme debiteras heltimme vid jour? Aldrig hört talas om ett företag med jour som inte gör så.
Jag har som sagt inget problem med kostnaden. Men kan du förklara timmarna och minuterna?M Gizzmo123 skrev:Jag kan förklara det du tog ut en hantverkare på jour då kostar det extra personalen ska enligt avtal ha mer betalt. Var som en sporbils firman sa till min kompis när det vart stop i avloppet hos honom en fredag kväll antigen betalar du jour taxa eller åxo bajsar du i skogen i helgen och vi kommer på måndag för vanlig taxa
2 h ingår. Hur kan man ens komma över det?