176 003 läst ·
844 svar
176k läst
844 svar
Varning för Svanströms El&VVS
Jag har all respekt för proffsen inom genren.L lars80 skrev:Ja, eftersom dom utfört ett arbete, dvs rengöring av ett viktigt verktyg som blivit kontaminerat och behövs för verksamheten.
Jag förstår att det kan kännas surt men du saknar inte bara förståelse för hur man rensar avlopp du saknar även förståelse för hur man bedriver näringsverksamhet och att anställda kostar precis lika mycket oavsett vad dom utför för arbete.
Men att man debiterar en timme extra är helt sjukt.
Har skrivit det tidigare i tråden.
Svanströms har 2 h som ingår i deras initiala jourdebitering. Denna tid är från Stockholm city.
Jag bor 30 minuter bort. Teknikern var här 15 minuter.
Kan det ta mer än 45 minuter att rengöra en Novipro avloppspump?
Svanströms anser detta då de stått på sig om debiteringen.
Många här är nog VVS’are och vågar inte skriva något negativt om en hypad firma…Dan1891 skrev:
Sant! Då vi inte fått se (om jag inte missat) kontrakt eller riktig faktura så förutsatte faktiskt jag att det är per påbörjad timme, då jag vet att många fakturerar på detta sätt istället för varje "arbetsmoment" då det oftast blir billigare för kunden enligt vad jag hört från diverse entreprenörer.S Styrman_jansson skrev:Tror du firman kan visa upp ett påskrivet avtal där det framgår att de har rätt att fakturera varje påbörjad timme? Eller gicks detta igenom muntligt innan (även muntligt avtal gäller ju)?
Om inte det finns något sådant finns inget som säger att varje påbörjad timme får faktureras. Då faller det tillbaka på vad som skäligt eller branschpraxis och det är inte alltid lätt att hävda.
En hantverkare har rätt långgående skyldigheter enligt konsumentjänstlagen som väldigt förenklat innebär att denne alltid ska konsumentens bästa (både utförandemässigt och ekonomiskt) i åtanke. En formulering i den som skulle kunna vara tillämplig i detta fall är;
"Hantverkaren ska visa dig omsorg, alltså ställa sin sakkunskap och yrkeserfarenhet till ditt förfogande. Hen får till exempel inte välja ett onödigt dyrt sätt att göra jobbet på."
Det skulle inte vara självklart att 1280:- för rengöring av ett verktyg inte skulle anses vara ett onödigt dyrt sätt att göra jobbet på.
Som sagt, om jag inte missat det i tråden, hur vet vi att de endast gjorde rengöring denna timme? Jag har inte sätt någon original faktura eller överenskommelse.
Han kanske skrev rengöring som faktura text men egentligen så avslutade han ett jobb, städade bort sitt i lägenheten samt rengöring av verktyg under samma timme? Inte ovanligt att det står konstigt i fakturan.
Jag vet inte riktigt vad du har emot just hantverkare men du ska nog inteFarstatjej90 skrev:
Jag kan inte svara på den frågan då jag inte varit inblandad och vet vad som är sant.J Jowan1 skrev:Jag har all respekt för proffsen inom genren.
Men att man debiterar en timme extra är helt sjukt.
Har skrivit det tidigare i tråden.
Svanströms har 2 h som ingår i deras initiala jourdebitering. Denna tid är från Stockholm city.
Jag bor 30 minuter bort. Teknikern var här 15 minuter.
Kan det ta mer än 45 minuter att rengöra en Novipro avloppspump?
Svanströms anser detta då de stått på sig om debiteringen.
Kan bara konstatera att det inte är ovanligt och att det är svårt att driva frågan i när det handlar om 1h hit eller dit.
Efter att ha läst ditt inlägg så skulle jag själv aktat mig innerligt för att hjälpa dig om jag hade varit rörmokare och fått ett joursamtal.
Jag vill nämligen få lön för all tid jag lägger hos min arbetsgivare, särskilt om jag tvingas bryta min ledighet för ett "skitjobb".
Jour är dyrt tyvärr.
Jag vet att jour är dyrt. Svanströms tar 4700 för 2 h jourjobb utifrån Stockholm city.L lars80 skrev:Jag vet inte riktigt vad du har emot just hantverkare men du ska nog inte
Jag kan inte svara på den frågan då jag inte varit inblandad och vet vad som är sant.
Kan bara konstatera att det inte är ovanligt och att det är svårt att driva frågan i när det handlar om 1h hit eller dit.
Efter att ha läst ditt inlägg så skulle jag själv aktat mig innerligt för att hjälpa dig om jag hade varit rörmokare och fått ett joursamtal.
Jag vill nämligen få lön för all tid jag lägger hos min arbetsgivare, särskilt om jag tvingas bryta min ledighet för ett "skitjobb".
Jour är dyrt tyvärr.
Allt detta är helt ok för mig.
Körtiden från Stockholm city är ca 30 minuter. Teknikern var här ca 15 minuter.
Hur han de debitera ytterligare en timme för rengörning?
Rimligtvis borde rengöringen ingått inom de 2 h men Svanströms hävdar att det inte är så.
Båda parter har rätt. Hur kan det då bli så fel?
Så från min horisont är det kommunikation och förväntningar som inte är synkroniserat.
Så som jag läser TS inlägg i tråden så upprepas just ordet "förväntar".
Förväntar vi oss att något borde kosta ungefär "si och så" kommer vi bli negativt överraskade när det kanske är dubbelt så dyrt i slutändan.
Hade vi däremot vetat innan, men förklaring att det tar så här mycket tid, eller det tar 33 minuter men enligt prislistan debiterar vi en timme... Där kommer vi adaptera förväntningen till det nya läget och efter att den nya informationen marinerats lite i våra tankar så är det troligtvis som så att vi hade accepterat kostnaden på ett helt annat sätt.
- Leverantören har debiterat kostnad enligt gällande prislista.
- Kunden anser att den sista timmen och ett moment är orimligt, dvs betala 60 minuter för mindre åtgången tid. Så verkar ingen vilja ha det.
Så från min horisont är det kommunikation och förväntningar som inte är synkroniserat.
Förväntar vi oss att något borde kosta ungefär "si och så" kommer vi bli negativt överraskade när det kanske är dubbelt så dyrt i slutändan.
Hade vi däremot vetat innan, men förklaring att det tar så här mycket tid, eller det tar 33 minuter men enligt prislistan debiterar vi en timme... Där kommer vi adaptera förväntningen till det nya läget och efter att den nya informationen marinerats lite i våra tankar så är det troligtvis som så att vi hade accepterat kostnaden på ett helt annat sätt.
Bra sammanfattning! Jag har efterfrågat tidstämplar från Svanströms men inte fått dem.P Pjer Polanski skrev:Båda parter har rätt. Hur kan det då bli så fel?
En av variablerna är dold, dvs vi vet inte exakt hur lång tid det tog totalt. Kunden har sin uppskattning och leverantören har sin uppskattning av tid. Vissa moment vet inte kunden om då det sker på sådant vis att kunden inte kan ha en överblick, exempelvis arbete så som resa, förberedelse, administration och dylikt.
- Leverantören har debiterat kostnad enligt gällande prislista.
- Kunden anser att den sista timmen och ett moment är orimligt, dvs betala 60 minuter för mindre åtgången tid. Så verkar ingen vilja ha det.
Förväntar vi oss att något borde kosta ungefär så si och så kommer vi bli negativt överraskade när det kanske är dubbelt så dyrt i slutändan.
Det mest uppseendeväckande enligt mig är varför Svanströms mailar till kunden att de kan stryka 1 timma mot att de negativa recensionerna tas bort.
Antingen har Svanströms rätt när de kontrollerade tiderna och då är det bara löjligt att börja förhandla för att någon skriver ut något negativt. Stå rakryggade istället så behåller ni kunder, Annars kommer hela tummen-mitt-i-handen sällskapet utnyttja det framöver.
Eller så har Svanström insett att de saltat fakturan väl mycket och då ska justering ske utan krav tillsammans med en ursäkt.
Antingen har Svanströms rätt när de kontrollerade tiderna och då är det bara löjligt att börja förhandla för att någon skriver ut något negativt. Stå rakryggade istället så behåller ni kunder, Annars kommer hela tummen-mitt-i-handen sällskapet utnyttja det framöver.
Eller så har Svanström insett att de saltat fakturan väl mycket och då ska justering ske utan krav tillsammans med en ursäkt.
Hursomhelst börjar det framgå varför det är så svårt att få nån hjälp hemma i hushållet.
Själv hade jag hunnit städa hela huset OCH fixa avloppet under all den tid som en hel folkhop suttit och ältat en sån "skitsak" där inget vettigt blivit gjort 😉
Själv hade jag hunnit städa hela huset OCH fixa avloppet under all den tid som en hel folkhop suttit och ältat en sån "skitsak" där inget vettigt blivit gjort 😉