179 477 läst ·
844 svar
179k läst
844 svar
Varning för Svanströms El&VVS
1280 kr /h är rätt mycket pengar om det är skattat och klart för någon som tjänar 40 000 kr före skatt varje månad. Jag tvivlar inte på att det finns människor som inte bryr sig om pengar utan är nöjda om de är mätta och varma men det är väl kombinationen av att man klagar på hur svårt allt är och att man tackar nej till 1280 kr i timmen som är det jag reagerade på.H hllvkn skrev:Farstatjej, de personer (två olika) som kommenterade ditt inlägg verkar ha begränsad läsförståelse.
Däremot känner jag att din syn på att Sverige inte skulle vara friskt, för att någon som jobbar 0700-1600 tackar nej till 1280kr ”svart” på jourtid är svårt att få ihop.
Hen kanske har familj och inte vill rycka ut mitt i natten på ännu fler uppdrag.
Och tjänar hen redan 40.000kr, bor i hyresrätt för 7000kr i Marieflen (för att inte sätta någon faktiskt stad på kartan). Så är det inte säkert att lyckan eller livsglädjen ökar av att tjäna 1280kr/h svart på oplanerad och obekväm arbetstid.
Om man har råd att tacka nej till sådana pengar för att det "är jobbigt" och man vill "vara hemma och äta tacos med familjen istället" som någon annan skrev så är nog livet rätt bra och man ska inte klaga.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Jag vet inte, jag är inte hantverkare, försöker bara göra rimliga antaganden. Det var någon tidigare i tråden som påpekade detta var ett vanligt förfarande, så gissar att det är vanligt att fylla i någon typ av arbetsorder vid servicejobb.J Jowan1 skrev:
Det är väl rimligt att dina tidsangivelser lutar åt ett håll och hantverkarens åt det andra?
Om allt rymdes inom 2 h håller jag med om att det är fel, men då ska ju alla moment tas med
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Arbetstiden kostar ju samma oavsett om vad den anställde utför för arbete, spelar ju ingen roll ifall hen rensar avlopp, hänger gardiner eller byter glödlampor åt dig.J Jowan1 skrev:
All tid som ditt uppdrag belastar företagets personal med kommer debiteras enligt gällande prislista.
Du verkar ha fått uppfattningen att rengöring av verktyg inte är ett arbete.
Du har ett märkligt resonemang att du ska ha verktyg som rörmokaren behöver på nästa uppdrag bara för att du kan köpa det för motsvarande timpris. Det är inte så det fungerar tyvärr.
Jag tror inte Svanström vill att du ringer dom fler ggr så på den punkten är ni nog överens.
Jag förstår hur du tänker. Men vad ingår i timkostnaden?richardtenggren skrev:
Jag vet inte, jag är inte hantverkare försöker bara göra rimliga antaganden. Det var någon tidigare i tråden som påpekade detta var ett vanligt förfarande, så gissar att det är vanligt att fylla i någon typ av arbetsorder vid servicejobb.
Det är väl rimligt att dina tidsangivelser lutar åt ett håll och hantverkarens åt det andra?
Om allt rymdes inom 2 h håller jag med om att det är fel, men då ska ju alla moment tas med![]()
Jag som kund förväntar mig att den jag anlitar kan sina
Men att de debiterar en jourtimme för rengörning av ett verktyg som sannolikt kostar mindre i inköp är helt OK?L lars80 skrev:Arbetstiden kostar ju samma oavsett om vad den anställde utför för arbete, spelar ju ingen roll ifall hen rensar avlopp, hänger gardiner eller byter glödlampor åt dig.
All tid som ditt uppdrag belastar företagets personal med kommer debiteras enligt gällande prislista.
Du verkar ha fått uppfattningen att rengöring av verktyg inte är ett arbete.
Du har ett märkligt resonemang att du ska ha verktyg som rörmokaren behöver på nästa uppdrag bara för att du kan köpa det för motsvarande timpris. Det är inte så det fungerar tyvärr.
Jag tror inte Svanström vill att du ringer dom fler ggr så på den punkten är ni nog överens.
Vad kan man förvänta sig från proffesionella leverantörer?
Klorin är mycket effektivt, inte bra men effektivt.J Jowan1 skrev:Följde deras instruktion ”Om det inte är tvärstopp och rinner undan sakta så är ett bra sätt att hälla ner 4-5 dl YES och sedan en full kastrull med kokande vatten, det löser fett.”
Det funkade inte och hade inte förväntat mig att behöva betala nästan lika mycket i rengöring för kostnaden av verktyget.
Du förstod inte poängen? Att många hantverkare jobbar mer än 40h/vecka?Farstatjej90 skrev:
40h i veckan är semester i de flesta länder. Det är inte ovanligt att man arbetar med fysiskt krävande arbeten dubbelt så mycket. Människan anpassar sig snabbt till sin omgivning.
I många länder finns inget som heter "utbrändhet" t.ex. Ingen blir utbränd men de arbetar dubbelt så mycket. Hur är det möjligt? Värt att fundera på hur vi påverkas av vår omgivning.
Dom är människor och inte slavar.
I Sverige finns det arbetsmiljöregler och det är helt ointressant hur andra länder gör eftersom vi förhåller oss till svenska avtal och regler.
Precis du köpte en tjänst, av ett företag.J Jowan1 skrev:
Kostnaden spelar ingen roll!J Jowan1 skrev:
Ingen annan hantverkare slänger eller ger bort sina verktyg efter utfört jobb om de inte är förstörda bara för att det eventuellt är billigare för kunden att köpa ett nytt verktyg.
Massor av människor jobbar mer än 40h i veckan och har mer krävande arbeten. Jag känner många hantverkare och det är inte den grupp jag känner som arbetar mest per vecka i alla fall.L lars80 skrev:
Däremot är de definitivt den grupp som tycker mest synd om sig själv.
Ja, eftersom dom utfört ett arbete, dvs rengöring av ett viktigt verktyg som blivit kontaminerat och behövs för verksamheten.J Jowan1 skrev:
Jag förstår att det kan kännas surt men du saknar inte bara förståelse för hur man rensar avlopp du saknar även förståelse för hur man bedriver näringsverksamhet och att anställda kostar precis lika mycket oavsett vad dom utför för arbete.
Tillägg: Det är vanligt att många företag debiterar för varje påbörjad timme (5min kan räcka) eftersom SKVs rotavdragssystem bygger på hela timmar.
Man kan tycka vad man vill om det men eftersom debitering oftast sker i hela timmar så brukar det bli så.
Redigerat:
Säg den snickaFredrikR skrev:
Är det rimligt att ta betalt 1280 kr i rengörning för ett verktyg som kostar 1356 kr i konsumentled?FredrikR skrev:
Om du tycker det så bör du nog fundera en vända till.
Självklart är det det. Hur skulle det annars se ut, vad ska han säga till nästa jourkund? "Aha, här skulle jag tyvärr behövt en avloppspump, men den ligger tyvärr hos en kund på andra sidan stan eftersom jag skitade ner den."J Jowan1 skrev:
Du skjuter in dig på helt fel saker. Det är 2 saker som är viktigt för dig:
1. Har firman informerat dig om att de debiterar påbörjad timme?
2. Är det ett rimligt antagande att tiden arbetet hos dig tog mer än 2 timmar?
Det är det enda som är viktigt.
PS. Den här tråden är mycket sämre reklam för dig än för Svanströms.