179 337 läst ·
844 svar
179k läst
844 svar
Varning för Svanströms El&VVS
Att saker och ting är dyrt (i högskattelandet) Sverige har jag full förståelse för men...
Svanströms löste problemet som var akut?
Gillar man inte att den hjälpten kostar så bör man undvika att ringa journummer.
Svanströms sysslar inte med gratis tjänster utan bedriver vinstdrivande näringsverksamhet och har utgifter för detta.
Det är frivilligt att anlita dom och om priset inte passar kan man alltid prova ringa någon annan.
Lös problemet själv nästa gång så blir det billigare.
Gillar man inte att den hjälpten kostar så bör man undvika att ringa journummer.
Svanströms sysslar inte med gratis tjänster utan bedriver vinstdrivande näringsverksamhet och har utgifter för detta.
Det är frivilligt att anlita dom och om priset inte passar kan man alltid prova ringa någon annan.
L lars80 skrev:Att saker och ting är dyrt (i högskattelandet) Sverige har jag full förståelse för men...
Jag kommer aldrig anlita dem igen.L lars80 skrev:Att saker och ting är dyrt (i högskattelandet) Sverige har jag full förståelse för men...
Nu var ju frågan om rimligheten att debitera 1280 i rengörning av ett verktyg som kostar 1356 i konsumentpris. Borde man inte, som proffs, gett mig verktyget istället för att rengjort det?
Nej, du fortsätter älta om verktygets pris, det har inget med debiteringen att göra.J Jowan1 skrev:
Ok, låt oss bortse från den delen.FredrikR skrev:
Deras prislista säger att 2 h ingår i startavgiften. Det tar ca 30 minuter till mig från Stockholm City. Teknikern var här ca 15 minuter.
Hur lång tid tar det egentligen att rengöra en Novipro avloppspump?
Jag köper att betala om det gått över 2 h men jag kan inte se hur det kan ha gjort det.
Det intressanta är att medhållande TS endast har gjort 2-20 inlägg på forumet..
Det är dyrt att vara fattig, hade du inte velat ha jobbet gjort kan du ju göra det själv. Jag är även starkt skeptisk till att den extra timmen är avsedd för rengöring av verktyg utan ett påhitt av TS för att skapa argument för sitt missnöje att det är durt att kalla in personal på obekväm tid.
Det är dyrt att vara fattig, hade du inte velat ha jobbet gjort kan du ju göra det själv. Jag är även starkt skeptisk till att den extra timmen är avsedd för rengöring av verktyg utan ett påhitt av TS för att skapa argument för sitt missnöje att det är durt att kalla in personal på obekväm tid.
Nej. Jag kan hålla med om att det är fel att debitera rengöring utanför minidebitering om de nu redan fått betalt för 2h. Att sitta i bilen utanför kan vara administrativt arbete, rapportering eller andas ut efter stressiga timmar en kort stund, det är helt i sin ordning. Visst arbete sker i bilen, det är som ett rullande kontor och verkstad.J Jowan1 skrev:[bild]
Körtid max 30 minuter från Stockholm city enkel resa. Teknikern var här max 15 minuter (efter att ha suttit i bilen utanför under 10-15 minuter).
Hur kan det inte rymmas inom de 2 h som ingår i startavgiften om man nu ska betala nästan lika mycket i rengörning som verktyget kostar (konsumentpris).
Att den extra timmen var för rengöring har Svanströms meddelat via mail.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 622 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 622 inlägg
Om företaget köper in billiga verktyg och de kostar nästan lika mycket att rengöra dessa som att köpa nya. Företaget har väl koll på vilka olika arbeten som brukar förekomma? Vad händer om ett verktyg går sönder, ska de vänta över helgen för att fixa ett akut problem? Vad händer om de får ett akut arbete liknade TS strax efteråt? De bör ha minst dubbel av ett antal produkter som de vet går åt. De använda verktygen kan lämnas kvar hos kunden mot inköpsvärdet. Det är ju arbetet och framkörning som kunden ska debiteras för.RoTe skrev:
Jag har försökt förklara att man inte kan ha flera stycken av varje verktyg i en bil bara för att dom råkar kosta under 1500kr. Det går inte att åka och handla nya grejer efter varje kund och speciellt inte efter kontorstid. Detta har jag skrivit redan och fattar du inte nu får du söka hjälp nån annanstans.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Om resan tog 35 min, så det är 70 min, han satt 15 min i bilen för att lägga upp jobbet, jobbet tog 35 min, sen rengöring av verktygen 10 min, då har du ju överskridit 2h.J Jowan1 skrev:Ok, låt oss bortse från den delen.
Deras prislista säger att 2 h ingår i startavgiften. Det tar ca 30 minuter till mig från Stockholm City. Teknikern var här ca 15 minuter.
Hur lång tid tar det egentligen att rengöra en Novipro avloppspump?
Jag köper att betala om det gått över 2 h men jag kan inte se hur det kan ha gjort det.
Jag gissar att alla hantverkare debiterat för påbörjad timme, så gör vi i mitt yrke också, även om det är skrivbordsjobb
Att den extra timmen är för rengöring har Svanströms svarat via mail.T trojlee skrev:Det intressanta är att medhållande TS endast har gjort 2-20 inlägg på forumet..
Deras jour inkluderar 2 h från Stockholm city.
Jag bor 30 minuter bort. Teknikern var här 15 minuter.
You do the math… Hur lång tid tar det att rengöra en Novipro avloppspump?
Kritiken är väl för att TS blivit debiterad en timme för rengöring av ett verktyg. Nu är inte priset för material utan arbetstid så jämförelsen med priset på verktyget är dock långsökt. Jag håller också med om att det inte var debiterbar tid.T trojlee skrev:Det intressanta är att medhållande TS endast har gjort 2-20 inlägg på forumet..
40h i veckan är semester i de flesta länder. Det är inte ovanligt att man arbetar med fysiskt krävande arbeten dubbelt så mycket. Människan anpassar sig snabbt till sin omgivning.L lars80 skrev:Jag tror inte dom får ta emot svart betalning utan allt ska beskattas och följa kollektivavtalet.
Hantverkare som jobbat mer än 40h/vecka, vilket är mycket vanligt förekommande, värderar sin fritid väldigt högt.
Det är inte vansinnigt kul att få samtal om att rensa skit hemma hos nån på lördag kväll när man sitter och äter tacos med familjen och ska se på film.
I många länder finns inget som heter "utbrändhet" t.ex. Ingen blir utbränd men de arbetar dubbelt så mycket. Hur är det möjligt? Värt att fundera på hur vi påverkas av vår omgivning.
Kan du beskriva vad som ingår i ”lägga upp jobbet”? Jag trodde jag köpte något av ett företag som kunde sina saker.richardtenggren skrev: