155 670 läst ·
317 svar
156k läst
317 svar
Varning för Biltemas trallskruv
Man kan inte jämföra med att Biltemas skruv funkade bra för 5 eller 10 år sedan då Biltema byter leverantörer och sätter sitt varumärke på. Därför kan kvalitén på varorna vara allt från skit till premium.
Jo jag vet vissa varor de säljer är precis samma som premium fabrikat. Kommer från samma fabrik och är exakt samma bara olika förpackning. 100% samma.
Jo jag vet vissa varor de säljer är precis samma som premium fabrikat. Kommer från samma fabrik och är exakt samma bara olika förpackning. 100% samma.
Nja, dessa råd antyder att Biltemas skruvar visst är bra, men så är det nog inte. Dessutom undrar jag vem som orkar förborra för alla skruvar vid läggning av trädäck? Inte jag, utom möjligen i undantagsfall.S Spikin skrev:Problemet är inte enkom skruvens kvalitet utan att snabbväxande skräpvirke av gran som suger mkt vatten och därmed rör
sig mycket används samt dålig montering. Även reglar i rätt dimension och utan kvistar mot golv skall användas.
Köp tätvuxet helst furu och förborra med 2.5-3 mm och lägg med 5-6 mm kantmått och få ett fint golv utan torksprickor och
utan avbrutna eller dragna skruvar. Till detta material kan man använda rostfritt eller härdade skruv då rörelsen i reglar och
golv blir mycket mindre. Förborrningen reducerar belastningen på skruven samt spänningen i virket runt infästningen och
ger virket möjlighet att röra sig lite. Använd kvalitetsskruv i rätt längd och maskin utan slag. Dra ner skruvskallen jäms med
brädan med maskin , dra sedan för hand med maskinen ytterligare 1-1.5 mm , detta förhindrar för högt vridmoment på skruven.
Använd aldrig 22 mm utan minst 28 mm virke som normalt är i bättre kvalitet .Allt detta kostar 30-50 % mer men ger ett
bekymmersfritt altangolv. Innan bygget läs på om virkeskvalitet och virkessortering. Har använt skruv av alla märken utan
problem.
Vad skruvade du fast med den?R ragball skrev:
Har tyvärr skruvat en del panel på en gavel med den när mina andra skruvar tog slut, ingen gick sönder men undrar de om går sönder av sig själv snart?
Händer ofta med esseve's skruv åxåJ Johan byggare skrev:Jag vill bara dela en varning för Biltemas trallskruv, se bilder nedan. Jag la 20kvm trall våren 2018, de första 15 med skruvar av okänt märke och ca 5 kvm med Biltemas skruvar.
Det okända märket är det inga problem med men nu noterar jag att ca 90% av Biltemas skruvar har helt enkelt gått av.
Sämre skit får man leta efter och jag hoppas det inte är många av er som har köpt och använt samma skräp!
[bild] [bild]
Jag byggde en provisorisk ställning upp till skorstens toppen för att renovera den för ett år sedan och rev den nu. Jag använde även skruv från Jula Hard Head till detta bygge och inte en enda hade gått av. Jag använde en vanlig skruvdragare som segdrar och inte knackar eller slår.Jonas Persson skrev:
Att över 75% går av är extremt, det måste finnas en gemensam nämnare bakom som ökar risken att de går av. Tror samtliga nämnda märken drabbat någon i tråden så det är inte märkesrelaterat och ingen ÅF vill sälja sån skit. Byggmax hade för två år sedan ett eget märke, blå askar. De skruvarna var krokiga i asken och försvann från sortimentet ganska snabbt.
Jag drog i 6-7000 trallskruv från Grabber i pooldäcket 2017 och nu efter tre år är allt intakt. Närmast poolen rostfritt 2000 st och övrigt C4. Grabbers egen skruvskalle var dock skit.
Men varför går de av, en tanke, hur många av er har skruvat med en skruvdragare som har knack och inte segdrar? Knackandet ger betydligt större belastningar på skruven som försvagas.
Vidare, var det kall skruv som drogs i eller sommarvärme?
Jag har lagt trall med så kallad dold skruv, dock inte ESSVEs utan Heco och med deras verktyg. Inga skruvar har gått av vid montering men jag vet inte hur det kommer att vara om några år då jag lade en del trall förra året och en del nu i år. Trallen är 28x120.S seleijan skrev:
Produkter som diskuteras: "dold skruv"
Trallverktyg Deck Tool 2.0 FAST
För dolt skruvmontage av trall
635 kr inkl moms
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Men vem i hela friden är så dum att den köper tryckimpregnerade reglar och trall för stora pengar och sedan skiter i kvalitet och köper undermåliga skruvar för att spara lite pengar?
Dessutom lägger ned stort arbete med att kapa reglar och trallvirke och montera allt med skitskruv.
Låter helt vansinnigt.
Dessutom lägger ned stort arbete med att kapa reglar och trallvirke och montera allt med skitskruv.
Låter helt vansinnigt.
Kvitto behövs aldrig vid reklamation sålänge du som kund kan uppvisa att det är som nu t ex biltemas skruvar alltså att du köpt varan hos den kedjan du ska reklamera varan till. Och det är ju inte så svårt då dom har sitt utseende plus förpackningen om du har kvar den. Däremot kan du bli nekad retur om du saknar kvitto men det är ju en helt annan sak.J Johan byggare skrev:
j.f.s
Elektroniktokig
· Dalarna
· 1 241 inlägg
j.f.s
Elektroniktokig
- Dalarna
- 1 241 inlägg
Reklamerade för några veckor sedan en åksoffa till båt som köpts på Biltema. Inget kvitto men gick bra att visa upp telefonen med kontot uppe där man såg beloppet(vi hade köpt fler saker). De letade sedan på datumet i kassan och matchade beloppet vi visade upp och vips så hittades transaktionen. Tog sedan typ två bankdagar så var summan återbetald.J Johan byggare skrev:
Dom kommer säkert att ersätta dom dåliga skruvarna. Men det tråkiga är att arbetet måste göras om och det lär dom inte ersätta.J Johan byggare skrev:
Det här stöter man på allt för ofta. Jag tycker att dom som säljer ska ha kvalitetskontrollerat sina produkter annars ska dom ersätta även omarbetet.
Husägare
· Jönköping
· 5 857 inlägg
Tja, vi vanliga arma fattiga syndare som ända tills att vi läste den här tråden trodde att A4 enbart var ett pappersark och att C4 bara var en sorts sprängdeg. Till exempel.optimum skrev:
Men vem i hela friden är så dum att den köper tryckimpregnerade reglar och trall för stora pengar och sedan skiter i kvalitet och köper undermåliga skruvar för att spara lite pengar?
Låter helt vansinnigt.
Jag har hittills också gått på det som står med text på lådan. Trodde att det liksom var därför den fanns där.
Aj aj, denna varningen skulle kommit för 2 månader sen, nu är min trall skruvad med dom skruvenJ Johan byggare skrev:Jag vill bara dela en varning för Biltemas trallskruv, se bilder nedan. Jag la 20kvm trall våren 2018, de första 15 med skruvar av okänt märke och ca 5 kvm med Biltemas skruvar.
Det okända märket är det inga problem med men nu noterar jag att ca 90% av Biltemas skruvar har helt enkelt gått av.
Sämre skit får man leta efter och jag hoppas det inte är många av er som har köpt och använt samma skräp!
[bild] [bild]