E
Man köper inte nåt från Biltema som man inte räknar med behöver bytas inom en snar framtid.

Navkapslar o sånt är helt ok där men inte byggmateriel eller elinstallationsmateriel o dylikt.

• Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
J Johan byggare skrev:
Jag vill bara dela en varning för Biltemas trallskruv, se bilder nedan. Jag la 20kvm trall våren 2018, de första 15 med skruvar av okänt märke och ca 5 kvm med Biltemas skruvar.
Det okända märket är det inga problem med men nu noterar jag att ca 90% av Biltemas skruvar har helt enkelt gått av.
Sämre skit får man leta efter och jag hoppas det inte är många av er som har köpt och använt samma skräp!

[bild] [bild]
Jag har upptäckt samma sak med en annan träskruv som Biltema säljer artikel nr 87-0280 och andra dimensioner i den serien, vilken skit. Biltema förpackning med träskruvar och lösa skruvar av dålig kvalitet framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fario Fario skrev:
Jag håller med. Nu vet jag att C4 är ett sämre val men när jag på byggmax köpte:
”Härdad träskruv med försänkt skalle för användning såväl inomhus som utomhus. Ytbehandlad med Protect 4 för att motstå tuffa miljöer.”
hade jag inte en tanke på att flera skruvar skulle gå av när jag byggde en tillfällig ställning med liten belastning. Jag skruvade plankor dikt an mot reglar och när jag demonterade var det många skruvar som gått av vilket inte märktes när jag skruvade i dem
C4 är en korrosivitetsklass, d v s att produkten är testad, godkänd och avsedd för ett visst utomhusklimat från korrosionssynpunkt. C5 är avsedd för aggressiv miljö. Att skruv går av torde bero på att stålets kvalitet (hållfasthet) inte klarar av aktuella spänningar. Om en träkonstruktion sammanfogas uppstår alltid spänningar som ska tas upp av förbindare. För trall som läggs på våren/sommaren är det normalt att trallen sväller på hösten/vintern p g a ökad relativ luftfuktighet. Om trallen monteras dikt mot varandra är det en uppenbar risk för extra stora spänningar i skruvar när virket sväller p g a att vissa brädor vill lyfta från underlaget. Sådana spänningar klarar normalt ingen skruv – därför är det viktigt att man monterar trall med ett visst kant- till kantavstånd enligt de nya rekommendationerna från Svenskt Trä (se definition i figur nedan). En trall av impregnad furu klass NTR/AB med dimensionen 28x120 bör monteras med 6 mm kant-till kantavstånd. Ta gärna del av Svenskt Trä:s rekommendationer: www.traguiden.se. Diagram som visar rekommenderat avstånd mellan trallbrädor i en träkonstruktion med skruvar och fogutrymme.
Skapa konto

• Gilla
Hubbe73 och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Att över 75% går av är extremt, det måste finnas en gemensam nämnare bakom som ökar risken att de går av. Tror samtliga nämnda märken drabbat någon i tråden så det är inte märkesrelaterat och ingen ÅF vill sälja sån skit. Byggmax hade för två år sedan ett eget märke, blå askar. De skruvarna var krokiga i asken och försvann från sortimentet ganska snabbt.

Jag drog i 6-7000 trallskruv från Grabber i pooldäcket 2017 och nu efter tre år är allt intakt. Närmast poolen rostfritt 2000 st och övrigt C4. Grabbers egen skruvskalle var dock skit.

Men varför går de av, en tanke, hur många av er har skruvat med en skruvdragare som har knack och inte segdrar? Knackandet ger betydligt större belastningar på skruven som försvagas.

Vidare, var det kall skruv som drogs i eller sommarvärme?

• Gilla
Tommynorskens
  • Laddar…
Kan bara instämma. Torx brukar aldrig krångla men på Biltemas får man se till att det blir rätt direkt. När jag försökt skruva ur dem nöts varannan sönder.

H Harald Blåtumme skrev:
Men tycker ni Biltemas rostfria trallskruv är sämre än dylikt från tex Byggmax eller var som?

Jag tycker inte det. Javisst inga problem att vrida av en trallskruv i A2 rostfritt från biltema men detsamma tycker gäller andra trallskruvar i rostfritt från andra leverantörer. Rostfria skruvar som kör fast i en kvist kommer obönhörligen vridas av efter min lilla erfarenhet, det är inte "redigt stål" vi pratar om alls.
Det är nog ingen stor skillnad. Jag har vridit sönder ett antal rostfria trallskruv från Hornbach innan jag insåg att de är mjukare än de vanliga trallskruvarna och att man därför måste hålla utkik efter kvistar när man skruvar. Det har funkat sedan. Men de hade kunnat vara litet tjockare.

Holger Gross Holger Gross skrev:
C4 är en korrosivitetsklass, d v s att produkten är testad, godkänd och avsedd för ett visst utomhusklimat från korrosionssynpunkt. C5 är avsedd för aggressiv miljö. Att skruv går av torde bero på att stålets kvalitet (hållfasthet) inte klarar av aktuella spänningar. Om en träkonstruktion sammanfogas uppstår alltid spänningar som ska tas upp av förbindare. För trall som läggs på våren/sommaren är det normalt att trallen sväller på hösten/vintern p g a ökad relativ luftfuktighet. Om trallen monteras dikt mot varandra är det en uppenbar risk för extra stora spänningar i skruvar när virket sväller p g a att vissa brädor vill lyfta från underlaget. Sådana spänningar klarar normalt ingen skruv – därför är det viktigt att man monterar trall med ett visst kant- till kantavstånd enligt de nya rekommendationerna från Svenskt Trä (se definition i figur nedan). En trall av impregnad furu klass NTR/AB med dimensionen 28x120 bör monteras med 6 mm kant-till kantavstånd. Ta gärna del av Svenskt Trä:s rekommendationer: www.traguiden.se.[bild]
En rättelse till mina tidigare synpunkter: Kant-till kantavståndet för det aktuella exemplet bör vara 126 mm, inte 6 mm som jag angav. Ber om överseende.

• Gilla
Hubbe73
  • Laddar…
Samma problem här med Biltemas.

Vi byggande två nya altaner 2018 & byggde vidare på den ena våren 2019.

Altan 1 där har majoriteten av skruvarna gått av.
Altan 2 som byggdes ut våren 2019, där har flertalet skruvar redan gått av så att brädorna
(28x145) släppt.
Riktigt skräp.

”Märkligt” nog håller den del av altan 2 som byggde 2018. Tror den byggdes med skruv från byggmax faktiskt.

Någon som har reklamerat och fått gehör från Biltema ang detta?

Tycker det är lite överraskande hur stora problem många har med trall och skruv. Har gjort rätt många trädäck, trappor, landgångar, jakttorn med tryckt trä och varierande sorters trallskruv både rfr och ytbehandlade, ofta biltema eller byggmax. Inte på västkusten men ändå och det äldsta däcket ligger sen 90.
Det är ju lågt belastade, skitenkla konstruktioner av jättemjukt trä som nästan ligger där utan skruv. (Nästan)
Att man skulle behöva tänka på kvalificerad metallurgi när man ska dra lite trädäck är ju orimligt. Har aldrig haft några liknande problem som i tråden, förutom dragit lös nån skalle mot en kvist eller metall.
Trodde aldrig att man kunde övertänka trallskruv
Är det något annat som orsakar detta? Hårda träslag utan borrning? Fel längd? Eller helt enkelt dåliga batcher?
För jag vet att alla uppräknade fabrikat kan och brukar fungera hur bra som helst.

• Gilla
TheJanHof
  • Laddar…
H HenkB skrev:
[bild] Essve, sämre skruv får man leta efter...
Hmm, rekommendationen är att skruva 30 mm från kanten, just för att undvika alltför stora krafter tror jag. Och är plankans tjocklek 22 eller 28 mm? Inte säker att en annan skruv av samma mått skulle hålla i ditt fall...

https://www.svenskttra.se/nya-rekommendationer-for-laggning-av-trall/

L lars11 skrev:
Tycker det är lite överraskande hur stora problem många har med trall och skruv. Har gjort rätt många trädäck, trappor, landgångar, jakttorn med tryckt trä och varierande sorters trallskruv både rfr och ytbehandlade, ofta biltema eller byggmax. Inte på västkusten men ändå och det äldsta däcket ligger sen 90.
Det är ju lågt belastade, skitenkla konstruktioner av jättemjukt trä som nästan ligger där utan skruv. (Nästan)
Att man skulle behöva tänka på kvalificerad metallurgi när man ska dra lite trädäck är ju orimligt. Har aldrig haft några liknande problem som i tråden, förutom dragit lös nån skalle mot en kvist eller metall.
Är det något annat som orsakar detta? Hårda träslag utan borrning? Fel längd? Eller helt enkelt dåliga batcher?
För jag vet att alla uppräknade fabrikat kan och brukar fungera hur bra som helst.
L lars11 skrev:

Håller med att alla skruv brukar fungera. Vi (eller Karln mest) har byggt mycket. Haft flera hus och aldrig stött på detta problem tidigare. Endast med den altan byggd 2018 samt vår 2019 med samma slags skruv från biltema. Alltid annars har Biltemas grejer funkat bra.

La precis 40m2 trall under semestern med denna skruv. Har redan börjat gå av. Får bli att byta all skruv innan resten ryker. Närbild på trädäck där en skruv har gått av i träet.
Skapa konto

J Johan byggare skrev:
Jag vill bara dela en varning för Biltemas trallskruv, se bilder nedan. Jag la 20kvm trall våren 2018, de första 15 med skruvar av okänt märke och ca 5 kvm med Biltemas skruvar.
Det okända märket är det inga problem med men nu noterar jag att ca 90% av Biltemas skruvar har helt enkelt gått av.
Sämre skit får man leta efter och jag hoppas det inte är många av er som har köpt och använt samma skräp!

[bild] [bild]
Jag orkar inte läsa alla inlägg, men kan konstatera Biltemas skruvar verkligen kan vara skräp. Jag har monterat trädäck för många år sedan med rostfria skruvar från Biltema och de gick inte av, men väl böjde sig mycket lätt och med nuvarande information så blir Biltema hädanefter bannlyst när det gäller viktigare skruvar. Jag gissar att småskruv för enklare användning fortfarande går att använda och om de är billigare än andra, så gör jag undantag för dem. Jag ska passa på att göra ett inlägg på deras FB-sida. Det kanske tar skruv... ;)

• Gilla
Lindha.L
  • Laddar…
Problemet är inte enkom skruvens kvalitet utan att snabbväxande skräpvirke av gran som suger mkt vatten och därmed rör
sig mycket används samt dålig montering. Även reglar i rätt dimension och utan kvistar mot golv skall användas.
Köp tätvuxet helst furu och förborra med 2.5-3 mm och lägg med 5-6 mm kantmått och få ett fint golv utan torksprickor och
utan avbrutna eller dragna skruvar. Till detta material kan man använda rostfritt eller härdade skruv då rörelsen i reglar och
golv blir mycket mindre. Förborrningen reducerar belastningen på skruven samt spänningen i virket runt infästningen och
ger virket möjlighet att röra sig lite. Använd kvalitetsskruv i rätt längd och maskin utan slag. Dra ner skruvskallen jäms med
brädan med maskin , dra sedan för hand med maskinen ytterligare 1-1.5 mm , detta förhindrar för högt vridmoment på skruven.
Använd aldrig 22 mm utan minst 28 mm virke som normalt är i bättre kvalitet .Allt detta kostar 30-50 % mer men ger ett
bekymmersfritt altangolv. Innan bygget läs på om virkeskvalitet och virkessortering. Har använt skruv av alla märken utan
problem.

• Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Trädäck under konstruktion med synliga skruvhål och verktyg, nära ett bad och en delvis synlig byggnad.
Skapa konto

Den utbyggda delen våren 2019 där vi använt Biltemas skruv och skruvarna gått av.
På vissa ställen har vi fått skruva i fler skruvar = fler fula skruvhål. Hur ska man göra. Byta alla skruv eller sätta i nya/extra på kritiska punkter

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.