155 670 läst ·
317 svar
156k läst
317 svar
Varning för Biltemas trallskruv
En klok person tar till sig goda råd man får på detta forum.
Biltemas skruv har varit uppe tidigare om att de inte håller rätt kvalitet och då passar man sig för sådant mm.
Här på detta forum har jag även fått det goda rådet att använda rostfri skruv då bättre klarar rörelser i trallen utan att gå av.
Och därför följer jag givetvis dessa goda råd.
Biltemas skruv har varit uppe tidigare om att de inte håller rätt kvalitet och då passar man sig för sådant mm.
Här på detta forum har jag även fått det goda rådet att använda rostfri skruv då bättre klarar rörelser i trallen utan att gå av.
Och därför följer jag givetvis dessa goda råd.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 418 inlägg
Till syvende och sist är varumärkets syfte att skapa maximal utdelning för ett företags ägare. Vad du tänker om märket när du står och tittar i hyllan har ingenting med kvalitet att göra.A Anders_Nilsson skrev:Ja, du har missuppfattat. De flesta litar på att kända varumärken är ärliga mot kunden. De flesta har nämligen inte så stora kunskaper i metallurgi. Säger ett respekterat varumärke att deras C4 trallskruv är den som dom rekommenderar för utomhus trall så litar folk på det. Detta är liksom själva idén med varumärken, att du vet vad de står för att att du kan lita på vad de säger. Eller inte, om det rör sig om ett skräpmärke.
Köpte en gång ett billigt skruv + plugg kit. Slutade med att flertalet gick av när skruvade in i väggen => nytt hål behövde borras då kvarvarande skruv ej gick få ut!! Ibland blev spåret i skruvskallen rundat, även om momentet var lågt. Mjuk billig skräpmetall.
Efter det köper jag alltid pålitliga märken.
Efter det köper jag alltid pålitliga märken.
Det är väl känt att vissa försäljare överdriver kvalitet och egenskaper för sina produkter så de kan sälja mer? Och att tillverkare försöker minimera material och produktionskostnader så mycket det går? Att bara lita på en text eller vad en säljare säger går tyvärr inte.Scsi skrev:
Spelar ingen roll... Står det att skruven ska klara vissa saker så måste man som konsument utgå ifrån den informationen. Det är som man köper en bil, Om jag köper en ford istället för en BMW. Ska man utgå att forden kan gå sönder snabbare bara för att den inte klassas som "Premium bil". Spelar ingen roll om man köper skruv eller tegelpannor mm. Man kan alltid få en dålig batch, med största trolighet ha detta hänt här. Jag vet inte hur många hundra miljoner skruv dom spottar ut men alla kan ju inte vara skit.
Ett annat problem med Biltema och liknande är att de ofta byter ut tillverkare men fortfarande säljer produkten under samma artikelnummer (fast den nu är helt olika). Kan tänka mig de även byter på batchnivå.
Bättre satsa på ett välkänt märke när gäller kritiska komponenter.
Medlem
· Värmland
· 10 inlägg
Inget byggmaterial som är gjort i Kina håller.
Kinesers enda öde är att piratkopiera hållbara produkter men tillverka det av skräpråvara.
Så är det med allt.
Biltema trallskruv har jag haft samma problem med med reklamerade och köper bara kvalitetskruv, kända märken som står för vad de säljer och inte massproduktion med lågpris.
Generell varning för Biltema verktyg, en bekant hade ett stämjärn från Biltema som bröts av under pågående jobb... Nästa kinesprodukt alltså.
Kinesers enda öde är att piratkopiera hållbara produkter men tillverka det av skräpråvara.
Så är det med allt.
Biltema trallskruv har jag haft samma problem med med reklamerade och köper bara kvalitetskruv, kända märken som står för vad de säljer och inte massproduktion med lågpris.
Generell varning för Biltema verktyg, en bekant hade ett stämjärn från Biltema som bröts av under pågående jobb... Nästa kinesprodukt alltså.
tex
Bahco-produkter tillverkas idag i 12 anläggningar över hela världen, bland annat i Sverige, Spanien, Portugal, Storbritannien, Vitryssland, Frankrike, Taiwan och Argentina. även kina
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bahco
när det gäller kina tillverkade saker så är det beställaren som bestämmer kvaliten
Bahco-produkter tillverkas idag i 12 anläggningar över hela världen, bland annat i Sverige, Spanien, Portugal, Storbritannien, Vitryssland, Frankrike, Taiwan och Argentina. även kina
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bahco
när det gäller kina tillverkade saker så är det beställaren som bestämmer kvaliten
Och när beställaren väl fått sina prover och godkänt dem flyttar Kina leverantören produktionen till valfri tillverkare i Kina. Oftast med sämre kvalitet men billigare.T tergo skrev:
Att tillverka med hög kvalitet går givetvis bra i Kina men oftast blir det inte billigare än att producera saker på rätt sätt i Europa.
Möjligen om det är mycket manuell hantering som inte går att automatisera så blir kinesisk produktion billigare om det ska vara jämförbar kvalitet.
Allt är inte guld som glimmar i Kina
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 inlägg
Fast när det gäller Biltema så har de väl aldrig på något visst försökt påskina att deras produkter är och ska vara jämförbara med premiumprodukter ? När det gäller skruv så handlar mycket om produktionstakt och sen löpande kontroller. Ju mindre man kontrollerar per tillverkad batch ju billigare blir det. Premiumfabrikat kör nog löpande egna tester för att hålla kvaliteten jämn.
Har byggt många altandäck , aldrig problem med avdragna skruvar. Använder endast syrafast enkel terrasskruv , inga dyra special för sprickfri montering. Dessa specialskruvar kräver stor kraft för inskruvning och ger en helt stum montering samt kräver ännuT torkelb skrev:
större kraft vid utskruvning med stor risk för brott och de är mkt dyrare. Förborrning ger sprickfri montering.
En person borrar och en person drar i skruvar som går i snabbt med lätt dragkraft .Tar endast något längre
tid men jobbet blir perfekt utfört. Om du inte förborrar och drar av en skruv blir tidsåtgången mkt högre eller du får ett
extra hål att titta på. Jag använder endast sorterat virke vilket spar mkt tid och det blir inga reklamationer , skräpvirke
blir mkt dyrare . Jag har inte använt Biltemas specialskruv för sprickfri montering men kan tänka mig att de fordrar mkt
stor kraft för indragning som inte legeringen håller för utan skada fås på skruvens midja. Skruven hållfasthet är primärt
att hålla brädan på plats , inte att hålla för hårdhänt indragning med slagmaskin. Förborra och få ett fint terrassgolv som
förnöjerEn person borrar och en person drar i skruvar som går i snabbt med lätt dragkraft .Tar endast något längre
tid men jobbet blir perfekt utfört. Om du inte förborrar och drar av en skruv blir tidsåtgången mkt högre eller du får ett
extra hål att titta på. Jag använder endast sorterat virke vilket spar mkt tid och det blir inga reklamationer , skräpvirke
blir mkt dyrare . Jag har inte använt Biltemas specialskruv för sprickfri montering men kan tänka mig att de fordrar mkt
stor kraft för indragning som inte legeringen håller för utan skada fås på skruvens midja. Skruven hållfasthet är primärt
att hålla brädan på plats , inte att hålla för hårdhänt indragning med slagmaskin. Förborra och få ett fint terrassgolv som
i många år .
.
Medlem
· Värmland
· 10 inlägg
Det är bara göra research innan man köper, vilket jag alltid gör nu för tiden.useless skrev:
Står det PRC på någon förpackning är det god natt för min del, företag som tillverkar saker där tror de kan göra det och tror de får kvalitet men det får man inte från kineser som sagt. Även om de dyrt och heligt lovar att de inte gör ändringar så gör dom det.
Finns gott om företag som tillverkar i Europa och ännu hellre i USA eftersom man där kan bli stämd för minsta småsak om något är fel i en produkt, så där vågar inte många göra fel. Men Biltema= Kinaskit på det mesta, eller ska man kanske kalla det kinapuff....
Problemet snarare är att den som handlar skruv försöker hitta så billig skruv som möjligt och då blir kvalitet lidande.
Det finns riktigt bra kvalitet tillverkat i Kina också men en hel del skit.
Ofattbart att lägga ned så mycket arbete på att göra altaner mm och använda undermålig kvalitet.
Det finns riktigt bra kvalitet tillverkat i Kina också men en hel del skit.
Ofattbart att lägga ned så mycket arbete på att göra altaner mm och använda undermålig kvalitet.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 418 inlägg
Imponerande. Hur skriver du förresten här på forumet?V Värmlandshusägare skrev:Det är bara göra research innan man köper, vilket jag alltid gör nu för tiden.
Står det PRC på någon förpackning är det god natt för min del, företag som tillverkar saker där tror de kan göra det och tror de får kvalitet men det får man inte från kineser som sagt. Även om de dyrt och heligt lovar att de inte gör ändringar så gör dom det.
Finns gott om företag som tillverkar i Europa och ännu hellre i USA eftersom man där kan bli stämd för minsta småsak om något är fel i en produkt, så där vågar inte många göra fel. Men Biltema= Kinaskit på det mesta, eller ska man kanske kalla det kinapuff....
Medlem
· Värmland
· 10 inlägg