115 430 läst ·
584 svar
115k läst
584 svar
Varning 9300:- för annons på hemnet!!
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 632 inlägg
Hade inte Hemnet nyttjat sin monopolställning för att casha in så hade troligen Booli inte haft det genomslag det haft.Nissens skrev:
För att du inte valt bort "snart till salu" i din sökning.Nissens skrev:
Ja, jag tycker inte om hur Hemnet skött sig prissättningsmässigt.Nissens skrev:
Jag har inte påstått att Hemnet inte genererar klick, däremot att klicken från Hemnet inte är värda lika mycket.Nissens skrev:
De siffror jag presenterats har jag delat upp i till salu och snart till salu, och när jag säger 1/3 saknas på Hemnet så menar jag objekt som är till salu.Nissens skrev:
Sedan har booli en stor andel som är "snart till salu", och även dessa kan säljas utan att gå via "till salu".
Vi sålde innan vi han gå över till "till salu".
https://www.booli.se/kunskap/fler-bostadsannonser-med-booli-an-pa-hemnet
Öööh, finns det monopol eller inte? Nu alltså…13th Marine skrev:
Var är den knappen?13th Marine skrev:
Det kallas marknadsprissättning.13th Marine skrev:
Om de har 5 ggr fler klick så låter din gissning helt orealistisk…13th Marine skrev:
Jag tror inte på det.13th Marine skrev:
Låter osmart. Bättre att nå ut till så många potentiella köpare som möjligt om man fvill få ut max.13th Marine skrev:
Enligt @useless statistik hittills så skall man absolut lägga ut annons på Hemnet. Det viktiga är att nå ut till så många potentiella spekulanter som möjligt.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 632 inlägg
Har jag påstått att monopolet finns nu?Nissens skrev:
Just nu håller det på att luckras upp, eftersom de blev giriga.
Den är inte svårt att hitta om man vill.Nissens skrev:
Och nu svarar marknaden.Nissens skrev:
Säger du det så.Nissens skrev:
Jadu, tror du det om du vill.Nissens skrev:
Jag bifogar två skärmdumpar på hur det ser ut om man väljer villor i Göteborgs kommun.
Nja, där är mer psykologi bakom det än så.Nissens skrev:
Men nu var min poäng att du som köpare inte ser hela utbudet på Hemnet.
Det är din teori ja.Nissens skrev:
Vill bara säga att det inte alls är ”min teori” att man som säljare vinner på att nå ut till så många potentiella köpare som möjligt. Det är grundläggande kunskaper i marknadsföring.
Om man som du sade säljer en fastighet på tre dagar innan man ens lagt ut en riktig annons, så är det en tydlig signal om att du sannolikt kunde fått bättre betalt om du gått ut brett med den.
Om man som du sade säljer en fastighet på tre dagar innan man ens lagt ut en riktig annons, så är det en tydlig signal om att du sannolikt kunde fått bättre betalt om du gått ut brett med den.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 632 inlägg
Jag har redan redogjort för varför en hemnet-annons skulle kunna sänka vad man får för huset.
Vad bra att vi äntligen kunde komma fram till att Booli har flest objekt.
Vad bra att vi äntligen kunde komma fram till att Booli har flest objekt.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 629 inlägg
Jag orkar egentligen inte, men jag tar två korta här.Nissens skrev:
Snart till salu är inte en synonym för Ej till salu. Snart till salu betyder att du kan få köpa objektet om du kontaktar mäklaren och visar ditt intresse, samt efter en privat visning lägger ett bud som säljarna är nöjda med. Jag förstår att det känns jobbigt att det inte alltid finns något utgångspris eller begärt pris, men du får helt enkelt bjuda vad det är värt för dig.
Många objekt säljs redan som Snart till salu, vilket betyder att du missar en hel del om du bara kollar Hemnet och bara kollar såna objekt som du anser är till salu på riktigt.
Vadå svårt att filtrera, det är fråga om definitioner, och att du anser att Hemnets definitioner utgör facit.Nissens skrev:
Många objekt läggs aldrig ut på Hemnet, eftersom de säljs redan på Booli. Många av dem säljs dessutom redan som Snart till salu, som sagt.
Visst, men detta är något slags rundning av reglerna mäklarna ägnar sig åt. De fick krav pånsig för ett antal år sesan att uppge utfångspris. Det är det som stör mig.SågspånPappspikEternit skrev:
Jag orkar egentligen inte, men jag tar två korta här.
Snart till salu är inte en synonym för Ej till salu. Snart till salu betyder att du kan få köpa objektet om du kontaktar mäklaren och visar ditt intresse, samt efter en privat visning lägger ett bud som säljarna är nöjda med. Jag förstår att det känns jobbigt att det inte alltid finns något utgångspris eller begärt pris, men du får helt enkelt bjuda vad det är värt för dig.
I Stockholm möjligen, i övriga Sverige är det köparens marknad. Stockholm är iskallt för min del.SågspånPappspikEternit skrev:
Nä, men Booli har ofta felkategoriserade objekt.SågspånPappspikEternit skrev:
Källa på det?SågspånPappspikEternit skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 632 inlägg
Så det är mer känslan av att det är "rörigt" än att det faktiskt saknas sökfunktioner.Nissens skrev:
Du har kanske missat att man t ex enkelt kan filtrera bort "snart till salu" på Booli om du inte vill se de objekten - personligen förstår jag dock inte varför man inte vill se de om man faktiskt söker en bostad?
Kategoriseringen ser jag inte heller riktigt problemet med - gränsen mellan villa och fritidshus är ju rätt "flytande" så jag inkluderar båda kategorierna om jag söker i ett område där båda typerna av objekt finns.
Min personliga uppfattning är att hemnet är "trevligare" om man bara kollar på bostäder för nöjes skull men att booli är mycket bättre om man faktiskt ska köpa bostad.
/Krille
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 629 inlägg
Då får du välja mellan att hålla fast vid din princip att inte köpa objekt som saknar utgångspris eller få möjligheten till fler objekt (Snart till salu) att köpa.Nissens skrev:
Jag har inte nämnt Stockholm med ett ord. Men jag kan konstatera att här någonstans i Småland finns en rätt stor andel som ligger som Snart till salu. Somliga säljs utan att ha blivit Till salu.Nissens skrev:
Men ge dig. Det finns gott om felkategoriserade objekt på Hemnet också. "Gårdar" med 5 000 kvadratmeter mark, exempelvis.Nissens skrev:
Därför klickar den erfarna spekulanten i flera kategorier som kan vara relevanta.
Att det är en trög marknad generellt hindrar inte att enskilda objekt kan vara lättsålda.Nissens skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 632 inlägg
Min bättre hälft använde boneo, mest för att det förväxlats med Booli.
Jag tror att en hel del av skillnaden i sidvisningar beror på hur de olika sidorna mäter och driver trafik till sig. Det är långt ifrån korrekt korrelerat med hur många som letar den sortens fastighet i det området i den prisklassen.
T ex gissar jag att inbäddad reklam när du scrollar på t ex aftonbladet för att läsa nyheterna räknas som en visning eftersom innehållet i annonsen har laddats ner till din webbläsare. De som säljer reklam har också ett egenintresse i att sidorna verkar vara så populära som möjligt.
Ur den aspekten är nog Boolis siffror närmast verkligheten då de mestadels består av aktiva klick av folk som är intresserade av annonsen.
T ex gissar jag att inbäddad reklam när du scrollar på t ex aftonbladet för att läsa nyheterna räknas som en visning eftersom innehållet i annonsen har laddats ner till din webbläsare. De som säljer reklam har också ett egenintresse i att sidorna verkar vara så populära som möjligt.
Ur den aspekten är nog Boolis siffror närmast verkligheten då de mestadels består av aktiva klick av folk som är intresserade av annonsen.
Och vad har du för relevant källa på den gissningen? Ska man påstå att det finns två typer av besökare13th Marine skrev:
1) De som vill köpa använder Booli
2) De som inte vill köpa använder Hemnet
behöver man ha ordentligt med undersökningsunderlag - och då menar jag riktiga data, inte vad en mäklare tycker - om man ska våga ge råd till en bostadssäljare.