useless useless skrev:
Ur den aspekten är nog Boolis siffror närmast verkligheten då de mestadels består av aktiva klick av folk som är intresserade av annonsen.
Siffran som presenteras för Booli i inlägget är "sidvisningar". Då handlar det inte om aktiva klick utan att filen med info om ett specifikt objekt har skickats till mottagarens dator eller telefon. Vad som händer sedan är något annat (oavsett om det är Hemnet, Boneo eller Booli), men de siffrorna finns inte med här.

S
S saltis99 skrev:
Siffran som presenteras för Booli i inlägget är "sidvisningar". Då handlar det inte om aktiva klick utan att filen med info om ett specifikt objekt har skickats till mottagarens dator eller telefon. Vad som händer sedan är något annat (oavsett om det är Hemnet, Boneo eller Booli), men de siffrorna finns inte med här.
Om sidorna bara pratar om sidvisningar och inte klick, vad är det då som inte säger sidvisningar på annan sida köpt som reklam?

Jag menar såhär rent hypotetisk utan att säga att det är såhär:
Annonssidan X för bostäder tar betalt för sina annonser.
När dom kunden Pelle Jöns vill sälja sin villa i Saltis för 30 miljoner så anlitar han firman X.
Firman X köper efter detta 5000 visningar från nättidningen Y och får 5000 sidvisningar.
2 av visningarna görs av Calle i höghuset som avnjuter dagens första öl ihop med morgonkaffet innan han skall gå till SOC och hämta lite stålar.

Öh, varför skulle sidvisningar vara någon annat än att man faktiskt klickar in på annonsen?
Jag skulle gissa på att de är att likställa med ett av Hemnets "besök".

Boolis "visningar" kan nog dock vara något annat.

S
13th Marine 13th Marine skrev:
Öh, varför skulle sidvisningar vara någon annat än att man faktiskt klickar in på annonsen?

Bra fråga men finns det någon lag som avgör vad en sidvisningar räknas som, nej troligen inte.
Det jag menar är att man skall vara källkritisk mot statistik var den än kommer ifrån.
Vet vi att sidvisningar verkligen är en person som varit inne på bostadssidan och verkligen klickar på just denna annons?
Sidvisningar borde ju annars kunna betyda precis vad som helst.

Och det som egentligen är relevant är unika besökare

• Gilla
Självfixaren
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Är det inte även relevant hur mycket en besökare "gör" på sajten? En besökare som tittar på ett objekt i 30 sekunder är väl inte helt jämförbar med en besökare som tittar på en massa objekt under flera timmar?

• Gilla
Självfixaren
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är det inte även relevant hur mycket en besökare "gör" på sajten? En besökare som tittar på ett objekt i 30 sekunder är väl inte helt jämförbar med en besökare som tittar på en massa objekt under flera timmar?
I fallet med husannonser är det nog mindre viktigt än antalet unika personer som ser annonsen, men det är klart att om den ena plattformen kan fokusera annonserna till mer intresserade köpare så kan det leda till längre interaktioner.

Ett annat intressant mått är antalet visningar av annonsen på mäklarsidan, och varifrån de visningarna har länkats. Jag tänker att om man är en verkligt intresserad köpare går man vidare till mäklarannonsen från Hemnet, Booli eller vad man nu använder. Mäklaren bör ha sådan statistik.

• Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
Var och en gör som den tror blir mest gynnsamt. Resultatet hänger kanske på hur exklusivt objektet är eller var det ligger geografiskt. 10.000 är lite större del av priset i Åmål än på Lidingö.

A ajn82 skrev:
Nej, eftersom det begreppet inte går att mäta idag. Du får visserligen en siffra för detta, men det finns så många felkällor till det måttet varför seriösa marknadsförare har slutat att fokusera på den siffran.

Måttet är baserat på om det finns en cookie i din webbläsare från ett tidigare besök eller inte. Finns den är du en återvändande besökare, finns den inte är du en ny (d v s unik) besökare. Men idag raderas cookies löpande, både av oss användare och av aktörer som Apple, Google etc. Dessutom finns frågan om "cookie consent" och integritetsskydd, för att inte tala om problemen med att samma person kan använda både sin dator och sin smartphone, eller t o m (som jag) ha flera olika webbläsare i samma enhet, och därmed riskera att räknas inte bara dubbelt utan mångdubbelt.

Redigerat:
Det är ju två helt olika saker. Normalt sett är definitionerna ungefär som följer.

En sidvisning på Booli, Hemnet eller någon annan sajt innebär att en sida har laddats ner till en besökares telefon eller dator - och förhoppningsvis även visats på den enhetens skärm (vilket dock inte är säkert). För varje besökare på en sajt görs en eller flera sidvisningar, beroende på hur mycket av informationen på sajten som man väljer att ta del av.

Ett klick är det som sker efter att sidan med info om ett eller flera objekt har visats hos Booli/Hemnet etc och som tar dig till mäklarens/säljarens sida med deras information om objektet.

S Självfixaren skrev:
Bra fråga men finns det någon lag som avgör vad en sidvisningar räknas som, nej troligen inte.
Det finns branschstandarder om hur olika mediekanaler redovisar den här typen av statistik. Jag arbetar en del med dessa frågor.

S saltis99 skrev:
Det är ju två helt olika saker. Normalt sett är definitionerna ungefär som följer.

En sidvisning på Booli, Hemnet eller någon annan sajt innebär att en sida har laddats ner till en besökares telefon eller dator - och förhoppningsvis även visats på den enhetens skärm (vilket dock inte är säkert). För varje besökare på en sajt görs en eller flera sidvisningar, beroende på hur mycket av informationen på sajten som man väljer att ta del av.

Ett klick är det som sker efter att sidan med info om ett eller flera objekt har visats hos Booli/Hemnet etc och som tar dig till mäklarens/säljarens sida med deras information om objektet.
Då missförstod jag ditt inlägg, jag tolkade det som att objektets sida hos leverantören (dvs inte sidan hos mäklaren) kan laddas utan att man aktivt "klickat" fram den. Det var också det jag menade med att "klicka in på annonsen", även om jag nu inser att det kan tolkas fel.

• Gilla
saltis99
  • Laddar…

Gah, ser nu att jag råkade skriva Booli när jag menade Boneo.🙃

S saltis99 skrev:
Nej, eftersom det begreppet inte går att mäta idag. Du får visserligen en siffra för detta, men det finns så många felkällor till det måttet varför seriösa marknadsförare har slutat att fokusera på den siffran.

Måttet är baserat på om det finns en cookie i din webbläsare från ett tidigare besök eller inte. Finns den är du en återvändande besökare, finns den inte är du en ny (d v s unik) besökare. Men idag raderas cookies löpande, både av oss användare och av aktörer som Apple, Google etc. Dessutom finns frågan om "cookie consent" och integritetsskydd, för att inte tala om problemen med att samma person kan använda både sin dator och sin smartphone, eller t o m (som jag) ha flera olika webbläsare i samma enhet, och därmed riskera att räknas inte bara dubbelt utan mångdubbelt.
Jag menar faktiska unika besökare, även om det inte går att mäta för dem

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.