Nissens Nissens skrev:
Vilket kvalificerat struntprat. Hör med 500 mäklare och återkom.
Jag återger vad min mäklare berättar.
Nissens Nissens skrev:
Jag är definitivt redo att köpa och trivs absolut bäst med Hemnet. Har både köpt och sålt olika typer av fastigheter via Hemnet.
Jag sa generellt sett, det finns ju uppenbart minst en.
Nissens Nissens skrev:
Du har antagligen en mäklare som inte gillar Hemnet av okänd anledning och är färgad av det.
Jag är inte mäklare.
Utan har sålt nu två gånger och ogillar starkt företag som missbrukar sin monopolställning.
Nissens Nissens skrev:
😂😂😂
Och min upplevelse är precis den motsatta. Det är lätt att missa objekt eftersom många objekt är felklassificerade och man får mängder med objekt på Booli som inte ens är ute på marknaden.
Vi använder uppenbarligen systemen olika, det kvittar vad du skriver, 1/3 av objekten saknas på Hemnet.
Nissens Nissens skrev:
Vad är det för agenda du driver och varför? Får du pröjs för att skriva gott om Booli?
Jag får inte en krona.

På vilket sätt tjänar du på att skriva gott om Hemnet?
Jobbar du där? Äger du aktier?

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag återger vad min mäklare berättar.
Det är alldeles för lite underlag, det förstår du nog själv om du tänker efter lite. Prova att byta mäklare, så kanske du får en helt annan story…
Jag sa generellt sett, det finns ju uppenbart minst en.
Det lär finnas massor, jag är på inget vis avvikande från mängden som spekulant.
Jag är inte mäklare.
Utan har sålt nu två gånger och ogillar starkt företag som missbrukar sin monopolställning.
Vem är det som har monopolställning? Booli? Hemnet?
Vi använder uppenbarligen systemen olika, det kvittar vad du skriver, 1/3 av objekten saknas på Hemnet.
Det tror jag inte på, det jag däremot sett är att Booli har mängder med ”objekt” som inte är ute på marknaden.
Jag får inte en krona.
Du kanske får två..
På vilket sätt tjänar du på att skriva gott om Hemnet?
Jobbar du där? Äger du aktier?
Har inga intressen i Hemnet eller Booli. Jag hyser inget agg till någon av dom heller. Jag går på de erfarenheter jag har av att använda tjänsterna. Boolig är betydligt rörigare och det är lätt att missa objekt på grund av det.

Det är min erfarenhet, och det blir bara konstigt när du påstår att det inte är så.

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är alldeles för lite underlag, det förstår du nog själv om du tänker efter lite. Prova att byta mäklare, så kanske du får en helt annan story…
Nja, de andra två vi talade med var också skeptiska till Hemnet.
Nissens Nissens skrev:
Det lär finnas massor, jag är på inget vis avvikande från mängden som spekulant.
Jag tycker det låter mer logiskt att välja tjänst utifrån utbud än sökfunktion, men visst då använder jag mest kartan och väldigt sällan sökfunktionen.

Nissens Nissens skrev:
Vem är det som har monopolställning? Booli? Hemnet?
Vad tror du själv?
Det är ju ganska uppenbart att det är Hemnet som haft monopol och nu passar på att kräma ut de sista kronorna.
Nissens Nissens skrev:
Det tror jag inte på, det jag däremot sett är att Booli har mängder med ”objekt” som inte är ute på marknaden.
Jag har stött på ett objekt utan pris när jag kollat runt.
Men då var det i 15-20M-klassen där en gård med bröllopsverksamhet skulle säljas.
Nissens Nissens skrev:
Du kanske får två..
Inte det heller.
Men visst, man kanske kan argumentera för att mitt bolån skulle kosta mindre om Booli började generera vinst, hur nu det skulle gå till.
Nissens Nissens skrev:
Har inga intressen i Hemnet eller Booli. Jag hyser inget agg till någon av dom heller. Jag går på de erfarenheter jag har av att använda tjänsterna. Boolig är betydligt rörigare och det är lätt att missa objekt på grund av det.

Det är min erfarenhet, och det blir bara konstigt när du påstår att det inte är så.
Jag har väl inte påstått att din upplevelse inte stämmer?

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
@Marlen Eskilsson vore det inte intressant med en förstasidefråga om man använder Hemnet eller Booli?

Jag tänker nått i stil med:
Vad använder du mest?
- Booli, letar aktivt
- Booli, bara kollar
- Hemnet, letar aktivt
- Hemnet, bara kollar

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
@Marlen Eskilsson vore det inte intressant med en förstasidefråga om man använder Hemnet eller Booli?

Vad använder du mest?
- Booli, letar aktivt
- Booli, bara kollar
- Hemnet, letar aktivt
- Hemnet, bara kolla
Jag kan fixa det på måndag. Den måste läggas upp i anslutning till artikel.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Nissens

Vad använder du mest?
- Booli, letar aktivt
- Booli, bara kollar
- Hemnet, letar aktivt
- Hemnet, bara kollar
Det vore intressant med en artikel som ger en objektiv bild av Hemnet & Booli, fri från subjektiva uppfattningar.
@Marlen Eskilsson

Redigerat:
  • Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Nja, de andra två vi talade med var också skeptiska till Hemnet.
Vet inte om du är seriös, men det är ett oerhört litet statistiskt underlag.
Jag tycker det låter mer logiskt att välja tjänst utifrån utbud än sökfunktion, men visst då använder jag mest kartan och väldigt sällan sökfunktionen.
Det jag främs använder är den inbyggda sökfunktionen som bevakar och skickar objekt till mig som uppfyller kriterierna jag satt upp.
Vad tror du själv?
Det är ju ganska uppenbart att det är Hemnet som haft monopol och nu passar på att kräma ut de sista kronorna.
Du sade att någon har monopolställning. I den världen jag lever i har varken Hemnet eller Booli det…
Jag har stött på ett objekt utan pris när jag kollat runt.
Men då var det i 15-20M-klassen där en gård med bröllopsverksamhet skulle säljas.
Märkligt, jag får det hela tiden från Booli. Bifogar en bild på en som kom idag.
Inte det heller.
Men visst, man kanske kan argumentera för att mitt bolån skulle kosta mindre om Booli började generera vinst, hur nu det skulle gå till.
Va?
Jag har väl inte påstått att din upplevelse inte stämmer?
Jo, indirekt gör du ju det. Du menar att det inte är ofta fastigheter som inte är ute på marknaden är med på Booli, och att det är så många fler fastigheter på Booli än Hemnet. Jag misstänker att de fyller på med objekt som ännu inte är till salu… vilket bara är obra.

• IMG_9329.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
saltis99
  • Laddar…
En kort summering efter att vår annons legat ute knappt tre dygn. Jag vet inte vilka slutsatser man kan dra av siffrorna egentligen, men det ska bli intressant att följa.

Booli:

Screenshot_20260523-120249~2.jpg

Boneo:

Screenshot_20260523-120352~2.jpg
Skapa konto

Hemnet:

Screenshot_20260523-120434~2.jpg
Skapa konto

• Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vet inte om du är seriös, men det är ett oerhört litet statistiskt underlag.
Det är det.
Nissens Nissens skrev:
Det jag främs använder är den inbyggda sökfunktionen som bevakar och skickar objekt till mig som uppfyller kriterierna jag satt upp.
Det har jag förstått.
Nissens Nissens skrev:
Du sade att någon har monopolställning. I den världen jag lever i har varken Hemnet eller Booli det…
Hemnet har i princip haft monopolställning på bostadsannonser på nätet, det är därför de kan ta de priser de tar.

Nissens Nissens skrev:
Märkligt, jag får det hela tiden från Booli. Bifogar en bild på en som kom idag.
Ok, det huset är förvisso "snart till salu" så gissningsvis är den skrapad från mäklaren innan de hunnit sätta priset.
Nissens Nissens skrev:
Va?
Jag får inte betalt för att tycka att Booli är bättre.
Nissens Nissens skrev:
Jo, indirekt gör du ju det. Du menar att det inte är ofta fastigheter som inte är ute på marknaden är med på Booli, och att det är så många fler fastigheter på Booli än Hemnet. Jag misstänker att de fyller på med objekt som ännu inte är till salu… vilket bara är obra.
Det är ju bara att gå in på respektive sida och räkna. Jag har gjort det två gånger i tråden, både för Trelleborg och Göteborg.
Både Booli och Hemnet har ju kategorier för bostäder som är till salu och "snart till salu" och är lätta att gruppera var för sig.

Men visst jag har inte kollat noggrant, men de i Trelleborg har jag inte stött på att objekten saknat pris, eller inte varit till salu.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
En kort summering efter att vår annons legat ute knappt tre dygn. Jag vet inte vilka slutsatser man kan dra av siffrorna egentligen, men det ska bli intressant att följa.

Booli:

[bild]

Boneo:

[bild]

Hemnet:

[bild]
Så Booli har typ 350 visningar medan Hemnet har runt 1700?

Något säger det ju…

Boneo har jag inte koll på…

Redigerat:
Nissens
Det är det.
👍🏻
Det har jag förstått.
Hemnet har i princip haft monopolställning på bostadsannonser på nätet, det är därför de kan ta de priser de tar.
Jag pratar om nutid, inte hur det var förr.
Ok, det huset är förvisso "snart till salu" så gissningsvis är den skrapad från mäklaren innan de hunnit sätta priset.
Öööh? Det är inte till salu nu, och det finns inte ens någon angiven prisnivå. Varför får jag den onödiga informationen från Booli hela tiden?
Jag får inte betalt för att tycka att Booli är bättre.
Något driver din subjektivitet.
Det är ju bara att gå in på respektive sida och räkna. Jag har gjort det två gånger i tråden, både för Trelleborg och Göteborg.
Både Booli och Hemnet har ju kategorier för bostäder som är till salu och "snart till salu" och är lätta att gruppera var för sig.
Vad säger du om statistiken @useless postade i tråden nyss? Den går inte riktigt i linje med det du och din mäklare påstår.
Men visst jag har inte kollat noggrant, men de i Trelleborg har jag inte stött på att objekten saknat pris, eller inte varit till salu.
Trelleborg har jag ingen koll på, men misstänker att Booli har svårt att filtrera vad de skickar ut. Objekt läggs sannolikt ut på Hemnet när det är dags för att verkligen sälja, inte i förtid.

Nissens Nissens skrev:
Vad säger du om statistiken @useless postade i tråden nyss? Den går inte riktigt i linje med det du och din mäklare påstår.
Den säger väl inget om hur många annonser respektive sida har?

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Antal klick behöver inte heller vara speciellt representativt för antalet seriösa spekulanter.
Vilket är det min mäklare menar på.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Nej, men om hur många som använder den?

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
useless useless skrev:

Booli:

[bild]

Boneo:

[bild]

Hemnet:

[bild]
Jag blir mest förvånad över att det är så många som använder Boneo. Det trodde jag inte.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.