Nissens Nissens skrev:
På Booli är ofta annonser utan priser med, vet inte vad det beror på, men de är tätt meningslösa, hur många av dom är sådana? Villor är inte alltid villor heller…
Här kan det nog vara regionala skillnader men i Stockholm är det väldigt många objekt som ligger på Booli utan priser och som säljs utan att det annonseras något utgångspris. Väntar man på att objekten ska prissättas och läggas ut på Hemnet missar man de objekten helt. Jag tycker själv att det är lite irriterande men man får helt enkelt fråga mäklaren om vilket pris säljaren förväntar sig.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Här kan det nog vara regionala skillnader men i Stockholm är det väldigt många objekt som ligger på Booli utan priser och som säljs utan att det annonseras något utgångspris. Väntar man på att objekten ska prissättas och läggas ut på Hemnet missar man de objekten helt. Jag tycker själv att det är lite irriterande men man får helt enkelt fråga mäklaren om vilket pris säljaren förväntar sig.
Jag har fått samma förklaring. En mäklare sa att objektet blir "Hemnet-smittat" eftersom att Hemnet kräver ett pris för att kunna annonsera. Visar det sig då att man har gått ut med ett högre pris än vad marknaden vill betala så hamnar man i ett läge där man måste sänka priset. Det kan göra att objektet hamnar i dålig dager när spekulanter ser att man har behövt sänka.

På Booli kan mäklaren sondera marknaden och få spekulanternas reaktion på prisläget.

Jag sålde nyss min lägenhet och hade den utlagd på hemnet och Booli(samt mäklarens egen tjänst).

Jag missade att ta slutstatistiken men strax innan det var sålt så hade hemnet annonsen ca 1200 visningar och Booli 200 st. På ca 30 dagar.

Hemnet annonsen var hemnet bas för 3887 kr.

Vi la ut på bägge direkt då vi ville ha maximerad exponering.

Statistiken är inte komplett då den enda datan jag har är visningsantalet. Men de mäklarna jag pratade med rekommenderade alla hemnet iaf i mitt område då det var det som de upplevde nådde flest personer.

Jag själv tycker såklart hemmet kostnaden är trist och lite magstark. Men det var viktigt att få bostaden såld så jag är nöjd ändå.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
F Fast.i.havet skrev:
Jag sålde nyss min lägenhet och hade den utlagd på hemnet och Booli(samt mäklarens egen tjänst).

Jag missade att ta slutstatistiken men strax innan det var sålt så hade hemnet annonsen ca 1200 visningar och Booli 200 st. På ca 30 dagar.

Hemnet annonsen var hemnet bas för 3887 kr.

Vi la ut på bägge direkt då vi ville ha maximerad exponering.

Statistiken är inte komplett då den enda datan jag har är visningsantalet. Men de mäklarna jag pratade med rekommenderade alla hemnet iaf i mitt område då det var det som de upplevde nådde flest personer.

Jag själv tycker såklart hemmet kostnaden är trist och lite magstark. Men det var viktigt att få bostaden såld så jag är nöjd ändå.
Det var ingen större annonskostnad för dig så den utgiften för annonsen kan man väl svälja. Kommer man upp över 10 000 i annonskostnad så tycker jag Hemnet kan dra dit pepparn växer och hoppas de går och självdör.
Statistisken visar precis som när jag sålde ett hus att antalet klick är betydligt högre via Hemnet (1500 vs 7500 klick för mig) MEN ingen vet ändå ifall köparen hittade ditt hus därifrån. Jag är ganska säker på att väldigt många av rent nöje och gammal vana sitter och surfar runt på hus via Hemnet men är inte ens i köpartagen utan det rör sig om rena ”Hemnet knarkare” som tycker det är kul att kolla runt bara. Så dessa siffrorna kan i själva verket vara helt irrelevanta och inte alls värt annonskostnaden där, men det kommer ingen någonsin få reda på.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Nissens
D Daniel Eriksson1 skrev:
Jag har fått samma förklaring. En mäklare sa att objektet blir "Hemnet-smittat" eftersom att Hemnet kräver ett pris för att kunna annonsera. Visar det sig då att man har gått ut med ett högre pris än vad marknaden vill betala så hamnar man i ett läge där man måste sänka priset. Det kan göra att objektet hamnar i dålig dager när spekulanter ser att man har behövt sänka.

På Booli kan mäklaren sondera marknaden och få spekulanternas reaktion på prisläget.
Jag tror till och med att mäklare är skyldiga att uppge ett pris.

Nissens
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har väldigt svårt att tro att det finns någon nämnvärd mängd användare av Hemnet som är där av anledningen att sökfunktionen är bättre, utan de flesta är där för att de tror att det är där objekten finns.
Du får väl tro precis vad du vill, men du har ingen aning.

Det är stor skillnad på Booli och Hemnet när det gäller just det oavsett vad du tror.

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
K
Nissens Nissens skrev:

Det är stor skillnad på Booli och Hemnet när det gäller just det oavsett vad du tror.
Vad är det för sökfunktioner du saknar på Booli?

/Krille

Nissens Nissens skrev:
Jag har som sagt väldigt svårt att tro att folk stannar på Hemnet för att sökfunktionen är bättre, när 1/3 av objekten saknas.
Men visst, jag känner uppenbarligen till en 🙄
Nissens Nissens skrev:
Vad menar du med "det"?

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Jag har väldigt svårt att tro att det finns någon nämnvärd mängd användare av Hemnet som är där av anledningen att sökfunktionen är bättre, utan de flesta är där för att de tror att det är där objekten finns.
Det spelar väl ingen roll varför besökarna är där? Det viktiga är att de finns där.

Senast jag kollade hade Hemnet och Booli ungefär lika många besök per månad. Rimligen är det inte 100% dubbeltäckning, utan för att maxa räckvidden - vilket all marknadsföringsforskning visar är den viktigaste faktorn för att sälja mer - bör man använda båda.

• Gilla
  • Älska
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Nissens
K Krille4 skrev:
Vad är det för sökfunktioner du saknar på Booli?

/Krille
Precis som jag skrivit ett antal gånger är det förigt på Boolig, fastigheter är inte i rätt kategorier, många är inte ute till försäljning ännu och har ingen prisnivå heller.
På Hemnet är det bättre ordning. Bara det att kategorierna är fel är rätt störande.

Nissens
W Weimik skrev:
Stockholm är bara en mycket liten minoritet intresserad av och det är en rätt udda bostadsmarknad där.

S
Nissens Nissens skrev:
Precis som jag skrivit ett antal gånger är det förigt på Boolig, fastigheter är inte i rätt kategorier, många är inte ute till försäljning ännu och har ingen prisnivå heller.
På Hemnet är det bättre ordning. Bara det att kategorierna är fel är rätt störande.
Prisnivån hittar du genom att se på uppskattad månadskostnad, där brukar Booli ge ett förväntat slutpris.
Själv tycker jag Booli är utmärkt på att katigorisera och har slutat använda Hemnet helt.
Vill man trampa i gamla hjulspår och envisas med att använda Hemnet så varsågod, men som många redan skrivit så missar du uppenbarligen en del bostäder på den sidan då utbudet är mindre.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Stockholm är bara en mycket liten minoritet intresserad av och det är en rätt udda bostadsmarknad där.
Nästan en fjärdedel av Sveriges befolkning bor i Stockholms län så att det bara skulle vara en mycket liten minoritet som är intresserade tror jag inte.

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
S saltis99 skrev:
Det spelar väl ingen roll varför besökarna är där? Det viktiga är att de finns där.

Senast jag kollade hade Hemnet och Booli ungefär lika många besök per månad. Rimligen är det inte 100% dubbeltäckning, utan för att maxa räckvidden - vilket all marknadsföringsforskning visar är den viktigaste faktorn för att sälja mer - bör man använda båda.
Men är besökarna likvärdiga?
Som jag skrev tidigare, min mäklares erfarenhet är att de som kommer från Hemnet generellt sett inte är redo att köpa, dvs de tittar mest runt för det är kul.

De som aktivt letar finns på Booli, för de vill inte missa ett intressant objekt.

Redigerat:
Nissens
Men är besökarna likvärdiga?
Som jag skrev tidigare, min mäklares erfarenhet är att de som kommer från Hemnet generellt sett inte är redo att köpa, dvs de tittar mest runt för det är kul.
Vilket kvalificerat struntprat. Hör med 500 mäklare och återkom.
Jag är definitivt redo att köpa och trivs absolut bäst med Hemnet. Har både köpt och sålt olika typer av fastigheter via Hemnet.

Du har antagligen en mäklare som inte gillar Hemnet av okänd anledning och är färgad av det.
De som aktivt letar finns på Booli, för de vill inte missa ett intressant objekt.
😂😂😂
Och min upplevelse är precis den motsatta. Det är lätt att missa objekt eftersom många objekt är felklassificerade och man får mängder med objekt på Booli som inte ens är ute på marknaden.

Vad är det för agenda du driver och varför? Får du pröjs för att skriva gott om Booli?

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.