Hej

Undrar om det finns en begränsning på hur låg taklutningen får vara om man om man isolerar under taket?
Jag har ett svagt minne av att jag någonstans sätt att det finns en begränsning, då pappen ska vara diffusionsöppen ?
 
Det finns ett samband på det sättet att diffusionsöppen papp inte kan användas under plåt som är lagd med falsar direkt på underlaget (sk skiv- eller bandtäckning). Det gör i praktiken att taklutningar under 7 grader bör undvikas. Fördelen med diffusionsöppen papp är att isoleringen kan läggas direkt mot yttertaket utan luftspalt. Generellt bör man sträva efter så stor taklutning som möjligt, eftersom det ger både bättre hållbarhet och funktion.
 
En diffusionsöppen duk kan väl ändå inte andas om du lägger falsad plåt på den.
 
Det var precis det jag skrev i inlägg #2.
 
Men det går ju att ha ett platt tak och en luftspalt under sponten.
 
Tack för svar.

En klimatvind med diffusionsöppen papp samt isolering antar jag höjer priset på en takomläggning rejält. Kan man räkna hem det tro, om man jämför med att lägga tak "vanligt" och köra en termisk avfuktare?
 
Då får du redovisa mer av förutsättningarna. Alla alternativ har plus och minus.
 
J justusandersson skrev:
Då får du redovisa mer av förutsättningarna. Alla alternativ har plus och minus.
Vad skulle du säga det finns för generella plus och minus?

Förutsättningar är att jag funderar på hur jag gör i framtiden med taket. Idag har jag oljehärdad masonit och plåt (korrugerad takplåt?) ovanpå detta, 30-40 år gammalt ... Endast ventilerad vid gavlarna

Känns som vinden är i riskzonen hela tiden, skulle varit skönt med en lösning som är hållbar över tid, säg 100 år. :thinking:
 
Taklutning? En mycket viktig parameter.
 
J justusandersson skrev:
Taklutning? En mycket viktig parameter.
Kom på att jag glömde det viktigaste, 14 grader.
 
14 graders taklutning begränsar valmöjligheterna rejält. Det är i princip bara olika typer av plåt- och pappbeklädnader som fungerar. Masonit som undertak är heller inte optimalt vid den låga lutningen. Bandtäckning med plåt av hög kvalitet är en metod som kan ge tak med lång livslängd. En nackdel är att plåten ger en kyleffekt på vinterhalvåret, som är särskilt märkbar vid låga taklutningar (liten luftvolym på vinden). Det kan motverkas med en varmvindskonstruktion, som då måste ha en luftspalt eftersom det inte fungerar med en diffusionsöppen duk under plåten. Ett alternativ kan vara klickplåt som läggs på läkt, typ Plannja Trend eller liknande. Med rätt kvalitet kan det hålla länge. Ser dessutom snyggt ut. Men ett riktigt undertak av råspont behöver du oavsett vad du väljer.
 
J justusandersson skrev:
14 graders taklutning begränsar valmöjligheterna rejält. Det är i princip bara olika typer av plåt- och pappbeklädnader som fungerar. Masonit som undertak är heller inte optimalt vid den låga lutningen. Bandtäckning med plåt av hög kvalitet är en metod som kan ge tak med lång livslängd. En nackdel är att plåten ger en kyleffekt på vinterhalvåret, som är särskilt märkbar vid låga taklutningar (liten luftvolym på vinden). Det kan motverkas med en varmvindskonstruktion, som då måste ha en luftspalt eftersom det inte fungerar med en diffusionsöppen duk under plåten. Ett alternativ kan vara klickplåt som läggs på läkt, typ Plannja Trend eller liknande. Med rätt kvalitet kan det hålla länge. Ser dessutom snyggt ut. Men ett riktigt undertak av råspont behöver du oavsett vad du väljer.
Tack för svar.
Finns denna konstruktion du förespråkar dokumenterad nånstans, med lite ritningar och bilder kanske?

Sen undrar jag vad du anser om ventilation vid gavel/nock/takfot i denna lösning?
 
Plannja Trend kan du se exempel på på deras hemsida plannja.se. Lindab har också något liknande.

En varmvind ventileras på samma sätt som andra utrymmen innanför isoleringen. Gavelventiler kan fungera. Vid bandtäckning med plåt är det takfotsventilation som gäller.
 
Jag känner lite efter att jag läst denna tråd https://www.byggahus.se/forum/threads/nagon-som-isolerat-taket-utifran-med-thermisol.138891/ samt denna rapport http://www.fuktcentrum.lth.se/fileadmin/fuktcentrum/Publikationer/Bygg-Teknik/2_00_49.pdf att jag blir mer och mer fundersam om detta är rätt lösning i Sverige just nu. Det känns som standarden inte är satt ..

Annars får man väl göra ett "vanligt" tak och hoppas på det bästa eller stoppa in nån form av avfuktare. Det känns lite som isolering i taket handlar mycket om att frigöra utrymme på vindsvåningar också.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.