Hej!

Sitter och lurar lite på hur jag bäst löser ångspärren i en byggnation jag ska påbörja under året.
Har två olika delar av byggnaden som skiljs av en innervägg. Kommer bli åsar med nockbalk på ena sidan och saxtakstolar på andra. Har därför två olika taklutningar och innertaket i två olika plan.

Hur löser man bäst ångspärren i detta läge? Ska man svepa om väggen med ångspärren?

• Byggnadsmodell av takkonstruktion med åsar och saxtakstolar, visar två olika taklutningar och en innervägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träramskonstruktion av takstolar med olika taklutningar i en byggnad under uppförande.
    Skapa konto
  • Trästomme med olika taklutningar, åsar och saxtakstolar som åskådliggör strukturen i en byggnation under diskussion för ångspärrslösning.
    Skapa konto
ehaggner ehaggner skrev:
Hej!

Sitter och lurar lite på hur jag bäst löser ångspärren i en byggnation jag ska påbörja under året.
Har två olika delar av byggnaden som skiljs av en innervägg. Kommer bli åsar med nockbalk på ena sidan och saxtakstolar på andra. Har därför två olika taklutningar och innertaket i två olika plan.

Hur löser man bäst ångspärren i detta läge? Ska man svepa om väggen med ångspärren?
All plast skall skarvas omlott och sen klämmas fast med glespanel

Glömde.... Och "mellanvägg" mellan olika takviklar plastas in

H Håbbe01 skrev:
Glömde.... Och "mellanvägg" mellan olika takviklar plastas in
Jo, alltså det där har jag koll på.

Är ju inte riktigt applicerbart här. Om man inte skall behandla var sida om väggen som separata delar med var sitt ångspärrsskikt.

ehaggner ehaggner skrev:
Jo, alltså det där har jag koll på.

Är ju inte riktigt applicerbart här. Om man inte skall behandla var sida om väggen som separata delar med var sitt ångspärrsskikt.
Precis så jag menar har exakt samma kontruktion här hos mig som våra snickare gjorde för 15 år sedan.

Du sätter kortlingar i väggen som följer höjden på underkant av saxtakstolarna. Montera plast i taket på dom båda halvorna sedan skarvar du plasten på regeln i väggen och tejpar skarven. Inte plast på 2 sidor.
Eller så sätter du plasten och glespanelen först och fäster väggen i glesen

Vi har kattvind så plast på båda är tyvärr nödvändigt då de e en varm o kall sida på samma vägg

H Håbbe01 skrev:
Vi har kattvind så plast på båda är tyvärr nödvändigt då de e en varm o kall sida på samma vägg
Nä inte om man tänker till innan man bygger. Plast skall endast vara på den varma sidan av väggen

Matti_75 Matti_75 skrev:
Nä inte om man tänker till innan man bygger. Plast skall endast vara på den varma sidan av väggen
De e en bostad del också på vind

H Håbbe01 skrev:
De e en bostad del också på vind
Då är det ju ändå konstigare med dubbelplast. Som sagt tänker man efter före så behövs inte dubbelplast om det nu skall vara plast överhuvudtaget där.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Du sätter kortlingar i väggen som följer höjden på underkant av saxtakstolarna. Montera plast i taket på dom båda halvorna sedan skarvar du plasten på regeln i väggen och tejpar skarven. Inte plast på 2 sidor.
Eller så sätter du plasten och glespanelen först och fäster väggen i glesen
Det lät ju riktigt bra, tur att det finns andra som kan tänka när polletten inte trillar ner av sig själv!
Tack!

• Gilla
Matti_75
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.