28 176 läst ·
65 svar
28k läst
65 svar
Värmepumpar kräver att servicen fungerar. Det gör den inte.
Är inte alls förvånad faktiskt ! Finns en hel del att önska om värmepumpar och hur de fungerar.
Verkar finnas rätt många som har problem med både servicetekniker och kvalité.
Att få "rätt" mot eller att få hjälp av storföretagen verkar rätt svårt.
Rekommenderar ju bara att man ska köpa nytt.
Men hur är det med kvalitén på dom nyaste med all elektronik tillverkad i något asiatland?
Se även min tidigare tråd om annat märke på llvp
https://www.byggahus.se/forum/threads/varning-foer-mitsubishi-luft-luft-pumpar.474411/
Verkar finnas rätt många som har problem med både servicetekniker och kvalité.
Att få "rätt" mot eller att få hjälp av storföretagen verkar rätt svårt.
Rekommenderar ju bara att man ska köpa nytt.
Men hur är det med kvalitén på dom nyaste med all elektronik tillverkad i något asiatland?
Se även min tidigare tråd om annat märke på llvp
https://www.byggahus.se/forum/threads/varning-foer-mitsubishi-luft-luft-pumpar.474411/
Är garanti-case, så jag får se hur det går här nu i vecka 8 av problemet… :-/J jonaserik skrev:
Nibe har tjänat alldeles för mycket pengar på sistone. De har höjt sina priser med ca 50% de senaste 2-3 åren.
Självklart skiter de i sina kunder, när de väl sålt sitt skräp, de går ju sönder jämt, alldeles för låg kvalitet på komponenterna och noll intresse av att at ansvar för garantin, vare sig med utbildning av tekniker eller att se till att de prioriterar reparationer snarare än nyförsäljning.
Rösta med fötterna, vägra att köpa deras produkter tills de börjar bry sig!
Självklart skiter de i sina kunder, när de väl sålt sitt skräp, de går ju sönder jämt, alldeles för låg kvalitet på komponenterna och noll intresse av att at ansvar för garantin, vare sig med utbildning av tekniker eller att se till att de prioriterar reparationer snarare än nyförsäljning.
Rösta med fötterna, vägra att köpa deras produkter tills de börjar bry sig!
Jag trodde Daikin var top notch kvalitet bland VP.C Cimber skrev:Samma med Daikin. Min 1 1/2 år gamla utomhusenhet stannade för 7 veckor sedan. Värken åf eller jag får svar från Daikin. Dom säger motorn är i rest men ingen tid kan ges för fix eller leverans. Efter 6 veckor får jag besked om att motorn är på väg hem… Daikin annonserar med trygghetsgaranti, men det här är ingen trygghet och knappast vad man kan kalla garanti. Riktig tråkigt att värken produkt eller service funkar!
Verkar ha varit rätt vanligt under komponentbristens tider att alla märken köper upp vad de kan få tag på och byter komponenter till lite vad som som kan tänkas funka. Så gissar att även Daikin kan ha stoppat in något annat än de brukar under de senaste åren.
Problemet misstänker jag är att det finns för få utbildnings möjligheter till värmepumpstekniker. Man måste utbilda sig till kylmontör med särkilt inriktning värmepumpar för att sedan jobbar på ett företag som representerar ett märke framför alla andra så att man blir specialist på just det fabrikat av VP.H Hybro skrev:Tydligen skulle jag kunnat få välbetalda jobb i mängd inom värmepumpsvärlden, som välutbildad elektroniker och styr- och reglermekaniker. Nu råkade det bli läraryrket i 32 år i stället.
Med detta menar jag att det borde finnas ett mycket stort kundunderlag för servicejobb av pumpar.
Mycket välbetalt.
Dessutom inom dagspendling.
Men sånt vill ingen ungdom pyssla med.
OT.
Varje höst servar jag min enda värmealstrare, en större täljstensugn.
Det består i att dra på ett skikt med
eldfast keramikförstärk bruk i eldstaden på hösten.
Funkat perfekt i mer än 15 år.
Inget annat i övrigt förutom vedhantering, vart 3:dje år.
BT
Vad knasigt det kan bli. När jag läste denna tråd som började med kritik mot hur Nibe motsvarar sina löften i annonseringen har det klämts in annonser från Nibe. Enligt annonseringen verkar deras produkter utmärkta
Ingen ko på isen. En försäljare som är avställd på ett företag säger alltid att våra produkter är bäst och perfekta, sen får denna försäljare ett anbud att börja hos ett konkurerande företag. Då är det fel med andra och vi har dom bästa prdukterna. Från början talades illa om dom andra och helt plötsligt är dom andra sämst inklusive det gamla företaget som hen var anställd på. Det är att vända kappan efter vinden snabbt och utan betänkligheter.P pingis skrev:
Men så är affärsvärlden i dag och bara tänka till före innan man tar åt sig allt som står eller sägs i reklam..
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 582 inlägg
https://www.privataaffarer.se/musk-tesla-kan-satsa-pa-varmepumpar-for-bostader/Unikt namn skrev:
Musk själv verkar fundera på saken.. (Nibes aktier gick ner direkt efter Musk uttalat sig)
Tesla kan ju felsöka bilen via internet, däremot är ju inte Tesla direkt berömda för sina utmärkta serviceverkstaden (det sista är ironi, då Tesla är ökända för sina dåliga serviceverkstaden och långa väntetider på delar på dessa).
Men Musk talade om att förbättra serviceverkstäderna för nåt år sedan eller två, men det gällde nog mest USA.
nibe kan ju inte ha växtverk dom har funnits sen 1952J jonaserik skrev:Har man den organisationen som en del större drakar ( växtverk ) har så blir det lätt så. Dom säljer så mycket på sin reklam som är fullständig och perfekt till konsument. Men sedan tar dom sin hand ifrån allt och hänvisar till återförsäljare som ska vara något av perfektionister i att veta allt om deras VP. Nu finns det många VP monterade under årens lopp i landet och klockan tickar för många av dom. Jag anser att dom tagit sig vatten över huvudet med kvaliteten och den massa elektronik som ska vara så bra enligt dom själva är inbyggd i VP.
Att kunna stryra och ställa en VP är inget fel, men det sitter en hel del pennfäktare vid ett skivbord och tycker, att så här gör vi, det häftigt och säkert bra. Men att ta åt sig av konsumeneter går inte, för då är det ite dom som är pappa till något. Går att skriva hur mycket som helst över deras intresse för produkterna och då blir det lika stort som en morgontidning.Det gagnar ingen.
Har ingen betydelse hur gammalt ett företag är, det har att göra med ledningen, från VD och en bit ner, Du har knske inte koll på NIbes exspansion,dom har köpt ett antal företag, något/ra i Sverge och andra i Tyskland. Då kan det bli växtverk som skapar en orolig intern turbulens. Fär stor och konsumenteran får sitta i mellan. Mycket varor ut och några blir fel på, men vad gör det, det är bara någon % av hela produktionen, så ( där kan vi falla undan på suporten ) det blir lite kafta av det, med service då dom inte gör något själva utan kastar över det på ÅF som ska ta alla smällar. Der finns flera företag i Sverige som styrs från utlandet och har blivit alldelles för stora, för att ta 100 % hänsyn till konsument. DÅ vad göra åt det, köp ett annat märka, BLÅST mamma är den du ratar, pengar kommer till samma ficka.M maria01 skrev:
