G Gumball skrev:
Det går på garanti / försäkring troligen,,
Jag tror att han syftade på min nya pump. Tyvärr fick jag inte såpass lång tid på mig att betala att problemet visade sig innan jag hade betalat.
 
Är inte alls förvånad faktiskt ! Finns en hel del att önska om värmepumpar och hur de fungerar.
Verkar finnas rätt många som har problem med både servicetekniker och kvalité.
Att få "rätt" mot eller att få hjälp av storföretagen verkar rätt svårt.
Rekommenderar ju bara att man ska köpa nytt.
Men hur är det med kvalitén på dom nyaste med all elektronik tillverkad i något asiatland?
Se även min tidigare tråd om annat märke på llvp

https://www.byggahus.se/forum/threads/varning-foer-mitsubishi-luft-luft-pumpar.474411/
 
J jonaserik skrev:
OK det är på hela utdelen, nu lite mer ini maskinen. På fläktmotorn så sitter det nog en skylt/papper som talar om alla upgifter på den. Har för mig att det är ett rövarpris på dom, Daikin är nog inte sämre än andra som tar henskt betalt för en fläkt
Är garanti-case, så jag får se hur det går här nu i vecka 8 av problemet… :-/
 
Nibe har tjänat alldeles för mycket pengar på sistone. De har höjt sina priser med ca 50% de senaste 2-3 åren.

Självklart skiter de i sina kunder, när de väl sålt sitt skräp, de går ju sönder jämt, alldeles för låg kvalitet på komponenterna och noll intresse av att at ansvar för garantin, vare sig med utbildning av tekniker eller att se till att de prioriterar reparationer snarare än nyförsäljning.

Rösta med fötterna, vägra att köpa deras produkter tills de börjar bry sig!
 
M
C Cimber skrev:
Samma med Daikin. Min 1 1/2 år gamla utomhusenhet stannade för 7 veckor sedan. Värken åf eller jag får svar från Daikin. Dom säger motorn är i rest men ingen tid kan ges för fix eller leverans. Efter 6 veckor får jag besked om att motorn är på väg hem… Daikin annonserar med trygghetsgaranti, men det här är ingen trygghet och knappast vad man kan kalla garanti. Riktig tråkigt att värken produkt eller service funkar!
Jag trodde Daikin var top notch kvalitet bland VP.
 
Verkar ha varit rätt vanligt under komponentbristens tider att alla märken köper upp vad de kan få tag på och byter komponenter till lite vad som som kan tänkas funka. Så gissar att även Daikin kan ha stoppat in något annat än de brukar under de senaste åren.
 
H Hybro skrev:
Tydligen skulle jag kunnat få välbetalda jobb i mängd inom värmepumpsvärlden, som välutbildad elektroniker och styr- och reglermekaniker. Nu råkade det bli läraryrket i 32 år i stället.

Med detta menar jag att det borde finnas ett mycket stort kundunderlag för servicejobb av pumpar.
Mycket välbetalt.
Dessutom inom dagspendling.

Men sånt vill ingen ungdom pyssla med.

OT.
Varje höst servar jag min enda värmealstrare, en större täljstensugn.

Det består i att dra på ett skikt med
eldfast keramikförstärk bruk i eldstaden på hösten.
Funkat perfekt i mer än 15 år.

Inget annat i övrigt förutom vedhantering, vart 3:dje år.
;)

BT
Problemet misstänker jag är att det finns för få utbildnings möjligheter till värmepumpstekniker. Man måste utbilda sig till kylmontör med särkilt inriktning värmepumpar för att sedan jobbar på ett företag som representerar ett märke framför alla andra så att man blir specialist på just det fabrikat av VP.
 
M Markarbetaren skrev:
Jag trodde Daikin var top notch kvalitet bland VP.
det trodde jag med - och var vad mitt val var baserat på, men jag är inte imponerad när kritisk del pajar efter lite över ett år, och fix time är över två måneder…
 
M
C Cimber skrev:
det trodde jag med - och var vad mitt val var baserat på, men jag är inte imponerad när kritisk del pajar efter lite över ett år, och fix time är över två måneder…
Vi får hoppas att dem tar lärdom om det nu beror på komponentbrist som gjort kvaliteten sämre.
 
Vad knasigt det kan bli. När jag läste denna tråd som började med kritik mot hur Nibe motsvarar sina löften i annonseringen har det klämts in annonser från Nibe. Enligt annonseringen verkar deras produkter utmärkta:crysmile:
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
P pingis skrev:
Vad knasigt det kan bli. När jag läste denna tråd som började med kritik mot hur Nibe motsvarar sina löften i annonseringen har det klämts in annonser från Nibe. Enligt annonseringen verkar deras produkter utmärkta:crysmile:
Ingen ko på isen. En försäljare som är avställd på ett företag säger alltid att våra produkter är bäst och perfekta, sen får denna försäljare ett anbud att börja hos ett konkurerande företag. Då är det fel med andra och vi har dom bästa prdukterna. Från början talades illa om dom andra och helt plötsligt är dom andra sämst inklusive det gamla företaget som hen var anställd på. Det är att vända kappan efter vinden snabbt och utan betänkligheter.
Men så är affärsvärlden i dag och bara tänka till före innan man tar åt sig allt som står eller sägs i reklam..
 
  • Gilla
lindsmik
  • Laddar…
Snailman
Unikt namn Unikt namn skrev:
Då kommer din värmepump kosta som en tesla också.
Det blir svårt för en Musk att dra igång det företaget utan draghjälp likt alla elbil-subventioner.
https://www.privataaffarer.se/musk-tesla-kan-satsa-pa-varmepumpar-for-bostader/

Musk själv verkar fundera på saken.. (Nibes aktier gick ner direkt efter Musk uttalat sig)
Tesla kan ju felsöka bilen via internet, däremot är ju inte Tesla direkt berömda för sina utmärkta serviceverkstaden (det sista är ironi, då Tesla är ökända för sina dåliga serviceverkstaden och långa väntetider på delar på dessa).

Men Musk talade om att förbättra serviceverkstäderna för nåt år sedan eller två, men det gällde nog mest USA.
 
J jonaserik skrev:
Har man den organisationen som en del större drakar ( växtverk ) har så blir det lätt så. Dom säljer så mycket på sin reklam som är fullständig och perfekt till konsument. Men sedan tar dom sin hand ifrån allt och hänvisar till återförsäljare som ska vara något av perfektionister i att veta allt om deras VP. Nu finns det många VP monterade under årens lopp i landet och klockan tickar för många av dom. Jag anser att dom tagit sig vatten över huvudet med kvaliteten och den massa elektronik som ska vara så bra enligt dom själva är inbyggd i VP.
Att kunna stryra och ställa en VP är inget fel, men det sitter en hel del pennfäktare vid ett skivbord och tycker, att så här gör vi, det häftigt och säkert bra. Men att ta åt sig av konsumeneter går inte, för då är det ite dom som är pappa till något. Går att skriva hur mycket som helst över deras intresse för produkterna och då blir det lika stort som en morgontidning.Det gagnar ingen.
nibe kan ju inte ha växtverk dom har funnits sen 1952
 
Snailman
M maria01 skrev:
nibe kan ju inte ha växtverk dom har funnits sen 1952
NIBE har haft en genomsnittlig årlig omsättningstillväxt på drygt 17% sedan 1997
 
M maria01 skrev:
nibe kan ju inte ha växtverk dom har funnits sen 1952
Har ingen betydelse hur gammalt ett företag är, det har att göra med ledningen, från VD och en bit ner, Du har knske inte koll på NIbes exspansion,dom har köpt ett antal företag, något/ra i Sverge och andra i Tyskland. Då kan det bli växtverk som skapar en orolig intern turbulens. Fär stor och konsumenteran får sitta i mellan. Mycket varor ut och några blir fel på, men vad gör det, det är bara någon % av hela produktionen, så ( där kan vi falla undan på suporten ) det blir lite kafta av det, med service då dom inte gör något själva utan kastar över det på ÅF som ska ta alla smällar. Der finns flera företag i Sverige som styrs från utlandet och har blivit alldelles för stora, för att ta 100 % hänsyn till konsument. DÅ vad göra åt det, köp ett annat märka, BLÅST mamma är den du ratar, pengar kommer till samma ficka.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.