Igår fick jag inverter fel på min knappt två år gamla Thermia bergvärmepump, får bli reklamation och jaga installatören imorgon. Har redan skickat flera mail om ett litet dropläckage från en koppling vid pumpen. De var här och fixade en gång sedan inte fått svar när jag mailat (2 ggr) att problemet kvarstår, så lär bli roligt..

... visst är det så att kvaliten på vp har blivit sämre än vp från 80/90 talet. Dessutom så har dem blivit mycket mer elekronik och styrningar som gör att dom blir mer känslig och mer kan gå sönder å dyrare blir det. Men det finns ju fler produkter inom vvs som är för dyr å håller för dåligt.... cirkpumpar, styrningar för golvvärme etc

tensiden tensiden skrev:
”Specialutbildad personal”?
Det här undrar jag över, för när jag haft tekniker över är det inte ovanligt att de ber om manualen det första de gör. Så många olika modeller kan det väl ändå inte finnas att man inte lär sig dom utantill, eller är jag fel ute? Nibe 1245 som vi har känns ju dessutom ganska standard?
Att det i verkligheten ofta är klåpare som utför servicen förvånar mig inte. Men de har säkert gått någon kurs (där det enda obligatoriska momentet var fikarasterna) och kan visa upp något diplom om att de är 'behöriga' att jobba med produkten.

• Gilla
Ankmamma och 1 till
  • Laddar…
J
F Fideliox skrev:
Jag har sagt det tidigare. Det behövs nytt blod i VP branschen. Det behövs en disruptor, tänk i stil med Tesla:

*Moderna och uppkopplade. Dagens tillverkares wifi trams är förlegat som attans, kolla Mitsubishi:
[bild]

Varför inte ha en kundsupport som kan koppla upp sig mot pumpen online och felsöka den vägen?

*Snyggare design, i princip alla inne och utedelar är ju horribelt fula.

*Smartare pumpar som anpassar sig dynamiskt efter t ex väder, elpris etc. Nej idag kostar det flera tusen att ens få en enkel innegivare som kollar temp. Finns ju tredjepartslösningar som fixar det redan idag och de kostar inte mycket.

*Bättre service, både från tillverkaren men även självhjälp! Manualen jag fick till min VP innehåller inte mer än absoluta basics. Varför inte förklara i detalj vad alla inställningar gör istället? Bästa är ju alltid om kund lyckas lösa det själv, varför inte då underlätta så mycket som möjligt? (de kör kanske enligt bil modellen, gör det så krångligt som möjligt så man ska åka till verkstaden). När jag fick tag i Mitsubishi och undrade över inställningar så hänvisar de till åf. Men åf kan ju ingenting. M sa också att åf skulle ställa in "optimala inställningar". De har inte gjort ett skit på min iaf, jag har fått bli VP ingenjör själv istället för att försöka lösa det..
CTC kopplar upp sig mot sina när det är felsökning

• Gilla
Roga1337 och 3 till
  • Laddar…
J
tensiden tensiden skrev:
Det här undrar jag över, för när jag haft tekniker över är det inte ovanligt att de ber om manualen det första de gör. Så många olika modeller kan det väl ändå inte finnas att man inte lär sig dom utantill, eller är jag fel ute? Nibe 1245 som vi har känns ju dessutom ganska standard?
Det är mer eller mindre omöjligt att hålla allt sådant i huvudet om du inte jobbar med endast ett märke.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
J
L lbgu skrev:
Att det i verkligheten ofta är klåpare som utför servicen förvånar mig inte. Men de har säkert gått någon kurs (där det enda obligatoriska momentet var fikarasterna) och kan visa upp något diplom om att de är 'behöriga' att jobba med produkten.
”Kursen” är faktiskt relativt mycket information som är rätt teknisk som man behöver tillgodogöra sig. Detta är alltså kylcertifieringen jag pratar om för att få göra ingrepp i köldmediekrets, inte tillverkarnas egna informationsträffar.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
J JT8 skrev:
CTC kopplar upp sig mot sina när det är felsökning
Tja, det hänger ju på att de kan leverera pumparna med modul för uppkoppling då vilket de bevisningen haft svårt för under en längre period men ändå valt att skicka ur pumpar.

Att de har teknisk förmåga att logga upp mot en pump må så vara men givet hur deras kundkommunikation är tvivlar jag på viljan och organisationens förmåga, hur de jobbar med sitt servicenät osv.

• Gilla
Peter Kunel
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Tja, det hänger ju på att de kan leverera pumparna med modul för uppkoppling då vilket de bevisningen haft svårt för under en längre period men ändå valt att skicka ur pumpar.

Att de har teknisk förmåga att logga upp mot en pump må så vara men givet hur deras kundkommunikation är tvivlar jag på viljan och organisationens förmåga, hur de jobbar med sitt servicenät osv.
Instämmer helt, har en ctc gsi från 2019 (året innan de började leverera med ”internetmodul” som standard). Hade ett garantiärende på trasigt expansionskärl som CTC själva sa inte var några problem alls, bara kontakta valfri servicetekniker som de listar på sin hemsida. HELT omöjligt att få tag på någon som kunde/ville ta sig an detta ärende så fick fixa det själv trots att det egentligen borde varit under garanti, och detta var i Stockholm. Undra hur det ser ut i resten av landet…

• Gilla
Berndtan
  • Laddar…
J JT8 skrev:
Det är mer eller mindre omöjligt att hålla allt sådant i huvudet om du inte jobbar med endast ett märke.
Bra, det är precis det jag funderar på. Det är inte något anklagande, utan mer nyfikenhet (tror jag :thinking:).
Men hur många modeller snackar vi om? Vad är det man tittar efter i manualen?

• Gilla
Lars Tibbelin
  • Laddar…
De större tillverkarna har ingen egen serviceorganisation ute i fält utan de använder sig av samarbetspartners, så det är inget konstigt att de hänvisar till dessa.
Tyvärr så råder det, i personalbristens spår, ganska stor skillnad i kompetens mellan olika serviceföretag.
Att ta betalt för att testa att byta en massa saker på chans är rätt fräckt, speciellt när det inte löste problemet.

• Gilla
Berndtan och 2 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Att titta i manualen är inget konstigt. Det är omöjligt att lära sig allt utantill med elscheman och allt, speciellt för oss som jobbar med olika fabrikat.
Skulle säga att det sparar tid för kunden om man har en manual till hands.
Själv har jag en hel del sparat digitalt med mig och även servicemanualer som inte kunden har liggandes.

Sen är det ju självklart så att vanligt förekommande fel lär man sig erfarenhetsmässigt och kan snabbare konstatera dessa.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Problemen är väl att framförallt LVVP är komplexa system.

Förutsättningarna varierar från byggnad till byggnad och man har många gånger valt att överlåta kunskapen kring fastigheten och dess behov till kunden.

Rättare sagt tror jag många gånger kunden läst på själv och "bestämt" sig istället för att fråga den lokala installatören om råd.

Nu har jag LLVP så jag är inte drabbad (jag tycker snarare eftermarknad i form av service och underhåll fungerat föredömligt). Men den röda tråd som jag ser verkar vara att många har ett värmesystem i form av rör och element som är gjord för en annan uppvärmningsmetod med högre framledningstemp. Dvs enrörssystem och underdimensionerade element.

Det blir då utmanande för leverantör av pumpen när kunden kräver att pumpen ska servas och "lagas". När kunden i själva verket måste bygga om sin anläggning för att få det system man behöver.

Sen kommer alltid nån och säger "MEN KUNDEN SKULLE INTE FÅTT DET INSTALLERAT!!!!"

Lätt säga som säljare när kunden insisterar på att köpa den magiska pumpen som ska lösa alla problem.

När man byter värmekälla, Speciellt om man har vattenburen värme, skulle det krävas en projektering på ett par timmar när systemet gås igenom och rätt lösning offereras.
Nackdelen är såklart att ingen kund vill ha det oavsett om investeringen är på 100.000 och riskerar bli dålig.

Det är som med husköp. Det är alltid nån annans ansvar...

M
Ingen hjälp men en fundering. Jag har två stycken pumpar från Jula, en luft/luft (4990kr), 12-13 år gammal, fungerar fortfarande utan krångel. Den andra, en luft/vatten (14,990kr), är inne på 10'e vintern, aldrig varit ett problem med någon av endera. Monterat bägge pumparna själv. Vet inte hur mycket galla jag fått ta emot av spydigheter för detta, dels hur värdelös verkningsgraden ska vara och dels för hur kass kvaliteten är jämfört med ett "kvalitetsmärke".

När jag läser denna tråden så får man ju sig en funderare...minst sagt:thinking:

• Gilla
  • Haha
TommyC och 8 till
  • Laddar…
Unikt namn
F Fideliox skrev:
Varför inte ha en kundsupport som kan koppla upp sig mot pumpen online och felsöka den vägen?
Då kommer din värmepump kosta som en tesla också.
Det blir svårt för en Musk att dra igång det företaget utan draghjälp likt alla elbil-subventioner.

• Gilla
ChristerSN
  • Laddar…
Snailman
Jag har låtit installera två Nibe pumpar som jag valt själv, en frånlufts och en bergvärmepump. Jag läste med hel del innan på varmepumpsforum.com. Den första köpte jag genom rörfirma och montören som kom hade monterat sådana pumpar tidigare, han ställde nog inte in någonting på pumpen, det gjorde jag senare själv, den har väl knallat på i en fyra år nu utan problem.

Bergvärme pumpen köpte jag in helt själv ganska billigt, en annan kille från samma rörfirma som förra gången monterade in den, han hade inte monterat någon Nibe tidigare, men han verkade duktig. Den ställde jag också in helt själv, av förklarliga skäl (jag visste mer om Nibes pumpar än han gjorde)

De har gått i två år nu, men jag fick faktiskt ett larm för någon månad sedan, som inte återkommit, men jag har börjat logga pumpen på ett usb minne, som sparar värden en gång i minuten, så skulle nåt hända igen så har man ju möjlighet att lättare hitta vad som hänt.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.