28 176 läst ·
65 svar
28k läst
65 svar
Värmepumpar kräver att servicen fungerar. Det gör den inte.
Man får skilja på installationsbehörighet och servicebehörighet. När jag köpte min NIBE 370 (valde en "enkel" modell med avsikt) för drygt 5 år sen (som funkat bra!) påstod firman som sålde att dom hade hade service-kompetens. Vilket inte stämde, dom hade bara installationsbehörighet, dvs koppla in pannan och starta upp den mha ett inbyggt uppstartsprogram. För service får jag vända mig till en firma 4 mil längre bort.
Jag har en grundvatten-värmepump från Qvantum. Installerades 2002 och det enda jag fått gjort har varit att åtgärda ett läckage. En tekniker kom, drog muttern och fyllde på köldmedium. Har ingen service överhuvudtaget. Varför skulle det behövas?
Jepp Qvantum gör bra VP, men nu är företaget sålt och dom nya ägarna säger att vi startar med det vi har nu. dom gör inte villapumpar längre, dom har även köpt ett annat företag i branchen som gör FTX-aggregat, får se vad det blir med det. Dom siktar in sig på större saker just nu. Från ca 20 kW upp till flera 100 kW industrimaskiner. Har själv en Qvantum 9 kW bergvärme sen ca 20 år nu, kommer inte ihåg exakt. Klart håller länge, det är en dum VP, vet bara vad start/stopp är mot en tank. Ingen lullul i den som kan paja.
Jag rapporterade fel mars 2021 (+ mejl +samtal,mm + flertal ggr. ) både åf, och Thermia kundtjänst. Gissa hur det har gått ?!?!A ajn82 skrev:Igår fick jag inverter fel på min knappt två år gamla Thermia bergvärmepump, får bli reklamation och jaga installatören imorgon. Har redan skickat flera mail om ett litet dropläckage från en koppling vid pumpen. De var här och fixade en gång sedan inte fått svar när jag mailat (2 ggr) att problemet kvarstår, så lär bli roligt..
Samma med Daikin. Min 1 1/2 år gamla utomhusenhet stannade för 7 veckor sedan. Värken åf eller jag får svar från Daikin. Dom säger motorn är i rest men ingen tid kan ges för fix eller leverans. Efter 6 veckor får jag besked om att motorn är på väg hem… Daikin annonserar med trygghetsgaranti, men det här är ingen trygghet och knappast vad man kan kalla garanti. Riktig tråkigt att värken produkt eller service funkar!
Med motor så menar du kompressorn. Fota skylten på kompressorn och lägg upp härC Cimber skrev:Samma med Daikin. Min 1 1/2 år gamla utomhusenhet stannade för 7 veckor sedan. Värken åf eller jag får svar från Daikin. Dom säger motorn är i rest men ingen tid kan ges för fix eller leverans. Efter 6 veckor får jag besked om att motorn är på väg hem… Daikin annonserar med trygghetsgaranti, men det här är ingen trygghet och knappast vad man kan kalla garanti. Riktig tråkigt att värken produkt eller service funkar!
Om man kan avgöra vad som är fel genom att koppla upp sig mot pumpen online så borde pumpen kunna ställa samma diagnos själv. En värmepump är inte särskilt komplicerad, och jag kan inte tänka mig att någon analys en mänsklig tekniker skulle kunna tänkas göra den vägen som inte lätt skulle kunna byggas in i pumpens programvara.F Fideliox skrev:
På köpet skulle den i många fall kunna ge en förvarning. Skulle tillverkarna kosta på sig ytterligare ett fåtal sensorer skulle det dessutom kunna vara en rätt heltäckande självdiagnostik.
Nä, pumparna är generellt inte optimerade för att servas av okvalificerad personal. Ändå är det verkligheten tyvärr.
OK det är på hela utdelen, nu lite mer ini maskinen. På fläktmotorn så sitter det nog en skylt/papper som talar om alla upgifter på den. Har för mig att det är ett rövarpris på dom, Daikin är nog inte sämre än andra som tar henskt betalt för en fläktC Cimber skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
När det gäller Nibe har man ju hört det där nu i flera år, så det går knappast att skylla på den nuvarande kaotiska situationen.C ChristerSN skrev:
Vi säljer ett konkurrerande märke, men det är minsann inte lätt alltså.
tensiden skrev:
”Specialutbildad personal”?
Det här undrar jag över, för när jag haft tekniker över är det inte ovanligt att de ber om manualen det första de gör. Så många olika modeller kan det väl ändå inte finnas att man inte lär sig dom utantill, eller är jag fel ute? Nibe 1245 som vi har känns ju dessutom ganska standard?
Beror tydligen på var man bor.C ChristerSN skrev:Såg en Nibeannons som lovar guld och gröna skogar.
Har en värmepump från september 2018 som ca 2,5 år gammal började krångla.
Värmepumpstillverkare lovar guld och gröna skogar men om den börjar krångla finns inte mycket hjälp.
Kontaktar man Kundservice så hänvisas man mästrande till serviceombudet.
Serviceombudet kom våren 2021och bytte komponenter till ingen nytta. Äterkommer efter ett par veckor och pumpen fungerar. 10 månader senare ( 20 november 2021) fallerar avfrostningen, en säkring byts till ingen nytta. Efter ett par veckor konstateras att en värmekabel inte fungerar. Den finns inte på lager. Efter ett par veckor finns den på lager men ingen installatör har tid. Byter den själv efter 7 veckor.
3dec 2022 Avfrostning ur funktion, servicetekniker snabbt på plats och konstaterar att inget är fel. Pumpen stannar 3timmar senare.. Tekniker lovar att komna 2 dagar senare men kommer inte. Påstår att ca 30 ömmande fall där man fryser har fått företräde. Är nu en av 165 i kön och han klarar av fyra per dag. Föreslår att jag anlitar annan tekniker.( fakturerade 1495:- för besöket hotade med indrivning)
Kontaktar serviceombud belägen 30 km härifrån. Kommer i början på januari. Problemet är fortfarande att avfrostningen inte fungerar men konstaterar att det är ett lagerfel på värmepumpens fläkt. Han gör ingen felsökning. De första dagarna i februari byts fläkten till en kostnad av 16700;-. 3 tim efter installationen stannade pumpen. Han aviserades och lovade att komma en vecka senare men kom inte. Kontaktade honom en 2:a gång. Kom inte.Efter ytterligare kontakt lovade han att komma en fredag eller i början av följande vecka. Han kom inte. Jag kontaktade honom igen och tyckte då att jag kunde anlita någon annan.
Till saken hör att man inte gör någon somhelst. felsökning. Inte ens de mest elementära som smutsfilter till värmepumpen.
Pumpen har krånglat under 6 vintermånader och tusentals kronor i extra elkostnad.
Den som köper en värmepump måste själv förvissa sig om att installatören är kompetent och kan sköta servicen inom rimlig tid om det behövs. Leverantören bryr sig inte.
Christer Nilsson
BRA SKRIVET! Det är tyvärr så det fungerar. Har själv arbetat som leverantör till industrin och under de årtionden jag hållit på med det har jag sett en otrolig förändring från att man tillverkat riktiga kvalitetsprodukter där endast insatsvaror från europeiska kvalitetstillverkare godkänts till att gå till de absolut lägsta priserna någon kan erbjuda väl medvetna om att man då tummar på kvalitén. Och då är det huvudsakligen från asiatiska länder det materialet kommer. Billigt, ja. Men en kvalitetsprodukt i slutänden, nej.L lbgu skrev:Jag är rätt säker på att värmepumpstillverkarna tänker som vitvarutillverkarna och medvetet säljer kvalitetsmässigt undermåliga produkter. En kompressor i ett kylskåp som tillverkades kring 1970 hade mycket längre förväntad livslängd än en som tillverkas idag. Varför? Tror inte ett ögonblick om att det handlar om tillverkningskostnad utan snarare handlar det om att ekonomer kommit in i företagsledningar och de tycker det är dumt att göra tekniskt 'fulländade' produkter för då sabbar man sin egen marknad långsiktigt. Alltså tillverkar man medvetet produkter som i snitt kommer att hålla lite längre än garantitiden. Så får man sälja nya + att det blir mer inkomster på reservdelar/service.
Det tragiska är att konsumenterna accepterar att köpa skiten. För så länge vi gör det och köper nytt när den gamla pumpen går sönder efter att ha spenderat massor med 1000-lappar på service så lär inte företagen bättra sig.
Ska man skaffa ett värmesystem så bör man skaffa ett som inte behöver regelbunden service av specialutbildad personal för att fungera, då är systemet inte bra.