zingo skrev:
Och vad har man den där svarta ratten till på slingsystemet? Ser ut som en temperaturreglerare.
.
Nej det är en shunt (reglerbar 3-vägsventil), svårt att ge ett exakt besked om funktionen i just ditt system.

Om det inte finns så är det alltid lärorikt (och bra kom-ihåg) att följa hela systemet och göra en ritning. Det blir mer översiktligt och lättare att förstå hur systemet är uppbyggt.
Så fatta papper o penna och börja "smyga" rör. :)

zingo skrev:
Ok, men jag fyllde på luft för tre dagar sedan.
Så trögt är det väl inte?
)
Luften som du fyllde på fyller inte samma funktion som vattnet då det e noll i tryck i vattensystemet. På bilden är det avstäningensratten för kallvatten. Va har du för värmesystem? Värmepump, pelletsbrännare, olja? Det ska finnas en ratt som har en koppling till värmesystemet OCH kallvattnet.

Men jag förstår inte hur jag ska veta att jag har rätt tryck i systemet. Nu står mätaren på noll. Men det ska väl finnas luft i tryckkärlet också? Ska jag fylla på luft nu när det är noll... upp till 0.5? Och sedan vatten? Eller vattnet först? Och luft sen? Eller inte alls?

• Gilla
orparn
  • Laddar…
Den Ratten du vred på uppe på kärlet var säkerthetsventilen till värmen, du tappade alltså ut det sista vattnet du hade i systemet;)

Leta efter ett rör som går fråm kall/varm vattnet till värmesystemet ska sitta en ventil där du fyller på med.

Fyll då upp med vatten till ca 1bar på din mätare. luft radiatorerna och ha koll på trycket så det ligger på 1bar hela tiden.

1bar betyder att den kan stycka vattnet 10m upp. så utan tryck har du inget tryck på övervåningen…,

Ellboj skrev:
Luften som du fyllde på fyller inte samma funktion som vattnet då det e noll i tryck i vattensystemet. På bilden är det avstäningensratten för kallvatten. Va har du för värmesystem? Värmepump, pelletsbrännare, olja? Det ska finnas en ratt som har en koppling till värmesystemet OCH kallvattnet.
Det är en elpanna som värmer vattnet

zingo skrev:
Ja det är väl den svarta till vänster om den blå då - den som sitter ovanför vita tratten?
Det är precis ovanför pannan. Några andra finns inte.
Ja, ser det ut att komma ett rör från tappvattensidan in till denna så försök öppna försiktigt och kolla om manometern rör sig.

zingo skrev:
Men jag förstår inte hur jag ska veta att jag har rätt tryck i systemet. Nu står mätaren på noll. Men det ska väl finnas luft i tryckkärlet också? Ska jag fylla på luft nu när det är noll... upp till 0.5? Och sedan vatten? Eller vattnet först? Och luft sen? Eller inte alls?
Luft först till 0,5bar sen vatten. Men tror din blåsa i kärlet är sönder så den luft du pumpar in där läcker över till värmesystemet.

Du ska inte fylla på luft via ventilen.
Det du gör där är att blåsa upp en gummiblåsa.
Blåsan ska hålla 0,5 bar.Varken mer eller mindre.
Det du ska.fylla på är vatten.
Leta efter en kran som bör sitta mellan värmepumpen/pannan och radiatorstammen

roland53 skrev:
Ja, ser det ut att komma ett rör från tappvattensidan in till denna så försök öppna försiktigt och kolla om manometern rör sig.
Nej det är inte den. Måste finnas en kran till.

Gör så här, när du hittar ventilen till påfyllnaden, fyll upp vatten så att du får 1 bar på manometerns som du har noll tryck i. Efter det kan du kolla trycket i ditt kärl med verktyget som du fyllde på o kolla trycket i förut!

Vanten06 skrev:
Nej det är inte den. Måste finnas en kran till.
Kan inte se några andra kranar. Ska filma/fota hela systemet så ni ser allt som finns.

Ska pyssla lite med detta senare ikväll. Hinner inte mer nu.
Tur man har braskamin också, haha.
Återkommer.

Fredrik Å skrev:
Du ska inte fylla på luft via ventilen.
Det du gör där är att blåsa upp en gummiblåsa.
Blåsan ska hålla 0,5 bar.Varken mer eller mindre.
Det du ska.fylla på är vatten.
Leta efter en kran som bör sitta mellan värmepumpen/pannan och radiatorstammen
Hur vet jag om blåsan är sönder?
Och hur vet jag att just DEN har 0.5 bar om både vatten och luft kommer att påverka manometerns utslag?

zingo skrev:
Hur vet jag om blåsan är sönder?
Och hur vet jag att just DEN har 0.5 bar om både vatten och luft kommer att påverka manometerns utslag?
Du pumpar i luft med ett bilmunstycke, via ventilen på kärlet längst ner. Pumpa i till 0,5bar (läs av på din bilpump)
Kolla efter en stund om du fortfarande har 0,5bar. Skit i vad din mätare på kärlet säger utan gå efter den du har på grejen du pumpar i luft med.

För att kolla lufttrycket i behållaren så måste du koppla bort den från systemet och tömma ut vattnet,därefter kollar du precis som när du kollar bildäcken. Vilket lufttryck du skall ha vet inte jag. Därefter kopplar du tillbaka och fyller systemet med vatten till rätt tryck. Vilket du skall ha vet jag inte men 1-1,1 bar kanske, men när det är full normal värme så skall inte visaren stå på rött.

cecar33 skrev:
För att kolla lufttrycket i behållaren så måste du koppla bort den från systemet och tömma ut vattnet,därefter kollar du precis som när du kollar bildäcken. Vilket lufttryck du skall ha vet inte jag. Därefter kopplar du tillbaka och fyller systemet med vatten till rätt tryck. Vilket du skall ha vet jag inte men 1-1,1 bar kanske, men när det är full normal värme så skall inte visaren stå på rött.
Men om jag kopplar bort den börjar det väl spruta vatten åt alla håll ovanför elpannan. Och vatten/el brukar inte trivas så bra ihop. Den ska vara förtryckt med 0.5 och systemet ska ha 1.0

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.