Mitt första inlägg i denna del av forumet, kan väldigt lite om värmesystem.
Jag har kopplat på garagets golvvärme för typ 4-5 år sedan, det var förberett med slangar sen plattan gjöts 1991. Det är en Nibe F1245 med bergvärme som används till huset och garaget.
För några dagar sedan tyckte jag det var för varmt i garaget så jag reglerade ner värmen på termostaten. Efter det blir det ingen värme alls. Jag har testat att justera upp igen (har även testat maxläget i ett dygn) utan att något händer. Om ni tittar på bilden ser ni vilket rör som är varmt, märkt med rött. De andra rören är kalla. Visst borde ett av de två rören till vänster bli varmt också?
Kan jag skruva loss den vita termostaten utan att det börjar spruta vatten? Tänkte se om piggen har fastnat eller nåt. Just det, pumpen får ström och det låter som den snurrar men jag ser ju inte om den faktiskt gör det.
Jag har kopplat på garagets golvvärme för typ 4-5 år sedan, det var förberett med slangar sen plattan gjöts 1991. Det är en Nibe F1245 med bergvärme som används till huset och garaget.
För några dagar sedan tyckte jag det var för varmt i garaget så jag reglerade ner värmen på termostaten. Efter det blir det ingen värme alls. Jag har testat att justera upp igen (har även testat maxläget i ett dygn) utan att något händer. Om ni tittar på bilden ser ni vilket rör som är varmt, märkt med rött. De andra rören är kalla. Visst borde ett av de två rören till vänster bli varmt också?
Kan jag skruva loss den vita termostaten utan att det börjar spruta vatten? Tänkte se om piggen har fastnat eller nåt. Just det, pumpen får ström och det låter som den snurrar men jag ser ju inte om den faktiskt gör det.
Ja, du kan ta loss termostaten utan att det kommer vatten. Var försiktig så du inte skadar kapillärröret. Prova att knacka lite lätt på stiftet, och tryck in och se till att det fjädrar tillbaks.
Under locket till höger finns en justering där man justerar inblandingen av vatten till slingorna, så i princip ska man kunna köra utan termostat och strypa ner flödet där till det blir lagom varmt.
Det görs lämpligen under lite kallare väderlek under några veckors tid. När man hittat rätt inställning så kan man montera på termostaten igen
Under locket till höger finns en justering där man justerar inblandingen av vatten till slingorna, så i princip ska man kunna köra utan termostat och strypa ner flödet där till det blir lagom varmt.
Det görs lämpligen under lite kallare väderlek under några veckors tid. När man hittat rätt inställning så kan man montera på termostaten igen
Tack, jag testar att skruva loss termostaten först. Känns ju konstigt att allt har fungerat kanon med ca: 15° i garaget i flera år för att sedan bli alldeles för varmt helt plötsligt. Å nu verkar inget fungera.L lordi skrev:Ja, du kan ta loss termostaten utan att det kommer vatten. Var försiktig så du inte skadar kapillärröret. Prova att knacka lite lätt på stiftet, och tryck in och se till att det fjädrar tillbaks.
/edit
Jag lossade termostaten men tyvärr verkar allt fungera som det ska, piggen går att trycka in och fjädrar tillbaka fint. Jag låter den vara av över natten och ser om det blir fart på grejerna.
Redigerat:
Börjar tro att det är den som krånglar, känns inte som det kan vara något annat när piggen verkar fungera. Nu i morse efter en natt utan termostat är båda kopparrören ljumna och plaströren är lika kalla som innan. Ingen värme i garaget men det är dåligt isolerat och hyfsat stort så det lär ta ett tag att värma upp.Demmpa skrev:
Det är keramikkulan som pumphjulet hänger på som slits.
Här är en av våra gamla pumpmotor & pumphjul.
Om typ 3 år så är min plan att byta ut dessa två cirkulationspumpar till en helt annan typ, typ liknande följande, (men med rak anslutning)
https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-cirkulationspump-m60n/
Köp ny pump men byt bara motor och pumphjul.
Eller ännu bättre köp mer "traditionell" cirkulationspump och bygg om vid golvvärmeshunten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om typ 3 år så är min plan att byta ut dessa två cirkulationspumpar till en helt annan typ, typ liknande följande, (men med rak anslutning)
https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-cirkulationspump-m60n/
Eller ännu bättre köp mer "traditionell" cirkulationspump och bygg om vid golvvärmeshunten.
Jag kommer inte koppla själv, har inte den kunskapen men tack för råden. 😊Demmpa skrev:
Det är keramikkulan som pumphjulet hänger på som slits.
[bild]
[länk]
Hittade följande dokument, det kan eventuellt hjälpa med att rengöra pumphjulet och pumphuset, tex med Svinto,
Klicka här för att svara