zingo skrev:
Men om jag kopplar bort den börjar det väl spruta vatten åt alla håll ovanför elpannan. Och vatten/el brukar inte trivas så bra ihop. Den ska vara förtryckt med 0.5 och systemet ska ha 1.0
Ja, bry dig inte om det i detta läget. Vad som beskrevs hur man bör göra för att veta förladdningen i "blåsan".
Om du vill få igång ditt värmesystem snabbt så leta upp påfyllnadsventil och fyll på vatten på vattensidan..

Ja det är det jag nu försöker göra men jag hittar verkligen inga andra ventiler. Kan det inte vara den svarta på bilden då?

Hur är det med påsticket som sitter nere vid golvet med en ventil?

Kan du se om detta är kopplat till värmesystemet? Det kan vara så att det är tänkt att koppla på en vattenslang där för fyllning!?

Översta bilden med säkerhetsventilen med blå ratt är ventilröret för inkommande kv till pannan, gör värmesystemet trycklöst via säkerhetsventilen bild nr 2 ovanför kärlet, pumpa i 0.5 som förtryck i exp kärlet sedan fyller du på vatten ca 1.0bar, leta efter en ventil som sitter kopplad mellan tappvattnet och värmesystemet. Stäng av cirk pumpar under arbetet.

Ser att mina tips är lite gamla missade att det fanns två sidor till i denna tråd, sorry:o

mvh

Redigerat:
Om det nu är så att jag måste "koppla på" för att få in mer vatten, hur gör jag det?
Känns som moment 22. Jag kan ju inte hälla vatten i systemet. Måste ju ta det nånstans från själva systemet.

zingo skrev:
Har luftat radiatorerna. Det fanns inte mycket luft i dem.
Så den har väl hamnat i slingorna.
Då är frågan var luftningsventilen sitter på denna anordning.
Har bifogat foto. Är det fyrkantsbulten längst ned?

[bild]
Om nöden tryter kan du fylla med trädgårdslangen mot avtappningsventilen nederst i bild åt höger, gardena hane passar på den anslutningen så kan du bakfylla systemet. Kolla först att den går till värmen men är nästan säker på det.

mvh

roland53 skrev:
Hur är det med påsticket som sitter nere vid golvet med en ventil?

Kan du se om detta är kopplat till värmesystemet? Det kan vara så att det är tänkt att koppla på en vattenslang där för fyllning!?
Menar du i allra första bilden (med slingfördelaren)?
Den sitter på in eller ut från radiatorerna som är på nedervåningen.
Ska jag fylla på där? Det är ju systemets lägsta punkt. Hur får jag in vatten där? Måste väl som sagt koppla på från själva systemet?

zingo skrev:
Menar du i allra första bilden (med slingfördelaren)?
Den sitter på in eller ut från radiatorerna som är på nedervåningen.
Ska jag fylla på där? Det är ju systemets lägsta punkt. Hur får jag in vatten där? Måste väl som sagt koppla på från själva systemet?
Precis som spekerök skriver, du måste fylla på från färskvattensystemet, där har du högre tryck så det är inga problem att få in det i värmesystemet

Kan du inte ta en bild på rören som finns ovanpå elpannan? Jag tror att fyllningsventilen eventuellt finns där.

spekerök skrev:
Om nöden tryter kan du fylla med trädgårdslangen mot avtappningsventilen nederst i bild åt höger, gardena hane passar på den anslutningen så kan du bakfylla systemet. Kolla först att den går till värmen men är nästan säker på det.

mvh
Har tyvärr ingen möjlighet att fylla på via trädgårdsslang. Har pumphuset 20 meter bort och måste i så fall koppla slang därifrån kors och tvärs in till pannrummet.

Jag har en vattenkran som sitter innan pannan och som är kopplad till tvättmaskinen. Om jag stänger flödena till pannan kan jag väl koppla en slang från kranen till den där ventilen vid golvet?

roland53 skrev:
Kan du inte ta en bild på rören som finns ovanpå elpannan? Jag tror att fyllningsventilen eventuellt finns där.
Ok, jag filmar istället. Ett ögonblick

zingo skrev:
Jag har en vattenkran som sitter innan pannan och som är kopplad till tvättmaskinen. Om jag stänger flödena till pannan kan jag väl koppla en slang från kranen till den där ventilen vid golvet?
Varifrån du tar vatten har ingen betydelse, huvudsaken är att det är rent vatten och trycket är högre än i värmesystemet dvs 1 bar

Tappkranen för tvättmaskinen funkar fint, men som roland53 skriver så bilder ovanför pannan skulle nog hjälpa.

mvh

Här har jag filmat hela systemet från inkommande.
Om ni ser något, skriv hur många sekunder in på filmen det intressanta finns.

[video=youtube_share;GEiQGOb_0is]http://youtu.be/GEiQGOb_0is[/video]

Innebär min öppning av säkerhetsventilen längst upp att all värmetransport i systemet har upphört - dvs det finns bara luft i systemet? Men vart tog i så fall vattnet vägen som "försvann" ur systemet när jag öppnade ventilen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.