7 863 läst ·
71 svar
8k läst
71 svar
Värmen i slingorna försvann
Ja, bry dig inte om det i detta läget. Vad som beskrevs hur man bör göra för att veta förladdningen i "blåsan".zingo skrev:
Om du vill få igång ditt värmesystem snabbt så leta upp påfyllnadsventil och fyll på vatten på vattensidan..
Översta bilden med säkerhetsventilen med blå ratt är ventilröret för inkommande kv till pannan, gör värmesystemet trycklöst via säkerhetsventilen bild nr 2 ovanför kärlet, pumpa i 0.5 som förtryck i exp kärlet sedan fyller du på vatten ca 1.0bar, leta efter en ventil som sitter kopplad mellan tappvattnet och värmesystemet. Stäng av cirk pumpar under arbetet.
Ser att mina tips är lite gamla missade att det fanns två sidor till i denna tråd, sorry
mvh
Ser att mina tips är lite gamla missade att det fanns två sidor till i denna tråd, sorry
mvh
Redigerat:
Om nöden tryter kan du fylla med trädgårdslangen mot avtappningsventilen nederst i bild åt höger, gardena hane passar på den anslutningen så kan du bakfylla systemet. Kolla först att den går till värmen men är nästan säker på det.zingo skrev:
mvh
Menar du i allra första bilden (med slingfördelaren)?roland53 skrev:
Den sitter på in eller ut från radiatorerna som är på nedervåningen.
Ska jag fylla på där? Det är ju systemets lägsta punkt. Hur får jag in vatten där? Måste väl som sagt koppla på från själva systemet?
Precis som spekerök skriver, du måste fylla på från färskvattensystemet, där har du högre tryck så det är inga problem att få in det i värmesystemetzingo skrev:
Har tyvärr ingen möjlighet att fylla på via trädgårdsslang. Har pumphuset 20 meter bort och måste i så fall koppla slang därifrån kors och tvärs in till pannrummet.spekerök skrev:
Jag har en vattenkran som sitter innan pannan och som är kopplad till tvättmaskinen. Om jag stänger flödena till pannan kan jag väl koppla en slang från kranen till den där ventilen vid golvet?
Varifrån du tar vatten har ingen betydelse, huvudsaken är att det är rent vatten och trycket är högre än i värmesystemet dvs 1 barzingo skrev: