DEn kromade ventilen under expansionstanken ser ut som fyllningsventilen

zingo skrev:
Innebär min öppning av säkerhetsventilen längst upp att all värmetransport i systemet har upphört - dvs det finns bara luft i systemet? Men vart tog i så fall vattnet vägen som "försvann" ur systemet när jag öppnade ventilen?
Det beror på hur mycket du tappade ut, men troligen är det så att det har minskat bara så pass att cirkulation blivit sämre. När du får in högre tryck via vattenet och kört cirk. pumpen ett tag så kolla att avlufta radiatorerna igen, kanske ett par tre gånger med några dagars mellanrum.

roland53 skrev:
DEn kromade ventilen under expansionstanken ser ut som fyllningsventilen
Så jag tar reda på kopplingsdimension och sedan kopplar jag på en slang från tvättmaskinskranen?
Ska jag inte stänga några andra kranar till/från systemet innan jag börjar fylla på?

För övrigt har det nu blivit så att värmen återvänt till slingsystemet. Rören var kalla i två dagar men är nu varma igen och det porlar i rören. Det tyder väl på för lite vatten. Så nu har jag snart värme på nedervåningen igen men mindre här uppe. Jisses vilken soppa. Och om blåsan är trasig hjälper väl inget av detta?

Det finns inte heller något vattentryck kvar i radiatorerna på övervåningen. Det kom ut lite luft men sen varken luft eller vatten när jag luftade.

Nej, det kommer inget vatten till andra våningen eftersom du släppt trycket.

Du behöver inte koppla någon slang till ventilen under expansiontanken, bara öppna ventilen. (sitter kanske under muttern?)

Om du är osäker på denna ventil så ta en stillbild, det fladdrade för snabbt förbi på filmen.

Vad är det för ventil blått handtag inne pannans bak kant vid 1.22 in i filmen, ser stängd ut. Akta så du inte får en hurring när du kör in handen där.

Långsökt om det vore påfyllningen..

mvh

roland53 skrev:
Nej, det kommer inget vatten till andra våningen eftersom du släppt trycket.

Du behöver inte koppla någon slang till ventilen under expansiontanken, bara öppna ventilen. (sitter kanske under muttern?)

Om du är osäker på denna ventil så ta en stillbild, det fladdrade för snabbt förbi på filmen.
Ok men först vill jag vara säker på att det var denna du menade:

v.jpg

Ja, har denna förbindelse mellan fräskvattensystemet och värmesystemet så är det rätt ventil

spekerök skrev:
Vad är det för ventil blått handtag inne pannans bak kant vid 1.22 in i filmen, ser stängd ut. Akta så du inte får en hurring när du kör in handen där.

Långsökt om det vore påfyllningen..

mvh
Hahaha, människa... du är ett geni som lyckades upptäcka det där!
Där var den. Som jag letat men jag såg den inte pga alla skuggor och bråte som var i vägen. Letade ju efter "en liten rund" också, ingen kran som den där.

Den satt alltså bakom pannan, c:a 10 cm nedanför kanten. Och det forsade in vatten i systemet när jag sakta öppnade den och nu har jag 1 bar igen.

Länge leve värmen i huset!

Tack!

Återkommer om det inte hjälper.

Nu funkar både värmeslingor och radiatorer på övervåningen. Jag misstänker dock att tryckkärlets blåsa är trasig eftersom alla radiatorer inte nås av vattnet. Kan ju vara termostater som satt igen sig också. Men detta duger bra tills jag kan slå av värmen på sommaren och i lugn och ro gå igenom saker och ting.

Vänta nu lite, om du fortfarande har tryck i systemet så är det nog inte blåsans fel.

Kolla detta:
1. Har du rätt tryck i systemet. Om högsta punkt är tex 10 m över manometer så ska trycket vara minst 1 bar (1 bar=10 m, 0,5 bar = 5 m osv.)
2. Kolla om du har värme på bara delar av radiatorn - avlufta
3. Annars kan ventilen på radiatorn fastnat. Läs mer här hur detta kan fixas

http://www.byggahus.se/forum/varme-...diator-termostaterna-aga-std.html#post1907402

Dina termostare e troligen trasiga. Fixa det i sommar då du kan tappar ur hela systemet utan att stressa på att fylla upp. Kolla trycket så att det inte sjunker, när du vred på säk.ventilen så finns det en chans att den börjar läcka då den e gammal.

Ellboj skrev:
Dina termostare e troligen trasiga. Fixa det i sommar då du kan tappar ur hela systemet utan att stressa på att fylla upp. Kolla trycket så att det inte sjunker, när du vred på säk.ventilen så finns det en chans att den börjar läcka då den e gammal.
Nja, termostaterna kan man plocka ner när som helst. Dom sitter monterade utanpå radiatorventilen. :)

Det är 9 fall av 10 piggen som fastnat inne i ventilen. Gamla ventiler som fastnat är ingen ide att hålla på med att fixa "temporärt" utan bara att tappa hela skiten, byt hela ventilen o sen e du safe!

Ellboj skrev:
Det är 9 fall av 10 piggen som fastnat inne i ventilen. Gamla ventiler som fastnat är ingen ide att hålla på med att fixa "temporärt" utan bara att tappa hela skiten, byt hela ventilen o sen e du safe!

Håller inte med dig i din analys överhuvudtaget. Har du läst länken som ligger i inlägg # 55 ?;)

Har bytt säkert 1000 st ventiler under alla år som röris, tappa o byt är mitt tips. Skulle aldrig hålla på med det som du länkade till. Så ja håller inte med i ditt tips :p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.