Hej!

Vilken smart termostat skulle ni rekommendera för elvärmegolv om man vill ha en som även "pratar" Zigbee, Zwave eller Matter och som gör att man kan styra den på distans?

Vad är anledningen till att du vill styra golvvärmen på distans?

Ingjuten golvvärme är trögt system, det tar många timmar för att ändra temperaturen på golvet/rummet.

Demmpa Demmpa skrev:
Vad är anledningen till att du vill styra golvvärmen på distans?

Ingjuten golvvärme är trögt system, det tar många timmar för att ändra temperaturen på golvet/rummet.
Hej Demmpa!
Det är till vår sommarstuga och jag tänkte att det kanske är onödigt att golvvärmen står på i badrummet när vi inte är där, då jag fått för mig att elgolvvärme drar ganska mycket ström?
Därför tänkte jag att det inte vore så dumt att innan man åker hemifrån slå på golvvärmen så att det åtminstone inte är väldigt kallt på golvet, och sedan slå ifrån värmen igen när man åker därifrån.

Men jag förstår av ditt svar att det sannolikt inte lönar sig att slå av värmen om man endast är borta X-dagar, dvs någonstans finns det troligen en brytpunkt där det går åt mer ström om man måste värma upp golvet igen?

All typ av "nattsänkning"/avstängd värme spar energi även om det är kort tid. Anledningen är att ju lägre medeltemperaturen är ju mindre energi går det åt.
Man kan stänga av golvvärmen flera/många timmar innan man lämnar stugan å använda trögheten i golvet.

Nej det kostar ingen extra energi att värma upp golvet/rummet, däremot så kan det pengamässigt kosta mer att värma upp golvet än att låta det vara jämnvarmt om det är relativt "kort" tid.
Man kan även utnyttja golvvärmens tröghet till att spara pengar genom att stänga av golvvärmen när det är dyrt eller när man använder "tunga" förbrukare.

Har du konstant internet i stugan?
Har du någon hemautomation i stugan idag, vad i så fall?

Det finns elgolvvärmetermostater som har wifi, det är typ det enklaste om du har konstant internet men ingen hemautomation idag.

Demmpa Demmpa skrev:
All typ av "nattsänkning"/avstängd värme spar energi även om det är kort tid. Anledningen är att ju lägre medeltemperaturen är ju mindre energi går det åt.
Man kan stänga av golvvärmen flera/många timmar innan man lämnar stugan å använda trögheten i golvet.

Nej det kostar ingen extra energi att värma upp golvet/rummet, däremot så kan det pengamässigt kosta mer att värma upp golvet än att låta det vara jämnvarmt om det är relativt "kort" tid.
Man kan även utnyttja golvvärmens tröghet till att spara pengar genom att stänga av golvvärmen när det är dyrt eller när man använder "tunga" förbrukare.

Har du konstant internet i stugan?
Har du någon hemautomation i stugan idag, vad i så fall?

Det finns elgolvvärmetermostater som har wifi, det är typ det enklaste om du har konstant internet men ingen hemautomation idag.
Tack, Demmpa!
Ja, vi har fiber in till sommarstugan och kommer antingen att köra en Smartthings hub eller gå över till Thread. Så helst om det finns termostater som pratar Matter, Zigbee eller Zwave vore bra och som inte är någon jättebillig lågkvalitetsprodukt.

Både Ebeco och Nvent har bra wifi-uppkopplade termostater, dock snordyra. Tänk på att det tillkommer ett litet styrkort för typ 400 kr till Ebeco trots att termostaten kallas "Wifi-ready".

Müssli Müssli skrev:
Både Ebeco och Nvent har bra wifi-uppkopplade termostater, dock snordyra. Tänk på att det tillkommer ett litet styrkort för typ 400 kr till Ebeco trots att termostaten kallas "Wifi-ready".
Tack, Müssli!
Jag tänkte att jag skulle försöka komma bort från wifi-styrda termostater som ofta har en egen app och i stället försöka hitta någon som man kan integrera med alla andra smarta prylar man har och som kan styras via en smart hub så att man slipper ha en app för varje pryl som skall styras.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Matter går bl.a. över wifi-nätet.

Sökning på nätet efter "el golvvärme termostat matter"/"zigbee" gav bl.a. följande,

[länk] Thermostat 16 A_Device User Guide_sv_DD00765404.xml/$/MatterThermostat16ACPT_sv_DD00765393

[länk]

[länk]
Tack, Demmpa!
Min fråga handlade egentligen om vilken av dessa (eller om det finns andra) som är bäst om man vill ha en som kan styras via Matter, Zigbee eller Zwave. Jag antar att Elko-termostaten kanske är att föredra då den är tillverkad av en känd/etablerad leverantör?

Jag har två olika modeller på Tuya-termostater (tre totalt) med ZigBee för golvvärmen hemma och bägge fungerar rätt bra, men...
...efter strömavbrott så nollställer de temperaturen (22 grader), vilket gör att jag måste övervaka temperaturen i golvet och ställa om den ifall den inte följer mina automatiskt inställda värden. Jag har nämligen bara på golvvärmen över natten så att det är varmt på morgonen, sedan får golvvärmen torka ur badrummen medan den svalnar. På detta sätt använder jag billig el utan att offra komforten.

Den ena är en "MOEs" och den andra var en Noname, men ser precis likadan ut. De har dock helt olika beteenden och register (jag har skrivit egna drivrutiner till dem för Smartthings nämligen, i deras gamla drivrutinsmodell, men jag kör dem nu på standardrutiner från deConz (med en ConBee II) kopplat till Domoticz. Jag använder nämligen bara Smartthings för belysning numera. All mer avancerad automation kör jag på Domoticz.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag har två olika modeller på Tuya-termostater (tre totalt) med ZigBee för golvvärmen hemma och bägge fungerar rätt bra, men...
...efter strömavbrott så nollställer de temperaturen (22 grader), vilket gör att jag måste övervaka temperaturen i golvet och ställa om den ifall den inte följer mina automatiskt inställda värden. Jag har nämligen bara på golvvärmen över natten så att det är varmt på morgonen, sedan får golvvärmen torka ur badrummen medan den svalnar. På detta sätt använder jag billig el utan att offra komforten.

Den ena är en "MOEs" och den andra var en Noname, men ser precis likadan ut. De har dock helt olika beteenden och register (jag har skrivit egna drivrutiner till dem för Smartthings nämligen, i deras gamla drivrutinsmodell, men jag kör dem nu på standardrutiner från deConz (med en ConBee II) kopplat till Domoticz. Jag använder nämligen bara Smartthings för belysning numera. All mer avancerad automation kör jag på Domoticz.
Tack @pacman42 för intressant svar! Och bra idé att endast köra på nattetid när elen är billigare!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.