11 689 läst ·
34 svar
12k läst
34 svar
varmegolv T2 för varmt
Köp en billig digital multimeter på ett varuhus, Claes Olsson eller Biltema för en hundralapp.
Typ denna
https://www.jula.se/catalog/el-och-...testinstrument/multimetrar/multimeter-405014/
Typ denna
https://www.jula.se/catalog/el-och-...testinstrument/multimetrar/multimeter-405014/
Ja, den verkar visa 70 ohm, dvs ett helt inkorrekt värde. Kanske är kortslutning i känselkroppen och långa/tunna trådar ger ändå ett visst motstånd?
För skojs skull kan du prova att sätta ett känt motstånd med lagom värde i termostaten istället för sensorn och se om den styr mot den temperaturen.
För skojs skull kan du prova att sätta ett känt motstånd med lagom värde i termostaten istället för sensorn och se om den styr mot den temperaturen.
Vänta med att köpa ny termostat tills du vet om givaren är ok eller inte. Jag såg nu att du mätte på skruvarna med multimetern. Gör inte det, du vet inget om hur kretsen i termostaten ser ut. För att få veta värdet på givaren måste du mäta direkt på sladdarna till den så skruva loss dem och mät igen.
Nu har jag tagit los sladdar vit & blå från vänster fäste och grön & lilla från höger, se bilden.tommib skrev:
Vänta med att köpa ny termostat tills du vet om givaren är ok eller inte. Jag såg nu att du mätte på skruvarna med multimetern. Gör inte det, du vet inget om hur kretsen i termostaten ser ut. För att få veta värdet på givaren måste du mäta direkt på sladdarna till den så skruva loss dem och mät igen.
När jag mäter vit & blå slår visare ner till höger på mätare på 0 OHMS och lika så när jag mäter grön & lilla, mellan grön och blå eller vit eller alla andra kombinationer händer det inget
Eftersom vit och blå satt under samma skruv ska de vara hoptvinnade när du mäter. Samma gäller lila och grön. De är hoptvinnade för att öka ledararean. Om du mäter 0 ohm mellan dem parvis så betyder det att det inte finns ett brott före den punkt där de är sammankopplade i andra änden (dvs troligen vid övergången till den faktiska ledningen från givaren. Om du mäter oändligt motstånd mellan blå/vit och grön/lila så betyder det troligen att det är ett avbrott i givaren på ett eller annat sätt.
För att lösa ditt problem måste du lokalisera givaren och lista ut om den går att byta eller inte. Eftersom termostaten sitter i ett annat utrymme långt bort kan du inte använda den som rumstermostat. Visserligen går det att göra kreativa saker med golvgivaren (köpa en ny och anpassa motståndet för att använda den som rumsgivare istället) men det är mer komplicerat och kommer vara struligt att få rätt.
För att lösa ditt problem måste du lokalisera givaren och lista ut om den går att byta eller inte. Eftersom termostaten sitter i ett annat utrymme långt bort kan du inte använda den som rumstermostat. Visserligen går det att göra kreativa saker med golvgivaren (köpa en ny och anpassa motståndet för att använda den som rumsgivare istället) men det är mer komplicerat och kommer vara struligt att få rätt.
Nu är de i hoptvinnade igen och har ställd vredet till x1k och då blev det 100,0 KΩ, se bild.tommib skrev:
Eftersom vit och blå satt under samma skruv ska de vara hoptvinnade när du mäter. Samma gäller lila och grön. De är hoptvinnade för att öka ledararean. Om du mäter 0 ohm mellan dem parvis så betyder det att det inte finns ett brott före den punkt där de är sammankopplade i andra änden (dvs troligen vid övergången till den faktiska ledningen från givaren. Om du mäter oändligt motstånd mellan blå/vit och grön/lila så betyder det troligen att det är ett avbrott i givaren på ett eller annat sätt.
För att lösa ditt problem måste du lokalisera givaren och lista ut om den går att byta eller inte. Eftersom termostaten sitter i ett annat utrymme långt bort kan du inte använda den som rumstermostat. Visserligen går det att göra kreativa saker med golvgivaren (köpa en ny och anpassa motståndet för att använda den som rumsgivare istället) men det är mer komplicerat och kommer vara struligt att få rätt.
Betyder det att allt är som det ska vara och det ändå är termostat det är fel på?
tommib skrev:
Eftersom vit och blå satt under samma skruv ska de vara hoptvinnade när du mäter. Samma gäller lila och grön. De är hoptvinnade för att öka ledararean. Om du mäter 0 ohm mellan dem parvis så betyder det att det inte finns ett brott före den punkt där de är sammankopplade i andra änden (dvs troligen vid övergången till den faktiska ledningen från givaren. Om du mäter oändligt motstånd mellan blå/vit och grön/lila så betyder det troligen att det är ett avbrott i givaren på ett eller annat sätt.
För att lösa ditt problem måste du lokalisera givaren och lista ut om den går att byta eller inte. Eftersom termostaten sitter i ett annat utrymme långt bort kan du inte använda den som rumstermostat. Visserligen går det att göra kreativa saker med golvgivaren (köpa en ny och anpassa motståndet för att använda den som rumsgivare istället) men det är mer komplicerat och kommer vara struligt att få rätt.
Det ser rätt ut.J Jan Alders skrev:
Se mitt inlägg #10 med tillhörande länk!
Eller denna länk
https://golvvarmebutiken.se/Oevrigt/FAQ/byte-av-aldre-termostat/
Redigerat:
Åker ut och handla grejer så få vi se
Lustigt att den visar 7 i läget 10x. 100 kohm stämmer bra om du har 25 grader i utrymmet. Kan du verifiera mätningen med annan (digital) multimeter?
Det kan vara fel på termostaten. Om du inte kan få den att slå av genom att ställa den på lägsta värmen när det är 25 grader i utrymmet känns det rimligt att det är den. För att säkert verifiera det måste du mäta om den lägger ut spänning på utgången, dvs mäta med säkringen tillslagen. Det skulle jag rekommendera att du gör med en mätrigg där du kopplar ihop utgången med mätproberna med Wago 221 så att du inte behöver hålla i något när du spänningssätter.
Du kan förstås också bara köpa en ny termostat men det är ju synd om det är i onödan.
Det kan vara fel på termostaten. Om du inte kan få den att slå av genom att ställa den på lägsta värmen när det är 25 grader i utrymmet känns det rimligt att det är den. För att säkert verifiera det måste du mäta om den lägger ut spänning på utgången, dvs mäta med säkringen tillslagen. Det skulle jag rekommendera att du gör med en mätrigg där du kopplar ihop utgången med mätproberna med Wago 221 så att du inte behöver hålla i något när du spänningssätter.
Du kan förstås också bara köpa en ny termostat men det är ju synd om det är i onödan.
Hej igen,
Det var ett tag sedan, men nu har jag köpt en ny termostat och har kopplat in den och det verka funka som det ska. Men vart ska jag koppla in jord den gul/gröna sladden, då det inte finns plats för den, är det så att det inte behövs?
Det var ett tag sedan, men nu har jag köpt en ny termostat och har kopplat in den och det verka funka som det ska. Men vart ska jag koppla in jord den gul/gröna sladden, då det inte finns plats för den, är det så att det inte behövs?




