463 läst ·
7 svar
463 läst
7 svar
Energisnål underhållsvärme i offgrid-hus
Har en timrad fritidsstuga 30 kvm långt från elnätet som just nu värms enbart med vedkamin. Under sommaren har jag avdelat ett hörn till ett badrum som jag dragit in vatten och avlopp till. Badrummet är 5 kvm och jag har isolerat alla 4 väggar. Det två innerväggarna är nu fyllda med 45 mm glasfiber, ytterväggarna har 45mm glasfiber och timringens ytterväggar, ca 6" timmer. Badrummet är 2.10 högt och har fått en 1,25 m hög "vind" där jag har vattenpumpen, varmvattenberedare och fritidshusbatteriet, ett 3,6kwh ecoflow delta pro kopplat till 4 st 400w-solpaneler.
Stugan står i Jokkmokks kommun precis under polcirkeln och vintertid mulna dagar laddar batteriet inte upp mer än 1,5 kwh per dygn. Bor i Gällivare och kommer behöva kunna lämna stugan obevakad i 2-3 veckor. Så 1,5 kwh/dygn är vad jag har att spela med. Vad hade ni valt för värmekälla för att hålla badrummet frostfritt (5+)? Direktverkande el, element/varmluftsfläkt? Varmluftpump?
Stugan står i Jokkmokks kommun precis under polcirkeln och vintertid mulna dagar laddar batteriet inte upp mer än 1,5 kwh per dygn. Bor i Gällivare och kommer behöva kunna lämna stugan obevakad i 2-3 veckor. Så 1,5 kwh/dygn är vad jag har att spela med. Vad hade ni valt för värmekälla för att hålla badrummet frostfritt (5+)? Direktverkande el, element/varmluftsfläkt? Varmluftpump?
1500 Wh / 24 timmar = 62 Watt i genomsnitt utsmetat över dygnet - som en klassisk 60W glödlampa lysande konstant över dygnet.
Det är för lite för att hålla ett rum över nolla när det är kallt ute även med bra isolering - värmeberedaren själv skulle nog hålla sig på rätt sida av nollan med 1500 Wh/dygnet pga. att den är välisolerad, men resten i form av armaturer, rör och slangar kommer inte hålla sig över nollan när det är kallt utomhus.
Sedan - skrapar du verkligen ihop 1500Wh/dygnet med snötäckta solpaneler när du är nära polcirkeln i decembertider ???
Det är för lite för att hålla ett rum över nolla när det är kallt ute även med bra isolering - värmeberedaren själv skulle nog hålla sig på rätt sida av nollan med 1500 Wh/dygnet pga. att den är välisolerad, men resten i form av armaturer, rör och slangar kommer inte hålla sig över nollan när det är kallt utomhus.
Sedan - skrapar du verkligen ihop 1500Wh/dygnet med snötäckta solpaneler när du är nära polcirkeln i decembertider ???
Har du nått förslag till TS?X xxargs skrev:1500 Wh / 24 timmar = 62 Watt i genomsnitt utsmetat över dygnet - som en klassisk 60W glödlampa lysande konstant över dygnet.
Det är för lite för att hålla ett rum över nolla när det är kallt ute även med bra isolering - värmeberedaren själv skulle nog hålla sig på rätt sida av nollan med 1500 Wh/dygnet pga. att den är välisolerad, men resten i form av armaturer, rör och slangar kommer inte hålla sig över nollan när det är kallt utomhus.
Sedan - skrapar du verkligen ihop 1500Wh/dygnet med snötäckta solpaneler när du är nära polcirkeln i decembertider ???
Jag tänker att det bef batteriet med nån väggmonterad solcell för underhållsladdning bör räcka för att driva en bränslevärmare.
Solpanelerna är väggmonterade.X xxargs skrev:1500 Wh / 24 timmar = 62 Watt i genomsnitt utsmetat över dygnet - som en klassisk 60W glödlampa lysande konstant över dygnet.
Det är för lite för att hålla ett rum över nolla när det är kallt ute även med bra isolering - värmeberedaren själv skulle nog hålla sig på rätt sida av nollan med 1500 Wh/dygnet pga. att den är välisolerad, men resten i form av armaturer, rör och slangar kommer inte hålla sig över nollan när det är kallt utomhus.
Sedan - skrapar du verkligen ihop 1500Wh/dygnet med snötäckta solpaneler när du är nära polcirkeln i decembertider ???
Tack för tips om dieselvärmare, men jag behöver ett mer självgående och brandsäkrare system.
Ett litet sent svar, men har du funderat på en Wallas dielsel/fotogenvärmare? Har termostat och skall vara självgående (har ingen egen erfarenhet av den dock)
https://wallas.fi/campaign/sv/
Kostar en del, men verkar ha bra verkningsgrad (om den generar 2,6 kWh värme på 0,26 liter diesel som det står)
FInns nog andra liknande alternativ. Men en finsk lösning borde fungera i norr.
MVH
Håkan
https://wallas.fi/campaign/sv/
Kostar en del, men verkar ha bra verkningsgrad (om den generar 2,6 kWh värme på 0,26 liter diesel som det står)
FInns nog andra liknande alternativ. Men en finsk lösning borde fungera i norr.
MVH
Håkan
Klicka här för att svara