5 143 läst ·
36 svar
5k läst
36 svar
Värme i "off grid" stuga
•L Lutte skrev:Behöver lite smart input, vi håller på att renovera en sovstuga på cirka 40kvm där det blir 3st sovrum och ett allrum.
Finns el i stugan men tyvärr håller inte huvudsäkringarna för att köra elvärme där inne då det redan dag är på gränsen med jordvärmepump och ett normalt liv i storhuset, kör man motorvärmare och startar ugnen så är risken stor att man skjuter en huvudsäkring.
Att säkra upp huset är inte på tal, skyhög kostnad och sen senare effektavgiften som kommer göra det ohållbart.
Nu under byggtiden kör jag med en vevor dieselvärmare på 8Kw med skorsten och den driver upp tempen i stugan och håller det behagligt även nu senast då det var -42 på morgonen.
Tänkte att man bygger ett litet "pannrum" med åtkomst från utsidan där värmaren får vara och så suger den luft från allrummet och skickar varmluften via spirorör till dom olika rummen.
Värmaren låter endel från fläkten men det bör ju gå att sätta en ljuddämpare efter värmaren.
Men hur ska man dimensionera ett eventuellt kanalsystem eller ska man förkasta tanken och fundera vidare?
Blir även en braskamin som man kan elda i men det är ohållbart att bara elda i en sådan när det är mitt i
Har du vattenledningar i huset måste de tappas av vintertid och vattenlås frostsäkras, eller så måste huset hållas uppvärmt.
Tappvattenledningar förses med avtappningar och eventuellt anslutning för tryckluft så de kan blåsas ur på vatten med en liten oljefri kompressor (Biltema). Toatank och vattenlås frostsäkras med frysskyddsvätska.
Uppvärmning med diesel är tveksamt som permanent lösning. Det kräver 12 V, batteri, laddare, bränsletank och är svårt att fjärrmanöverera och övervaka.
Uppgradera elsäkringen måste du ha råd med om du vill ha stugan. Installera en liten llvp och ett element med god termostat som sluter vid 5 C (LVI - inget budgetelement vars termostat påverkas av elementets värme) som sista frostsäkring .
•
Redigerat:
Inget vatten utan det är en sovstuga enbart.tommib skrev:
Jag skulle säga att glöm vattenburet om stugan ska kallställas och det är temperaturer under -40 grader C där den ligger. Det är som upplagt för problem även om du har glykol i vattnet.
Först funderade jag på vad detta var för stuga egentligen som hade så låga huvudsäkringar att en värmepump inte funkar men jag inser att detta nog är ett uthus som hör till ett större hus där huvuddelen av elen förbrukas. Stämm
J Jochi skrev:•
Har du vattenledningar i huset måste de tappas av vintertid och vattenlås frostsäkras, eller så måste huset hållas uppvärmt.
Tappvattenledningar förses med avtappningar och eventuellt anslutning för tryckluft så de kan blåsas ur på vatten med en liten oljefri kompressor (Biltema). Toatank och vattenlås frostsäkras med frysskyddsvätska.
Uppvärmning med diesel är tveksamt som permanent lösning. Det kräver 12 V, batteri, laddare, bränsletank och är svårt att fjärrmanöverera och övervaka.
Uppgradera elsäkringen måste du ha råd med om du vill ha stugan. Installera en liten llvp och ett element med god termostat som sluter vid 5 C (LVI - inget budgetelement vars termostat påverkas av elementets värme) som sista frostsäkring .
•
Klart jag har råd med det, men nu står stugan som vi ställer iordning hos svärföräldrarna och som 2 pensionärer i glesbygd så är det inte överdrivet fett ställt i kassan. Jag kostar på hela renoveringen så att vi (jag och frugan) och hennes syskon och svärföräldrarnas barnbarn på sikt kan nyttja stugan när dom är på besök.
Så vill inte kosta på överdrivet på renoveringen eller öka svärföräldrarnas kostnader mer än absolut nödvändigt.
håller med om att dieselvärmaren inte är det optimala, nu slipper jag kladd med batterier och laddare o sånt då det ör en 230v variant så bara plugga in kontakten och köra.
Behöver som inte övervaka den utan den ska gå nör det är folk där och svärfar kan elda innan folk kommer upp så det är varmt vid ankomst och så får värmaren gå under tiden man är där för att hålla värmen, det är tanken iaf.
Ja problemet är att det kan bli rejält kallt, men kör man 50/50 glykol så klarar man sig, visat det kan bli lite slush men det bör gå endå om man väljer den vägen.tommib skrev:
er det?
För att få bra svar vore det bra att se bilder och/eller ritningar. Finns det förutsättningar att dra luftkanaler till sovrummen från allrummet där jag antar att kaminen står? Ljuddämpare på vägen löser snarkproblematiken. Isolera huset bättre så att energiåtgången går ner och sedan komplettera med en dieselvärmare för att hålla temperaturen om ni är borta hela dagen. Då kan ju dörrarna också vara öppna, ingen är där ändå. Värma upp stugan bör göras med kamin, med dörrarna öppna, men sen kan rummen hålla värmen med cirkulation av varmluft från allrummet. Tänk också på att diesel kan "frysa", eller åtminstone gelatinisera och bli svårhanterat om det blir så kallt som - 40 grader C. Det bör beaktas i placeringen av värmaren.
Stugan hör till ett boningshus så därav så blir det klent med huvudsäkringarna, skulle vi installera elelement så gissar jag att vi landar 3,5-5Kw installerade effekt totalt vilket är minimum för att hålla det drägligt under dom värsta köldknäpparna.
Finns bra förutsättningar för att dra kanaler då stugan inte är helt klar än, tänk dig en rektangel på 10x4m där man har 2 sovrum i vardera gavel.
Så att dra kanaler är inga problem, det är mer hur man ska dimensionera dom och om det är möjligt att dra dom under tak eller om man måste gå ner till golv med den varma tilluften.
Stugan idag är isolerad med 120+45 i vägg och 120-145 i golv och kanske 200 i taket. Att isolera mer är inte möjligt om man inte river all panel och kör på utsidan vinden går givetvis att isolera mer om man vill.
Det jag är orolig över är att det hinner bli kallt under natten om man inte har något som hjälper till! Annars är din idé väldigt smart, för visst går det att hålla värmen under dagarna med bara dieselvärmaren, man kan rent av köra avgaserna in i kaminen om man vill! Det hade varit den absolut enklaste lösningen.
Nu har jag redan kaminen tyvärr så att byta ut mot en pellets känns onödigt dyrt, om man inte hittar en begagnad för rimliga pengar, det hade absolut fungerat och den går ju hela dagarna!M mgranbom skrev:
Kör med 100 mm kanaler till rummen. Jag skulle dragit dem i taket. Luft är visserligen en mycket dålig värmebärare men här handlar det ju mest om att bibehålla värmen över natten. Du kan ju bygga så att du kan koppla utblåset från värmaren direkt till dessa kanaler när du kör den och annars dra luft från nära kaminen. Ännu hellre att du har en värmeväxlare på skorstenen till kaminen så att du värmer upp luften ordentligt.L Lutte skrev:Inget vatten utan det är en sovstuga enbart.
Klart jag har råd med det, men nu står stugan som vi ställer iordning hos svärföräldrarna och som 2 pensionärer i glesbygd så är det inte överdrivet fett ställt i kassan. Jag kostar på hela renoveringen så att vi (jag och frugan) och hennes syskon och svärföräldrarnas barnbarn på sikt kan nyttja stugan när dom är på besök.
Så vill inte kosta på överdrivet på renoveringen eller öka svärföräldrarnas kostnader mer än absolut nödvändigt.
håller med om att dieselvärmaren inte är det optimala, nu slipper jag kladd med batterier och laddare o sånt då det ör en 230v variant så bara plugga in kontakten och köra.
Behöver som inte övervaka den utan den ska gå nör det är folk där och svärfar kan elda innan folk kommer upp så det är varmt vid ankomst och så får värmaren gå under tiden man är där för att hålla värmen, det är tanken iaf.
Ja problemet är att det kan bli rejält kallt, men kör man 50/50 glykol så klarar man sig, visat det kan bli lite slush men det bör gå endå om man väljer den vägen.
Stugan hör till ett boningshus så därav så blir det klent med huvudsäkringarna, skulle vi installera elelement så gissar jag att vi landar 3,5-5Kw installerade effekt totalt vilket är minimum för att hålla det drägligt under dom värsta köldknäpparna.
Finns bra förutsättningar för att dra kanaler då stugan inte är helt klar än, tänk dig en rektangel på 10x4m där man har 2 sovrum i vardera gavel.
Så att dra kanaler är inga problem, det är mer hur man ska dimensionera dom och om det är möjligt att dra dom under tak eller om man måste gå ner till golv med den varma tilluften.
Stugan idag är isolerad med 120+45 i vägg och 120-145 i golv och kanske 200 i taket. Att isolera mer är inte möjligt om man inte river all panel och kör på utsidan vinden går givetvis att isolera mer om man vill.
Det jag är orolig över är att det hinner bli kallt under natten om man inte har något som hjälper till! Annars är din idé väldigt smart, för visst går det att hålla värmen under dagarna med bara dieselvärmaren, man kan rent av köra avgaserna in i kaminen om man vill! Det hade varit den absolut enklaste lösningen.
Nu har jag redan kaminen tyvärr så att byta ut mot en pellets känns onödigt dyrt, om man inte hittar en begagnad för rimliga pengar, det hade absolut fungerat och den går ju hela dagarna!
För att sprida värmen tänker jag att det är fördelaktigt med tilluftsventiler lågt placerade, annars behövs ett högre flöde för att cirkulera luften.
Jag upplever lufthastigheten som lägre på båten än från en LL-värmepump som sitter högt monterad.
Jag upplever lufthastigheten som lägre på båten än från en LL-värmepump som sitter högt monterad.
Brukar man inte steppa ner kanalerna för att "strypa" så det inte är sista utblåset som får allt? Tänkte om man kör 125mm till första 3 ventilerna dvs 1 sovrum och allrummet sen steppa ner till 100mm och sen får man justera så man har samma mest flöde till sovrummen och minst till allrummet.tommib skrev:
Kör med 100 mm kanaler till rummen. Jag skulle dragit dem i taket. Luft är visserligen en mycket dålig värmebärare men här handlar det ju mest om att bibehålla värmen över natten. Du kan ju bygga så att du kan koppla utblåset från värmaren direkt till dessa kanaler när du kör den och annars dra luft från nära kaminen. Ännu hellre att du har en värmeväxlare på skorstenen till kaminen så att du värmer upp luften ordentligt.
Just nu lutar det att prova och köra värmaren via kanaler och funkar det inte så har man iaf en bra frånluft för att få hyggligt klimat om det inte funkar.
Sen tror jag plan b blir att kasta mer pengar på problemet och kanske köra en pelletskamin med värmeflyttare.
Det jag föreslår att du ska bygga är just en värmeflyttare. Ta luften i allrummet och blås till sovrummen. Hur du stryper in systemet är upp till dig. Jag hade inte krånglat med olika dimensioner utan strypt vid rumsventilen.
Det är bättre att släppa ut varmluften vid golvet men om det är krångligt ur kanaldragningssynpunkt hade jag nog bara satt det högt.
Jag skulle valt att inte blåsa värmen från dieselvärmaren till allrummet, det får stryka på foten till förmån för sovrummen.
Hur är ventilationen löst i sovrummen? Det måste beaktas också.
Jag tror inte du ska förlita dig på dieselvärmarens inbyggda fläkt utan ha en separat kanalfläkt som trycker luft från allrummet till sovrummen. Sen kopplar du utblåset från dieselvärmaren till insuget för värmeflyttaren.
Det är bättre att släppa ut varmluften vid golvet men om det är krångligt ur kanaldragningssynpunkt hade jag nog bara satt det högt.
Jag skulle valt att inte blåsa värmen från dieselvärmaren till allrummet, det får stryka på foten till förmån för sovrummen.
Jag tror inte du ska förlita dig på dieselvärmarens inbyggda fläkt utan ha en separat kanalfläkt som trycker luft från allrummet till sovrummen. Sen kopplar du utblåset från dieselvärmaren till insuget för värmeflyttaren.
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Bilar brukar ju inte ha bekymmer med att kylarvätskan fryser. Varför skulle det vara annorlunda här?tommib skrev:
Att värmeledningsförmågan blir sämre ja men inte så att det blir bekymmer. En dieselvärmare är många gånger gjord för att sitta i ett fordon med glykol, och cirkulationspumpen måste förstås vara dimensionerand för det.
En stor fördel med glykol är att det innehåller ämnen som motverkar korrosion. Så att det skulle vara korrosivt får du nog tänka om.
Sätt in en pelletskamin. Förrådet i den räcker minst två dygn.L Lutte skrev:Ja troligen är den inte på 8Kw dom som vet bättre än jag på Youtube säger 5kw om man går efter bränsleförbrukningen.
Och nej, jag tänker inte stå och blåsa in avgaser i ett utrymme vi sover i! Värmaren som används och som jag eventuellt tänkt använda har skorsten så infa avgaser blandas in i varmluften.
Troligen kanske 1 helg i månaden, men kan bli oftare och under exempelvis påsk, jul och såna längre ledigheter kan det bli en hel vecka.
Kaminen står redan där inne, men stugan måste bli klar innan den installeras och skorsten sätts in.
Men att förlita sig på en kamin tror jag inte på, är man borta hela dagen från stugan och kommer dit först på kvällen så lär det vara utkylt.
Eller som nu -42 då vill man ha något som värmer i bakgrunden och kamin är för att toppa värmen
Bra input, men jag tror inte på att flytta värme från kamin till sovrummen. Tror att värmen kommer sprida sig ganska bra utan med öppna dörrar. Vilket det gör idag när värmaren står i allrummet.tommib skrev:
Det jag föreslår att du ska bygga är just en värmeflyttare. Ta luften i allrummet och blås till sovrummen. Hur du stryper in systemet är upp till dig. Jag hade inte krånglat med olika dimensioner utan strypt vid rumsventilen.
men att låta allrummet få bara spillvärme från sovrummen är smart! Då skulle man kunna suga luft från allrummet vid golvnivå och leda det till brännaren som är utomhus och sen trycka in i bara sovrummen!
då har man garanterat värme under natten i sovrummen när värmen från kamin har svalnat!
Ventilation har jag inte tänkt färdigt på än, men troligen blir det bara spaltventiler i sovrumsfönster. Tidigare har det aldrig varit ventilation i stugan mer än att det har varit otät och ventilerat sig på så vis. Har dock dragit el till en blivande paxfläkt.
Ska absolut ha span efter en!Christer G.V. skrev:
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer