74 521 läst ·
426 svar
75k läst
426 svar
Värme i källaren eller inte?
Du får ha den temp du vill om det enbart är i ditt eget hus. Men om du är i norrland eller Dalarna så har vi kalla vintrar och kåkar som haft panna i källaren. Kåken mår bra av god värme i källaren, och värme torkar ut fukt! Och värmen underifrån hjälper hela kåken långsiktigt! Väluppvärmda kåkar där källaren är varm och torr mår alltid bäst!P paralun skrev:
Här finns lite att läsa och man kan dra sin egen slutsats beroende på vad man själv önskar i sin privata enfamiljskåk. För fastigheter med flera familjer, typ radhus och större hyresfastigheter etc så är det ett måste att hålla källare vältempererad. Det lönar sig alltid i längden! På alla sätt!J Jockebyggab skrev:Du får ha den temp du vill om det enbart är i ditt eget hus. Men om du är i norrland eller Dalarna så har vi kalla vintrar och kåkar som haft panna i källaren. Kåken mår bra av god värme i källaren, och värme torkar ut fukt! Och värmen underifrån hjälper hela kåken långsiktigt! Väluppvärmda kåkar där källaren är varm och torr mår alltid bäst!
https://www.optihus.se/kallare
jag trodde du var för en varm källare och inte avfuktare. Men du länkar till en text som upprepade gånger skriver ”avfuktare eller avfuktande åtgärder” (värme). Texten drar alltså paralleller mellan avfuktare och värme.J Jockebyggab skrev:
3e stycket
Precis. Man sparar ingenting på att kallställa källaren. Ha värmen på där för fastighetens välmående och dessutom är det behagligt och en bra garant för att slippa problem senare.Stickan56 skrev:
Stämmer bra det!J Jochi skrev:
Stämmer. Och detta med självdrag är en viktig sak. Många missar detta, eftersom det var en del av funktionen/konstruktionen på kåken från början. Här har vi en orsak till problem när man kallställt källaren och har kall murstock o kanske bara kör luft/luft värmepump på över våningarna. Har man möjlighet så är det klokt att köra vattenburet och även köra sådana element i källaren.J jojo123 skrev:
För ett par dagar sedan slog jag på (den vattenburna) golvvärmen i källaren igen, för att få lite fakta till den här tråden.
Fortfarande nån som tror att man inte sparar någon märkbar elförbrukning på att sänka värmen i källaren?
Ni som hävdar att man inte sparar något på att kallställa källaren får gärna testa några dagar och posta en bild på er elförbrukning.
Observera att jag inte motsätter mig att komforten blir bättre eller att det är bättre för huset med en varm källare, utan bara att det inte skulle göra någon ekonomisk skillnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fortfarande nån som tror att man inte sparar någon märkbar elförbrukning på att sänka värmen i källaren?
Ni som hävdar att man inte sparar något på att kallställa källaren får gärna testa några dagar och posta en bild på er elförbrukning.
Observera att jag inte motsätter mig att komforten blir bättre eller att det är bättre för huset med en varm källare, utan bara att det inte skulle göra någon ekonomisk skillnad.
Redigerat:
Det är inte bara mina råd, denna gamla kunskap har alla som bygger hus, renoverar hus och dessutom har erfarenhet av större fastigheter. Det är torpargrunder som funkar att ha kalla eftersom drt är konstruerat så från början. Källare där det tidigare varit värmekällor som nu blivit kallställda där vi samtidigt har stora kontraster i temp och fuktighetkan få dessa problem. Som sagt tidigare- du får ha precis vilken temp du vill i ditt egna hus, som du själv trivs med. Men rekommendera inte andra att kallställa källaren! https://www.optihus.se/mogelT Thomas_Blekinge skrev:
Exakt så är det. Ett välmående hus med bra värme och bra vent i hela fastigheten är det allra bästa! Och man spar pengar på sikt eftersom man inte riskerar mögel o annat trassel, såsom folk har fått efter att dom tagit över ett hus där man inte tänkt på detta. Trevligt med folk som kan!jannekjuyckken skrev:
https://www.optihus.se/mogelG OMathson skrev:"Suger in"?
Ja, värme torkar ut då varm luft kan innehålla mer fukt per volym. Men om väggen är dyngsur på utsidan och man med hjälp av värme och ventilation torkar insidan 400mm innanför så drar man in mer fukt genom väggen över tid. Vettig temp och ventilation i förhållande till förutsättningarna funkar bra.
Om man bara tänker ett extra steg till så vet man att värmeenergi torkar ut fukten som GYNNAR mögel svamp! Vill man odla svamp-..sänk tempen och låt fukten ta över! (Lika bra att vara rak här, känns som dagisnivå men det är så solklart att värme torkar ut fukt) Enkelt att förstå. Kör en sväng med bilen på vinternutan värme, andas ....och kika på rutorna....fukt?.....slå på värme.....fukt? Ja fortfarande.....men efter en stund så har hela bilen fått upp temp och börjar torka ut fukten som sedan försvinner.(givetvis) ..... även från golvet o dojjorna! Hur svårt ska det vara?J Jockebyggab skrev:
Ohc givetvis är kombinationen ventilation och god temp det ultimata! Gäller i synnerhet källareJ Jockebyggab skrev:Om man bara tänker ett extra steg till så vet man att värmeenergi torkar ut fukten som GYNNAR mögel svamp! Vill man odla svamp-..sänk tempen och låt fukten ta över! (Lika bra att vara rak här, känns som dagisnivå men det är så solklart att värme torkar ut fukt) Enkelt att förstå. Kör en sväng med bilen på vinternutan värme, andas ....och kika på rutorna....fukt?.....slå på värme.....fukt? Ja fortfarande.....men efter en stund så har hela bilen fått upp temp och börjar torka ut fukten som sedan försvinner.(givetvis) ..... även från golvet o dojjorna! Hur svårt ska det vara?