J
S Stuff skrev:
Generalisering betyder ju bara att det är råd som kanske passar bra för de flesta, men inte för alla. För vissa kan det rent utav vara fel att följa generella råd. Så som kantig ingenjör ställer jag mig bakom Thomas_Blekinge här.
Visst kan det vara hjälpsamt med generella råd men är också väldigt begränsande. Jag ser ju hellre att man skapar ett genuint intresse för sitt eget hus och rattar in det som passar bäst för sitt unika fall.
Man kan komma långt med ett par termometers, hygrometers och lite testande.
Helt klart! Ohc det bygger på att man får bestämma sov vad man trivs med. För en del är källaren en plats där man både vistas och har verksamhet samt att källaren fyller funktionen som en värmekälla som ger nytta för fastigheten, för andra så är källaren bara spillutrymme där man inte vistas, och då ligger det nog närmare till hands att tänka sig kallställa denne. Men som ingenjör så är det alltid intressant att kika på olika tekniska förhållanden. Man kan ju ha en väldigt välventilerad kallställd källare som funkar som torpargrund, vilket då får källaren att fungera som just torpargrund, förvaring av sylt mm, kan fylla ett syfte. Men helt klart är att man då måste ge mer effekt på de övre planen eftersom ingen värmeenergi kommer underifrån. I det långa loppet så jämnar det ut sig rent kostnadsmässigt, det ena ger det andra och förlust måste kompenseras mm. Du har helt rätt ingenjörn, det är från fall till fall. Och givetvis också att man gör det man själv trivs med! Det är just en sådan diskussion jag hade velat haft med Thomas_Blekinge, som kanske har torr omgivning och gynnsammare förhållande, milda vintrar där nere, medan här uppe i norr pajar våra kåkar på en säsong om vi inte håller tempen i källaren, så förutsättningarna är olika i landet. MVH

J
L lbgu skrev:
Så du menar alltså att man ska ha på värme i källaren på sommaren.
Tänk på att de hus som du pratar om där man tagit bort värmepannan från källaren ofta inte använde värmepannan på sommaren.
Själv brukar jag aldrig ha på någon värme i huset från nån gång i maj till nån gång i september.
Allt handlar i slutändan var man bor, hur kalla vintrar man haft, det handlar egentligen bara om att kompensera för brist av energi i form av värme i vårt land. Och det skiljer sig MARKANT beroende var man har sin kåk! Hög läge, torrt läge, lågt ner, fuktigt, skog eller slätt, osv. Här uppe i norr måste vi verkligen ha bra temp långt in på våren för att slippa massa skit i källaren och det hjälper hela fastigheten, medan nere i Skåne så är klimatet mildare och därmed mindre kontraster. Det är kontrasten kall/varm Som orsakar problemen. Klart man inte behöver värme mitt i sommaren, en sen om det kommer en körare med massa regn o innan haft en riktigt kall vinter, ja då kan man ha värmestöd i både källare o kåk. Sen ska man ju trivas också och man vill inte ha massa mögel o skit.

J Jockebyggab skrev:
Helt klart! Ohc det bygger på att man får bestämma sov vad man trivs med. För en del är källaren en plats där man både vistas och har verksamhet samt att källaren fyller funktionen som en värmekälla som ger nytta för fastigheten, för andra så är källaren bara spillutrymme där man inte vistas, och då ligger det nog närmare till hands att tänka sig kallställa denne. Men som ingenjör så är det alltid intressant att kika på olika tekniska förhållanden. Man kan ju ha en väldigt välventilerad kallställd källare som funkar som torpargrund, vilket då får källaren att fungera som just torpargrund, förvaring av sylt mm, kan fylla ett syfte. Men helt klart är att man då måste ge mer effekt på de övre planen eftersom ingen värmeenergi kommer underifrån. I det långa loppet så jämnar det ut sig rent kostnadsmässigt, det ena ger det andra och förlust måste kompenseras mm. Du har helt rätt ingenjörn, det är från fall till fall. Och givetvis också att man gör det man själv trivs med! Det är just en sådan diskussion jag hade velat haft med Thomas_Blekinge, som kanske har torr omgivning och gynnsammare förhållande, milda vintrar där nere, medan här uppe i norr pajar våra kåkar på en säsong om vi inte håller tempen i källaren, så förutsättningarna är olika i landet. MVH
Du kan inte på allvar mena att all energi du lägger i en källare stiger upp till övre plan.
Dom lite äldre källare jag har erfarenhet av är att dom har ingen eller marginellt med isolering i väggarna dvs du har stora förluster där.
Att som du bara predika om att öka värmen i källaren annars fördärvar du den är inte korrekt.
Finns hur många som helst lite svalare och väldigt torra källare.
Finns också väldigt många varma och fuktiga källare eller hur??

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
J
P paralun skrev:
Jo nu är jag norrlänning själv och skulle inte slösa en krona på att värma källaren i mitt gamla hus.
Däremot så flyttar jag runt en avfuktare så blir det mycket bra. Mest får den stå utanför tvättstugan.
Har föregångaren till den här, prutat och klart.
[länk]
Jag är också norrlänning och skulle aldrig kallställa min källare. Trivselfaktor och verkstad gör det omöjligt. Sen har jag gjort för många onödiga jobb där folk struntat i sin källare o bara kallställt, ofta i kombination med gillestuga och dålig vent där det varit riktigt äcklig mögel bildning mellan furuinnervägg o original källarvägg. Alla som har kåk får väl göra som dom vill, men för egen del så håller jag tempen och jag o kåken trivs med det. Gött mos! Det enda vi alla här på forumet kan enas om är att elbolagen håller oss i en jävla strypsnara och har skapat alla dessa nya problem att vi överhuvudtaget måste fundera över vilken vantrivs vi måste ha för att invigas i tron om att vi "sparar" Fuck elbolagen!

J Jockebyggab skrev:
Jag är också norrlänning och skulle aldrig kallställa min källare. Trivselfaktor och verkstad gör det omöjligt. Sen har jag gjort för många onödiga jobb där folk struntat i sin källare o bara kallställt, ofta i kombination med gillestuga och dålig vent där det varit riktigt äcklig mögel bildning mellan furuinnervägg o original källarvägg. Alla som har kåk får väl göra som dom vill, men för egen del så håller jag tempen och jag o kåken trivs med det. Gött mos! Det enda vi alla här på forumet kan enas om är att elbolagen håller oss i en jävla strypsnara och har skapat alla dessa nya problem att vi överhuvudtaget måste fundera över vilken vantrivs vi måste ha för att invigas i tron om att vi "sparar" Fuck elbolagen!
Jo men utmaningen är ju att avfukta källaren. Kostar en bråkdel mot att värma.
Sen ligger jag då på 12-13 grader som jag postade tidigare och det är då huvudsakligen värme från fjv-centralen samt en frys. I trappen ner står det alltid foppa-tofflor och upphängt en fleecejacka.
Så det är inga problem!

• Gilla
lob och 2 till
  • Laddar…
jannekjuyckken
Omgivande miljö spelar roll när det kommer till värme och ventilation och behov av det samma.

Min inställning är att hus och människor mår bäst av mycket värme och mycket ventilation.

Samma sak gäller källare.
Det blir bättre för huset om man kör med värme i källaren.
Eldar man i källaren med vanlig eller vattenmantlad kamin blir det bättre klimat i hela huset.

Upphör man helt med att elda får man kall källare och kall murstock.

Eller pedagogiskt så att även kallkällarlobbyn förstår.

det kan vara ok att ha iskallt i källaren.
Men det kan aldrig bli bättre än varmt.

det är alltid bättre med värme i källaren.

Sen finns det ekonomiska aspekter

• Gilla
Jockebyggab
  • Laddar…
J
P paralun skrev:
Jo men utmaningen är ju att avfukta källaren. Kostar en bråkdel mot att värma.
Sen ligger jag då på 12-13 grader som jag postade tidigare och det är då huvudsakligen värme från fjv-centralen samt en frys. I trappen ner står det alltid foppa-tofflor och upphängt en fleecejacka.
Så det är inga problem!
Om man trivs med det så är det ju upp till var och en, inga problem så länge man själv rår över sitt eget. Men vi som dels har verksamhet i källarplan, och vet att kåken dessutom vinner värme uppåt till våningar ovanför föredrar 20 plus i källar/nedre plan. Drar man ner så måste man höja värmen ovanpå iallafall så man förlorar inga pengar på det. Men som sagt, upp till var och en vad man vill ha i sin egen kåk.

J
A Argastesnickaren skrev:
Du kan inte på allvar mena att all energi du lägger i en källare stiger upp till övre plan.
Dom lite äldre källare jag har erfarenhet av är att dom har ingen eller marginellt med isolering i väggarna dvs du har stora förluster där.
Att som du bara predika om att öka värmen i källaren annars fördärvar du den är inte korrekt.
Finns hur många som helst lite svalare och väldigt torra källare.
Finns också väldigt många varma och fuktiga källare eller hur??
Skåne? Ja då har du milda vintrar och inga kallras som vi i norrland har. Det handlar dels om att kåken ska må bra vilket alla vet att dom gör om man har källaren varm, precis så som även flerfamiljshus har, prova att gå ner i källaren i stora flerfamiljshus...20 grader? Just det! Och varför det då?.?....Just det! För att dom INTE vill ha problem i sådana fastigheter (här hade ju annars de tämligen snåla hyresfastighets bolagen kunnat snåla in på värme......Eller hur?) Gött!

J
J Jockebyggab skrev:
Skåne? Ja då har du milda vintrar och inga kallras som vi i norrland har. Det handlar dels om att kåken ska må bra vilket alla vet att dom gör om man har källaren varm, precis så som även flerfamiljshus har, prova att gå ner i källaren i stora flerfamiljshus...20 grader? Just det! Och varför det då?.?....Just det! För att dom INTE vill ha problem i sådana fastigheter (här hade ju annars de tämligen snåla hyresfastighets bolagen kunnat snåla in på värme......Eller hur?) Gött!
Givetvis stiger inte all värmeenergi till övre plan- men du får långsiktig uppvärmning underifrån och nedre väggar, håller fukt borta mm. Kall källare som är fuktig lämpar sig däremot mycket bra för svampodling!

J
jannekjuyckken jannekjuyckken skrev:
Omgivande miljö spelar roll när det kommer till värme och ventilation och behov av det samma.

Min inställning är att hus och människor mår bäst av mycket värme och mycket ventilation.

Eldar man i källaren med vanlig eller vattenmantlad kamin blir det bättre klimat i hela huset.

Exakt så! Klokt resonerat.

J
jannekjuyckken jannekjuyckken skrev:

Jag hade en kåk tidigare med ett äldre Norrahammar-system, 1949 vattenmantlat självcirkulerande system. Det är det enklaste men skpnaste system jag upplevt, och returerna gick under golvet så man fick skön golvvärme på köpet. Vedeldad. Huset var alltid torrt och behagligt, självdrag, varm murstock. Alltid bra luft och skön jämn temp i hela kåken. Saknar den kåken. Enkelt men funktionell.

• Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
J Jockebyggab skrev:
Om man trivs med det så är det ju upp till var och en, inga problem så länge man själv rår över sitt eget. Men vi som dels har verksamhet i källarplan, och vet att kåken dessutom vinner värme uppåt till våningar ovanför föredrar 20 plus i källar/nedre plan. Drar man ner så måste man höja värmen ovanpå iallafall så man förlorar inga pengar på det. Men som sagt, upp till var och en vad man vill ha i sin egen kåk.
Jovisst men slår du av värmen i källaren så blir du nog förvånad över hur mycket energi som behövs och jovisst stiger varm luft men det är nog till minimal nytta för bottenvåningen. Bara att testa för att se vad "kalaset" kostar!

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J
P paralun skrev:
Det är ju fukten som är det onda.... sen lagom ventilation som jag stryper till ett minimum vintertid. (för att det inte ska bli för kallt)
Avfuktaren funkar utmärkt och vintertid är det små mängder fukt jämfört med sommaren.
Här finns mycket bra info om alla vill läsa och ta del av.
https://www.optihus.se/kallare

J
T Thomas_Blekinge skrev:
Det kan man olika åsikter om. Jag har ingen värme i källaren alls, det pendlar in sig på 10-12 grader vintertid och allt är torrt. Bergvärmepumpen står i källaren men alstrar inte mycket värme där. Dock är hela källaren ett enda stort rum. Har man en del smårum kan det ju vara lite instängt på sina håll.
Fukten hålls inte bort av att det är varmt utan att man undvika kondens.
Lite matnyttig info

J
M Member65 skrev:
Många olika bud här. Kan dela med mig av mina erfarenheter bara…

Jag har ägt ett enplanshus med källare byggt 1968 i nära 40 år. Huset har en öppen trappa ner till källaren. Jag har alltid haft värmen på i källaren. Fuktigheten är mycket låg. Värmen i källaren fortplantas till övervåningen. Jag har lärt mig att:

1. Värme stiger uppåt

2. Fukt vandrar mot kallaste yta.

Min rekommendation baserat på byggtekniska rådgivare och egen erfarenhet är:

Värmen ska vara på i källaren, dvs fukt ska transporteras mot ytterväggarna, inte in till innerväggarna i källaren!
Korrekt!
T Thomas_Blekinge skrev:
Det kan man olika åsikter om. Jag har ingen värme i källaren alls, det pendlar in sig på 10-12 grader vintertid och allt är torrt. Bergvärmepumpen står i källaren men alstrar inte mycket värme där. Dock är hela källaren ett enda stort rum. Har man en del smårum kan det ju vara lite instängt på sina håll.
Fukten hålls inte bort av att det är varmt utan att man undvika kondens.
Lite matnyttig info

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.