74 520 läst ·
426 svar
75k läst
426 svar
Värme i källaren eller inte?
Kort så räcker det men en avfuktare...J Jockebyggab skrev:Ingen skillnad nu i "dessa tider" det är samma förhållanden och krav på energitillförsel för att jobba MOT vårt lands kyla o fukt. Det har vi också gjort sedan vikingatiden. Även grottfolket förstod detta. Vi har däremot en stor skara folk som tagit ut värmepannor, kanske skippat vedeldning, kanske har kall murstock, allt ersatt med luftvärmepump osv. Och vill komma "billigare undan" (full förståelse, framförallt om man kör el luft luft värmepump..) Många kåkar är byggda på 40 50 60 o 70 talet....... gillestugan. ...hobbyrum i källaren, mek verkstad. ....källare som sedan 40 talet haft rejäl uppvärmning sedan konstruktionen av själva kåken där pannan stod. Ofta vattanburen värme. Eller radhus som har fjärrvärme och radiatorer i källaren. Stäng aldrig av dessa radiatorer i källarplan! Kan bli förödande för fastigheten i längden! Dessutom så är det fler familjer som bor i flerfamiljshus/radhus. Sen i "dessa tider" nu kallställer dessa källare. Här får man vara medveten om att en liten luftfuktare räcker inte till hela källarplan. Vad jag vill påpeka är att man har en övertro på en liten avfuktare, men som bara fuktar av lokalt närmast där Avfuktaren står. Funkar för ett enstaka rum, populärt att slänga in den i tvättstugan osv.....torkar tvätten bra? ......Blir mycke vatten i behållaren ja. Har man vattenburna element i källaren och har möjligheten att ha dessa på- jag säger det igen- stäng aldrig av dom, utan serva dom, ta hand om källaren som är grunden för er kåk. Jag tipsar om detta för att jag har erfarenhet. Negativ erfarenhet av kallställda källare som har drabbats. Men- som sagt, upp till var och en att ha hur man vill. Såvida man inte bor i radhus eller flerfamiljshus- då ska man ta hänsyn till både fastigheten och alla boende som använder exempelvis tvättstuga och källarplan, förvaring av känslig teknik etc. Det finns folk som inte har nåt intresse för källarplan och bara ser källaren som nåt man aldrig besöker förutom att "hämta pulkan" eller nåt, medan vi som nyttjar källaren aldrig skulle försumma det utrymmet. Ha elementen på i källaren!
Det är ju inte sant, det heller. Pannrummet var mycket riktigt varmt. Men de övriga källarutrymmenan som inte hade någon uppvärmning förblev mer eller mindre kalla eftersom pannrumsdörrarna skulle vara stängda pga brandrisk. De, liksom taket, kläddes med Eternitskivor för att stå emot brand bättre. Likaså hade pannrummet en egen ventil för lufttillförsel till oljebrännaren. Så att påstå att hela källaren var varm och god tyder på en del kunskapsluckor.J Jockebyggab skrev:
Minnie
Ett himla kacklande om "kallställa källare" som farligt. Jag har bara sänkt temperaturen till typ 16 grader och jag lever i källaren varje dag, jag sitter i mitt bio/tv-rum två-tre timmar varje kväll.
Temperaturen är dessutom svårmätt då den varierar kraftigt beroende på höjd över golv.
Golvnivå och 1,5meter upp på väggen.
Ungefär 1 meter upp, och två meter i sidled, samma rum.
Temperaturen är dessutom svårmätt då den varierar kraftigt beroende på höjd över golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kunskapsluckor? Tvärt om! Här uppe i norrland lär vi oss att hålla våra kåkar varma och källarna ska vara varma och torra. Och behagliga. Jag har tyvärr sett för många kåkar som behövt rivits ur i onödan, främst källarplan där kåkarna varit perfekta i nära 50 år, men efter ett par säsonger i "nutid" med kallställd källare fått riva ut allt! Svartmögel! Ansamligar av fukt o skit, även hos kåkar som trott på sin avfuktare och litat blint på den bara för att säljaren sa så.....Om DU är nöjd med att ha kallt i DIN källare- fine- upp till dig! Men uppge till den som ev ska köpa din kåk senare att källaren varit kallställd. Det är nämligen också ett "nutidsproblem" där man upptäckt svartmögel efter köp av hus och sen har det framkommit att det blev kallställt innan försäljning för att "sänka kostnaden" Ja tjena!Minnie Mesola skrev:
Det är ju inte sant, det heller. Pannrummet var mycket riktigt varmt. Men de övriga källarutrymmenan som inte hade någon uppvärmning förblev mer eller mindre kalla eftersom pannrumsdörrarna skulle vara stängda pga brandrisk. De, liksom taket, kläddes med Eternitskivor för att stå emot brand bättre. Likaså hade pannrummet en egen ventil för lufttillförsel till oljebrännaren. Så att påstå att hela källaren var varm och god tyder på en del kunskapsluckor.
Minnie
Huvudsaken att du själv är nöjd med tempen. Du har ju iallafall värmen på och det är torrt!D Dilato skrev:Ett himla kacklande om "kallställa källare" som farligt. Jag har bara sänkt temperaturen till typ 16 grader och jag lever i källaren varje dag, jag sitter i mitt bio/tv-rum två-tre timmar varje kväll.
[bild]
[bild]
Fast de andra rummen i källaren hade ju uppvärmning. Både vårt förra hus (1950-talare) och vårt nuvarande (1930-talare där vattenburen värme antagligen installerades på 1950-talet) har radiatorer ”från tiden” även i källaren.Minnie Mesola skrev:
Det är ju inte sant, det heller. Pannrummet var mycket riktigt varmt. Men de övriga källarutrymmenan som inte hade någon uppvärmning förblev mer eller mindre kalla eftersom pannrumsdörrarna skulle vara stängda pga brandrisk. De, liksom taket, kläddes med Eternitskivor för att stå emot brand bättre. Likaså hade pannrummet en egen ventil för lufttillförsel till oljebrännaren. Så att påstå att hela källaren var varm och god tyder på en del kunskapsluckor.
Minnie
Jag skulle tro att det var varmt och gott i vår källare när det fortfarande var oljepanna. Nu med bergvärme är de gamla radiatorerna lite taniga, så generellt är det ca en grad kallare än på markplan. Det källarrum där radiatorn har bytts i samband med att man installerade bergvärme är dock det varmaste i hela huset.
Jag har varit inne i väldigt många källare i äldre hus och aldrig sett element installerade samtidigt med oljepannan, utan de har tillkommit på sjuttiotalet eller senare, med undantar av tomrummet. Men där var vanligtvis värmen bara på när tvätten skulle torkas vilket kaske var en dag hvar fjortonde dag. Hygienhysterin hade då inte nått folkhemmet ännu. Men nu pratar jag om västkusten, förhållandena skiljer sig säkert i "Lapphelvetet" och andra delar av landet.mrsnhp skrev:
Fast de andra rummen i källaren hade ju uppvärmning. Både vårt förra hus (1950-talare) och vårt nuvarande (1930-talare där vattenburen värme antagligen installerades på 1950-talet) har radiatorer ”från tiden” även i källaren.
Jag skulle tro att det var varmt och gott i vår källare när det fortfarande var oljepanna. Nu med bergvärme är de gamla radiatorerna lite taniga, så generellt är det ca en grad kallare än på markplan. Det källarrum där radiatorn har bytts i samband med att man installerade bergvärme är dock det varmaste i hela huset.
Sammanfattningen är att "förr då alla hade värmen på i källaren" är bara ett hittepå ifall vi snackar om hela Sverige.
Minnie
Nej nej, tvärtom! Gå in o kika i samtliga större fastigheter, alltså inte bara i villor, utan flerfamiljshus, även i miljonprojekthus hus tillockmed- samtliga har uppvärmd källare, av flera viktiga skäl- dels för att fastigheten mår bra, och ledningar etc får på så sätt minimal risk för att frysa och dessutom så minimeras risken för att fett ansamlas i avloppsrör, vilket fett kan göra (som alla vet) vid lägre temp! Dessutom så har vi ju förvaring i källare och det skulle inte vara försvarbart att kallställa källaren för allt folk, det kan vara känsliga prylar som förvaras, men...(ett stort men)Största argumentet äro ekonomiskt- man vet att underhåll blir minimalt med vältempererad torr källare, slipper problem med mögel svamp o sprickbildning etc som ofta kan förknippas med köld......! Oca även de snålaste fastighetsbolaget som verkligen skulle VILJA "spara"- väljer att ha källaren varm! ....klokt!Minnie Mesola skrev:
Jag har varit inne i väldigt många källare i äldre hus och aldrig sett element installerade samtidigt med oljepannan, utan de har tillkommit på sjuttiotalet eller senare, med undantar av tomrummet. Men där var vanligtvis värmen bara på när tvätten skulle torkas vilket kaske var en dag hvar fjortonde dag. Hygienhysterin hade då inte nått folkhemmet ännu. Men nu pratar jag om västkusten, förhållandena skiljer sig säkert i "Lapphelvetet" och andra delar av landet.
Sammanfattningen är att "förr då alla hade värmen på i källaren" är bara ett hittepå ifall vi snackar om hela Sverige.
Minnie
Och vad har det med TS fråga att göra?J Jockebyggab skrev:Nej nej, tvärtom! Gå in o kika i samtliga större fastigheter, alltså inte bara i villor, utan flerfamiljshus, även i miljonprojekthus hus tillockmed- samtliga har uppvärmd källare, av flera viktiga skäl- dels för att fastigheten mår bra, och ledningar etc får på så sätt minimal risk för att frysa och dessutom så minimeras risken för att fett ansamlas i avloppsrör, vilket fett kan göra (som alla vet) vid lägre temp! Dessutom så har vi ju förvaring i källare och det skulle inte vara försvarbart att kallställa källaren för allt folk, det kan vara känsliga prylar som förvaras, men...(ett stort men)Största argumentet äro ekonomiskt- man vet att underhåll blir minimalt med vältempererad torr källare, slipper problem med mögel svamp o sprickbildning etc som ofta kan förknippas med köld......! Oca även de snålaste fastighetsbolaget som verkligen skulle VILJA "spara"- väljer att ha källaren varm! ....klokt!
Minnie
Precis. Och dessa radiatorer är väldigt bra, brukar vara rejäla konstruktioner. Ofta funkar dom bra så länge man håller dessa igång.mrsnhp skrev:
Fast de andra rummen i källaren hade ju uppvärmning. Både vårt förra hus (1950-talare) och vårt nuvarande (1930-talare där vattenburen värme antagligen installerades på 1950-talet) har radiatorer ”från tiden” även i källaren.
I det aktuella fallet så var det gillestuga i källaren, ny ägare till huset som hade installerat vanlig luftvärmepump med vattenburen värme, hade radiatorer i källarplan, men hade fimpatänkt dessa element i ca 2 år. Problemfri kåk sedan ca 50...ända tills källaren kallställdes. Först blev det en skum lukt.....sen kom diagnosen. Svartmögel! Fukt som inte torkade ut. Här hade man dessutom ställt dit en avfuktare i tvättstugan, men inte i gillestugan. Innerväggar...... bara att riva allt samt sanera och torka ut. Försäkringsbolaget frågade varför man strypt värmen i källaren...... nya ägaren trodde på säljargumentet att "det räcker med att köpa den här luftfuktaren så kan man strypa tempen i källaren" ..... say no more.Fairlane skrev:
En avfuktare i ett rum, ja korrekt. Men man får inte glömma de andra utrymmena i källaren också. Förvarar man saker i källaren så måste man tänka på att det kan vara organiskt material i dessa förvarade saker. Inte lämpligt att kallställa i sådana utrymmen.P paralun skrev:
Medlem
· Blekinge
· 11 704 inlägg
Kan du inte äntligen sluta med dina generaliseringar? Och dina felaktifa fysikaliska påståenden:J Jockebyggab skrev:Nej nej, tvärtom! Gå in o kika i samtliga större fastigheter, alltså inte bara i villor, utan flerfamiljshus, även i miljonprojekthus hus tillockmed- samtliga har uppvärmd källare, av flera viktiga skäl- dels för att fastigheten mår bra, och ledningar etc får på så sätt minimal risk för att frysa och dessutom så minimeras risken för att fett ansamlas i avloppsrör, vilket fett kan göra (som alla vet) vid lägre temp! Dessutom så har vi ju förvaring i källare och det skulle inte vara försvarbart att kallställa källaren för allt folk, det kan vara känsliga prylar som förvaras, men...(ett stort men)Största argumentet äro ekonomiskt- man vet att underhåll blir minimalt med vältempererad torr källare, slipper problem med mögel svamp o sprickbildning etc som ofta kan förknippas med köld......! Oca även de snålaste fastighetsbolaget som verkligen skulle VILJA "spara"- väljer att ha källaren varm! ....klokt!
"Varm luft innehåller mindre fukt och kall luft är mättat." Det är ju helt fel. En varm sommardag innehåller luften betydligt mer fukt än en kall vinterdag.
Det är helt andra saker som en källare fuktig. Läs dina fysikböcker om du har några.