J
jannekjuyckken jannekjuyckken skrev:
Omgivande miljö spelar roll när det kommer till värme och ventilation och behov av det samma.

Min inställning är att hus och människor mår bäst av mycket värme och mycket ventilation.

Samma sak gäller källare.
Det blir bättre för huset om man kör med värme i källaren.
Eldar man i källaren med vanlig eller vattenmantlad kamin blir det bättre klimat i hela huset.

Upphör man helt med att elda får man kall källare och kall murstock.

Eller pedagogiskt så att även kallkällarlobbyn förstår.

det kan vara ok att ha iskallt i källaren.
Men det kan aldrig bli bättre än varmt.

det är alltid bättre med värme i källaren.

Sen finns det ekonomiska aspekter
Kloka ord!

J
P paralun skrev:
Jovisst men slår du av värmen i källaren så blir du nog förvånad över hur mycket energi som behövs och jovisst stiger varm luft men det är nog till minimal nytta för bottenvåningen. Bara att testa för att se vad "kalaset" kostar!
Har redan sett vad mögelsvamps-kalas både kostar och orsakar, så för min del så får det vara varmt, torrt o gött i källarplan. Både jag o huset mår bra av det! Svamp kan man plocka i skogen och inte i källaren!

J
Viktor.J Viktor.J skrev:
jag trodde du var för en varm källare och inte avfuktare. Men du länkar till en text som upprepade gånger skriver ”avfuktare eller avfuktande åtgärder” (värme). Texten drar alltså paralleller mellan avfuktare och värme.

3e stycket
Allt samverkar givetvis. Men man ska inte enkom förlita sig på en snabblösning och ha övertro på en kämpande luftfuktare som man slänger ner i källaren och tro att man "löst alla problem" . Just där luftfuktaren står lokalt, i rummet där man fuktar av.vanligt i tvättstugan etc.......Jo Men visst. Och där får avfuktaren jobba hårt minsann, okej....men sen har du alla mellanväggar, innerväggar, andra källarutrymmen......ja det gäller att ha koll på hela fastigheten, inte bara lokalt där avfuktaren står. Den mäter där den just står o arbetar. Tänk på helheten. Upp till var och en, men ett varningens finger här bara. :heart::cool:

J Jockebyggab skrev:
Har redan sett vad mögelsvamps-kalas både kostar och orsakar, så för min del så får det vara varmt, torrt o gött i källarplan. Både jag o huset mår bra av det! Svamp kan man plocka i skogen och inte i källaren!
Vad du tjötar... en avfuktare gör då att alla förutsättningar för allt organiskt liv förintas.
Du får värma din källare och jag gör det inte.

• Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
J
B b8q skrev:
För ett par dagar sedan slog jag på (den vattenburna) golvvärmen i källaren igen, för att få lite fakta till den här tråden.
[bild]
Fortfarande nån som tror att man inte sparar någon märkbar elförbrukning på att sänka värmen i källaren?

Ni som hävdar att man inte sparar något på att kallställa källaren får gärna testa några dagar och posta en bild på er elförbrukning.

Observera att jag inte motsätter mig att komforten blir bättre eller att det är bättre för huset med en varm källare, utan bara att det inte skulle göra någon ekonomisk skillnad.
Det beror på vad man vill spara på eller också riskera. Givetvis så "spar" man kortsiktigt genom att fimpa diverse energikällor. ....fast ibland VINNER man mer i både komfort och säkerhet för huset, samt att om du har en uppvärmd källare så har du ju nytta av den uppåt, värme fördelar sig i hela fastigheten så det är inte att "elda för kråkor". Komfort och välmående hus är sunt tycker jag. Skulle jag kallställa källaren så skulle fastigheten bli obekväm och också min lilla verkstad vara obrukligt. Sen vetskapen att fukt stannar och inte torkar ut av värmen skulle stressa mig. Avfuktare litar jag inte jag på mer än i ett enstaka lokalt rum isåfall, eller så får man ställa in avfuktare i varje rum i källarplan o inte vinna värme uppåt..... nej, håll källaren varm gott folk!

K
I min källare med betongväggar så har jag inte på nån värme på vintern.
Blir ändå knappt nått vatten i avfuktaren när det är kallt ute.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
J Jockebyggab skrev:
Det beror på vad man vill spara på eller också riskera. Givetvis så "spar" man kortsiktigt genom att fimpa diverse energikällor. ....fast ibland VINNER man mer i både komfort och säkerhet för huset, samt att om du har en uppvärmd källare så har du ju nytta av den uppåt, värme fördelar sig i hela fastigheten så det är inte att "elda för kråkor". Komfort och välmående hus är sunt tycker jag. Skulle jag kallställa källaren så skulle fastigheten bli obekväm och också min lilla verkstad vara obrukligt. Sen vetskapen att fukt stannar och inte torkar ut av värmen skulle stressa mig. Avfuktare litar jag inte jag på mer än i ett enstaka lokalt rum isåfall, eller så får man ställa in avfuktare i varje rum i källarplan o inte vinna värme uppåt..... nej, håll källaren varm gott folk!
Återigen, allt bygger på att du vistas i källaren, har en inredd källare etc.

Vad sägs om istället för att bara skriva till dig själv eller hylla de som tycker som du faktiskt besvara de frågor du får?

Jag ställer en igen:
Kan du förklara hur det kan gå åt mindre energi att värma källare och våningen ovanför än bara våningen ovanför källaren?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Minnie Mesola
Fairlane Fairlane skrev:
Återigen, allt bygger på att du vistas i källaren, har en inredd källare etc.

Vad sägs om istället för att bara skriva till dig själv eller hylla de som tycker som du faktiskt besvara de frågor du får?

Jag ställer en igen:
Kan du förklara hur det kan gå åt mindre energi att värma källare och våningen ovanför än bara våningen ovanför källaren?
Nu har han ändrat sig. Läs hans senaste inlägg igen, så får du se. Nu gäller inte hans uppvärmningsperpetuum mobile länge.

Minnie

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Minnie Mesola
J Jockebyggab skrev:
Det beror på vad man vill spara på eller också riskera. Givetvis så "spar" man kortsiktigt genom att fimpa diverse energikällor. ..

J
P paralun skrev:
Du har helt fel i dessa tider., en avfuktare ser till att att luftfuktigheten är låg och att det INTE behövs uppvärmning. Sen måste man då hålla temperaturen över 10 grader för att kunna vistas i källaren.
PERIOD!
Fukten kommer smygande
Luft som är uppvärmd till 18-22 grader innehåller mindre vatten, vilket gör att man slipper fuktproblem. Kallare luft är däremot mättad med vatten, som kondenseras och kommer smygande på väggar och fönster. Fukten syns som regel på rutorna, men på väggarna märker man den knappast förrän det bildas fläckar eller mögelsvamp.

• Haha
Minnie Mesola och 1 till
  • Laddar…
J
D Dilato skrev:
Vilka dyra efterdyningar kan uppstå i en sval avfuktad källare med RH < 60%?
Avfuktaren där Avfuktaren står japp. Beror väl på hur stor kälaren och hur många utrymmen och om du har verksamhet, gillestuga eller kanske pingis rum eller dylikt. Vi som mekar eller har vistelse i källarplan vill ha juste temp och då får vi fördelar på köpet i form av värme som gagnar hela kåken. Behöver ingen avfuktare i min källare eftersom det är varmt, torrt o gött!

J
J Jockebyggab skrev:
Avfuktaren där Avfuktaren står japp. Beror väl på hur stor kälaren och hur många utrymmen och om du har verksamhet, gillestuga eller kanske pingis rum eller dylikt. Vi som mekar eller har vistelse i källarplan vill ha juste temp och då får vi fördelar på köpet i form av värme som gagnar hela kåken. Behöver ingen avfuktare i min källare eftersom det är varmt, torrt o gött!
  1. Avfuktat där Avfuktaren står japp. Beror väl på hur stor källare man har och hur många utrymmen och om du har verksamhet, gillestuga eller kanske pingis rum eller dylikt. Vi som mekar eller har vistelse i källarplan vill ha juste temp och då får vi fördelar på köpet i form av värme som gagnar hela kåken. Behöver ingen avfuktare i min källare eftersom det är varmt, torrt o gött!

Fairlane
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Nu har han ändrat sig. Läs hans senaste inlägg igen, så får du se. Nu gäller inte hans uppvärmningsperpetuum mobile länge.

Minnie
Du har iofs rätt, men jag tror aldrig vi får veta vad som avsåg av trådens överlägset mest aktiva skribent. Det är tydligen mer intressant att svara på sina egna inlägg än på frågor. Länge sen jag såg någon citera sig själv så ofta.

• Gilla
  • Haha
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
J
P paralun skrev:
Du har helt fel i dessa tider., en avfuktare ser till att att luftfuktigheten är låg och att det INTE behövs uppvärmning. Sen måste man då hålla temperaturen över 10 grader för att kunna vistas i källaren.
PERIOD!
Ingen skillnad nu i "dessa tider" det är samma förhållanden och krav på energitillförsel för att jobba MOT vårt lands kyla o fukt. Det har vi också gjort sedan vikingatiden. Även grottfolket förstod detta. Vi har däremot en stor skara folk som tagit ut värmepannor, kanske skippat vedeldning, kanske har kall murstock, allt ersatt med luftvärmepump osv. Och vill komma "billigare undan" (full förståelse, framförallt om man kör el luft luft värmepump..) Många kåkar är byggda på 40 50 60 o 70 talet....... gillestugan. ...hobbyrum i källaren, mek verkstad. ....källare som sedan 40 talet haft rejäl uppvärmning sedan konstruktionen av själva kåken där pannan stod. Ofta vattanburen värme. Eller radhus som har fjärrvärme och radiatorer i källaren. Stäng aldrig av dessa radiatorer i källarplan! Kan bli förödande för fastigheten i längden! Dessutom så är det fler familjer som bor i flerfamiljshus/radhus. Sen i "dessa tider" nu kallställer dessa källare. Här får man vara medveten om att en liten luftfuktare räcker inte till hela källarplan. Vad jag vill påpeka är att man har en övertro på en liten avfuktare, men som bara fuktar av lokalt närmast där Avfuktaren står. Funkar för ett enstaka rum, populärt att slänga in den i tvättstugan osv.....torkar tvätten bra? ......Blir mycke vatten i behållaren ja. Har man vattenburna element i källaren och har möjligheten att ha dessa på- jag säger det igen- stäng aldrig av dom, utan serva dom, ta hand om källaren som är grunden för er kåk. Jag tipsar om detta för att jag har erfarenhet. Negativ erfarenhet av kallställda källare som har drabbats. Men- som sagt, upp till var och en att ha hur man vill. Såvida man inte bor i radhus eller flerfamiljshus- då ska man ta hänsyn till både fastigheten och alla boende som använder exempelvis tvättstuga och källarplan, förvaring av känslig teknik etc. Det finns folk som inte har nåt intresse för källarplan och bara ser källaren som nåt man aldrig besöker förutom att "hämta pulkan" eller nåt, medan vi som nyttjar källaren aldrig skulle försumma det utrymmet. Ha elementen på i källaren!

Fairlane
J Jockebyggab skrev:
Jag tipsar om detta för att jag har erfarenhet. Negativ erfarenhet av kallställda källare som har drabbats.
Låt mig gissa, organiskt material vid väggar och golv...

• Gilla
Minnie Mesola
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.