J
P paralun skrev:
Nej det räcker med att få bort fukten, sen i ett rum har jag fjv-centralen som ger lite värme.
Så jag har 12-13 grader i källaren och 40% rel fuktighet mha avfuktaren.
Sen sommartid är det då mycket större mängder fukt att få bort.
I bilden ser man då även en turktumling, temptopparna
[bild]
https://www.elinstallatoren.se/2017/08/luftavfuktaren-borjade-brinna/

• Haha
Minnie Mesola
  • Laddar…
Minnie Mesola
J Jockebyggab skrev:
Hur menar du med "små ytor är dyrare att värma upp än stora" ? Vad menar du med poetiska ambitioner? Poetiska? ....ge istället en fysiskt fördelaktig beskrivning som skulle motivera folk att kallställa källare- och ge också en tekniskt korrekt korrekt beskrivning så att även storfastighetsägare inspireras till att kallställa sina källare. Vågar du försöka dig på det?
Fråga inte mig, den omöjliga ekvationen "löste" du när du påstod att uppvärmningskostnaden blev lägre när även källaren var uppvärmd.
"Dikta ihop" något, kan lämpligen göras av en poet.
Det fysiskt fördelaktiga är att det blir mer pengar i plånboken. Sedan gäller det inte alla hus, men säkert fler än du tror. Själv bor jag i en femtiotalsvilla med källare. Den byggdes ned oljeeldning från början och i normala fall eldar jag med ved var tredje dag då oljepannan är ersatt av en vedpanna. Ett år gick den på elpatronen i acctanken och då blev källaren riktigt kall den vintern och för att spara på elen stängde jag pannrumsdörren så att ingen värme skulle smita ut i onödan. Blev källaren kall? Som ett kylskåp. Blev den fuktig? Inte alls.
Hur stora hyreshuskomplex är konstruerade vet jag ej och det har ingenting med frågan att göra.

Minnie

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Det där är inget argument.
Googla "värmepump brand" så ser du att dom brinner lika bra.
En avfuktare ger torrare luft OCH värme till lägre pris än ett elelement.

• Gilla
Minnie Mesola och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag har tidigare bott i lägenhet där varje lägenhet hade ett kallskafferi i källaren, inte var källaren uppvärmd där inte.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
jannekjuyckken
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har tidigare bott i lägenhet där varje lägenhet hade ett kallskafferi i källaren, inte var källaren uppvärmd där inte.
Jo man värmer alltid källare i större hyreshus.

• Gilla
  • Haha
Jockebyggab och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
jannekjuyckken jannekjuyckken skrev:
Även utrymmen med kallförråd? Det blir inte mycket till kallförråd då

• Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
Men snälla nån. När du är så kategorisk talar du samtidigt om att du inte har en susning om vad du pratar om. För, du har väl inte varit i samtliga större hyreshus källare och kontrollmätt temperaturen? Dessutom får du definiera "uppvärmt" samt "större hyreshus". Du ser väl att du är ute på väldigt tunn is ... eller rättare sagt redan druttat i vaken.

Minnie

• Gilla
gone_fishing och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Frågan är rätt otrevligt.

Jag har en fråga som jag hoppas inte uppfattas som otrevlig.

Hur kan du påstå "Jo man värmer alltid källare i större hyreshus." som svar på ett inlägg där jag bott i ett större hyreshus med kallförråd, dvs där källaren inte var uppvärmd? Menar du att jag ljuger eller kan det vara så att du är väl kategorisk?
Han och en till värme-i-källare-fantast är några otrevliga besserwisser utan förmåga att lyssna och med cementerade åsikter.

Tråd städad
/Mats
Moderator

J
På sommaren kan källarens ventilation skapa fuktproblem. Absolut inte oktober till maj.
Exakt. På sommaren är luften utifrån varm och fuktig och kan leta sig in i källare som varit kallställda hela vintern och blivit nedkyld, då kommer den varma fuktiga luften som som då kondenserar mot kalla väggar och i prång.
Bäst, säkrast och trevligast är att ha varmt i källaren och bra ventilation.
Du har helt rätt, Janne.

J
P paralun skrev:
Jo men utmaningen är ju att avfukta källaren. Kostar en bråkdel mot att värma.
Sen ligger jag då på 12-13 grader som jag postade tidigare och det är då huvudsakligen värme från fjv-centralen samt en frys. I trappen ner står det alltid foppa-tofflor och upphängt en fleecejacka.
Så det är inga problem!
Har man verksamhet i källaren eller vill att ens kåk ska må bra långsiktigt så är det värme i på där som gäller. Och man har nytta av den uppvärmningen. Däremot så förstår jag att många litar blint på sin luftfuktare som man köpt för att "spara"...också ett säljargument för att just sälja avfuktare som "lösning".Tyvärr handlar det om att i brist på energi i en form i vårt land, värme exempelvis, så måste man kompensera det med annat, avfuktare och lite högre värme ovanför källaren. Risken finns alltid där med fukt som man inte ser eller kommer åt i källaren, och har man träinredd gillestuga dessutom så kan möglet komma som ett elakt brev på posten. Då måste man riva ut allt. (Been there...)Varm källare löser så många problem, så för oss som mekar o använder källaren så är det väl värt på alla sätt med källarvärmen på.

J
  1. Har man verksamhet i källaren eller vill att ens kåk ska må bra långsiktigt så är det värme på där som gäller. Och man har nytta av den uppvärmningen. Däremot så förstår jag att många litar blint på sin luftAVfuktare som man köpt för att "spara"...också ett säljargument för att just sälja avfuktare som "lösning".Tyvärr handlar det om att i brist på energi i en form i vårt land, värme exempelvis, så måste man kompensera det med annat, avfuktare och lite högre värme ovanför källaren. Risken finns alltid där med fukt som man inte ser eller kommer åt i källaren, och har man träinredd gillestuga dessutom så kan möglet komma som ett elakt brev på posten. Då måste man riva ut allt. (Been there...)Varm källare löser så många problem, så för oss som mekar o använder källaren så är det väl värt på alla sätt med källarvärmen på.

J
Viktor.J Viktor.J skrev:
Uppenbart att du är ett troll med varken kunskap i ämnet eller några HP-poäng.

Föreslår att vi stänger dörren för trollet och fortsätter diskutera vidare.
Jannekjuyckken vet vad han talar om. Och dessutom tar han upp tekniska korrekta teorier och inte gissningar. Absolut inget "troll". Tvärtom.
Viktor.J Viktor.J skrev:
Uppenbart att du är ett troll med varken kunskap i ämnet eller några HP-poäng.

Föreslår att vi stänger dörren för trollet och fortsätter diskutera vidare.
Jannekjuyckken vet vad han talar om.

J
R ravve007 skrev:
Hej,

Har ettplanshus fr. 1961 på 120 kvm, med lika stor källare.
Just nu är det ca +1 grader ute och har ca 21 grader inne på ovanplan. Däremot har jag 12 grader i källaren då radiatorerna där är avstängda.
Där är radiatorer i samtliga rum i källaren, vattenburna som resten av huset. Dock har jag stängt av radiatorerna i källaren då vi inte vistas alls mycket i källaren (ej inredd, enbart förvaring).Dra igång elementen i källaren så säkrar du upp huset för framtiden. Alltför många gör misstaget att dra ner värmen i källaren för att "spara". Luftavfuktare fuktar av bara lokalt men risk att prång och andra utrymmen där fukt stannar ställer till flera problem lite senare. Sen vinner hela kåken på uppvärmd källare. Värme stiger uppåt.....

Det är betongbjälklag, inte trä. Jag funderar på om det är värt/lönar sig att ändå sätta igång radiatorerna i källaren, fast då ställa in på låg värme dvs skruva ner termostaterna. Jag är osäker på om jag bör göra det, för husets bästa, eller om det t.o.m. kan skada huset om jag sätter igång värmen? Jag tänker på fukt osv...
Finns det en rekommendation på minsta värmen man ska ha i källaren (t.ex. 15 grader)?

Om det inte spelar någon roll för husets bästa, så kanske det spelar roll för komforten på ovanplan? Men jag tänker att betongbjäklag = värme kommer kanske inte upp till ovanplan ändå, och då värmer jag upp källaren i onödan?

Vi köpte huset för ett par år sedan, dödsbo, så jag kan tyvärr inte fråga förra ägaren kring dränering m.m. Huset verkar inte vara dränerat sedan den byggdes, å andra sidan har jag inga fuktproblem i källaren vad jag vet. Vet inte om förra ägaren har haft källaren uppvärmd, men det verkar så baserat på att där finns radiatorer.

PS Har för en månad sedan bytt från kombipanna till en luft/vattenpump, spillvärmen från kombipannan som var i källaren är därmed också borta.

Fairlane
J Jockebyggab skrev:
Har man verksamhet i källaren eller vill att ens kåk ska må bra långsiktigt så är det värme i på där som gäller. Och man har nytta av den uppvärmningen. Däremot så förstår jag att många litar blint på sin luftfuktare som man köpt för att "spara"...också ett säljargument för att just sälja avfuktare som "lösning".Tyvärr handlar det om att i brist på energi i en form i vårt land, värme exempelvis, så måste man kompensera det med annat, avfuktare och lite högre värme ovanför källaren. Risken finns alltid där med fukt som man inte ser eller kommer åt i källaren, och har man träinredd gillestuga dessutom så kan möglet komma som ett elakt brev på posten. Då måste man riva ut allt. (Been there...)Varm källare löser så många problem, så för oss som mekar o använder källaren så är det väl värt på alla sätt med källarvärmen på.
Du drar slutsatsen att man måste ha varmt i källaren för att du vill ha varmt i källaren. Du har gillestuga och verkstad som du vill ha vart i och det är ju något helt annat än att man har en källare som källare.

Jag saknar din förklaring till varför man isolerar under en platta om värmen alltid stiger uppåt...
Du kanske även kan passa på att förklara varför man isolerar väggar när du ändå är igång. Det verkar ju meningslöst om värmen alltid stiger uppåt?

När du klurat ut det kan du försöka lista ut om det kan stämma att det är billigare att värma ett våningsplan än två.

• Gilla
  • Älska
Minnie Mesola och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.